Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bas heeft tandsteen....

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Bas heeft tandsteen....

Ongelezen bericht door laeken »

En best wel flink. We zijn gister even naar de DA geweest met Bas. Buren hebben pupje en ik wist niet zeker of de entingen nog goed waren. Prima in orde. Maar haar bekje niet. Ik heb een jaar geleden nog goed gekeken en toen was het prima. Dacht ik tenminste. Bas heeft een kleine mond dus ik heb niet ver genoeg gekeken. De DA krabde gister met een nagel een hele hoes van tandsteen van een tand. Bas liet het maar gebeuren. Ze gromde wel maar na wat berispen kon de DA met zijn nagels een hele flinke brok tandsteen wegkrabben. Niet zo best dus.

Maar wat nu? Tanden poetsen? Ik ben er bang voor. Bas is een soort York en die hebben sowieso volgens internet extreem vaak tandsteen en hele slechte gebitten. Net als maltezers en volgens mij is dat haar andere helft. Dus ze is genetisch soort van doomed kwa gebit.

Dat gaat me dus niet gebeuren.

Ze eet kvv, krijgt elke dag gedroogde eendenborst als snoepjes. Eet rauwe huidjes 4 keer per week en krijgt twee keer per week een rauw bot waar ze een uur op knaagt. Kwa eten kan ik niks verzinnen wat niet goed is. Maar misschien mis ik iets?

Dus ik ben bang dat ik moet gaan tandenpoetsen.

Ik zag ook een krabber op internet voor tandsteen? Iemand ervaring daarmee? En hoe kan ik zorgen dat ze dat gaat accepteren? Ze haat het als ik alleen al in haar mond kijk. Ze begon gister ook te bloeden en ze wilde ook bijten. Ze gromde in elk geval flink maar dan is berispen wel genoeg bij haar gelukkig.

Wie heeft er ideeen om te zorgen dat ik geen klein swiffertje krijg met een typische bek vol bruine tanden? De DA wil haar verdoven over een tijdje en de mond schoonmaken. Tanden waren nog prima en het was het begin van de problemen zei de beste man. Ik denk dat hij gelijk had aangezien er dus een hele kies af kwam van tandsteen die als huls om haar kies zat. Dat gaat op zeker op termijn niet goed dus. Ondanks het in mijn ogen goede eten. Ik moet dus wat.... :U:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Re: Bas heeft tandsteen....

Oh ja, voeren van vlees met botten is geen optie. Ze slikt te grote stukken door. Kippennekken idem. Slikt ze heel door en daarna is het spugen geblazen. De botten die ik kan geven zijn mergpijpjes. Vers uiteraard. Die kan ze niet kapot krijgen en inslikken. Ik moet dus echt aan de tandverzorging gaan. Iets wat ze zeker niet gaat waarderen. Maar ik wil narcose voorkomen omdat me dat niet lekker zit bij haar.
Laatst gewijzigd door laeken op 12 feb 2016 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier helpen lappen pens heel goed als tandenborstel. Veel beter dan botten en ander kauwmateriaal. Volgens mij omdat ze hun kiezen veel meer gebruiken bij zo'n lap. Misschien kan je dat eerst proberen regelmatig te geven?
Laatst gewijzigd door runninggirl op 12 feb 2016 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Jip eet dieet-blikvoer, niet het beste voer i.v.m. aanmaak tandsteen.
Hij krijgt nu een jaar lang elke dag een half maatlepeltje OralCare (Teddy's Pride) en vorige week complimenten van de da (ja, ja).

Ik ben er erg tevreden over, eens in de twee, drie weken krab ik het kleine beetje aanslag met mijn nagels er zo vanaf...
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als die de kiezen bedekt zijn pak ik geen krabbertje maar eerst een aorta/arterietangetje/klem.
Kun je ook niet mee uitschieten , gewoon op de kies/tand met plak klemmen en door de druk springt het gewoon los.Beetje tanssteen wat er nog zit kun je daarna met een krabbertje doen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij Elco doe ik bijna elke dag even een paar krabbeltjes met de tandsteenkrabber. Echt leuk vindt hij het niet, maar zo blijft het te doen. Tandenpoetsen, pens, botten hebben niet kunnen voorkomen dat hij tandsteen ontwikkelt. Dus dan maar krabbelen ;)
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik zweer ook bij het krabbertje! Heb nu ook wel een tandenborstel en dat laat Morris keurig toe. De tandpasta is wel lekker dus hij vind het niet heel erg. Maar heb niet het idee dat de borstel erg veel helpt. Met het krabbertje vliegt het eraf.

Gewoon rustig beginnen, het hoeft niet meteen een sessie van een uur te zijn om alles helemaal schoon te krijgen.
laeken
Zeer actief

Goed. Gaan we doen. Lijkt me heerlijk om dat gebit wit te krijgen. Elke dag een beetje dan maar. Krabber staat op de lijst van inkoop volgende keer bij de grote dierenwinkel. Bas gaat het wel toelaten hoor, komt goed. Ik wil gewoon niet dat ze pijn krijgt en meer uit haar waffel gaat meuren.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Tip: leg haar op de bank, op haar zij. En ga er dan half overheen hangen. Met één hand het snuitje tegenhouden, met de andere hand krabbelen. Dan kunnen ze geen onverwachte bewegingen maken waarbij ze zichzelf bezeren aan het (scherpe) krabbertje.
Thanx! :ok:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Inderdaad gaan krabben. Tandenpoetsen gaat nu niet helpen. Als ze schoon zijn zou ik wel gaan tandenpoetsen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Morris vind het echt heel stom hoor als ik het doe. Maar ja, ik vind ook wel eens iets stom. Meestal doe ik gewoon even snel tussendoor.

Krabbertje gewoon bij de dierenarts gehaald trouwens.

Kijk, hier nog een flinke laag om de kies
Afbeelding
En deze zag er net zo uit, in dezelfde sessie, en al een stuk schoner!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Maar als er zoveel tandsteen zit, waarom laat je het dan dit keer niet door de dierenarts schoonmaken?
Kan jij daarna gewoon een fris schoon gebit onderhouden zodat ze het niet meer krijgt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Caro. schreef:Maar als er zoveel tandsteen zit, waarom laat je het dan dit keer niet door de dierenarts schoonmaken?
Kan jij daarna gewoon een fris schoon gebit onderhouden zodat ze het niet meer krijgt.
inderdaad
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Paco, de hond van m'n schoonouders heeft ook enorme tandsteen. Zoveel dat ik het opgegeven heb z'n gebit onder handen te nemen. Mogen ze door een dierenarts laten doen. Wil ik best daarna maandelijks ofzo met een krabbertje de boel bijhouden. Hij laat het in ieder geval goed toe, zelfs bij de eerste keer al (itt Elco...)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Sas schreef:
Caro. schreef:Maar als er zoveel tandsteen zit, waarom laat je het dan dit keer niet door de dierenarts schoonmaken?
inderdaad
Omdat ze dan onder narcose moeten en als dat even vermeden kan worden is dat mijn eerste keus. Als er nou rotte tanden en kiezen zitten die getrokken moeten worden is het een ander verhaal maar voor een simpele schoonmaak? Echt niet.
Als er zoveel tandsteen zit als Marc zegt, dan is het dus geen simpele schoonmaak. Een simpele schoonmaak is bijhouden en een beetje tandsteen
weghalen.
Gebit is uitermate belangrijk voor de algehele gezondheid en als het zo smerig is, dan liggen infecties op de loer en zou ik het dus eerst goed
laten schoonmaken (en het gebit goed laten bekijken) door de dierenarts en daarna zelf bijhouden.
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief

De dierenarts zei dat we het in de gaten moesten houden. Ze loopt echt niet rond met bedekt gebit. Voor is alles wit. Op achterste kiezen zat wel een echt huisje wat hij er met zijn nagel af kon halen. Knak! Leek wel haar glazuur. Hij zei dus in de gaten houden en misschien op termijn narcose en weghalen. Dat wil ik voorkomen. Da kon met zijn nagel een grote kies schoon krijgen dus zo erg is het blijkbaar NOG niet gelukkig.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:De dierenarts zei dat we het in de gaten moesten houden. Ze loopt echt niet rond met bedekt gebit. Voor is alles wit. Op achterste kiezen zat wel een echt huisje wat hij er met zijn nagel af kon halen. Knak! Leek wel haar glazuur. Hij zei dus in de gaten houden en misschien op termijn narcose en weghalen. Dat wil ik voorkomen. Da kon met zijn nagel een grote kies schoon krijgen dus zo erg is het blijkbaar NOG niet gelukkig.
Ah oké, dan snap ik het verhaal, ik dacht dus dat het echt helemaal onder het tandsteen zit en dat is uiteraard niet zo gezond, maar op paar kiezen
kan je het idd zelf wel weghalen :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief

Caro. schreef:
laeken schreef:De dierenarts zei dat we het in de gaten moesten houden. Ze loopt echt niet rond met bedekt gebit. Voor is alles wit. Op achterste kiezen zat wel een echt huisje wat hij er met zijn nagel af kon halen. Knak! Leek wel haar glazuur. Hij zei dus in de gaten houden en misschien op termijn narcose en weghalen. Dat wil ik voorkomen. Da kon met zijn nagel een grote kies schoon krijgen dus zo erg is het blijkbaar NOG niet gelukkig.
Ah oké, dan snap ik het verhaal, ik dacht dus dat het echt helemaal onder het tandsteen zit en dat is uiteraard niet zo gezond, maar op paar kiezen
Ik zorg wel voor haar :engel: :wink: De laatste keer dat ik keek had ze de hoektanden nog wit. Nu zit er daar bovenin ook bruin. Beetje maar. Voorste tandjes wit en hoe verder naar achter hoe meer tandsteen. Laatste kiezen nooit bekeken moet ik bekennen. Dat heb ik dus gemist. Dacht dat haar bek veel kleiner was. Met gapen zag alles er wit uit maar tandsteen zit blijkbaar aan de buitenkant van de tanden. Aan de binnenkant zit niks bij haar.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
Caro. schreef:
Ik zorg wel voor haar :engel: :wink: De laatste keer dat ik keek had ze de hoektanden nog wit. Nu zit er daar bovenin ook bruin. Beetje maar. Voorste tandjes wit en hoe verder naar achter hoe meer tandsteen. Laatste kiezen nooit bekeken moet ik bekennen. Dat heb ik dus gemist. Dacht dat haar bek veel kleiner was. Met gapen zag alles er wit uit maar tandsteen zit blijkbaar aan de buitenkant van de tanden. Aan de binnenkant zit niks bij haar.
Dat begreep ik wel dat je voor haar zorgt hoor :mrgreen: Ik begreep alleen uit je eerste post dat er ontzettend veel tandsteen was en snapte dus
het verhaal van zelf weghalen dan niet. Door tandsteen kunnen lelijke ontstekingen ontstaan, vaak ook onder de kies wat je zo even snel niet ziet.
Dus toen dacht ik 'wat een vreemde dierenarts dat hij dat gebit niet reinigt en de boel grondig bekijkt', maar nu begrijp ik dus dat het niet zo ernstig is :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik heb er hier ook 1 die erg gevoelig is voor tandsteen, poets regelmatig, ze krijgt versvlees, harde kluiven, maar helaas moet ze toch om de 2 jaar door de DA gereinigd worden. Volgende week is ze weer aan de beurt, ik doe dit altijd in de maand februari want dat is de maand van het gebit en scheelt ook in de kosten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”