Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wel of niet lepto enten? *update pg 3

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: wel of niet lepto enten?

Ongelezen bericht door ranetje »

Lizzie. schreef:
JBK schreef:
Ri@nne schreef:Pixie begint weer een beetje op te krabbelen, maar is nog wel heel instabiel op de pootjes.
Kai gaat 'm niet krijgen.
Afgelopen tijd zijn er 2 honden hier in de praktijk geweest met Weil, maar voor zover ik weet zijn die met antibiotica gewoon weer op de been.
Ik heb mijn dierenarts gevraagd om cijfers van het aantal ziektegevallen en het sterftecijfer. Helaas nooit antwoord op gekregen.
Maar ik kreeg bij haar betoog een beetje dat bangmaak-gevoel. Ik ben er niet gevoelig voor maar ik wil wel graag cijfers zien.

Vooralsnog ent ik hier ook niet tegen lepto.
Mijn DA gaf daar wel een eerlijk antwoord op en hij had het nog nooit in zijn praktijk meegemaakt. En hij heeft zn praktijk als ruim 25 jaar ;)
Die Lepto 4 is er pas sinds 2 jaar :wink:
Dus of je nou 25 jaar praktijk hebt of twee jaar maakt wat dat betreft niets uit.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Natasja 2005
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse en Hollandse Herdershonden.
Ik ben het vrouwtje van Djiny Duitse x Hollandse herder En Storm (Keeshondje)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Natasja 2005 »

Ik heb Djiny vorig jaar ook niet laten enten. Maar ze drinkt wel uit waterplassen. (djiny is 4 jaar nu en heeft tot haar derde jaar wel alle entingen gehad. Maar nu ik al die rottigheid zie ga ik ook twijfelen. Maar ja zoals ik al zei ze drinkt wel uit waterplassen, zwemt niet en eet ook geen dode beesten.
Groetjes,

Sandra

Bayan 08-05-1996 _ 01-08-2014. Slaap zacht mijn kattekop

R.I.P. Snowey 22/10/2002 - 28/03/2011
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ranetje schreef:
Lizzie. schreef:
JBK schreef:
Ri@nne schreef:Pixie begint weer een beetje op te krabbelen, maar is nog wel heel instabiel op de pootjes.
Kai gaat 'm niet krijgen.
Afgelopen tijd zijn er 2 honden hier in de praktijk geweest met Weil, maar voor zover ik weet zijn die met antibiotica gewoon weer op de been.
Ik heb mijn dierenarts gevraagd om cijfers van het aantal ziektegevallen en het sterftecijfer. Helaas nooit antwoord op gekregen.
Maar ik kreeg bij haar betoog een beetje dat bangmaak-gevoel. Ik ben er niet gevoelig voor maar ik wil wel graag cijfers zien.

Vooralsnog ent ik hier ook niet tegen lepto.
Mijn DA gaf daar wel een eerlijk antwoord op en hij had het nog nooit in zijn praktijk meegemaakt. En hij heeft zn praktijk als ruim 25 jaar ;)
Die Lepto 4 is er pas sinds 2 jaar :wink:
Dus of je nou 25 jaar praktijk hebt of twee jaar maakt wat dat betreft niets uit.
oh dan begreep ik de vraag verkeerd, dacht het ging om hoeveel ziekte van weil voor gekomen was.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Oh ik vind dit zulke ingewikkelde materie he! Wat klinkt dat eng met die nieuwe weil-enting zeg :schrik: Lola heeft m in oktober dus wel gehad, het was tenminste een weilenting en hij was nieuw. Het goede nieuws, ze doet het nog ;)

Maar ik vind het ingewikkeld welke entingen nou wel of niet belangrijk zijn en waarom. De kennelhoest krijgt Lola nooit, daar gaat ze juist van hoesten. De cocktail heeft ze afgelopen keer half gehad. De weil heeft ze volledig gehad, incl booster. Nu heb ik tot oktober om me er echt in te verdiepen... Ik word wel bang van dit soort verhalen, hopelijk knapt pixie nu gauw helemaal op!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:
Ri@nne schreef:
Nanna schreef:Als hij in heel zijn leven alleen een keer rabies is geënt dan zou ik wel neigen naar een keer een cocktailenting. Daar zit de lepto bij in.
Maar daar zou het voor mij verder levenslang mee ophouden. Dan mogen de memorycells en het afweersysteem het verder zelf uitzoeken.
En ja, hij moet eerst helemaal fit en gezond zijn voor zo'n enting.

Die cocktail is een andere dan de Lepto-4 + booster toch?
Ja. maar daar zit dus wel Lepto bij in. Parvo, hondenziekte, hepatitis, parainfluenza en de ziekte van Weil.
Ik vind het wel belangrijk dat hij die andere componenten (dan Weil) toch een keer in zijn leven toegediend krijgt. Jij zegt dat hij alleen maar in zijn hele leven tegen rabiës geënt is. Dat zou voor mij te weinig zijn.
Toen ik Rozi kreeg was ze ook alleen maar geënt tegen rabiës; ze had heel haar leven nog geen andere enting gehad. Ook geen puppyenting. Die heb ik toen wel een cocktail laten geven.

Afgelopen jaar hier met de grote cocktail enkel DHP, de Pi is er bij nobivac uit en lepto (L4) ent ik apart. Ent hem wel omdat ze hier ratten vangen en doden op het terrein. Meer direct contact is haast niet mogelijk dus neem daar geen risico's mee (& ent de L4 nu al 2 jaar op rij probleemloos, straks in april weer)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

-Lilo- schreef:Oh ik vind dit zulke ingewikkelde materie he! Wat klinkt dat eng met die nieuwe weil-enting zeg :schrik: Lola heeft m in oktober dus wel gehad, het was tenminste een weilenting en hij was nieuw. Het goede nieuws, ze doet het nog ;)

Maar ik vind het ingewikkeld welke entingen nou wel of niet belangrijk zijn en waarom. De kennelhoest krijgt Lola nooit, daar gaat ze juist van hoesten. De cocktail heeft ze afgelopen keer half gehad. De weil heeft ze volledig gehad, incl booster. Nu heb ik tot oktober om me er echt in te verdiepen... Ik word wel bang van dit soort verhalen, hopelijk knapt pixie nu gauw helemaal op!

In oktober Weil enten is sowieso nutteloos. Grootste risico is voorjaar/zomer en de enting werkt maar kort (geen vol jaar)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

-Lilo- schreef:Oh ik vind dit zulke ingewikkelde materie he! Wat klinkt dat eng met die nieuwe weil-enting zeg :schrik: Lola heeft m in oktober dus wel gehad, het was tenminste een weilenting en hij was nieuw. Het goede nieuws, ze doet het nog ;)

Nou..

De L4 beschermt voor beperkte tijd tegen 4 stammen van leptospirose terwijl er honderden zijn. Een hond kan ook na de enting dus leptospirose oplopen.
Leptospirose is een ziekte die vooral voorkomt in tropische gebieden. Dus Nederland is sowieso een zeer laag risicogebied.
Leptospirose is goed te behandelen mits het op tijd wordt ontdekt. Het is met een antibioticakuur op te lossen. Het probleem is vaak dat het te laat wordt herkend. En dat is weer omdat het zo zeldzaam is.
Het Canine Health Concern adviseert om alleen te vaccineren in een risicogebied (tropisch klimaat, veel stilstaand water, ongedierte en/of een leptospirose epidemie) en zelfs dan alleen honden die verder volledig gezond zijn en geen toy rassen omdat zij een vergroot risico hebben op bijwerkingen.
Er zijn relatief veel honden die na de L4 enting last kregen van o.a. epilepsie, acuut nierfalen, hartproblemen, auto-immuunproblemen of in shock raakten.

Ik zou het niemand aanraden eigenlijk. In Nederland tenminste. Mijn honden zwemmen dagelijks in stilstaand water en nog acht ik de kans dat ze omvallen van die enting groter dan het risico dat ze dood gaan aan leptospirose.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS

Ongelezen bericht door mito »

Hier in Spijkenisse in januari! 3 gevallen van honden met ziekte van Weil. En ik maar denken dat je 's winters safe was, moet het wel een beetje koud worden. Die van mij krijgen de enting elk jaar, nog nooit bijwerkingen van gezien
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ik doe het niet meer, laat sowieso niet meer enten. Beide hebben volledige puppy entingen gehad en Saar heeft vorig jaar de nieuwe lepto gehad. Het was een hoopje ellende achteraf, dus dat gaan we niet meer doen. Ze zijn getiterd afgelopen najaar en dat laat ik over twee jaar weer doen. Voor lepto ben ik niet zo bang. Ik heb zelf vast meer risico om het te krijgen met al die wilde ratten in huis. :mrgreen:
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Lizzie. schreef: oh dan begreep ik de vraag verkeerd, dacht het ging om hoeveel ziekte van weil voor gekomen was.

Als je mij bedoelt, dat was mijn vraag aan de dierenarts inderdaad. Hier ging het overigens om überhaupt de lepto enten, ongeacht of het de nieuwe of oude enting was.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

mito schreef:Hier in Spijkenisse in januari! 3 gevallen van honden met ziekte van Weil. En ik maar denken dat je 's winters safe was, moet het wel een beetje koud worden. Die van mij krijgen de enting elk jaar, nog nooit bijwerkingen van gezien
Echt waar? Weet je ook waar ze vaak liepen/wijk?
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

mito schreef:Hier in Spijkenisse in januari! 3 gevallen van honden met ziekte van Weil. En ik maar denken dat je 's winters safe was, moet het wel een beetje koud worden. Die van mij krijgen de enting elk jaar, nog nooit bijwerkingen van gezien
Heb je dat van een da zelf gehoord?
Afbeelding
JBK

Overigens gaf mijn dierenarts aan recent 2 gevallen te hebben gehad en adviseerde ze het omdat hier veel ratten zitten (Betuwe)
Het zou niet uitmaken of ze in water zwemmen. Ze kunnen het, volgens haar, ook makkelijk krijgen door gewoon hier in het weiland lopen. Ik denk zelf dat Henk (13) meer kans heeft om aan een hartaanval te overlijden dan aan lepto. :U:
-Lilo-
Zeer actief

Hm, ratten zitten hier wel en Lola drinkt veel uit stilstaand water (plassen in de berm etc). Maar zwemmen doet ze dan weer in de stromende IJssel. Vier van tig stammen klinkt ook niet echt bemoedigend. En al die bijwerkingen... Wat zijn de symptomen eigenlijk als ze wel ziek worden?

En volgens mijn da kun je kennelhoest wel laten zitten, maar de rest van de cocktail niet. Als de hond één van die ziektes krijgt omdat je niet geënt hebt, is het ook behoorlijk ernstig gelijk. Dat is dus met kennelhoest niet en zoals ik het begrijp met de ziekte van Weil ook niet, mits op tijd ontdekt. Heb ik het tot zover nog goed begrepen? :P
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

JBK schreef:
Lizzie. schreef: oh dan begreep ik de vraag verkeerd, dacht het ging om hoeveel ziekte van weil voor gekomen was.

Als je mij bedoelt, dat was mijn vraag aan de dierenarts inderdaad. Hier ging het overigens om überhaupt de lepto enten, ongeacht of het de nieuwe of oude enting was.
ja bedoelde inderdaad jou ;) dan heb ik de vraag toch goed begrepen :mrgreen:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

JBK schreef:Overigens gaf mijn dierenarts aan recent 2 gevallen te hebben gehad en adviseerde ze het omdat hier veel ratten zitten (Betuwe)
Het zou niet uitmaken of ze in water zwemmen. Ze kunnen het, volgens haar, ook makkelijk krijgen door gewoon hier in het weiland lopen. Ik denk zelf dat Henk (13) meer kans heeft om aan een hartaanval te overlijden dan aan lepto. :U:
Mijn da zei dat een rat al recht in de bek van een hond moet plassen wilde je kans maken op Weil.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

-Lilo- schreef:Hm, ratten zitten hier wel en Lola drinkt veel uit stilstaand water (plassen in de berm etc). Maar zwemmen doet ze dan weer in de stromende IJssel. Vier van tig stammen klinkt ook niet echt bemoedigend. En al die bijwerkingen... Wat zijn de symptomen eigenlijk als ze wel ziek worden?

En volgens mijn da kun je kennelhoest wel laten zitten, maar de rest van de cocktail niet. Als de hond één van die ziektes krijgt omdat je niet geënt hebt, is het ook behoorlijk ernstig gelijk. Dat is dus met kennelhoest niet en zoals ik het begrijp met de ziekte van Weil ook niet, mits op tijd ontdekt. Heb ik het tot zover nog goed begrepen? :P
Ja, dat klopt. Met als aantekening dat je voor de ziektes uit de cocktail (hondenziekte, Parvo en hepatitis) weer kunt titeren om te zien of de enting überhaupt nodig is of dat de hond er nog voldoende bescherming tegen heeft
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 02 feb 2016 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
JBK

Pemba schreef:
JBK schreef:Overigens gaf mijn dierenarts aan recent 2 gevallen te hebben gehad en adviseerde ze het omdat hier veel ratten zitten (Betuwe)
Mijn da zei dat een rat al recht in de bek van een hond moet plassen wilde je kans maken op Weil.
Wat zou er nou echt in de studieboeken staan?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Pfff, wel of niet lepto blijf ik lastig vinden.

Hier zijn ze hoog risico: Zeker Mies jaagt veel aan de waterkant waarbij ze grondwerkzaamheden verzet met haar bek. Samen hebben ze al eens een volwassen rat gevangen en gedood.

Diem doe ik sowieso niet want hij heeft nu al auto-immuun problemen. DA vindt het zelf ook te veel risico. Maar Mies blijf ik telkens over aarzelen. Volgens de DA komt lepto voor in Zeeland. En naar zijn idee wordt een hond sowieso minder ernstig ziek met een inenting, ook als ze besmet zijn met een andere stam.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
-Lilo- schreef:Hm, ratten zitten hier wel en Lola drinkt veel uit stilstaand water (plassen in de berm etc). Maar zwemmen doet ze dan weer in de stromende IJssel. Vier van tig stammen klinkt ook niet echt bemoedigend. En al die bijwerkingen... Wat zijn de symptomen eigenlijk als ze wel ziek worden?

Ja, dat klopt. Met als aantekening dat je voor de ziektes uit de cocktail (hondenziekte, Parvo en hepatitis) weer kunt titeren om te zien of de enting überhaupt nodig is of dat de hond er nog voldoende bescherming tegen heeft
Ha! Ik kom er wel, haha. Titeren is de volgende kwestie om over na te denken. Ik weet dat Lola niet erg gelukkig wordt van twee keer gefriemel en geprik in d'r lijf (mocht de titer uitwijzen dat enten noodzakelijk is). Mijn portemonnee denkt dat overigens ook ;) maar gezondheid gaat voor geld. Dus dat is het volgende dilemma in huize Lilo...
JBK

Als ze inderdaad echt contact met een rat hebben, zou ik ook gaan twijfelen.
Hier hebben ze dat geen van allen, en er is er maar 1 die vrijwillig zwemt. De andere twee lopen graag om nattigheid heen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De prik voor de titer stelt weinig voor. Ze hebben namelijk maar 1 goede druppel nodig voor de Vaccicheck. Ik was voor titeren + rabiësenting bij Tannetje Koning (bijeenkomst geregeld via barfplaats) minder kwijt dan voor de gewone cocktail bij m'n eigen DA. Als ik met fiets en waterbus gegaan was, was ik nog steeds ongeveer evenveel kwijt geweest als bij m'n eigen DA. De benzine van de auto waarmee ik gegaan ben, werd door iemand anders betaald ;)
Als Elco de cocktail had moeten hebben, was ik ook ongeveer evenveel kwijt geweest, maar dan had ik nog gewacht met de rabiës
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Klopt :ok:
Symptomen van lepto zijn koorts, gewrichtspijn (stram lopen), veel drinken en plassen, misselijkheid. Nu ik niet ent ben ik wel verdacht op die symptomen, als je lepto vermoed kun je dit testen dmv een bloedtest. Voordeel als je niet hebt geënt is dat deze dan betrouwbaar is. Als je ent en ze worden toch ziek is het een beetje tasten in het duister want dan slaat de antistoffentest sowieso aan.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ze kunnen een lepto besmetting testen? Das wel goed om te weten :ok:
Mies had vorig jaar een forse bacteriele infectie. Ze had koorts (41 graden) en uit een bloedonderzoek bleek ze een bacterie te hebben. Met antibiotica was ze overigens binnen 24 uur weer het teckeltje :lol1:

Mijn DA was overigens wel op lepto bedacht want toen ik er naar vroeg (vol schuldgevoel) gaf hij direct aan dat de symptomen niet pasten.
Maar goed, de schrik zat er goed in bij mij want toen ze eenmaal opgeknapt was heb ik haar alsnog laten inenten :oeps: Maar voor dit jaar aarzel ik weer...
Afbeelding
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS

wel of niet lepto enten?

Ongelezen bericht door mito »

Feather__ schreef:
Het stond op de Facebook pagina van een dierenartspraktijk in Hoogvliet. Het ging om honden uit Spijkenisse. Dan schrik je toch wel. Ik heb bij ons in de buurt (waterland/Maaswijk)er verder niemand over gehoord gelukkig.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

mito schreef:
Feather__ schreef:
Het stond op de Facebook pagina van een dierenartspraktijk in Hoogvliet. Het ging om honden uit Spijkenisse. Dan schrik je toch wel. Ik heb bij ons in de buurt (waterland/Maaswijk)er verder niemand over gehoord gelukkig.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hmm. Mijn dierenarts had er ook niks van gehoord anders had ik het vorige week wel gehoord..

En ja dan loop je inderdaad niet zo lekker. Ik heb ook zo'n watermonster :p
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Pemba schreef:
Nou da's wel weer het andere uiterste dan een da die doet alsof je al Weil krijgt door naar een rat te kijken.
Er worden elk jaar gemiddeld 30 mensen besmet met Weil (96 mensen in 2014 volgens de link die ik plaatste). Ik denk niet dat die mensen plasseks met ratten hadden of uit een plas hebben gedronken.

De kans op Weil is gewoon aanwezig in Nl. Zeker met het steeds warmere weer in combinatie met zware regen.
Ik ent ook niet meer tegen Weil maar dat is wel een serieuze afweging. Het komt echt wel voor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

pioenroos schreef:Ze kunnen een lepto besmetting testen? Das wel goed om te weten :ok:
Mies had vorig jaar een forse bacteriele infectie. Ze had koorts (41 graden) en uit een bloedonderzoek bleek ze een bacterie te hebben. Met antibiotica was ze overigens binnen 24 uur weer het teckeltje :lol1:

Mijn DA was overigens wel op lepto bedacht want toen ik er naar vroeg (vol schuldgevoel) gaf hij direct aan dat de symptomen niet pasten.
Maar goed, de schrik zat er goed in bij mij want toen ze eenmaal opgeknapt was heb ik haar alsnog laten inenten :oeps: Maar voor dit jaar aarzel ik weer...
Ja, mits niet geënt is er gewoon betrouwbaar op te testen dus :ok:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik laat al langer niet meer enten. Kennelhoest nooit gedaan. Wel een keer de cocktail, maar dan zonder Pi. Kennelhoest vind ik echt de meest onzinnige enting die er is.

Lepto heb ik tot 2 jaar geleden nog wel laten doen, maar dat doe ik niet meer. Ik heb best lang getwijfeld omdat wij vrij veel vijvers in de buurt hebben waar ook ratten zitten, sterker nog ratten lopen hier nog wel eens door de tuin. Toch heb ik besloten dat ik ook deze enting niet meer wil laten zetten.
Ik ben me bewust van het risico op besmetting, maar dat is er ook als ik wél laat enten. Ik weet dat mijn honden niet geënt zijn en let daarom goed op de symptomen.
Mochten ze verschijnselen van Lepto krijgen, dan sta ik dezelfde dag nog op de stoep bij de DA voor een AB-kuur.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

sirene schreef:
Pemba schreef:
Nou da's wel weer het andere uiterste dan een da die doet alsof je al Weil krijgt door naar een rat te kijken.
Er worden elk jaar gemiddeld 30 mensen besmet met Weil (96 mensen in 2014 volgens de link die ik plaatste). Ik denk niet dat die mensen plasseks met ratten hadden of uit een plas hebben gedronken.

De kans op Weil is gewoon aanwezig in Nl. Zeker met het steeds warmere weer in combinatie met zware regen.
Ik ent ook niet meer tegen Weil maar dat is wel een serieuze afweging. Het komt echt wel voor.
Ik heb er een paar jaar geleden serieus naar geinformeerd (Weil bij mensen) omdat ik soms wilde ratten opvang en er bij een andere opvang (in België) iemand ziek was geworden. Mij werd toen verteld dat een mens vooral kans loopt wanneer besmet water bij de slijmvliezen komt, of als je een open wondje hebt. Zwemmen in zulk water (en kopje onder gaan/een hap nemen) vergroot die kans dus. Bij gewoon contact met de dieren was het te verwaarlozen. En dan heb ik het dus over oppakken/verzorgen van dieren. Als je als mens dus gewoon ergens rondloopt waar ratten zitten is de kans nihil. Ik weet natuurlijk niet zeker of hetzelfde voor honden op gaat, maar dat denk ik eigenlijk wel. Rondlopen in een gebied waar ratten zitten zou ik me niet druk om maken, bij veel zwemmen in het voorjaar/zomer bij water waar veel ratten zitten zou ik alert blijven. Ik laat zelf dus niet enten, maar zou dan wel bij symptomen Weil in mijn achterhoofd houden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”