Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat doen jullie bij heftig dromen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Wat doen jullie bij heftig dromen?

Ongelezen bericht door Miranda »

Cayuga lag net heel heftig te dromen naast me. Keihard grommen en blaffen, zijn buik, bek en poten gingen tekeer, het was overduidelijk geen leuke droom. En het duurde en duurde maar.
Normaal reageer ik niet op dromen, die zijn broodnodig om dingen te verwerken, maar dit was wel heel erg heftig en lang.
Ik probeer in manier van reageren van mijn honden te leren. Als ik een nachtmerrie heb, komt Skadi strák tegen mij aanliggen met haar kop op mijn borst, tegen mijn hals aan.
Maar Cayuga tijdens die droom aanraken? De kans leek me aanzienlijk dat hij me in mijn klauwen zou grijpen, hij was echt erg van streek. Niet zo'n heel goed plan dus :F:

Ik ben gaan fluisteren. Niet zo hard dat hij wakker werd, maar hij werd er wel onmiddellijk rustiger van.
Heel zachtjes "het is goed man, alles is goed. je bent een braaf mannetje. het is goed man."
De droom veranderde in een paar seconden in een veel prettiger droom, geen gegrom meer, en veel gekwispel.

Wat me op de vraag bracht: Hoe doen jullie dat met heel heftig/lang dromende honden? Reageer je er op of niet? En als je erop reageert, hoe doe je dat dan?
En ook, hoe reageren jullie eventuele andere honden er op?

Skadi lag er naar te kijken, terwijl ze telkens naar mij keek. Met een hoofd van 'doe eens wat'. Dat deed me ook besluiten om te reageren, dat trok me over de streep.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Wat doen jullie bij heftig dromen?

Ongelezen bericht door sbientje »

ik doe niets, maar zo heftig hebben ze het hier eigenlijk nooit. Pom sowieso maar zelden, Charlie heeft weleens een droom en hij maakt er ook hysterische geluiden bij maar ik laat m altijd maar. Als het te erg zou worden zou ik hem even roepen denk ik, dan wordt ie wel wakker gok ik.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik reageer er ook alleen op als ik het te heftig vind. Een beetje murmelen en zachtjes piepen en wat gewiebel van de pootjes vind ik prima, maar als het grote schokken worden en gillen/janken dan geef ik haar meestal even een aai en zeg ik haar dat het goed is. Bijten van schrik zal ze niet doen en anders merk ik het vanzelf haha.
Als ze midden in de nacht op bed een pittige droom heeft dan trek ik haar meestal dicht tegen me aan (of mijn vriend doet het, ligt er aan waar ze zich op bed bevindt :wink: ) en dan is het weer over.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik kan het zo niet terugvinden, maar hier is al een keer een topic over geweest, misschien leuk om ook te lezen? Misschien heb je toen zelf ook wel gereageerd :Q: .

Ik heb het twee keer gehad bij Laissah, ongeveer zelfde als wat jij hierboven beschrijft. Ik ben toen met zachte en lage stem een beetje gaan praten, "alles goed meisje", zoiets. Toen werd ze rustiger en kwam ze eruit, ze werd niet wakker, maar de droom was klaar gelukkig.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Alex ligt vaak zachtjes te blaffen en grommen, ik vind dat wel lief. Het grommen is wel grappig want dat doet hij nooit als hij wakker is :tongue: In z'n slaap is hij misschien een grotere held dan als hij wakker is, dan ga ik hem toch niet wakker maken :wink:

Mijn oude hond heb ik wel een keer wakker gemaakt, ik dacht dat ze aan het stuiptrekken was, heel eng :eek: :schrik:
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

bij heel heftig dromen ga ik kalmerend praten en hele zachtjes aaien, ik maak ze wel wakker dus. of in ieder geval : dat ze niet meer zo schrokken.
Afbeelding
Nobbygaard
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russels

Ongelezen bericht door Nobbygaard »

Ik laat ze ook altijd slapen, behalve als het zo heftig is. Gebeurt hier bij eentje weleens en dan ga ik tegen haar praten totdat ze wakker is. Vaak gaat ze daarna gewoon weer verder slapen maar blijft het dan bij een rustige droom.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Nanna schreef:Ik lach me voornamelijk kapot.
:engel:
Heb zelf ook weleens halve nachtmerries waarbij ik gillend overeind vlieg maar ik denk dat het wel nodig zal zijn.
Ik doe dus helemaal niks. Ze worden vanzelf weer wakker. Moet zeggen dat hun dromen hier wel beperkt blijven tot een hoop getrek met poten, gepiep en gedraai met ogen. Ik denk altijd fat ze in hun droom achter de konijnen aanzitten :engel:
Charlie maakte laatst ineens ineens een aantal rijbewegingen in zijn slaap, en slaakte daarna een diepe zucht :P :LOL: Denk niet dat ie toen achter de konijnen aanzat ;)
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Ik doe helemaal niets, blijkbaar hebben ze dan iets te verwerken.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik heb ook nog nooit iets gedaan. Nu is het hier misschien niet zo heftig. Maar ik kijk er alleen maar naar, vind het altijd wel mooi om te zien. Maar goed, hier pootjes trekken, lippen optrekken en wat grommen.

Oja, heb 1 keer een hond wakker gemaakt uit een droom. Begon midden in de nacht te joelen als een wolf in zijn slaap. Eeeeh, ik wil graag slapen jongen. Haha.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou waarschijnlijk net zo gereageerd hebben als jij, Miranda
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Sultan had dit bijna dagelijks heel erg, toen hij aan een hoge dosis Tramadol zat.
Ik maakte hem wel wakker, het zag er heel naar uit. Heel anders dan een hond die gewoon een droom heeft. Echt heel hard en heftig trappen met de poten, harde geluiden maken en een soort klappertanden en ogen draaien. Brr, naar als ik er weer aan denk.

Ik ging hem dan in een soort masserende beweging wakker wrijven. Dan werd hij wakker, ging ander liggen en droomde daarna normaal door.

Luna heeft het één keer gehad, haar heb ik wel laten slapen omdat het eigenlijk na een minuut al klaar was.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Heel zacht mijn hand op haar zij leggen en heel zacht zeggen dat het goed is.
Daarna volgt meestal een diepe zucht.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Veel meer als wat miniem geblaf en wat trekken met de poten heb ik bij mijn honden nog niet gezien en laat ze lekker liggen. Maar ook al zou het erger zijn, als je zelf slaapt doe je ook niets en komen ze er ook gewoon doorheen, dus ik denk dat ik ze gewoon zou laten slapen.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Sulluna schreef:Heel anders dan een hond die gewoon een droom heeft. Echt heel hard en heftig trappen met de poten, harde geluiden maken en een soort klappertanden en ogen draaien. Brr, naar als ik er weer aan denk.
Precies. Gewoon dromen vind ik schattig en daar doe ik niks aan.
Maar dit zag er echt heel naar uit, hij schokte keihard, alsof hij een toeval had. Zelfs zijn buik schokte heel hard, ik wist niet eens dat een hondenbuik zo kón schokken :schrik:
And few will ever climb
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

sbientje schreef: Charlie maakte laatst ineens ineens een aantal rijbewegingen in zijn slaap, en slaakte daarna een diepe zucht :P :LOL: Denk niet dat ie toen achter de konijnen aanzat ;)
Hahahaha ja! Manu ook! Dat is de enige heftige droom die ik ooit gezien heb :LOL:
Hij was er erg druk mee in ieder geval.

Uma is in haar slaap heel druk bezig met katten jagen.
Dat maakt minder lawaai dan dat gesnurk dus dat laat ik dan maar gewoon gaan.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Neeltje schreef:als je zelf slaapt doe je ook niets en komen ze er ook gewoon doorheen,
Hier was ik écht wel wakker van geworden, hoor. Dit was keihard blaffen en grommen, daar slaap ik niet doorheen.
And few will ever climb
Sulluna
Zeer actief

Miranda schreef:
Neeltje schreef:als je zelf slaapt doe je ook niets en komen ze er ook gewoon doorheen,
Hier was ik écht wel wakker van geworden, hoor. Dit was keihard blaffen en grommen, daar slaap ik niet doorheen.
Als het vergelijkbaar was met Sultan toen, word je daar inderdaad wakker van. Ik denk zelfs dat mijn buren er wakker van zijn geworden toen haha.

Maar bij Sultan was het een bijwerking van de medicatie toen, als het regelmatig gebeurd dan is dat misschien wel iets om over na te denken. Waar het vandaan komt, bedoel ik dan.
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Bo kon ook zo vreselijk tekeer gaan, die blafte en gromde me gerust wakker. Als pup droomde ze al zo levendig dat ik bang was dat ze epilepsie had ☺️
Meestal was een zacht "Lieffie, wakker worden, je droomt" genoeg om haar eruit te krijgen en rustig verder te laten slapen. Bij zulke duidelijke nachtmerries deed ik dat wel, hoor.

Joy droomt ook zichtbaar, maar veel minder heftig dan Bo. Haar maak ik dan ook nooit wakker als ze ligt te dromen.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Sulluna schreef:Maar bij Sultan was het een bijwerking van de medicatie toen, als het regelmatig gebeurd dan is dat misschien wel iets om over na te denken. Waar het vandaan komt, bedoel ik dan.
Daar heb ik wel een idee over. Hij lijkt af en toe wat verwarder te zijn. Het valt niet heel erg op, het is nog niet heel erg, maar ik denk wel dat het een beetje angstig is voor hem af en toe omdat hij het allemaal niet meer zo snapt. Dat lijkt de trigger te zijn.
And few will ever climb
Lieske1977

Sulluna schreef: Maar bij Sultan was het een bijwerking van de medicatie toen, als het regelmatig gebeurd dan is dat misschien wel iets om over na te denken. Waar het vandaan komt, bedoel ik dan.
Als ik voor mijn eigen hond spreek: Bo was overal extreem in. Als ze blij was (bijna altijd), was ze extreem blij. Haar hele lijf kwispelde dan :I: Als ze bang was (niet vaak), was ze extreem bang. Geen poot meer willen verzetten, vol in de ankers gaan (voor de beeldvorming: ik kon niet alleen met haar naar de DA, want ze verzette letterlijk geen poot en ik kon haar niet tillen. Mijn vader moest haar naar binnen tillen en in de deuropening hield ze alle poten zo wijd dat ze er niet door paste :mrgreen: ). Ze beleefde alles heel intens en uitte dat denk ik met zeer levendige dromen - waarin ze ook nog eens veel meer durfde dan in werkelijkheid, want IRL was ze naast expressief ook bescheiden en liet ze zich bijna nooit horen.

Joy heeft welgeteld één keer geblaft in haar droom, de dag nadat we in een huiskamerpension hadden gekeken waar ze zwáár onder de indruk was van al het geblaf en de geurtjes van de honden die er wel waren, maar die tijdelijk in een andere ruimte zaten. Joy is veel gelijkmatiger, die maak je de pis niet lauw. Vandaar denk ik ook een rustiger 'droomgedrag'.
Lieske1977

Miranda schreef: Daar heb ik wel een idee over. Hij lijkt af en toe wat verwarder te zijn. Het valt niet heel erg op, het is nog niet heel erg, maar ik denk wel dat het een beetje angstig is voor hem af en toe omdat hij het allemaal niet meer zo snapt. Dat lijkt de trigger te zijn.
Hmm, dat is minder :(
Sulluna
Zeer actief

Miranda schreef:
Sulluna schreef:Maar bij Sultan was het een bijwerking van de medicatie toen, als het regelmatig gebeurd dan is dat misschien wel iets om over na te denken. Waar het vandaan komt, bedoel ik dan.
Daar heb ik wel een idee over. Hij lijkt af en toe wat verwarder te zijn. Het valt niet heel erg op, het is nog niet heel erg, maar ik denk wel dat het een beetje angstig is voor hem af en toe omdat hij het allemaal niet meer zo snapt. Dat lijkt de trigger te zijn.
Ja, dat zou zo maar kunnen. Ik denk dat mocht dat de reden zijn, het inderdaad fijn is als je hem een beetje "helpt" tijdens dit soort dromen :)
Lieske1977

Sabine, haha! :F:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Zo heftig als jij het omschrijft hebben ze het hier nooit, tot nu iig. Maar als het wat intenser (té) is dan leg ik mijn hand zachtjes op de zij en mompel zachtjes dat t oké is. Dan wordt de droom meteen rustig en soms is het slapen dan ook voor even voorbij.
Oh en Yara is vaak na de training nog druk aan het 'springen' en 'rennen' van de behendigheid.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Lieske1977 schreef:
Miranda schreef: Daar heb ik wel een idee over. Hij lijkt af en toe wat verwarder te zijn. Het valt niet heel erg op, het is nog niet heel erg, maar ik denk wel dat het een beetje angstig is voor hem af en toe omdat hij het allemaal niet meer zo snapt. Dat lijkt de trigger te zijn.
Hmm, dat is minder :(
Tsja, ach. Het is een wat ouder hondje, in april wordt hij 11 ;)
Dan krijg je dit soort dingen.
Maar hij doet het nog wel even, hoor. Die gaat mij ruimschoots overleven :mrgreen: Het is over het algemeen een blij ei, strampotig en af en toe wat warrig en ik heb het idee dat zijn gehoor ook iets achteruit gaat, maar over het algemeen voelt hij zich fantastisch. In zijn kop is het nog een jonge god, haha. En als je hem door het bos ziet donderen geef je hem echt geen tien jaar :tongue:
And few will ever climb
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Maylo droomt ook vaak heftig. Zolang het niet te heftig is doe ik er niks aan. Maar als het te heftig word dan aai ik hem en praat zachtjes tot hij weer rustig word. Soms blijft hij slapen en soms wordt hij dan half wakker, om vervolgens dicht tegen me aan te kruipen en verder te slapen.

Ik heb eigenlijk nooit gedacht dat hij me kon bijten in zo'n geval en anders merk ik dat dan wel weer en is het jammer de bammer voor mij.
Maylo doet het omgekeerd ook als ik heftig droom, komt tegen me aan liggen of boven op me en begint me wakker te likken of zachtjes aan me te knabbelen.

Izzy droomt bijna nooit hardop. Die is hier nu sinds eind juli en heb haar slechts 2 x zien en horen dromen en dit was niks in vergelijking hoe Maylo droomt, maar dat kleine ettertje is ook voor vrijwel niks bang als ze wakker is, zelf haar aversie voor mannen is inmiddels geheel over. Maylo daarin tegen is soms gewoon een autist en heeft dan echt mijn (een ander moet hij dan niet) begeleiding nodig. Vaak zijn heftige dromen bij hem dus ook te danken aan iets wat hij die dag heeft mee gemaakt.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik maak Luca in dat geval wakker. Csiva trekt het slecht en gaat heel erg naar hem grommen. Dus dan maak ik 'm liever zelf wakker. Bij gewoon rustig dromen laat ik het.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Suske schreef:Heel zacht mijn hand op haar zij leggen en heel zacht zeggen dat het goed is.
Daarna volgt meestal een diepe zucht.
Precies dit dus
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier een lichte aanraking en ook zachtjes tegen ze praten.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”