Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Artrose en soms niet willen lopen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Aantal honden: 1

Artrose en soms niet willen lopen

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Hallo,

Mijn hond is 9,5 jaar oud. Ze is ongeveer 3 jaar geleden geopereerd aan haar eerste knie, haar kruisbanden waren gescheurd. Omdat ze er een tijdje mee liep, had ze haar meniscus kapot gelopen en was er flink artrose gevormd. Na de operatie ging het een stuk beter, maar bleef soms stijf. Na een jaar ging haar andere knie. Daar waren we dit keer snel bij, en ze herstelde er goed van.
De afgelopen zomer kreeg ik het voor elkaar dat we elke dag zeker 1,5 uur weer konden wandelen. Wel met gesjok en het ging niet zo snel meer, maar ze kon in elk geval weer meer lopen dan eerst :D

Ongeveer 1,5 maand geleden liep ik met haar 's avonds over een grasveldje. Daar ging ik met haar 3x per week naartoe, op de avonden dat ik moest werken. Plots schrok ze, alsof ze ergens overheen liep. Ze liep niet mank, dus ze was niet door haar knie of poot gegaan. Ze wilde eigenlijk alleen maar naar huis. Volgende dag bleef ze heel gestrest en zenuwachtig heen en weer lopen en wilde alleen voor het huis haar behoefte doen om vervolgens meteen om te draaien en naar huis toe te gaan. We zijn direct naar de dierenarts gegaan.
Daar konden ze niets vinden dan behalve artrose in beide knieën en inmiddels in haar ellebogen. Maar dat was nog niet heftig genoeg. De dierenarts dacht dat ze ergens van zou zijn geschrokken en daar nu in is blijven hangen.

Dat kan ook goed kloppen, aangezien Juul echt een stresskip is :mrgreen: Dus ik besloot haar zelf te kiezen tot hoe ver ze buiten wilde lopen. De ene keer wilt ze alleen even plassen, de andere keer wilt ze plots wel een lange ronde maken. Maar ze heeft nog steeds momenten dat ze niet graag naar buiten wilt. Ook niet bij mijn ouders.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze nu meer last heeft van de artrose omdat het nu kouder is en natter is (zeker de afgelopen weken). Laatst liep ze weer stijfjes na het wandelen. Het was ook opvallend dat ze in de zomer veel langer kon volhouden dan nu, want dan is het warmer. Maar waar ik mij zorgen om maak is of ik niet iets over het hoofd zie... Ik weet niet of dit 'normaal' is bij honden die artrose hebben, plus dat ze nu ouder begint te worden en ook nog eens een stresskip is. Laatst liep ik per ongeluk tegen haar op, gewoon zachtjes, daar was ze al zo van geschrokken dat ze per direct naar huis wilde :hmmm: meetrekken heeft dan echt geen zin meer en overhalen ook niet, ze wilt alleen naar huis.

Denken jullie dat het verstandig is om een bloedonderzoek en rontgenfoto te laten maken van haar knieën? Of is dat niet nodig en zit ik mij gewoon aan te stellen?

Momenteel krijgt Juul Doils Joint, maar ik ben van plan om over te gaan op andere supplementen. Ze heeft jaren geleden eens Sashas Blend gehad dan die werkte toen heel goed bij haar. Ik dacht dat dat sowieso wel handig is om te geven in perioden waarin ze meer last krijgt van de artrose. Pijnstillers krijgt ze nauwelijks, ik heb niet het idee dat ze echt pijn heeft wat haar in de weg zit.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Danielle
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: Artrose en soms niet willen lopen

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zou toch eens (in overleg met de dierenarts) een week pijnstilling geven om te zien hoe het dan gaat, artrose kan echt pijnlijk zijn..
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Als je 9,5 jaar bent dan verdien je een reguliere pijnstiller.
AfbeeldingAfbeelding
Daantje_
Zeer actief

Ik heb net gebeld naar de dierenarts, ze gaan het overleggen en bellen mij zo terug. Ondertussen heb ik verder gekeken naar supplementen en kom ik uit bij Primeval en Groene Os als extra aanvulling.

Edit: ik ga zo naar de dierenarts met haar voor pijnstilling.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Hier ook primeval gelatinaat poeder en dat werkt hier goed. Snoop gaf geen pijn aan maar het werd allemaal wat minder soepel. En nu huppelt die weer vrolijk mee
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou ook zeker even kijken hoe het gaat met NSAID.
Ook als het een blessure is kan dat geen kwaad.
Daantje_
Zeer actief

Ik ben bij de dierenarts geweest. We gaan voor de zekerheid een röntgenfoto laten maken (ik was nu bij de kleine praktijk, is bij mij om de hoek). Donderdagochtend staat de afspraak. Dit is om even te kijken of nog alles goed gaat met haar knieën. Ze heeft voor nu een prikje van pijnstillers gehad, dat werkt tot morgen. Daarna dus de foto's en bekijken hoe het dan gaat. Wellicht dat ze dan inderdaad aan de pijnstillers gaat.

Wat is NSAID precies? Ik heb er nog niet van gehoord.

Ik wacht donderdag nog af en dan pas ga ik eventuele supplementen halen zoals Primeval :)
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

NSAID is een pijnstiller/ ontstekingsremmer. Artrose kan nog wel eens opspelen en dan is die ontstekingsremmer heel fijn. Toen ik een week moest stoppen van de dierenarts zwollen de poten van Gol gelijk op :ugh:
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

NSAID staat voor Non-steroidal anti inflammatory drug. Een verzamelnaam voor medicijnen met een ontstekingsremmend effect. Ze zijn meestal ook pijnstillend, maar dat hoeft niet.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Niet steroide ontstekingsremmer. Mensen moeten daar altijd nog paracetamol naast nemen, geen idee hoe ze het bij honden aanpakken.
AfbeeldingAfbeelding
Daantje_
Zeer actief

Aah oke, die houd ik in mijn achterhoofd.

Rontgenfoto's zijn gemaakt en knieën zijn verder goed, op de artrose na dan (maar implantaten zaten goed!). Ik heb voor twee weken metacam mee. Ik heb nu afgesproken dat ik 1 week pijnstillers geef, elke dag, om te kijken of er een verbetering is. Zo ja, dan ga ik met de dierenarts bespreken welke pijnstillers het worden. Ik ga volgende week ook nog supplementen halen, de Primeval.

Tot zo ver bedankt voor het meedenken :) als jullie nog goede tips hebben voor pijnstillers, stel dat ze er elke dag 1 nodig heeft, dan hoor ik dat graag!
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Daantje_ schreef:Aah oke, die houd ik in mijn achterhoofd.

Rontgenfoto's zijn gemaakt en knieën zijn verder goed, op de artrose na dan (maar implantaten zaten goed!). Ik heb voor twee weken metacam mee. Ik heb nu afgesproken dat ik 1 week pijnstillers geef, elke dag, om te kijken of er een verbetering is. Zo ja, dan ga ik met de dierenarts bespreken welke pijnstillers het worden. Ik ga volgende week ook nog supplementen halen, de Primeval.

Tot zo ver bedankt voor het meedenken :) als jullie nog goede tips hebben voor pijnstillers, stel dat ze er elke dag 1 nodig heeft, dan hoor ik dat graag!
Ik zou in ieder geval de metacam over het eten doen, dat scheelde een hoop misselijkheid bij Gol.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Jaar of 7 geleden zette ik in overleg met de dierenarts mijn hond op continue pijnstilling. Ze gaf verschillende opties en rekende alle varianten voor me uit en legde de werking uit van de verschillende pijnstilling. Ik heb toen gekozen voor novacam, die was vloeibaar en ik druppelde dagelijks de dosis in zijn natvoer. Pijnstilling ging er op die manier goed in, en het werkte ook goed.
Succes met de dame!
Daantje_
Zeer actief

Blondie, bedankt voor het delen van je ervaring!

Juul zit nu een week aan de metacam en ze is echt vooruit gegaan. Dus de artrose is wel erger geworden dan ik dacht helaas. Maar aan de andere kant wilt ze wel weer lopen en wordt ze eindelijk weer enthousiast! Morgen ga ik bellen voor een afspraak om een keuze te gaan maken welke pijnstillers ik wil gaan geven.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Daantje_ schreef:Blondie, bedankt voor het delen van je ervaring!

Juul zit nu een week aan de metacam en ze is echt vooruit gegaan. Dus de artrose is wel erger geworden dan ik dacht helaas. Maar aan de andere kant wilt ze wel weer lopen en wordt ze eindelijk weer enthousiast! Morgen ga ik bellen voor een afspraak om een keuze te gaan maken welke pijnstillers ik wil gaan geven.
Ik weet niet wat voor dierenarts je hebt hoor, en of hij ook kennis heeft van de verschillende varianten. Die van mij besprak mogelijkheid tot 1x in de maand een pil, de novacam en de metacam en bepaalde combinaties die al dan niet zouden kunnen etc.. ze nam er de tijd voor, maar goed ik kwam dus uit op novacam, makkelijk toe te dienen en te doseren en gewoon betaalbaar.

Weet je Daantje, pijnstilling is er niet voor niets. Zelf heb ik ook lang niet voor continue pijnstilling gekozen destijds. Ik vond het nog te vroeg en de dierenarts trouwens ook, omdat ik me ook ging afvragen of mijn hond zich dan niet zou overbelasten. Maar er kwam een moment dat ik zag dat het met af en toe 1 à 2 weken pijnstilling gewoon niet fijn meer was voor hem. En wat jij nu ervaart met Juul dat ze nu weer graag naar buiten gaat, weer makkelijker beweegt, dat had ik ook met mijn hond.
Hij kon weer vrijer bewegen en dingen doen die hij graag deed zonder al te veel last. Uiteraard beperkte ik hem soms wel wat in zijn enthousiasme, maar met dat beetje pijnstilling per dag kon hij weer heerlijk genieten en doen wat hij graag wilde doen.

Honden worden geen honderd, helaas krijgen sommige honden kwaaltjes of pijntjes.
Het is alleen maar fijn als een baasje het opmerkt en dat met een beetje medicatie de honden er wat minder last van hebben en daardoor weer wat vrijer kunnen bewegen en leven?!

Oh en met die artrose ook zorgen dat ze wat sneller warm worden en droog worden na de wandeling :wink:

Laat je goed voorlichten bij de dierenarts hier een linkje van soorten pijnstillers en de prijzen die mijn dierenarts hanteert, geen idee of dit de standaard prijzen zijn overigens...
http://www.dierenartsabc.nl/winkeletalage.php
Quibus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldogs

Ongelezen bericht door Quibus »

Hier ook eentje met een artrose patiënt....onze hond begon op zijn 4e jaar al te knoeien met lopen.
Eerst elke dag op Dexoral oftewel Prednison....maar daar kreeg hij bijwerkingen van die erg op Cushing leken.
Beestje werd helemaal kaal....dus overleg met de DA gehad en overgestapt op Novacam.
Het helpt niet alleen beter maar hij is ook een stuk vrolijker op geworden.
Groetjes Alie.

Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Bij onze heidewachtel hielp duivelsklauw enorm goed tegen de pijn door de artrose.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik ben Hoor goede verhalen over het supplement flexadin advanced en flexadin plus.
Dat is in de vorm van een brokje en daar geef je er 1 van per dag.
Daantje_
Zeer actief

Hallo allemaal! Ik zal even een update geven. Ik geef inmiddels Novacam :) en Juul doet het echt zo veel beter! Ze is weer enthousiast, ze loopt weer voor me uit (ipv altijd achter mij aan te sjokken). Ik ben alleen nog wel bang dat ze teveel overbelast, dus ik blijf maximaal 1,5 uur lopen. Maar al met al ben ik heel erg tevreden :D Bedankt allemaal voor de tips en ervaringen!
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Fijn dat Juul zich veel beter voelt :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Fijn dat Juul zich beter voelt :ok:
In geval van pijn heb ik ook altijd pijnstillers gegeven.
Misschien zullen ze zich dan wel eens forceren, maar dat is altijd nog leuker dan rustig moeten zijn omdat ze zo'n pijn hebben.
Het leven moet wel leuk zijn :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Fijn dat het Juul goed doet :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”