Manu werkt fulltime, maar haar vriend werkt inderdaad vanuit huis. Ideaal!
Ik studeer, maar ben aan het afstuderen. Hierdoor werk ik dus aan mijn scriptie en dit doe ik thuis. Daarnaast heb ik, ben 28, geen leerplicht oid dus tijdens mijn colleges etc ga ik alleen naar de colleges die ik belangrijk genoeg vind.

Zijn er niet zoveel
Ik vang al járen op. Laatste jaar voor huize zwerfhond en daarvoor voor particulieren en via dodingsstations. Ik ben hier eigenlijk mee begonnen, nadat ik via SOS strays vrijwilligerswerk in Noord Spanje ( langreo, asiel Amigos Del Perro) heb gedaan. Daar is mijn liefde voor de buitenlandertjes begonnen en sindsdien vang ik op. Ik zou serieus moeten nadenken, om te kunnen tellen hoeveel honden ik heb opgevangen. Veel, echt veel.
Van hele moeilijke gevallen tot de meest simpele. Senior tot pup. Alles is hier wel naar binnen gelopen.
Het laatste jaar enkel jonge makkelijk plaatsbare honden. Die waren binnen een week of 3 hooguit weg.
Over 3 weken komt hier weer een nieuwe, ditmaal een senior. Die heb je vaak langer.
Hoe ik het doe?
Op gevoel. Ik ben opgegroeid als kind tussen de honden en in die 28 jaar nog nooit zonder honden geweest. En kennelijk is mijn gevoel goed? Want het gaat hier altijd soepel.
Ik laat de honden buiten op een neutrale plaats even begroeten. Gewoon een minuut of 5 lopen. Niet veel langer, vaak zijn de honden doodmoe van de lange reis. Nu zijn Sultan en Luna doodsimpele honden, zij zijn het inmiddels ook wel gewend dat hier honden logeren.
De eerste dag zijn hier weinig regels voor de opvanger. Ik laat ze het huis zelf ontdekken en laat ze ook zelf mijn honden ontdekken en mijzelf. Ik forceer niks en heb eigenlijk zelf ook lui bankhang dagje haha!
Pas daarna stapje voor stapje begint de opvoeding en maak ik een hond, huishond. Laat hem mee draaien met mij en mijn honden. De pups zijn hier zo zindelijk ( vanaf 5 maanden) de oudere honden gaan soms onzindelijk naar hun nieuwe huis.
Als het écht niet klikt, dan is er via de stichting vaak wel achteropvang. Iemand waar hij in nood naar toe kan. Zelf heb ik ook behoorlijk dominante honden als opvangers gehad, maar ook dat gaat hier prima. Dus ik heb dat nog niet nodig gehad.
En wat betreft alleen laten, ik begin daar zelf best snel mee. Moet ook wel, ik moet gewoon boodschappen etc doen. Ik heb een camera in huis en houd daar mee in de gaten hoe de honden reageren. Ik heb pas 1 keer een opvanghond gehad die heel veel moeite had met alleen zijn. De rest? Die sliep gewoon, na een paar minuten piepen.
Het alleen zijn bouw ik dan langzaam op, zodat ik tegen evt geintresseerde ook kan zeggen hoe lang de hond het goed vindt om alleen thuis te zijn.
Ik vind het opvangen ontzettend leuk. Wel veel werk en ik ben niet echt gemaakt voor hele drukke honden, die zwaai ik altijd vrolijk uit als zij hun gouden mand hebben gevonden.

Maar er zijn ook zat honden, waarbij ik gauw aan de wijn moest als zij waren opgehaald.
Nou ja, heb je nog vragen.. Vraag maar. Ik zeg niet gauw dat ik met iets veel ervaring heb, maar wat betreft opvangen heb ik alle soorten en maten gehad. Dus ik denk dat ik daar best wat over kan vertellen. Van doodsbang tot mens agressief. Ik vind het allemaal leuk om te doen.