Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennels met meerdere rassen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Kennels met meerdere rassen

Ongelezen bericht door Amaranthas »

sirene schreef:
Daantje_ schreef: Dat is fijn, goede gezonde honden, maar moet het dan over de ruggen van zo veel honden? :(
Wat mij betreft niet maar ik bedoel dat ik rasverenigingen enz wel begrijp. Die kennels staan hoog aangeschreven omdat ze goede, gezonde honden fokken. Dat weet zo'n rv door showuitslagen en gezondheidsuitslagen. Wat die fokkers verder met de honden doen en laten en hoeveel honden ze hebben daar gaat een rv niet over (behalve bij echte misstanden natuurlijk, maar ik heb het nu over de goede grote fokkers). Ik vind ook niet dat het aan een rv is om daarover te oordelen. Iemand met maar 2 hondjes kan er ook een puinhoop van maken of zijn honden slecht verzorgen.

Er zijn gelukkig fokkers met heel erg veel honden die ze wel goed verzorgen. Dat leven van die honden is in geen gevallen gelijk te trekken met een broodfokkershond. Ze worden niet elke loopsheid volgepropt met pups, ze worden prima verzorgt, en krijgen medische verzorging als dat nodig is. Bovendien zijn er veel regels waar rashondenfokkers zich aan moeten houden, ook qua huisvesting, en zitten de honden meestal in groepen samen in kennels. Dat is dus geen eenzame opsluiting in een bench maar een leven met soortgenoten.
Als er niet (meer) mee gefokt kan worden worden de honden meestal herplaatst. Dat kun je heel slecht en gemeen vinden maar het is wel de reden waarom dat soort fokkers goed kunnen selecteren. Andere mensen zijn weer superblij met hun sociale herplaatser.
Dat wij het niet hetzelfde zouden doen wil niet zeggen dat het alleen maar hartstikke slecht is wat ze doen.
Ja ik zie daar ook geen kwaad in. Ik krijg best veel aanvragen voor wat oudere hondjes. Niet dat ik die altijd heb maar sommige mensen willen wel graag een rashond maar dan geen pup. Ik zie ook niet in waarom het altijd slecht is om een oudere hond te herplaatsen.
Net zoals ik er geen kwaad in zie om een wat jongere hond te herplaatsen die niet voldoet aan wat de fokker wil zien.
Men tolereert het wel bij werkhonden, want ja, als die werkhond geen goede beet heeft of wat dan ook dan mag hij herplaatst worden, maar froefroe die niet voldoet aan het showtype van zijn fokker mag niet weg.
Kolder natuurlijk.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Het is maar net waarom je de honden hebt.
Er is niets mis met het herplaatsen van honden die niet voldoen aan jou ideaal plaatje. Maar wees daar dan ook eerlijk over.
Er zijn fokkers die bij hoog en bij laag beweren dat ze hun honden echt puur voor de lol hebben, daar ontzettend veel van houden en het zijn echt waar op de 1e plaats huishonden.
Maar volgens worden wel alle honden die niet aan hun hoge eisen kunnen voldoen of als ze te oud worden voor de fok herplaatst. Want dat zou dan beter zijn voor die hond.

Op zich allemaal prima, maar wees dan gewoon eerlijk. Zeg dan gewoon dat je honden hebt om te showen en te fokken, dat is je hobby en de honden die je hebt dienen dat doel.
Daar is op zich niets mis mee.
Mijn persoonlijke keuze is dat niet, ik hou veel te veel van mijn honden om er zo mee om te kunnen gaan maar dat betekend natuurlijk niet dat een ander daar niet anders over mag denken.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pets_Passion schreef:Maar volgens worden wel alle honden die niet aan hun hoge eisen kunnen voldoen of als ze te oud worden voor de fok herplaatst. Want dat zou dan beter zijn voor die hond.
Dat is toch ook zo?

Hondn waar je niet mee showt en fokt wonen in hetzelfde huis als honden waar je wél mee showt en fokt.
Wie denk je dat er meer aandacht krijgen?
Die mensen zijn volstrekt eerlijk: je hebt een doel, je wilt verder en dat betekent domweg dat je niet alles kunt aanhouden.
Want anders worden dat honden waar je niets mee doet en die komen dan dus tekort.
En ja, dan is herplaatsen dus beter voor de hond.
Pets_Passion schreef:Mijn persoonlijke keuze is dat niet, ik hou veel te veel van mijn honden om er zo mee om te kunnen gaan maar dat betekend natuurlijk niet dat een ander daar niet anders over mag denken.
Nou, gelukkig maar. Want je impliceert hier wel dat fokkers die herplaatsen dus niet van hun honden houden. En wie ben jij dat je daarover kunt oordelen? God of zo?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Cockermans
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cockermans »

sirene schreef:
Cockermans schreef:
Dat gebeurt ook veel meer dan wij willen weten... :(: En dat zijn dan DE fokkers die op shows de grote resultaten binnenhalen en bij de rasvereniging(en) hoog aangeschreven staan. Begrijpe wie kan.
In veel gevallen zijn dat juist fokkers die doordat ze zoveel honden hebben een prima keus kunnen maken welke honden ze wel en niet zullen gebruiken voor de fok. Er wordt niet vanuit emotioneel sentiment geselecteerd (Fikkie is zo'n schatje ondanks zijn kromme rug en zijn losse knietjes) maar er wordt dan echt gekeken wat de beste honden zijn om mee verder te gaan. Die grote fokkers hebben (vaak) een naam hoog te houden qua gezondheid en temperament en selecteren daar ook echt goed op.
Ik begrijp heel goed dat het je ding niet is, mijne ook niet, maar ik ken(de) wel fokkers met zeer veel honden die echt hele fijne goede en gezonde honden hebben met een prima temperament. Ondanks dat er naast shows haast niets met ze gedaan wordt. Gewoon omdat de fokker honden die niet voldoet aan zijn/haar idee van het ras verkoopt of niet mee fokt.
En als ze "uitgeshowd" zijn, begint het fokken pas goed. Ik weet van een langharig ras waarvan de teefjes die niet meer op show moeten, kortgeschoren worden en enkel nog dienen om pups te werpen (wel binnen de regels van de rv, mogen we hopen...). De pups worden geboren in de kennel en groeien daar ook op. Wat is dan het verschil met broodfok, nl het fokken van honden om er zelf van te kunnen leven?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Jits90 schreef: Bestaan er überhaupt fokkers die 2 of meer rassen fokken en WEL betrouwbaar zijn?
Ja zeker wel, mijn trainer in schapen drijven is echt een hondenman. Wel van de oude stempel maar weinig mis mee als je t mij vraagt.
Hij heeft de honden buitenshuis in de schuur en tuin, waar hij zelf overigens ook een groot deel van zijn tijd doorbrengt. Daar maakt hij geen geheim van als hij kopers over de vloer heeft. Hij heeft zijn nestjes altijd in de zomer en dan dartelt t spul allemaal lekker door de wei.
Hij heeft Working kelpies (met stamboom maar niet FCI erkend) en stabijs zonder stamboom.

Hij is gek op de (boeren) stabij maar niet zoals ze gefokt worden volgende de rasstandaard. Gelijk heeft hij - ik vind zijn honden ook veel leuker. En de working kelpie zitten zo weinig ziektes in, dat hij ook niet test. Van de nesten die hij in het verleden heeft gehad, is er nog nooit 1 hond terug gekomen en volgens de regels van t "working kelpie council" (internationale rasvereniging) heb je garantie als pupkoper.

"volgens de boekjes" zou men hem als broodfokker kunnen zien. Gelul, vind ik. T gaat niet om de regeltjes en de bewijzen maar om een hart voor dieren en een gezond verstand.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Cockermans schreef:
sirene schreef:
Cockermans schreef:
Dat gebeurt ook veel meer dan wij willen weten... :(: En dat zijn dan DE fokkers die op shows de grote resultaten binnenhalen en bij de rasvereniging(en) hoog aangeschreven staan. Begrijpe wie kan.
In veel gevallen zijn dat juist fokkers die doordat ze zoveel honden hebben een prima keus kunnen maken welke honden ze wel en niet zullen gebruiken voor de fok. Er wordt niet vanuit emotioneel sentiment geselecteerd (Fikkie is zo'n schatje ondanks zijn kromme rug en zijn losse knietjes) maar er wordt dan echt gekeken wat de beste honden zijn om mee verder te gaan. Die grote fokkers hebben (vaak) een naam hoog te houden qua gezondheid en temperament en selecteren daar ook echt goed op.
Ik begrijp heel goed dat het je ding niet is, mijne ook niet, maar ik ken(de) wel fokkers met zeer veel honden die echt hele fijne goede en gezonde honden hebben met een prima temperament. Ondanks dat er naast shows haast niets met ze gedaan wordt. Gewoon omdat de fokker honden die niet voldoet aan zijn/haar idee van het ras verkoopt of niet mee fokt.
En als ze "uitgeshowd" zijn, begint het fokken pas goed. Ik weet van een langharig ras waarvan de teefjes die niet meer op show moeten, kortgeschoren worden en enkel nog dienen om pups te werpen (wel binnen de regels van de rv, mogen we hopen...). De pups worden geboren in de kennel en groeien daar ook op. Wat is dan het verschil met broodfok, nl het fokken van honden om er zelf van te kunnen leven?
Die scheidslijn is soms maar heel dun. Maar als teefjes worden gebruikt als fokfabriek noem ik het dus ook geen goede fokker.
Ik ken trouwens geen fokkers die van het fokken kunnen leven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Marjoleine schreef:
Pets_Passion schreef:Maar volgens worden wel alle honden die niet aan hun hoge eisen kunnen voldoen of als ze te oud worden voor de fok herplaatst. Want dat zou dan beter zijn voor die hond.
Dat is toch ook zo?
Nee, dat is niet standaard voor elke hond zo.
Als je altijd alle honden herplaatst dan doe je dat voor jezelf en niet omdat dat beter is voor de hond.
Dat een hond niet meer op hoog niveau kan presteren wil niet zeggen dat je daar dan dus niets meer mee doet. Dat is jou eigen instelling als eigenaar.
Natuurlijk staat het iedereen vrij om daar eigen keuzes in te maken maar wees dan ook gewoon eerlijk. Als iemand geen tijd heeft om met de gewone huishonden actief bezig te zijn om ze gelukkig te laten zijn dan mag dat maar wees daar dan ook eerlijk over.
Ik kan me niet voorstellen dat alle honden altijd opeens nadat ze zijn uitgefokt "niet meer lekker in de roedel passen"... dat ze dan opeens behoefte hebben aan persoonlijke aandacht.
Dat kan een enkele keer gebeuren maar als dat consequent bij alle honden altijd het geval is, dan geloof ik dat niet meer.

Wat niet wil zeggen dat deze instelling en herplaatsingen altijd verkeerd zijn. Maar het is een keuze van de baas en is niet omwille van de hond.
Pets_Passion schreef:Mijn persoonlijke keuze is dat niet, ik hou veel te veel van mijn honden om er zo mee om te kunnen gaan maar dat betekend natuurlijk niet dat een ander daar niet anders over mag denken.
Nou, gelukkig maar. Want je impliceert hier wel dat fokkers die herplaatsen dus niet van hun honden houden. En wie ben jij dat je daarover kunt oordelen? God of zo?[/quote]

Oei.. voelde je je aangesproken?
Voor alle duidelijkheid, dat impliceer ik niet en heb ik zeker nooit willen beweren.
Denk wel dat hun manier van "houden van" anders is dan die van mij. Maar anders hoeft niet verkeerd te zijn.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Pets_Passion schreef:
Marjoleine schreef:
Dat is toch ook zo?
Nee, dat is niet standaard voor elke hond zo.
Als je altijd alle honden herplaatst dan doe je dat voor jezelf en niet omdat dat beter is voor de hond.
Dat een hond niet meer op hoog niveau kan presteren wil niet zeggen dat je daar dan dus niets meer mee doet. Dat is jou eigen instelling als eigenaar.
Dat is wat mensen doen die zo fokken.
En in die gevallen (daar ging het over) is het dus wél beter voor de hond.
Ik persoonlijk heb dan weer niks met fokkers die "alles aanhouden" en ze dan 6 jaar achter de kachel leggen.
Maar het is een keuze van de baas en is niet omwille van de hond.
Dat is het altijd.
Jij hebt je honden ook niet voor je honden. Die heb je voor jezelf.
Jij maakt de keuzes die je maakt vanwege JOUW insteling.
Pets_Passion schreef:Oei.. voelde je je aangesproken?
Voor alle duidelijkheid, dat impliceer ik niet en heb ik zeker nooit willen beweren.
Denk wel dat hun manier van "houden van" anders is dan die van mij. Maar anders hoeft niet verkeerd te zijn.
Dan zou ik mijn woordkeus eens aanpassen.
"Ik houd teveel van mijn honden om dat te doen" impliceert wel degelijk dat anderen er dus minder van houden.

En nee, ik voel me niet aangesproken maar je hebt geen idee waar je het over hebt. En dat je dan toch oordeelt, dát irriteert me wel, ja.

Afbeelding

80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Maeve schreef:
Kells schreef:Dat sowieso, maar zijn die er?
Ja hoor, ik ken er zat. En soms zijn dat best goed gefokte honden uit weloverwogen combinaties hoor, maar mijn manier is het niet en ik zou er ook geen pup van willen.
Die zijn er inderdaad heel veel. En ik wil er ook geen pup van.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marjoleine schreef:
Nou, gelukkig maar. Want je impliceert hier wel dat fokkers die herplaatsen dus niet van hun honden houden. En wie ben jij dat je daarover kunt oordelen? God of zo?
Inderdaad. Pas ook een dame van 8 herplaatst omdat ik haar liever op de bank zag liggen dan in de kennel zag en hier thuis dat geen optie is. Ze ligt bij een dochter uit haar laatste nest en iedereen is enorm gelukkig.

Sta op het punt om een jonge herder van bijna 4 na nu 1 nest te herplaatsen. Ze liep op het terrein en loopt echt niemand in de weg maar sinds haar sterilisatie is ze niet meer lekker opgewassen tegen het lompe gedrag van de 2 heren die er bij lopen. Nu kan ik een aantal dingen doen.
Alles laten zoals het is en zien dat ze ongelukkig is en zich steeds meer afzondert en op de achtergrond houdt.
Haar apart in een kennel zetten
De tijd nemen om een juist nieuw baasje te zoeken.
Dat laatste wordt het dus in belang van de hond.

Een andere teef is van een andere fokker hier gekomen om herplaatst te worden (en ik mocht 1 nestje doen) helaas is zij geen herplaats materiaal. 2 kijkers zijn gebeten. Ze zit niks in de weg, doet lekker wat klein werk en mag hier oud worden gekoppeld aan een reu want ze is gesteriliseerd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dat bedoel ik maar.
En ja, voor mensen weer mijn website gaan doorspitten, ik heb ook herplaatst.
Eenmaal een teef van 2, die niet voegde in de groep. Is 14 geworden bij een jachtopziener, ik had haar getraind en wel afgeleverd.

Eenmaal een teef van 7,5 die door twee andere teven niet geaccepteerd werd. Ik had die twee teven kunnen herplaatsen, maar ik kreeg mensen wiens dochter een oudere herplaatsteef zocht. En dus ging de oudere teef. Bleek een perfecte match.
Ik kreeg wel van alles over me heen aangezien ze uitgefokt was en dat "vast wel de reden zou zijn".
Echt fijn om te horen, als je gewoon wel degelijk gek bent op je honden.

Oh ja, en onze Orpa woont tegenwoordig bij onze dochter, ook soort van herplaatst dus. Ook bruut en gemeen zeker.
Ze heeft nooit meer gedonder omdat ze geen drang meer heeft de alfa uit te hangen als enig hondje en is dus stiktevreden. Maar hee, wel uitgefokt, he.

Nee, ze deugen niet, die fokkers.

Afbeelding

*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Cleva schreef:Een raspup koop je op basis van de ouderdieren.
De fokker neem je niet mee maar huis.

Als ik een aanstaande kampioen wil hebben zou ik hem doodleuk kopen als hij in een vieze schuur met nog 50 andere pups woont.
Dat is nooit zo maar als het wel zo was zou ik het doen.

Het gaat niet over de fokker. Het gaat om DNA.
Ben je geen dierenliefhebber maar een medogenloze egotripper (even algemeen gesteld, in het geval dat) :wink:
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Cleva schreef:Als ik een aanstaande kampioen wil hebben zou ik hem doodleuk kopen als hij in een vieze schuur met nog 50 andere pups woont.
Meer en meer broodfokkers verkopen pups met FCI stamboom dus wie weet :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Saskia- schreef:
Cleva schreef:Als ik een aanstaande kampioen wil hebben zou ik hem doodleuk kopen als hij in een vieze schuur met nog 50 andere pups woont.
En dat baseer je op wat precies?

Afbeelding

Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Kells schreef:
Cockermans schreef:
Tara schreef:Je hebt bonafide vakidioten die inderdaad meerdere rassen kunnen fokken en waar ik zo een pup van zou adviseren.
Maar ik vind dat je als fokker je huiswerk moet doen en moet weten wat er in je ras speelt. Met één ras is dat voor sommige mensen al heel moeilijk, laat staan met meerdere.
Wat te denken van fokkers van één ras, maar met 40 honden in kennels en drie of vier nesten tegelijk?
Heb je daar voorbeelden van?
Die zijn er wel hoor , toen wij op zoek waren naar een tweede fila zijn we op zo'n filakennel gestuit in Brazilië. Prima honden hoor ,goede lijnen en ze zaten er keurig bij ,uiteraard in kennels, met personeel wat ze verzorgt.
Ze verkopen wereldwijd dus ook dat was geen enkel probleem.
Toch hebben wij er niet voor gekozen , gewoon omdat ik denk dat een fila, sowieso een hond , niet gelukkig is onder dit soort omstandigheden.
Wij zijn dus bij een andere fokster terecht gekomen , veel kleinschaliger maar wel met buiten kennis ook veel liefde voor haar honden en daar voelen wij ons prettiger bij.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Ik zie graag een hond op een goede plek, en mensen die er gelukkig mee zijn. Soms klikt het niet tussen hond en eigenaar en dan is iedereen beter af met op een goede manier herplaatsen. Noch de mensen noch de hond worden er beter van als een hond niet op z'n plek zit.
Dat vind ik ook , maar dat weet je vaak al eerder dan de leeftijd waarop je niet meer kunt fokken denk ik dan.
Afbeelding

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Kennels met meerdere rassen

Ongelezen bericht door crutz »

Tineke schreef:
Kruimel53 schreef:Ik zie graag een hond op een goede plek, en mensen die er gelukkig mee zijn. Soms klikt het niet tussen hond en eigenaar en dan is iedereen beter af met op een goede manier herplaatsen. Noch de mensen noch de hond worden er beter van als een hond niet op z'n plek zit.
Dat vind ik ook , maar dat weet je vaak al eerder dan de leeftijd waarop je niet meer kunt fokken denk ik dan.
Niet altijd, de dame waar ik nu over herplaatsen denk lag vaak in conflict met de oudere teef op het terrein. Die bleek ernstig ziek dus daar de oorzaak in gezocht maar nu ze weg is gevallen blijkt de achterblijvende dame niet opgewassen tegen het lompe spel van de 2 heren waar ze mee loopt waardoor ze zich meer en meer van hun af gaat zonderen (en daar had ze dan anders onze andere teef die ook niet zo van het lompe was, want op het terrein ging het tussen hun wel goed, enkel in de ruime kennel (100m2) niet. En dat was te overzien omdat ze daar enkel zitten bij uitlaten anderen en op- en afrijden van het terrein)
Dat afzonderen verdient ze niet en helaas heb ik geen andere teef die er tussen zou passen in de groep, binnen kan ze ook niet bij ons en daarom na lang wikken en wegen toch besloten dat ze binnenkort ter herplaatsing komt. Inderdaad mee gefokt (1 nest en ze wordt dit jaar pas 4 jaar) inmiddels gesteriliseerd en door de verandering van de roedel past ze gewoon niet echt meer helaas.
Tineke
Zeer actief

crutz schreef:
Tineke schreef:
Niet altijd, de dame waar ik nu over herplaatsen denk lag vaak in conflict met de oudere teef op het terrein. Die bleek ernstig ziek dus daar de oorzaak in gezocht maar nu ze weg is gevallen blijkt de achterblijvende dame niet opgewassen tegen het lompe spel van de 2 heren waar ze mee loopt waardoor ze zich meer en meer van hun af gaat zonderen (en daar had ze dan anders onze andere teef die ook niet zo van het lompe was, want op het terrein ging het tussen hun wel goed, enkel in de ruime kennel (100m2) niet. En dat was te overzien omdat ze daar enkel zitten bij uitlaten anderen en op- en afrijden van het terrein)
Dat afzonderen verdient ze niet en helaas heb ik geen andere teef die er tussen zou passen in de groep, binnen kan ze ook niet bij ons en daarom na lang wikken en wegen toch besloten dat ze binnenkort ter herplaatsing komt. Inderdaad mee gefokt (1 nest en ze wordt dit jaar pas 4 jaar) inmiddels gesteriliseerd en door de verandering van de roedel past ze gewoon niet echt meer helaas.
Nee er zullen altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.
Onze fokster is die echter nog niet tegen gekomen , alles is oud geworden bij haar en had een goed leven ook als er niet meer mee gefokt kon worden.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:
Als je roedel verandert niet, dan kan dat gewoon gebeuren.

Ik denk ook dat mensen het vaak veel groter maken dan het voor de honden is eerlijk gezegd. Ik heb het er stikmoeilijk mee gehad indertijd, die honden waren na een dag alweer helemaal blij, vooral met de ruimte op de bank en zo.

Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Tineke schreef:
Als je roedel verandert niet, dan kan dat gewoon gebeuren.

Ik denk ook dat mensen het vaak veel groter maken dan het voor de honden is eerlijk gezegd. Ik heb het er stikmoeilijk mee gehad indertijd, die honden waren na een dag alweer helemaal blij, vooral met de ruimte op de bank en zo.
Dat zal ongetwijfeld per hond verschillen en hoe de band met de baas was.
Fila's zijn daar wellicht wat moeilijker en gevoeliger in en daardoor moeilijker met herplaatsen.
Afbeelding

-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Marjoleine schreef:
-Saskia- schreef:
En dat baseer je op wat precies?
Op advertenties van broodfokkers die FCI pups aanbieden :19:
Ook bij de broodfokker waar ik stage liep zaten gewoon Duitse herders mét officiële stamboom. Beetje naïef om te denken dat broodfokkers niet aan stamboomhonden kunnen geraken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:Dat zal ongetwijfeld per hond verschillen en hoe de band met de baas was.
Fila's zijn daar wellicht wat moeilijker en gevoeliger in en daardoor moeilijker met herplaatsen.
O, dat zal best. De een is een grotere opportunist dan de andere.
Wetters vinden het vaak moeilijker, stabijs boeit het minder dan niets volgens mij. Om maar een voorbeeld te geven. Maar uiteindelijk is een leven van één op één aandacht en TLC denk ik altijd welkom als het in de plaats komt voor één op een groter aantal.
Cleva schreef:Het maakt geen fluit uit zolang de goede dingen in het hondenleven blijven gebeuren.
Dat geloof ik eigenlijk ook, al duurt het vast bij de een langer dan bij de andere.

-Saskia- schreef:Op advertenties van broodfokkers die FCI pups aanbieden
Ook bij de broodfokker waar ik stage liep zaten gewoon Duitse herders mét officiële stamboom. Beetje naïef om te denken dat broodfokkers niet aan stamboomhonden kunnen geraken.
Ja, en dat zijn kampioenshonden? Dat bedoelde ik namelijk, want dat is wat Cleva zocht.

Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Tineke schreef:Dat zal ongetwijfeld per hond verschillen en hoe de band met de baas was.
Wetters vinden het vaak moeilijker, stabijs boeit het minder dan niets volgens mij. Om maar een voorbeeld te geven. Maar uiteindelijk is een leven van één op één aandacht en TLC denk ik altijd welkom als het in de plaats komt voor één op een groter aantal.
Dat zal voor sommige honden zeker zo zijn maar dat is dan wellicht toch wel bekend bij de baasjes.
Waarom dan wachten met herplaatsen tot er niet meer mee gefokt kan worden en niet eerder.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Cleva schreef:
Een hond maalt er niet om als hij ergens anders gaat wonen waar het ook leuk is.
Ik heb meerdere herplaatsers gehad. Ook logees.
Ik ben zelf ook weleens verhuisd of van dagelijks regime veranderd.
Het maakt geen fluit uit zolang de goede dingen in het hondenleven blijven gebeuren.
Hier ook genoeg herplaatsers en logees gehad en het verschilt gewoon echt heel erg van hond tot hond en uit welke omstandigheden ze komen is mijn ervaring.
Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tineke schreef:
Marjoleine schreef:
Dat zal voor sommige honden zeker zo zijn maar dat is dan wellicht toch wel bekend bij de baasjes.
Waarom dan wachten met herplaatsen tot er niet meer mee gefokt kan worden en niet eerder.
Soms dan wil het wel dat het na een nest te hebben gekregen omslaat binnen de groep of dat er een pup bij komt van een ander . Vergeet niet dat een groep honden bij een fokker een schuivende dynamiek en onderlinge verhoudingen plaatsvinden dan bij een even aantal honden bij iemand die niet fokt.
Merk het hier ook wel hoor als er een poosje geen nest is dat het heel anders toegaat dan als er een nest ligt of wanneer er puppen blijven lopen of honden dood gaan.
Een vriendin van mij heeft een reuenroedel van 8 en die gaan leuker en vriendeljker met elkaar om dan mijn 8 teven waar de hormonen soms de overhand nemen .
En 1 hond kan al snel de hele onderlinge verhoudingen veranderen .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Tineke
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:En 1 hond kan al snel de hele onderlinge verhoudingen veranderen .
Ja maar dat komt ook voor bij niet fokkers uiteraard, als je meerdere honden hebt dan verandert je roedel toch ook wel door sterfgevallen en evt. nieuwe aanwinsten.
Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:En 1 hond kan al snel de hele onderlinge verhoudingen veranderen .
Ja maar dat komt ook voor bij niet fokkers uiteraard, als je meerdere honden hebt dan verandert je roedel toch ook wel door sterfgevallen en evt. nieuwe aanwinsten.
Zeg ik dan dat het niet zo is. :W:
Tineke
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Tineke schreef:
Ik vatte deze zin zo op :wink:

bouvierpoedel schreef:Vergeet niet dat een groep honden bij een fokker een schuivende dynamiek en onderlinge verhoudingen plaatsvinden dan bij een even aantal honden bij iemand die niet fokt.
Maar gesteld werd dat een hond na uitgefokt te zijn en herplaatst het zo fijn vond alleen op de bank en om niet meer in een groep te moeten leven.
En dat zou dan imo al het hele leven van die hond zo zijn geweest ,niet enkel nadat er niet meer mee gefokt gaat worden.
Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Tineke schreef:
bouvierpoedel schreef:
Tineke schreef:
Ik vatte deze zin zo op :wink:

bouvierpoedel schreef:Vergeet niet dat een groep honden bij een fokker een schuivende dynamiek en onderlinge verhoudingen plaatsvinden dan bij een even aantal honden bij iemand die niet fokt.
Maar gesteld werd dat een hond na uitgefokt te zijn en herplaatst het zo fijn vond alleen op de bank en om niet meer in een groep te moeten leven.
En dat zou dan imo al het hele leven van die hond zo zijn geweest ,niet enkel nadat er niet meer mee gefokt gaat worden.
Zeg niet dat het bij een niet fokker niet voor kan komen , maar bij een fokker wat grotere kans geeft. Logies toch.?

Nou had 2 bouvierteven ,zussen en die waren dikke vriendinnen en ze met 3 jaar oud beide hun 1e nest kregen en samen groot hadden gebracht . Maar op het moment dat de puppen weg waren elkaar naar het leven stonden en echt van alle 2 uit..
Moeder en dochter bouvier net zo , niets aan de hand totdat dochter volwassen was met een 2,5 en gedekt werd en gelijk raak. Moeder had zoiets van ach mij maak je de pis niet lauw maar dochter moest en zou.
En vaak als de oudste baas wegviel dat een andere teef die eigenlijk helemaal geen type leider was wel ging lopen kutten en bazen met knokpartijen. Moet ook uitkijken met Dina bouvier die jat de puppen van een ander als ze de kans heeft en dat word knokken en dat is pas met haar zesde jaar naar boven gekomen na haar 2e nest.
Nu zal het met gezelschap honden ook wat minder roering geven maar het hoeft niet altijd al gaande te zijn.
Tineke
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Zeg niet dat het bij een niet fokker niet voor kan komen , maar bij een fokker wat grotere kans geeft. Logies toch.?
Ja ik denk wel dat er een grotere kans is als je fokt met honden , dat wel :wink:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”