-Lilo- schreef:Oh ik vind dit zulke ingewikkelde materie he! Wat klinkt dat eng met die nieuwe weil-enting zeg

Lola heeft m in oktober dus wel gehad, het was tenminste een weilenting en hij was nieuw. Het goede nieuws, ze doet het nog
Maar ik vind het ingewikkeld welke entingen nou wel of niet belangrijk zijn en waarom. De kennelhoest krijgt Lola nooit, daar gaat ze juist van hoesten. De cocktail heeft ze afgelopen keer half gehad. De weil heeft ze volledig gehad, incl booster. Nu heb ik tot oktober om me er echt in te verdiepen... Ik word wel bang van dit soort verhalen, hopelijk knapt pixie nu gauw helemaal op!
Nou..
De L4 beschermt voor beperkte tijd tegen 4 stammen van leptospirose terwijl er honderden zijn. Een hond kan ook na de enting dus leptospirose oplopen.
Leptospirose is een ziekte die vooral voorkomt in tropische gebieden. Dus Nederland is sowieso een zeer laag risicogebied.
Leptospirose is goed te behandelen mits het op tijd wordt ontdekt. Het is met een antibioticakuur op te lossen. Het probleem is vaak dat het te laat wordt herkend. En dat is weer omdat het zo zeldzaam is.
Het Canine Health Concern adviseert om alleen te vaccineren in een risicogebied (tropisch klimaat, veel stilstaand water, ongedierte en/of een leptospirose epidemie) en zelfs dan alleen honden die verder volledig gezond zijn en geen toy rassen omdat zij een vergroot risico hebben op bijwerkingen.
Er zijn relatief veel honden die na de L4 enting last kregen van o.a. epilepsie, acuut nierfalen, hartproblemen, auto-immuunproblemen of in shock raakten.
Ik zou het niemand aanraden eigenlijk. In Nederland tenminste. Mijn honden zwemmen dagelijks in stilstaand water en nog acht ik de kans dat ze omvallen van die enting groter dan het risico dat ze dood gaan aan leptospirose.