Ik snap wel dat je een positief beeld wil schetsen. Zeker omdat je hond zwanger is
Ik snap ook dat die honden lang niet altijd al die negativiteit verdienen. Maar het is zo. Het is zoals het is en bijna iedereen heeft foto's gezien of in levende lijve gezien hoe een hond afgemaakt werd door staffords, pits of aanverwanten. En daar is niks tegenover te zetten.
Ja, het zijn lieve mensenvrienden. Tenminste, vaak zijn ze dat.
Ik ben een keer een terrarium gaan kopen bij hele aparte mensen. Mensen vol met tattoos, een huis vol chihuahua's en overal flessen bier. Heel gezellig hoor, geen enkel punt. Ik zet de auto voor de deur, bel aan en daar staat een gigant van een pitbull teef voor de deur. Niks aan het handje, het waren de chihuahua's die begonnen te krijsen. Pitbull was lief. Tot de hond mijn hondje in de auto zag zitten.

Baasje kon nog net de poort dichttrappen en ik kreeg een boze sneer "heb je een hond in je auto!" Had je moeten zeggen, schrok me rot, mijn hond kan niet tegen andere honden. Waarom heb je de poort niet achter je dicht gedaan toen je aan kwam bellen? Die pitbull vloog dus in 1 rechte lijn op mijn auto af om mijn hondje door het open raam te trekken. Goddank kon de baas de poort dichttrappen.
Maar wat nu als dat wel gebeurd was? En waarom moest ik rekening houden met hun hond? Hoe moest ik weten dat die pitbull de straat op zou stuiven om alles wat hond was aan te vallen?
Dat vind ik dus een typisch gevalletje van waar het op zeker mis gaat. Die hond gaat een hond mollen en de eigenaar van de andere hond kan er dan niks aan doen.
Waarom willen we dat? Waarom moeten mensen dat soort honden kopen? En waarom moet een helemaal onschuldige hond of baas dan de dupe worden? Als die pitbull mijn hondje door het autoraam had getrokken is het de vraag of ik mijn hondje nog had kunnen redden. Twee keer goed schudden en het is gebeurd. Waarom? Om wat? Omdat ik de poort niet dicht deed?
Ik vind pitbulls en aanverwanten hele mooie stoere lieve honden. Maar ik moet er niks van hebben als ik mijn hondje bij me heb. Opzouten, niet snuffelen en bij je houden. En als ik een kleine dame met een kalf van een pitbull zie krijg ik het Spaans benauwd. Kan ze hem houden? Wat gaat de hond doen? Ik heb dus echt last van die honden. En dat vind ik niet onterecht omdat mijn hond 5 kilo is en niks van grote honden moet weten. Ze gaat zomaar grommen of happen als ze te wild doen? En dan? Eigen schuld dikke bult dat ze kapot gebeten wordt?
Dus die rassen vind ik ook prachtig, de honden vaak schatten van beesten en lief en aardig maar bij andere dieren? Nee, liever niet zeg.