Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Saluki (Update pag. 4 - Jeej! :D )
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Saluki (Update pag. 4 - Jeej! :D )
Kon niet heel veel vinden verder op t forum dus open er toch maar een.
Mijn grootste droom is een Saluki. Mijn hart slaat echt over als ik er een zie. Maar ik lees hele wisselende verhalen over ze. De een zegt dat het dramatische beesten zijn, de ander weer niet.
Hier zijn geloof ik wel een aantal die ervaring hebben of kennis.
Ik zou dolgraag in de toekomst een Saluki hebben. Maar zou het überhaupt ooit veilig samen kunnen met Chihuahuas en katten?
Moeten die perse een enorm huis en lap grond hebben?
Wat voor beweging hebben ze minimaal nodig? Kunnen ze loslopen om uit te leven? Hoe laat je ze anders uitleven? Als ze niet los kunnen?
Mijn grootste droom is een Saluki. Mijn hart slaat echt over als ik er een zie. Maar ik lees hele wisselende verhalen over ze. De een zegt dat het dramatische beesten zijn, de ander weer niet.
Hier zijn geloof ik wel een aantal die ervaring hebben of kennis.
Ik zou dolgraag in de toekomst een Saluki hebben. Maar zou het überhaupt ooit veilig samen kunnen met Chihuahuas en katten?
Moeten die perse een enorm huis en lap grond hebben?
Wat voor beweging hebben ze minimaal nodig? Kunnen ze loslopen om uit te leven? Hoe laat je ze anders uitleven? Als ze niet los kunnen?
Laatst gewijzigd door sjm op 21 apr 2016 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Re: Saluki
Maar als je ze laat rennen op de hei oid zijn ze dan niet vertrokken als ze iets zien?
Ik kan niet zo hard meerennen dat ie aangelijnd kan blijven hoor haha.
Ik kan niet zo hard meerennen dat ie aangelijnd kan blijven hoor haha.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Heerlijke karakters. Helaas goed opletten qua gezondheid
zweedse kennel die inmiddels wel openheid geeft

zweedse kennel die inmiddels wel openheid geeft
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Van het nest waar de saluki van mijn ex uit kwam is 1 nestgenoot op 2,5 jaar overleden nav een auto immuun ziekte en de hond van mijn ex is ook lijder. Helaas weet ik (overigens ook in Zweden en inderdaad zitten er honden uit kennels genoemd in de link in zijn lijnen) dat er met minimaal 2 nestbroers en 1 nestzus gefokt wordt
en ben ik bedreigd omdat ik het verhaal van "onze" hond openbaar maakte.
Daarnaast komt DCM ook geregeld voor en testen ook niet alle fokkers daarop.

Daarnaast komt DCM ook geregeld voor en testen ook niet alle fokkers daarop.
-
- Zeer actief
Hm, jammer had gedacht dat her wel een gezond ras zou zijn. Goed opletten dus maar, mocht t er ooit van komen.
Klinkt nog steeds aantrekkelijk, karakter spreekt me wel aan. Past wel bij me denk ik haha.
Komen ze wel weer terug als ze een zoefpartij houden?
Klinkt nog steeds aantrekkelijk, karakter spreekt me wel aan. Past wel bij me denk ik haha.
Komen ze wel weer terug als ze een zoefpartij houden?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad. Zijn enorm graag bij je. Dus ogen overal of overzichtelijk gebied kunnen ze prima los.Nanna schreef:Ja. Het zijn, in tegenstelling tot veel lopende jachthonden, geen weglopers.sjm schreef: Komen ze wel weer terug als ze een zoefpartij houden?
Ik weet niet of je dan graag een pup of herplaatser wilt.
Wij zijn ons aan het orienteren op een Deerhound, kruising Deerhound of Lurcher. Op de sites die ik bezoek, staan ook zat Saluki's of kruisingen die een huisje zoeken. Alleen dat is wel in het Verenigd Koninkrijk.
Wij zijn ons aan het orienteren op een Deerhound, kruising Deerhound of Lurcher. Op de sites die ik bezoek, staan ook zat Saluki's of kruisingen die een huisje zoeken. Alleen dat is wel in het Verenigd Koninkrijk.
-
- Zeer actief
Wij willen dan wel echt een pup, ook omdat ie met hele kleintjes zou moeten leven.
-
- Zeer actief
Ik kom met regelmaat een Saluki tegen.
Die hond komt heel blij op me af gedenderd want ik heb altijd snoepjes
Ze is echt prachtig! Heel sociaal, zowel naar mens als hond, ze gaat wel wat ver weg van haar eigenaar maar komt al snel heel vrolijk terug en danst om hem heen.
In huis doet ze niets anders dan slapen volgens de eigenaar.
En dat ze af en toe verder weg rennen maakt niet zo uit als ze zo snel zijn, ze zijn namelijk ook heel snel weer terug
Ik vind ze zo ontzettend mooi, zo sierlijk.
Die hond komt heel blij op me af gedenderd want ik heb altijd snoepjes

Ze is echt prachtig! Heel sociaal, zowel naar mens als hond, ze gaat wel wat ver weg van haar eigenaar maar komt al snel heel vrolijk terug en danst om hem heen.
In huis doet ze niets anders dan slapen volgens de eigenaar.
En dat ze af en toe verder weg rennen maakt niet zo uit als ze zo snel zijn, ze zijn namelijk ook heel snel weer terug

Ik vind ze zo ontzettend mooi, zo sierlijk.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
Oh
Saluki's
Het karakter van Lola komt héél erg overeen met wat Nanna schrijft. Ik stuitte laatst bij de stichting waar Lola vandaan komt op een saluki-kruising. God, dat was echt een prachtig beest. Daar heb ik wel even wakker van gelegen 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
- Aantal honden: 1
Ik ben ook echt weg van de Saluki's, wat een mooie honden. Als ik ze eens zie, sta ik even stil om ze goed te bewonderen 

-
- Zeer actief
Is het een vereiste om een grote tuin te hebben?
-
- Zeer actief
Dankje.Nanna schreef:Nee. Ik heb een postzegeltuin en Deerhounds gehad, die veel groter zijn dan Saluki's. Geen enkel probleem. Als je ze maar een paar keer goed laat rennen is het prima. Ze gaan trouwens zonder hun baas die tuin toch niet in.sjm schreef:Is het een vereiste om een grote tuin te hebben?

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
sjm schreef:Dankje.Nanna schreef:Nee. Ik heb een postzegeltuin en Deerhounds gehad, die veel groter zijn dan Saluki's. Geen enkel probleem. Als je ze maar een paar keer goed laat rennen is het prima. Ze gaan trouwens zonder hun baas die tuin toch niet in.sjm schreef:Is het een vereiste om een grote tuin te hebben?Ben heel benieuwd. Ga wel eens meeten met Saluki's (en fokkers).
![]()
http://www.el-ubaid-saluki.nl
Niet een fokker die erg geliefd is bij andere fokkers. Ik werd vooraf ook gewaarschuwd en we mochten onder geen beding van onze saluki hem een dekking geven werd bij verkoop gezegd.
Toen de fokker van onze saluki wel een reu gefokt door deze kennel (maar niet in eigendom van) kreeg ik al vraagtekens. Inmiddels weet ik dat de afgunst vooral was vanwege openheid over de gezondheid. Had ik maar eerder contact gekregen denk ik soms

Inmiddels goed contact mee, eerlijke en open fokker met het hart op de juiste plaats maar zeker ook op de tong

Hij heeft voorzover ik weet plannen voor volgend jaar.
-
- Zeer actief
Dankje, die heb ik ook even gemaildcrutz schreef:sjm schreef:Dankje.Nanna schreef:Nee. Ik heb een postzegeltuin en Deerhounds gehad, die veel groter zijn dan Saluki's. Geen enkel probleem. Als je ze maar een paar keer goed laat rennen is het prima. Ze gaan trouwens zonder hun baas die tuin toch niet in.sjm schreef:Is het een vereiste om een grote tuin te hebben?Ben heel benieuwd. Ga wel eens meeten met Saluki's (en fokkers).
![]()
http://www.el-ubaid-saluki.nl
Niet een fokker die erg geliefd is bij andere fokkers. Ik werd vooraf ook gewaarschuwd en we mochten onder geen beding van onze saluki hem een dekking geven werd bij verkoop gezegd.
Toen de fokker van onze saluki wel een reu gefokt door deze kennel (maar niet in eigendom van) kreeg ik al vraagtekens. Inmiddels weet ik dat de afgunst vooral was vanwege openheid over de gezondheid. Had ik maar eerder contact gekregen denk ik soms![]()
Inmiddels goed contact mee, eerlijke en open fokker met het hart op de juiste plaats maar zeker ook op de tongzegt dus echt wat hij denkt zonder na te denken over de gevolgen soms. En dat maakt hem minder geliefd.
Hij heeft voorzover ik weet plannen voor volgend jaar.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
sjm schreef: Dankje, die heb ik ook even gemaild
En in het kader van je vraag of je een grote tuin moet hebben woont deze fokker in een appartement in de stad

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier loopt een man met 4 Saluki's
Altijd aangelijnd, datdanweerwel. Jezes wat een mooi gezicht is dat. Dánsen dat ze doen...erg elegant.

-
- Zeer actief
Waarom loopt hier nergens een Saluki
Ik wil ze. Nu.
Echt he, dat elegante. Zo mooi.

Ik wil ze. Nu.

- anniek16
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Als je ooit een saluki hebt he, doe je mij dan ff een pbtje? Kom ik ff op een boomstammetje zitten kwijlen hoe hij/zij rondrentsjm schreef:Waarom loopt hier nergens een Saluki![]()
Ik wil ze. Nu.![]()
![]()

~Anniek
-
- Zeer actief
Haha, is goed.
Wordt dan waarschijnlijk een HF-Saluki-Kwijl-Meeting. 

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hier loopt een man met 5 saluki's in het dorp. Prachtig...sjm schreef:Waarom loopt hier nergens een Saluki![]()
Ik wil ze. Nu.![]()
![]()
Hij laat ze 1 voor 1 los op een groot weiland en dan lijken ze de grond bijna niet meer te raken. Wat een prachtige functionele honden zijn het.
Niks voor mij om te hebben maar.ohw wat zijn ze mooi.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
4 Van deze kleurslag zijn het:

Zal wel eens stiekem een foto maken

Zal wel eens stiekem een foto maken

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik weet dat t vaak zo gaat, maar ik krijg altijd een beetje de kriebels als ik zie hoe dat gaat. Ik ken ook een man met 3 Barzois die het zo doet. Ik vind het niet functioneel als huishond om een keer per dag je honden 1 voor 1 los te moeten laten op een leeg weiland. Tenzij je dat heel leuk vind natuurlijk, maar bij die man met de Barzoi's is het de enige manier om aan hun behoeften te voldoen. Los lopen met zn allen in een leuke flierefluitige boswandeling is er niet bij.Gimmick schreef:Hier loopt een man met 5 saluki's in het dorp. Prachtig...sjm schreef:Waarom loopt hier nergens een Saluki![]()
Ik wil ze. Nu.![]()
![]()
Hij laat ze 1 voor 1 los op een groot weiland en dan lijken ze de grond bijna niet meer te raken. Wat een prachtige functionele honden zijn het.
Ik vind het ook prachtige honden maar ik zie mezelf niet voor de lol een paar keer per dag langs een weiland staan om mijn honden hun benen te laten strekken. Ik kies veel liever honden uit die mee kunnen doen in de dingen die ik dagelijks leuk vind om te doen, zodat we er samen van kunnen genieten

-
- Zeer actief
We gaan zaterdag 30 januari naar zo'n Coursing evenement in Een. Daar ontmoeten we ook een fokker.

- Nikkielvis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie - Aantal honden: 2
Hi hi ik heb nog nooit van het ras gehoord. Dus even naar google gegaan. Ik heb wel even gelachen wat een grappige honden. 

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Nee maar dat is voor veel meer rassen niet weggelegd. Ieder zijn eigen lol toch.Paisley schreef:Ik weet dat t vaak zo gaat, maar ik krijg altijd een beetje de kriebels als ik zie hoe dat gaat. Ik ken ook een man met 3 Barzois die het zo doet. Ik vind het niet functioneel als huishond om een keer per dag je honden 1 voor 1 los te moeten laten op een leeg weiland. Tenzij je dat heel leuk vind natuurlijk, maar bij die man met de Barzoi's is het de enige manier om aan hun behoeften te voldoen. Los lopen met zn allen in een leuke flierefluitige boswandeling is er niet bij.Gimmick schreef:Hier loopt een man met 5 saluki's in het dorp. Prachtig...sjm schreef:Waarom loopt hier nergens een Saluki![]()
Ik wil ze. Nu.![]()
![]()
Ik vind het ook prachtige honden maar ik zie mezelf niet voor de lol een paar keer per dag langs een weiland staan om mijn honden hun benen te laten strekken. Ik kies veel liever honden uit die mee kunnen doen in de dingen die ik dagelijks leuk vind om te doen, zodat we er samen van kunnen genieten
Ik verwacht dat deze man nog wel veel meer met zijn honden doet dan alleen op een weiland los laten.
Maar ik heb geen ras waar je even gezellig gaat staan kletsen met andere honden eigenaren. En dat vind ik heerlijk.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
En toch. Als er hier nog huishonden kwamen na Umi zou het zomaar een (of enkele) saluki's kunnen zijn.Nanna schreef:Windhonden moeten je liggen, en de oosterse tak al helemaal.
Als je Saluki's helemaal het einde vindt om mee te leven dan kun je wenig tot niets met een baasgerichte 'ik wil trainen en zeg mij wat ik moet doen' herder en vice versa.
Het is een manier van leven. Saluki's zijn meestal afstandelijk naar vreemden, inderdaad behoorlijk op zichzelf en hun comfort gericht maar wel dol op hun mensen. Als je van die bijzondere eigenheid houdt, en niet zo op slaafs dienen van de baas en luisteren naar 'commando's' dan heb je er wereldhonden aan.
Ze zijn, net zoals nog een aantal specifieke rassen, een manier van leven. En vaak zie je daar waar 1 Saluki verschijnt, al heel rap een volgende komt
Ondanks (of dankzij) de herders en het contrast heerlijke honden, heerlijk karakter.
Sterker nog ik heb afgelopen jaar een plaatje van een pup uit gezonde lijnen aangeboden gekregen maar met pijn in m'n hart geweigerd.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik vind Saluki's schitterend om te zien maar kan me toch wel wat vinden in wat Nanna zegt... ik val qua karakter meer op het type "baas baas wat gaan we doen" en wat minder op kattenkarakters. En ik denk dat dat voor het overgrote deel geldt.
Misschien ooit... maar voorlopig blijf ik wel in de herder hoek
Misschien ooit... maar voorlopig blijf ik wel in de herder hoek

In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
-
- Zeer actief
Ik snap het niet.
Ik ben aan het informeren bij fokkers en eigenaren hoe de Saluki's zijn etc.
Ik hoor van bijna iedereen dat ze bijna niet los kunnen. Maar ik hoor ook van bijna iedereen dat een Saluki wel los moet lopen om z'n beweging te krijgen.
HOE DAN?
Ik snap echt niet hoe mensen het dan doen met Saluki's.
Ze moeten loslopen, maar ze kunnen niet loslopen.
En hoe komt zo'n hond dan aan z'n beweging?

Ik ben aan het informeren bij fokkers en eigenaren hoe de Saluki's zijn etc.
Ik hoor van bijna iedereen dat ze bijna niet los kunnen. Maar ik hoor ook van bijna iedereen dat een Saluki wel los moet lopen om z'n beweging te krijgen.
HOE DAN?

Ik snap echt niet hoe mensen het dan doen met Saluki's.
Ze moeten loslopen, maar ze kunnen niet loslopen.
En hoe komt zo'n hond dan aan z'n beweging?