Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De "powerbreeds" in een goed daglicht,wie doet mee?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Re: De "powerbreeds" in een goed daglicht,wie doet mee?

Ongelezen bericht door smoekie »

Lemuria schreef:
smoekie schreef:
Lemuria schreef:Dus Izzy is ook m'n eerste en laatste Stafford. Niet dat het me uitmaakt, ik ben niet zozeer verknocht aan het ras verder :)
Heeft Izzy een stamboom?
Nee. En toen?
En toen, toen niks hoor :cool2: Bij 9 van de 10 incidenten wordt wel verwezen naar "stafford/pitbull" in hoeverre het ook daadwerkelijk om een stafford/pitbull gaat, mwoah, met alles wat ik gelezen heb denk ik dat er maar bitter weinig "echte" staffords/pitbulls verantwoordelijk zijn voor de "incidenten".

Marion. schreef:
smoekie schreef:
Lemuria schreef:Dus Izzy is ook m'n eerste en laatste Stafford. Niet dat het me uitmaakt, ik ben niet zozeer verknocht aan het ras verder :)
Heeft Izzy een stamboom?

Adjani & Tyson schreef:Ik las het en ik dacht "Ha, wat een voornemen, dat lukt je nooit :P" Als je eenmaal een BT gehad hebt lijkt het leven zonder mij inderdaad ook saaai!
En ook de BT zijn naar mijn mening "invalide" hondjes. Hun schedel is gewoon mismaakt door al het rotte kruisen wat er mee gedaan is. De échte BT lijkt in de verste verte niet op op de "huidige" BT.

En nee, ik ben verre van iemand die "gek" is van stamboomhondjes. Integendeel zelfs.

Maar een pitbull/AST, ja die wil ik en die komt er (uiteindelijk) ook wordt om de dooie dood geen kruising.

Dat zal echt een zorgvuldig uitgezocht "hondje" zijn zo dicht mogelijk voor zover dat anno nu nog "mogelijk" is bij de "echte" . En lukt dat niet. Dan niet!

Een BT. Ik vind het leuke honden hoor, dat zeer zeker, maar wat voor mij ook zeker is, is dat de hondjes gewoon letterlijk en figuurlijk "verneukt" zijn. In niks lijken ze meer op de mooie prachtige honden die ze ooit waren. En nee, dat beperkt zich helaas niet tot de BT. Teveel rassen die in de loop der jaren gewoon verneukt zijn. Jammer, heel jammer!
Oh ja. En de Hussels zijn niet verneukt? Die zonder stamboom. Zoals jij die hebt.
Ja jammer, heel jammer.
Ja die zijn gruwelijk verneukt. Net zoals vele andere "rassen". Ook die mét stamboom.

Ze zijn gruwelijk "gevaarlijk' ook . Heb dan ook altijd een satéstokje bij me. Je weet maar nooit waar ze haar bek in zet :schrik:

Kells schreef:Touche! :E:
Oh ja joh? :denken:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
smoekie
Zeer actief

Nanna schreef:
smoekie schreef: Bij 9 van de 10 incidenten wordt wel verwezen naar "stafford/pitbull" in hoeverre het ook daadwerkelijk om een stafford/pitbull gaat, mwoah, met alles wat ik gelezen heb denk ik dat er maar bitter weinig "echte" staffords/pitbulls verantwoordelijk zijn voor de "incidenten".
Waar lees je dat dan uit? Dat is toch maar gewoon een aanname?
Ja klopt. Dat denk ik, dat is mijn indruk, mijn mening, aan de hand van wat ik allemaal gelezen heb. Maar misschien heb jij wel ergens een lijstje waaruit blijkt dat het niet om "kruisingen" gaat maar om "stamboomhondjes" ? Jij bent immers hier de expert vwb dit soort honden in de media :cool2:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
smoekie
Zeer actief

Nanna schreef:Haha, het maakt mij geen drol uit of ze wel of niet stambomen hebben :neenee: Ik ben gewoon benieuwd naar het waarom. Waaróm jij aanneemt dat het stamboomloze honden zijn 'aan de hand van wat je gelezen hebt'. Wát heb je dan gelezen?
Internet Nanna, internet.

Dus tenzij jij met een lijst/link of wat dan ook aankomt waaruit blijkt dat de incidenten niet ten kostte van de kruisingen/stamboomloze zijn houd ik vast aan mijn aanname/mening :zwaai
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ach ik geloof gelijk dat het merendeel van de incidenten wordt veroorzaakt door honden zonder stamboom. Omdat er nou eenmaal heel veel staffordachtige kruisingen zijn. Van alle klapkaken die ik ken, ken ik alleen maar 1 engelse stafford met stamboom. De rest zonder.

Betekent niet dat de stamboom honden de lieverdjes zijn. Ze zijn gewoon in de minderheid.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

smoekie schreef:
Lemuria schreef:
smoekie schreef: Heeft Izzy een stamboom?
Nee. En toen?
En toen, toen niks hoor :cool2: Bij 9 van de 10 incidenten wordt wel verwezen naar "stafford/pitbull" in hoeverre het ook daadwerkelijk om een stafford/pitbull gaat, mwoah, met alles wat ik gelezen heb denk ik dat er maar bitter weinig "echte" staffords/pitbulls verantwoordelijk zijn voor de "incidenten".
Ja en wat hebben die incidenten nu dan te maken met of Izzy al dan niet een stamboom heeft? :denken: Ik geloof namelijk vrij zeker te weten dat Izzy geen incident op d'r stamboomloze naampje heeft staan :) Of gaat het alleen om het feit dat ik d'r een Stafford noem, ook al is ze geen 'echte' stamboom-Stafford?
Als je een Labrador bij een broodfokker haalt, is het ook nog steeds gewoon een Labrador :)
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

smoekie schreef:
Nanna schreef:Haha, het maakt mij geen drol uit of ze wel of niet stambomen hebben :neenee: Ik ben gewoon benieuwd naar het waarom. Waaróm jij aanneemt dat het stamboomloze honden zijn 'aan de hand van wat je gelezen hebt'. Wát heb je dan gelezen?

Dus tenzij jij met een lijst/link of wat dan ook aankomt waaruit blijkt dat de incidenten niet ten kostte van de kruisingen/stamboomloze zijn houd ik vast aan mijn aanname/mening :zwaai
En daarom door dat eeuwige wijzen en direct dat slachtofferige gezeur komt het imo niet meer goed met deze honden ,ras of kruising.
Wat dondert het nu of je door een stamboomhond of eentje zonder stamboom wordt gebeten , dat maakt toch geen zak uit, je ,moet het ten alle tijde zien te voorkomen want het doet allebei evenveel pijn en de gevolgen kunnen verkeerd uitpakken.
Voor de meeste geld gewoon als het kwaakt als een eens , zwemt en eruit ziet als een eend dan is het een eend.

Hier lopen twee fila's ,een met stamboom een zonder.
Het zou uiteraard kunnen dat er in Abra iets anders doorheen zit , al ziet ze eruit als een Fila en laat ze ook wat raseigenschappen daarvan zien.
Al zou er enkele generaties terug voor mijn part een cavelier doorheen hebben gezeten als zij haar tanden in een inbreker of andere onverlaat zou zetten dan kunnen we welgevoegelijk aannemen dat dat de Fila in haar is , die staan er tenslotte om bekend dat ze huis en haard en roedel zullen verdedigen indien nodig.
Aan mij als eigenaar dus enkel de taak om te voorkomen dat zoiets kan gebeuren want zij zich uiteraard weleens in een situatie kunnen vergissen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Lemuria schreef: Als je een Labrador bij een broodfokker haalt, is het ook nog steeds gewoon een Labrador :)
Ik ben het met je eens, maar ondanks dat ik dat zo klaar als een klontje vind, lijkt het erop dat er hele volksstammen zijn die het niet met ons eens zijn.
Zo moet ik al drie jaar horen dat ik geen stabij heb maar een stabijna.

De 'echte' fokkers lijken de arrogantie te hebben dat ze alles wat negatief is eruit fokken en dus niet willen dat hun ras wordt aangesproken op het gedrag van de misgebroedjes van de fokkers die zonder stamboom fokken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tineke schreef:
smoekie schreef:

En daarom door dat eeuwige wijzen en direct dat slachtofferige gezeur komt het imo niet meer goed met deze honden ,ras of kruising.
Wat dondert het nu of je door een stamboomhond of eentje zonder stamboom wordt gebeten , dat maakt toch geen zak uit, je ,moet het ten alle tijde zien te voorkomen want het doet allebei evenveel pijn en de gevolgen kunnen verkeerd uitpakken.
Voor de meeste geld gewoon als het kwaakt als een eens , zwemt en eruit ziet als een eend dan is het een eend.

Hier lopen twee fila's ,een met stamboom een zonder.
Het zou uiteraard kunnen dat er in Abra iets anders doorheen zit , al ziet ze eruit als een Fila en laat ze ook wat raseigenschappen daarvan zien.
Al zou er enkele generaties terug voor mijn part een cavelier doorheen hebben gezeten als zij haar tanden in een inbreker of andere onverlaat zou zetten dan kunnen we welgevoegelijk aannemen dat dat de Fila in haar is , die staan er tenslotte om bekend dat ze huis en haard en roedel zullen verdedigen indien nodig.
Aan mij als eigenaar dus enkel de taak om te voorkomen dat zoiets kan gebeuren want zij zich uiteraard weleens in een situatie kunnen vergissen.
Nou dit.. ik heb een boommechel, een boomloze mechel en een x mechel... iedereen herkent ze stuk voor stuk als mechelaar. Niks meer of minder.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
smoekie
Zeer actief

Nanna schreef:Wat een slap antwoord. Wát staat er dan op het internet waaruit blijkt dat het stamboomloze honden zijn. Ik neem toch aan dat je die aanname ergens op baseert.
Ik hoef niet aan te komen met omgekeerde bewijslast want mij maakt het geen flaus aus of ze wel of niet een stamboom hebben.
Je bent anders ook zo goed met linkjes. Dus graag een linkje want op zich wil ik net best van je aannemen hoor.
Hier mijn reactie vanuit het andere topic madammeke.
Nanna schreef:nog steeds op jouw link over die stamboombijters :mrgreen:
Kun je lang wachten Nanna :19:

Dat is zoals ik je al eerder zei gebaseerd op internet Nanna, internet. Gebaseerd op wat ik in de loop der jaren op internet gelezen/meegekregen heb. Dus niet gebaseerd op 1 enkel incident, 1 "link".

Lemuria schreef:Ja en wat hebben die incidenten nu dan te maken met of Izzy al dan niet een stamboom heeft? :denken: Ik geloof namelijk vrij zeker te weten dat Izzy geen incident op d'r stamboomloze naampje heeft staan :) Of gaat het alleen om het feit dat ik d'r een Stafford noem, ook al is ze geen 'echte' stamboom-Stafford?
Als je een Labrador bij een broodfokker haalt, is het ook nog steeds gewoon een Labrador :)
Waar het mij voornamelijk om gaat is dat ik er persoonlijk van overtuigd ben (daar kan jij en kunnen andere een andere mening over hebben) dat die "nannydogs" je weet wel, voornamelijk lief voor mens/kind verdwijnt, er steeds meer mens/kind "incidenten" zijn (althans, nanna is niks te beroerd om die bijna dagelijks te zoeken en te vinden) omdat 1 van hun mooiste karaktereigenschappen weggefuckt is.

Het ras heeft zijn "slechte naam" naar mijn mening vooral te danken aan al die slecht gemaakte kruisingen. Maar goed, zoals met alles. Ieder zijn/haar eigen mening daarover. Ik kan me in ieder geval heel goed voorstellen dat eigenaren van dergelijke honden met stamboom best wel eens moe worden (heb jij op fb toch ook vast wel eens het e.e.a. van meegekregen) van mensen met een kruising die hun hond een stafford/pitbull noemen terwijl ze dat "niet" zijn. Niks meer, niks minder :cool2:

Als er hier wel eens door de 1 of ander gevraagd werd wat men dacht wat voor "rassen" er in de hond zat omdat de hond "voornamelijk" op een staff (of welke andere soort hond dan ook) leek waren het overgrote deel toch voornamelijk reacties dat hij/zij er maar vooral geen "naam" aan moest geven en maar vooral blij moest zijn met "de kruising" :19:

Edit: Mooiste voorbeeld daarvan zijn de "stabijnas-Jack Hussels" :F:

Maar goed, ligt er wat dat betreft zoals gewoonlijk natuurlijk wél aan "wie" het vraagt of "wie" de betreffende hond in het bezit heeft :engel:
Laatst gewijzigd door smoekie op 31 jan 2016 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
smoekie
Zeer actief

Nanna schreef:
smoekie schreef:
Nanna schreef:nog steeds op jouw link over die stamboombijters :mrgreen:
Kun je lang wachten Nanna :19:

Dat is zoals ik je al eerder zei gebaseerd op internet Nanna, internet. Gebaseerd op wat ik in de loop der jaren op internet gelezen/meegekregen heb. Dus niet gebaseerd op 1 enkel incident, 1 "link".
:mrgreen:
Was jij dit?
KLIK
:roll: Ik had me nog wel vermomd :S:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Paisley schreef:
Lemuria schreef:Ja, maar als je een vetkwab hebt, is 't je eigen schuld :P Da's geen genetisch ding :mrgreen:
Nou idd, Veel wijn, chocola en en...

Of ging t over honden? :8):
:LOL: :LOL:
mosquito1980
Zeer actief

Nanna schreef:
smoekie schreef: Bij 9 van de 10 incidenten wordt wel verwezen naar "stafford/pitbull" in hoeverre het ook daadwerkelijk om een stafford/pitbull gaat, mwoah, met alles wat ik gelezen heb denk ik dat er maar bitter weinig "echte" staffords/pitbulls verantwoordelijk zijn voor de "incidenten".
Soms hebben de mensen die het bericht plaatsen geen verstand van honden.
Gisteren op FB een bericht: Labrador bijt kind in het gezicht verliest bijna een oog (kind dus)...
Ik denk: wtf... Labrador??. Filmpje kijken, kind met een dik oogje, moeder heel zielig doen, aan het eind van het filmpje een foto van de hond... een zwarte hond met prik oren :19: Labrador :pffff:
Uiteindelijk was het hun eigen schuld, hond was van de baby sitter, die buiten een peuk ging roken, moeder ging naar het toilet... Kind en hond alleen, wat is er gebeurd? Nobody knows, maar kind is gebeten DUS hond is fout :piew:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

mosquito1980 schreef:
Nanna schreef:
Gisteren op FB een bericht: Labrador bijt kind in het gezicht verliest bijna een oog (kind dus)...
Ik denk: wtf... Labrador??. Filmpje kijken, kind met een dik oogje, moeder heel zielig doen, aan het eind van het filmpje een foto van de hond... een zwarte hond met prik oren :19: Labrador :pffff:
Uiteindelijk was het hun eigen schuld, hond was van de baby sitter, die buiten een peuk ging roken, moeder ging naar het toilet... Kind en hond alleen, wat is er gebeurd? Nobody knows, maar kind is gebeten DUS hond is fout :piew:
Als er schade komt door een hond, ook al is het een grote fout van degene die de verantwoordelijkheid hebben over hond en kind, krijgt de hond de schuld. Dat is toch algemeen bekend of het nu terecht is of niet.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Nanna schreef:
Neeltje schreef: Als er schade komt door een hond, ook al is het een grote fout van degene die de verantwoordelijkheid hebben over hond en kind, krijgt de hond de schuld. Dat is toch algemeen bekend of het nu terecht is of niet.
Soms heeft de hond ook schuld. Als die de straat oversteekt om een daar lopend kind te grijpen dan spoort dat beest niet. En nee, de eigenaar had het moeten voorkomen. Maar je wou toch niet vertellen dat het normaal gedrag is van zo'n beest.
Ik zal het linkje van vier loslopende Pitbulls die een jongetje van 4 uit handen van zijn wandelende moeder trokken en doodden maar niet plaatsen voordat Smoek weer onwel wordt :mrgreen: Niet eens vanwege het dode kind maar omdat het superras weer in een kwaad daglicht staat :roll:
Nou ja, dat iemand het nodig vindt om zo'n topic te beginnen is natuurlijk al veelzeggend. Als het voor het overgrote deel probleemloze honden waren, zou het ook niet nodig zijn om ze zo vaak in 'een goed daglicht' te zetten.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

mosquito1980 schreef:
Nanna schreef:
Ga je nu zwarte herders de schuld geven. :80: :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mosquito1980
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
mosquito1980 schreef:
Nanna schreef:
Ga je nu zwarte herders de schuld geven. :80: :engel:
:LOL:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Neeltje schreef: Als er schade komt door een hond, ook al is het een grote fout van degene die de verantwoordelijkheid hebben over hond en kind, krijgt de hond de schuld. Dat is toch algemeen bekend of het nu terecht is of niet.
Soms heeft de hond ook schuld. Als die de straat oversteekt om een daar lopend kind te grijpen dan spoort dat beest niet. En nee, de eigenaar had het moeten voorkomen. Maar je wou toch niet vertellen dat het normaal gedrag is van zo'n beest.
Ik zal het linkje van vier loslopende Pitbulls die een jongetje van 4 uit handen van zijn wandelende moeder trokken en doodden maar niet plaatsen voordat Smoek weer onwel wordt :mrgreen: Niet eens vanwege het dode kind maar omdat het superras weer in een kwaad daglicht staat :roll:
De hond van mijn vriendin is ook zo out of the blue aan gort gebeten. Het enige waar ze mee bezig waren was hun teckeltje in de auto te zetten, komt dat beest er ineens aangesjeesd zo de auto in. Zij vertrouwt geen een grote hond meer. En alles wat maar op stafford/pittbull lijkt en is vorig jaar het hondje dat ze nu heeft ook gebeten door een saarlooswolfshond of zoiets. Gelukkig maar één gaatje. Beest was even losgetrokken. als ik die kerel nu zie lopen met zijn 2 honden, ik ga achter een auto staan.
Spoenimani

Ongelezen bericht door Spoenimani »

Wij hebben thuis een hond die ook op een 'klapkaak' lijkt. Hadden hem gekocht als een boxer-labrador, maar bleek uiteindelijk 25% labrador/25% boxer/25% amerikaanse bulldog en 25% bloedhond te zijn na een dna test. Zit dus maar 25% 'klapkaak' ras in (leuk woord).

Hoe zouden jullie daarmee omgaan, ook meer oppassen met loslaten etc.? Krijgen nu ook al vaak dat mensen bang voor hem zijn, hun hond oppakken, opmerkingen achter onze rug om ala; oppassen hoor met die pitbulls. Het is een lieverd tov andere honden, maar dat kan natuurlijk altijd omslaan over een paar maanden (al verwacht ik van niet), hij is op dit moment 10 maanden.
bouvierpoedel
Zeer actief

Spoenimani schreef:Wij hebben thuis een hond die ook op een 'klapkaak' lijkt. Hadden hem gekocht als een boxer-labrador, maar bleek uiteindelijk 25% labrador/25% boxer/25% amerikaanse bulldog en 25% bloedhond te zijn na een dna test. Zit dus maar 25% 'klapkaak' ras in (leuk woord).

Hoe zouden jullie daarmee omgaan, ook meer oppassen met loslaten etc.? Krijgen nu ook al vaak dat mensen bang voor hem zijn, hun hond oppakken, opmerkingen achter onze rug om ala; oppassen hoor met die pitbulls. Het is een lieverd tov andere honden, maar dat kan natuurlijk altijd omslaan over een paar maanden (al verwacht ik van niet), hij is op dit moment 10 maanden.
Zolang hij niets laat zien kun je er ook geen rekening mee houden of op anticiperen natuurlijk.
Tineke
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Spoenimani schreef:Wij hebben thuis een hond die ook op een 'klapkaak' lijkt. Hadden hem gekocht als een boxer-labrador, maar bleek uiteindelijk 25% labrador/25% boxer/25% amerikaanse bulldog en 25% bloedhond te zijn na een dna test. Zit dus maar 25% 'klapkaak' ras in (leuk woord).

Zolang hij niets laat zien kun je er ook geen rekening mee houden of op anticiperen natuurlijk.
Natuurlijk wel ,Lucie en Abra zijn ook lieverds maar die laten we toch niet met iedere hond contact maken.
Kleine kwetsbare honden , honden die angstig zijn of erg verbaal reden zat waarom ze even moeten volgen en geen contact mogen maken.
Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:

Natuurlijk wel ,Lucie en Abra zijn ook lieverds maar die laten we toch niet met iedere hond contact maken.
Kleine kwetsbare honden , honden die angstig zijn of erg verbaal reden zat waarom ze even moeten volgen en geen contact mogen maken.
Maar dat doe je toch sowieso al toch.? Beetje opletten en inschatten bij wat wel en niet bij elkaar past.
Mijn honden zijn niet van het knokken of agressief maar die laat ik ook niet met bepaalde honden .
bouvierpoedel
Zeer actief

Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:

Maar dat doe je toch sowieso al toch.? Beetje opletten en inschatten bij wat wel en niet bij elkaar past.
Mijn honden zijn niet van het knokken of agressief maar die laat ik ook niet met bepaalde honden .
Tineke
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:

Nou ja niet iedereen doet dat. Het voordeel ervan vind ik dat als je dat al op jonge leeftijd leert het overal op af vliegen geen gewoonte is geworden. De stap naar enkel contact maken met door jou geselecteerde maatjes is dan maar klein.
Afbeelding

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou gewoon goed opletten hoe hij met andere honden omgaat, hoe maakt hij contact, hoe speelt hij, hoe reageren andere honden op hem? Dat geldt voor elke hond natuurlijk, ook als je een niet-klapkaak hebt kan je hond een etterbakje zijn of gewoon niet zo'n goede match met bepaalde andere honden.
En inderdaad een goede tip van Tineke: leer hem niet constant naar alle honden toe te gaan, maar zich eerst bij jullie te melden. Dat vind ik altijd goed om een hond te leren (ook een hondsociale hond), maar is extra handig mocht hij over een tijd niet meer met alle andere honden leuk omgaan.
bouvierpoedel
Zeer actief

Ging even uit van het goede ook omdat hij die vraag stelde dacht ik dat ze dat ze deden.
Maaike_O
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English bulldog

Ongelezen bericht door Maaike_O »

Jeetje... na het doorlezen van dit volledige topic zou ik bijna de ogen uit mijn kop schamen, omdat ik hier EN een Franse Bulldog reutje heb EN een Old English bulldog pup heb rondlopen.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat al die rare kruisingen met bulldoggen en de exotische termen die daaraan gehangen worden, nogal 'eng' vind.
Franse bull... modehond, kapot gefokt, voorbeeld loopt hier in huis. Aangekocht bij goed aangeschreven fokker. Allerlei aangeboren akeligheden, dierenartsrekening ter hoogte van een leuke nieuwe Ford Ka of iets in die prijsklasse. Dus... geen Franse bull meer voor mij. Voorlopig... FCI, Hollandse Bulldoggen club... als je kijkt bij rasstandaard gaan mijn nekharen overeind staan. Bah... nog steeds fokken naar dat wat de mens zo mooi vindt. Natuurlijk, ben ik ook ooit voor gevallen. Zeker, heb er keihard aan meegedaan aan het in stand houden.
Ik vind bulldoggen door het zachte, lekker gekke en lieve karakter zo leuk dat ik mij enkele jaren verdiept heb in de Old English bulldog. Lang zoeken en je verdiepen in 'het ras' en het zoeken van een fokker die bepaalde standaardwaarden en normen hoog heeft staan is voor mij cruciaal geweest. En ik heb echt geen bulldog om er stoer mee te gaan lopen doen. Kom... Op de puppy cursus een Fila Brasileiro (of hoe je het ook moge schrijven), daar loopt mijn bull voor om. Net als voor die akelige, de godsganse dag buiten razende en blaffende jack russels op de hoek.

En volgens mij dient iedere hond een gedegen opvoeding te krijgen en dat is toch wel een dingetje waar ik me bij menig hondenbezitter vraagtekens bij durf te plaatsen.
Maaike_O
Vaste gebruiker

@Nanna:
Snap ik volledig. Helaas worden de bulldoggen teveel gefokt op uiterlijke kenmerken.
Hoe platter die snuit, hoe mooier men het vindt. Hoe breder de schedel? Hoe geweldiger. Vergeet men echter wel even dat door te fokken op die achterlijke kenmerken bullen allerlei aangeboren problemen kunnen hebben.

Helaas is mijn fransoos hier een wandelend voorbeeld van. Vergroeiing in de rug (inactieve hernia), vergroeiing rondom staartaanzet (inactieve hernia), gevoelig voor eczeem, incontinent (hij is 8 jaar oud), maag- darmproblematiek, geopereerd aan nekhernia, kaak-kauwspiermyositis en hierdoor een bizar ingevallen kop, zeer slecht gebit, BOS syndroom en zo kan ik nog wel even doorgaan. Permanent aan de prednison en nu sinds een week voor de vierde maal een hoornvliesontsteking waar hij zeer veel pijn aan heeft. Sinds gisteren kruipt hij weg, verstopt zich en heeft nergens zin in. Goed, we zien de komende dagen hoe het vordert.
Mijn Old English bull is een weloverwogen keuze geweest, moeder is een Leavitt bull.
Ergens durf ik ook wel de kritische vraag te stellen welk hondenras vandaag de dag wel volledig zonder typerende gezondheidsproblemen is?
Maaike_O
Vaste gebruiker

Tara schreef: Maar alles wat je nu schrijft had je natuurlijk voordat je je honden kocht ook wel kunnen weten toch?
Kwestie van je huiswerk doen voordat je een hond koopt. :wink: En ik kan je in eerlijkheid wel vertellen dat er best hondenrassen zijn zonder typerende gezondheidsproblemen. Ik heb zelf een gezond ras en zo zijn er legio andere rassen te vinden die niet van de gebreken aan elkaar hangen.
Klopt..
Was/ is mijn eerste hond. Al jaren wilde ik een Franse Bull. Wat doe je als leek? Je inlezen, lezen, lezen en nog eens lezen.
Oh ja, ook bij tig verschillende fokkers langs, kijken, vragen en informatie verzamelen.
Vervolgens ga je je, ik dus, blind staren op de rasstandaarden van de HBC (rasvereniging) zoek je een aangesloten fokker, bekijk je uit welke lijnen zo'n pupsel dan komt en dan is de deal rond. Even kort samengevat he...
Want... als leek, een rashond, stamboom, gezondheidschecks... zag er SUPER uit! Ja daahaaaaag! Als ik dat dus geweten had, had ik nooit voor het ras gekozen. Ondanks dat wat ik las en aan informatie had verzameld. Gezondheidschecks en al die onzin moeten door een blinde zijn gedaan, kan niet anders.

Dus had ik kunnen weten dat mijn Franse bull wat zou gaan mankeren? Wellicht als die checks goed uitgevoerd waren wel ja. Maar nu? Nee... wellicht wordt ik ook geen vijftig, tachtig of honderd, maar overlijd ik op mijn vijfendertigste aan een levensbedreigende ziekte. Erger is nog dat die Franse bull bij mij terecht kwam op 5 maanden leeftijd en dat men voornemens was hem als dekreu te gaan gebruiken. Moet je dus niet aan denken he, aan zoiets. Hoezo een ras nog verder de vernieling in helpen. Ik probeer het niet recht te lullen hoor... maar welk groot hondenras is vandaag de dag nog voor de overgrote meerderheid van al die honden vrij van HD of ED? Legio voorbeelden te noemen.
En jazeker... er zijn rassen die een pak minder aan standaard gebreken hebben.
Overigens hoop ik dat men de Old English bull of de bulldog in algemene zin weer zo gaat krijgen zoals deze oorspronkelijk lichamelijk in elkaar stak; gezond en atletisch
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Ik heb bij welke bulldogsoort dan ook geen hoge pet op van de gezondheid. Ik ben weleens bang dat het allemaal wrakken zijn.
Maar als je er dan toch eentje wilt dan snap ik dat je eerder voor zoiets gaat
(continental bulldog)

Afbeelding

dan voor zo'n snuivend, rochelend en stinkend, zielig gedrocht :schrik:

Afbeelding
Oh dat ziet er kwiek, gezond en nog leuk uit ook.
Maar voor hetzelfde zijn daar ook weer gekken die erop duiken om het te verfraaien op de 1 of andere manier.
smoekie
Zeer actief

Maaike_O schreef:Dus had ik kunnen weten dat mijn Franse bull wat zou gaan mankeren?
Ehm we leven nu 07-02-2016. Toch? Dus ja! 1+1 was 8 jaar geleden ook al 2.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”