Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Saluki (Update pag. 4 - Jeej! :D )

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Saluki (Update pag. 4 - Jeej! :D )

Ongelezen bericht door sjm »

Kon niet heel veel vinden verder op t forum dus open er toch maar een.

Mijn grootste droom is een Saluki. Mijn hart slaat echt over als ik er een zie. Maar ik lees hele wisselende verhalen over ze. De een zegt dat het dramatische beesten zijn, de ander weer niet.

Hier zijn geloof ik wel een aantal die ervaring hebben of kennis.

Ik zou dolgraag in de toekomst een Saluki hebben. Maar zou het überhaupt ooit veilig samen kunnen met Chihuahuas en katten?
Moeten die perse een enorm huis en lap grond hebben?

Wat voor beweging hebben ze minimaal nodig? Kunnen ze loslopen om uit te leven? Hoe laat je ze anders uitleven? Als ze niet los kunnen?
Laatst gewijzigd door sjm op 21 apr 2016 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
sjm
Zeer actief

Re: Saluki

Maar als je ze laat rennen op de hei oid zijn ze dan niet vertrokken als ze iets zien?

Ik kan niet zo hard meerennen dat ie aangelijnd kan blijven hoor haha.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heerlijke karakters. Helaas goed opletten qua gezondheid :(

zweedse kennel die inmiddels wel openheid geeft
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Van het nest waar de saluki van mijn ex uit kwam is 1 nestgenoot op 2,5 jaar overleden nav een auto immuun ziekte en de hond van mijn ex is ook lijder. Helaas weet ik (overigens ook in Zweden en inderdaad zitten er honden uit kennels genoemd in de link in zijn lijnen) dat er met minimaal 2 nestbroers en 1 nestzus gefokt wordt :( en ben ik bedreigd omdat ik het verhaal van "onze" hond openbaar maakte.

Daarnaast komt DCM ook geregeld voor en testen ook niet alle fokkers daarop.
sjm
Zeer actief

Hm, jammer had gedacht dat her wel een gezond ras zou zijn. Goed opletten dus maar, mocht t er ooit van komen.

Klinkt nog steeds aantrekkelijk, karakter spreekt me wel aan. Past wel bij me denk ik haha.
Komen ze wel weer terug als ze een zoefpartij houden?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sjm schreef: Komen ze wel weer terug als ze een zoefpartij houden?
Ja. Het zijn, in tegenstelling tot veel lopende jachthonden, geen weglopers.
Inderdaad. Zijn enorm graag bij je. Dus ogen overal of overzichtelijk gebied kunnen ze prima los.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik weet niet of je dan graag een pup of herplaatser wilt.
Wij zijn ons aan het orienteren op een Deerhound, kruising Deerhound of Lurcher. Op de sites die ik bezoek, staan ook zat Saluki's of kruisingen die een huisje zoeken. Alleen dat is wel in het Verenigd Koninkrijk.
sjm
Zeer actief

Wij willen dan wel echt een pup, ook omdat ie met hele kleintjes zou moeten leven.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik kom met regelmaat een Saluki tegen.

Die hond komt heel blij op me af gedenderd want ik heb altijd snoepjes :cheer:
Ze is echt prachtig! Heel sociaal, zowel naar mens als hond, ze gaat wel wat ver weg van haar eigenaar maar komt al snel heel vrolijk terug en danst om hem heen.
In huis doet ze niets anders dan slapen volgens de eigenaar.

En dat ze af en toe verder weg rennen maakt niet zo uit als ze zo snel zijn, ze zijn namelijk ook heel snel weer terug :F:
Ik vind ze zo ontzettend mooi, zo sierlijk.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Oh :I: Saluki's :I: Het karakter van Lola komt héél erg overeen met wat Nanna schrijft. Ik stuitte laatst bij de stichting waar Lola vandaan komt op een saluki-kruising. God, dat was echt een prachtig beest. Daar heb ik wel even wakker van gelegen :I:
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik ben ook echt weg van de Saluki's, wat een mooie honden. Als ik ze eens zie, sta ik even stil om ze goed te bewonderen :mrgreen:
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Is het een vereiste om een grote tuin te hebben?
sjm
Zeer actief

Nanna schreef:
sjm schreef:Is het een vereiste om een grote tuin te hebben?
Nee. Ik heb een postzegeltuin en Deerhounds gehad, die veel groter zijn dan Saluki's. Geen enkel probleem. Als je ze maar een paar keer goed laat rennen is het prima. Ze gaan trouwens zonder hun baas die tuin toch niet in.
Dankje. :ok: Ben heel benieuwd. Ga wel eens meeten met Saluki's (en fokkers). :mrgreen: :I:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

sjm schreef:
Nanna schreef:
Nee. Ik heb een postzegeltuin en Deerhounds gehad, die veel groter zijn dan Saluki's. Geen enkel probleem. Als je ze maar een paar keer goed laat rennen is het prima. Ze gaan trouwens zonder hun baas die tuin toch niet in.
Dankje. :ok: Ben heel benieuwd. Ga wel eens meeten met Saluki's (en fokkers). :mrgreen: :I:

http://www.el-ubaid-saluki.nl

Niet een fokker die erg geliefd is bij andere fokkers. Ik werd vooraf ook gewaarschuwd en we mochten onder geen beding van onze saluki hem een dekking geven werd bij verkoop gezegd.
Toen de fokker van onze saluki wel een reu gefokt door deze kennel (maar niet in eigendom van) kreeg ik al vraagtekens. Inmiddels weet ik dat de afgunst vooral was vanwege openheid over de gezondheid. Had ik maar eerder contact gekregen denk ik soms ;)

Inmiddels goed contact mee, eerlijke en open fokker met het hart op de juiste plaats maar zeker ook op de tong ;) zegt dus echt wat hij denkt zonder na te denken over de gevolgen soms. En dat maakt hem minder geliefd.

Hij heeft voorzover ik weet plannen voor volgend jaar.
sjm
Zeer actief

crutz schreef:
sjm schreef:
Nanna schreef:

http://www.el-ubaid-saluki.nl

Niet een fokker die erg geliefd is bij andere fokkers. Ik werd vooraf ook gewaarschuwd en we mochten onder geen beding van onze saluki hem een dekking geven werd bij verkoop gezegd.
Toen de fokker van onze saluki wel een reu gefokt door deze kennel (maar niet in eigendom van) kreeg ik al vraagtekens. Inmiddels weet ik dat de afgunst vooral was vanwege openheid over de gezondheid. Had ik maar eerder contact gekregen denk ik soms ;)

Inmiddels goed contact mee, eerlijke en open fokker met het hart op de juiste plaats maar zeker ook op de tong ;) zegt dus echt wat hij denkt zonder na te denken over de gevolgen soms. En dat maakt hem minder geliefd.

Hij heeft voorzover ik weet plannen voor volgend jaar.
Dankje, die heb ik ook even gemaild :ok:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

sjm schreef: Dankje, die heb ik ook even gemaild :ok:

En in het kader van je vraag of je een grote tuin moet hebben woont deze fokker in een appartement in de stad ;) enkel als er een nest op komst is huren ze een bungalowtje zodat er wel buitenruimte is.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik vind het prachtige honden, de mooiste windhonden wat mij betreft :)
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Hier loopt een man met 4 Saluki's :I: :I: Altijd aangelijnd, datdanweerwel. Jezes wat een mooi gezicht is dat. Dánsen dat ze doen...erg elegant.
sjm
Zeer actief

Waarom loopt hier nergens een Saluki :S:

Ik wil ze. Nu. :mrgreen: :I:

Echt he, dat elegante. Zo mooi.
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje

Ongelezen bericht door anniek16 »

sjm schreef:Waarom loopt hier nergens een Saluki :S:

Als je ooit een saluki hebt he, doe je mij dan ff een pbtje? Kom ik ff op een boomstammetje zitten kwijlen hoe hij/zij rondrent :I:
~Anniek
sjm
Zeer actief

Haha, is goed. :mrgreen: Wordt dan waarschijnlijk een HF-Saluki-Kwijl-Meeting. :LOL:
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hier loopt een man met 5 saluki's in het dorp. Prachtig...
Hij laat ze 1 voor 1 los op een groot weiland en dan lijken ze de grond bijna niet meer te raken. Wat een prachtige functionele honden zijn het.
Niks voor mij om te hebben maar.ohw wat zijn ze mooi.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

4 Van deze kleurslag zijn het:

Afbeelding

Zal wel eens stiekem een foto maken :mrgreen:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Gimmick schreef:

Hij laat ze 1 voor 1 los op een groot weiland en dan lijken ze de grond bijna niet meer te raken. Wat een prachtige functionele honden zijn het.
Ik weet dat t vaak zo gaat, maar ik krijg altijd een beetje de kriebels als ik zie hoe dat gaat. Ik ken ook een man met 3 Barzois die het zo doet. Ik vind het niet functioneel als huishond om een keer per dag je honden 1 voor 1 los te moeten laten op een leeg weiland. Tenzij je dat heel leuk vind natuurlijk, maar bij die man met de Barzoi's is het de enige manier om aan hun behoeften te voldoen. Los lopen met zn allen in een leuke flierefluitige boswandeling is er niet bij.
Ik vind het ook prachtige honden maar ik zie mezelf niet voor de lol een paar keer per dag langs een weiland staan om mijn honden hun benen te laten strekken. Ik kies veel liever honden uit die mee kunnen doen in de dingen die ik dagelijks leuk vind om te doen, zodat we er samen van kunnen genieten :)
Afbeelding
sjm
Zeer actief

We gaan zaterdag 30 januari naar zo'n Coursing evenement in Een. Daar ontmoeten we ook een fokker. :mrgreen: :mrgreen:
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Hi hi ik heb nog nooit van het ras gehoord. Dus even naar google gegaan. Ik heb wel even gelachen wat een grappige honden. :)
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Paisley schreef:
Gimmick schreef:

Ik weet dat t vaak zo gaat, maar ik krijg altijd een beetje de kriebels als ik zie hoe dat gaat. Ik ken ook een man met 3 Barzois die het zo doet. Ik vind het niet functioneel als huishond om een keer per dag je honden 1 voor 1 los te moeten laten op een leeg weiland. Tenzij je dat heel leuk vind natuurlijk, maar bij die man met de Barzoi's is het de enige manier om aan hun behoeften te voldoen. Los lopen met zn allen in een leuke flierefluitige boswandeling is er niet bij.
Ik vind het ook prachtige honden maar ik zie mezelf niet voor de lol een paar keer per dag langs een weiland staan om mijn honden hun benen te laten strekken. Ik kies veel liever honden uit die mee kunnen doen in de dingen die ik dagelijks leuk vind om te doen, zodat we er samen van kunnen genieten :)
Nee maar dat is voor veel meer rassen niet weggelegd. Ieder zijn eigen lol toch.

Ik verwacht dat deze man nog wel veel meer met zijn honden doet dan alleen op een weiland los laten.
Maar ik heb geen ras waar je even gezellig gaat staan kletsen met andere honden eigenaren. En dat vind ik heerlijk.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Windhonden moeten je liggen, en de oosterse tak al helemaal.
Als je Saluki's helemaal het einde vindt om mee te leven dan kun je wenig tot niets met een baasgerichte 'ik wil trainen en zeg mij wat ik moet doen' herder en vice versa.
Het is een manier van leven. Saluki's zijn meestal afstandelijk naar vreemden, inderdaad behoorlijk op zichzelf en hun comfort gericht maar wel dol op hun mensen. Als je van die bijzondere eigenheid houdt, en niet zo op slaafs dienen van de baas en luisteren naar 'commando's' dan heb je er wereldhonden aan.
Ze zijn, net zoals nog een aantal specifieke rassen, een manier van leven. En vaak zie je daar waar 1 Saluki verschijnt, al heel rap een volgende komt :lol1:
En toch. Als er hier nog huishonden kwamen na Umi zou het zomaar een (of enkele) saluki's kunnen zijn.
Ondanks (of dankzij) de herders en het contrast heerlijke honden, heerlijk karakter.

Sterker nog ik heb afgelopen jaar een plaatje van een pup uit gezonde lijnen aangeboden gekregen maar met pijn in m'n hart geweigerd.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik vind Saluki's schitterend om te zien maar kan me toch wel wat vinden in wat Nanna zegt... ik val qua karakter meer op het type "baas baas wat gaan we doen" en wat minder op kattenkarakters. En ik denk dat dat voor het overgrote deel geldt.

Misschien ooit... maar voorlopig blijf ik wel in de herder hoek :)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
sjm
Zeer actief

Ik snap het niet. :19:

Ik ben aan het informeren bij fokkers en eigenaren hoe de Saluki's zijn etc.

Ik hoor van bijna iedereen dat ze bijna niet los kunnen. Maar ik hoor ook van bijna iedereen dat een Saluki wel los moet lopen om z'n beweging te krijgen.

HOE DAN? :oohja: :denken:

Ik snap echt niet hoe mensen het dan doen met Saluki's.

Ze moeten loslopen, maar ze kunnen niet loslopen.
En hoe komt zo'n hond dan aan z'n beweging?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”