Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moedproef

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: Moedproef

Ongelezen bericht door maart »

en dat is het hem net. Het gaat hem niet om het kunstje, maar om de hond op zich.
Mijn hond speelt WK's, in diverse disciplines zelf, maar een "échte" hond, zo een harde van vroeger? Nee, dat is hij niet.

Puur objectief kunnen kijken naar eigen honden is wel een voordeel hoor. :wink:

Binnen andere rassen zul je vast dezelfde evolutie ook wel hebben trouwens.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik hoef helemaal geen echte hond daar heb je weinig aan in de IPO.. maar dat heeft nog steeds niets met dit filmpje .. en bijbehorende discussie te maken imo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

maart schreef:en dat is het hem net. Het gaat hem niet om het kunstje, maar om de hond op zich.
Mijn hond speelt WK's, in diverse disciplines zelf, maar een "échte" hond, zo een harde van vroeger? Nee, dat is hij niet.

Maar waarom is het dan geen hond? Het is verdorie toch geen kat geworden? Omdat hij niet is zoals je wilt, dus daarom is hij minder voor jou? Wat als hij er helemaal niks van zou bakken er totaal geen zin in zou hebben?

Waarom zou je daarvoor objectief naar je hond moeten kijken? Je ziet gewoon of hij iets wel of niet kan. Daar is niks objectiefs aan en daar is de hond niks minder hond door. Dan zou dus iedere hond die dit spelletje niet kent geen hond zijn?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Neeltje schreef:
maart schreef:en dat is het hem net. Het gaat hem niet om het kunstje, maar om de hond op zich.

Maar waarom is het dan geen hond? Het is verdorie toch geen kat geworden? Omdat hij niet is zoals je wilt, dus daarom is hij minder voor jou? Wat als hij er helemaal niks van zou bakken er totaal geen zin in zou hebben?

Waarom zou je daarvoor objectief naar je hond moeten kijken? Je ziet gewoon of hij iets wel of niet kan. Daar is niks objectiefs aan en daar is de hond niks minder hond door. Dan zou dus iedere hond die dit spelletje niet kent geen hond zijn?
Ik vind dit wel grappig. Qua gezondheid en karakter moet een hond wel aan allerlei eisen voldoen en daar moeten fokkers bovenop zitten, maar een rastypisch karakter heeft geen enkele meerwaarde?
Een herder is een herder en die hebben bepaalde kenmerken die er in zijn gefokt om ze geschikt te maken voor hun oorspronkelijke taken. Dus voor de liefhebbers van herders is het belangrijk om die kenmerken te bewaren, want het is wat het ras maakt zoals het is. Dat een Herder zich niet hetzelfde gedraagt als jouw Tibetaan zeg maar. Wat jouw Tibetaan niets slechter of beter maakt, maar het is simpelweg anders.
We kunnen wel met z'n allen klagen over zenuwachtige Collies en angstige Saarloos Wolfhonden maar in dit geval maakt het geen klap uit wat de hond laat zien? Ik vind dat heel apart. Die zenuwachtige Collies zijn ook ergens begonnen he. Daar kun je dan shows de schuld van geven maar als ik dit zo lees zie ik precies waar het knelpunt ligt. Karaktereigenschappen boeien niet zo als ze niet handig zijn voor de persoon in kwestie.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Maeve schreef: een rastypisch karakter heeft geen enkele meerwaarde?
Ik vind het een vóórwaarde.
Maar ik vind blinde opvliegendheid of onverstandigheid niet typisch voor een Duitse herder.

Ik heb geen verstand van Duitse Herders maar ik heb er wel een paar meegemaakt en juist dat kunnen relativeren zonder naïef te worden vond ik altijd echt een raspunt.
Bouviers hadden het ook, misschien nog steeds.
De hele dag in een bloemenwinkel kunnen liggen en dat niemand door heeft dat je er bent en toch die ene rotzak in 10 jaar bij de arm pakken en op zijn kont tussen de emmers parkeren. Zonder verder er maar wat op los te gaan vreten.
Ik vind dat echt heel bijzonder en ik verwacht van een goed opgevoede DH of bouvier dat hij dat kan.
Eens, ik verwacht ook geen aanval zoals een Mechelaar dat zou doen. Maar ik betwijfel ten zeerste of deze hond die ene rotzak wel zou aanpakken. Ze doet deze oefening wel, maar ik zie nergens ook maar enige overtuiging. Dit is zo'n eeuwige twijfelaar en dat vind ik wel zonde voor zo'n ras.
Yara
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

Ik snap wel een beetje wat Maart bedoelt. De herders die wij nu hebben zijn ook van een totaal ander kaliber dan onze vorige herders. Ze zijn nog steeds moedig en waaks en fel maar toch anders. Mijn vriend en ik zeggen dat regelmatig tegen elkaar, dit zijn toch hele andere honden dan onze vorige. Maar niet dat deze minder waard zijn. Absoluut niet. Wij sporten er niet mee en houden ze meer als huishond en ik weet zeker dat als er iets aan de hand is dat ze wel hun mannetje staan. Maar ze zijn iets minder hard zeg maar. Maar de vorige kwamen ook niet in huis en deze liggen gezellig op de bank te knuffelen. Dat vind ik dat ook wel weer wat hebben.

De hond op het filmpje vind ik maar een triest geval. Ik zou zo een echt nooit willen hebben. Op onze hondenclub liep er ook een die was zo slap achter dat je hem bijna omver kon blazen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

maart schreef:En vroeger nog heel wat moedproeven voor het leger gedaan. Vele stoere mechels slagen enkel maar als het binnen hun eigen getrainde programma getest wordt hoor. :F:
van zodra er geswitcht wordt van programma, zie je de honden ineen zakken.
Maar dan is het toch geen moed? Dan is het een aangeleerd kunstje. Of bedoel je dat ook?

Ik vind op die pakwerker in het tweede filmpje afvliegen ook niet per se moed, dat is geleerd.
Ik zal wel wat anders onder moed verstaan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Cleva schreef:
Maeve schreef: Eens, ik verwacht ook geen aanval zoals een Mechelaar dat zou doen. Maar ik betwijfel ten zeerste of deze hond die ene rotzak wel zou aanpakken. Ze doet deze oefening wel, maar ik zie nergens ook maar enige overtuiging.
Misschien is ze gewoon niet overtuigd.
Dat kan ook, he?

Het is een toneelstukje en sommige honden zien het ook gewoon zo.
Het *is* geen boef. Het is een pakwerker.
Wat nou als de hond het verschil ziet? Is dat dan niet juist heel geweldig?
Nee. Ik verwacht ook enthousiasme voor een spelletje. Want dat is het. Dan kan de Border Collie ook wel geeuwend en halfhartig achter de schapen aan op een wedstrijd 'want het is toch niet voor het echie'. Ze doet het maar half omdat ze lichamelijk niet in staat is tot meer maar ook omdat ze er (uit angst?) niet zo'n trek in heeft.
En dat geloof ik dus niet zo. Niet dat dat het grootste probleem is in ieder geval. Omdat ik meerdere werkhonden ken met bewezen heel verrotte gewrichten die zich toch de pleuris werken, want dat willen ze. Dat die honden daarna door hun hoeven zakken van de pijn zegt wel iets, maar ze doen het wel.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cleva schreef:Het is een toneelstukje en sommige honden zien het ook gewoon zo.
Mijn honden kreeg je niet zo gek.
Die gaan dit niet doen als het niet echt is. Wel als er echt iets loos is, maar voor de lol bijten? Nah.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Yara
Zeer actief

Maeve schreef:
Nanna schreef:
Cleva schreef:
Maeve schreef: Eens, ik verwacht ook geen aanval zoals een Mechelaar dat zou doen. Maar ik betwijfel ten zeerste of deze hond die ene rotzak wel zou aanpakken. Ze doet deze oefening wel, maar ik zie nergens ook maar enige overtuiging.
Misschien is ze gewoon niet overtuigd.
Dat kan ook, he?

Het is een toneelstukje en sommige honden zien het ook gewoon zo.
Nee. Ik verwacht ook enthousiasme voor een spelletje. Want dat is het. Dan kan de Border Collie ook wel geeuwend en halfhartig achter de schapen aan op een wedstrijd 'want het is toch niet voor het echie'. Ze doet het maar half omdat ze lichamelijk niet in staat is tot meer maar ook omdat ze er (uit angst?) niet zo'n trek in heeft.
En dat geloof ik dus niet zo. Niet dat dat het grootste probleem is in ieder geval. Omdat ik meerdere werkhonden ken met bewezen heel verrotte gewrichten die zich toch de pleuris werken, want dat willen ze. Dat die honden daarna door hun hoeven zakken van de pijn zegt wel iets, maar ze doen het wel.
Ik denk dat dit niet zo zeer pijn is maar gewoon onvermogen. De hond is zo slap als een vaatdoek en kan amper normaal lopen. Om een pakwerker aan te vallen komt hij of zij gewoon enorm veel spieren en kracht tekort. Dat zie ik als iets totaal anders dan pijn, daar kan een hond en zeker een werkhond nog wel doorheen lopen. Deze hond kan het gewoon niet, ook al zou hij willen dan nog lukt het niet.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Marjoleine schreef:
Cleva schreef:Het is een toneelstukje en sommige honden zien het ook gewoon zo.
Mijn honden kreeg je niet zo gek.
Die gaan dit niet doen als het niet echt is. Wel als er echt iets loos is, maar voor de lol bijten? Nah.
Mijn Mies is een zacht ei met mensen. Liefste teckel ooit, terwijl ze heel pittig is en luid gromt als je met haar speelt. Maar nooit een tandje te voelen. Totdat iemand voor de lol ons fors liet schrikken. Ze hing toch mooi in een schoen, zonder aarzelen. Als enige ook, mensen en andere honden schoten juist naar achter, gillend en blaffend. Binnen 3 seconden had ze door deze meneer te kennen en bood ze duizendmaal excuses aan. Ik denk niet dat je Mies echt pakwerk kan leren maar moedig is ze dus wel, vind ik dan :wink:
Afbeelding
Neeltje

Yara schreef:Ik snap wel een beetje wat Maart bedoelt. De herders die wij nu hebben zijn ook van een totaal ander kaliber dan onze vorige herders. Ze zijn nog steeds moedig en waaks en fel maar toch anders. Mijn vriend en ik zeggen dat regelmatig tegen elkaar, dit zijn toch hele andere honden dan onze vorige. Maar niet dat deze minder waard zijn. Absoluut niet. Wij sporten er niet mee en houden ze meer als huishond en ik weet zeker dat als er iets aan de hand is dat ze wel hun mannetje staan. Maar ze zijn iets minder hard zeg maar. Maar de vorige kwamen ook niet in huis en deze liggen gezellig op de bank te knuffelen. Dat vind ik dat ook wel weer wat hebben.

De hond op het filmpje vind ik maar een triest geval. Ik zou zo een echt nooit willen hebben. Op onze hondenclub liep er ook een die was zo slap achter dat je hem bijna omver kon blazen.
Jouw hond is toch nog gewoon een echte hond, of deze nu een ander karakter heeft of niet?
Neeltje

Maeve schreef:
Neeltje schreef:

Ik vind dit wel grappig. Qua gezondheid en karakter moet een hond wel aan allerlei eisen voldoen en daar moeten fokkers bovenop zitten, maar een rastypisch karakter heeft geen enkele meerwaarde?
Een herder is een herder en die hebben bepaalde kenmerken die er in zijn gefokt om ze geschikt te maken voor hun oorspronkelijke taken. Dus voor de liefhebbers van herders is het belangrijk om die kenmerken te bewaren, want het is wat het ras maakt zoals het is. Dat een Herder zich niet hetzelfde gedraagt als jouw Tibetaan zeg maar. Wat jouw Tibetaan niets slechter of beter maakt, maar het is simpelweg anders.
We kunnen wel met z'n allen klagen over zenuwachtige Collies en angstige Saarloos Wolfhonden maar in dit geval maakt het geen klap uit wat de hond laat zien? Ik vind dat heel apart. Die zenuwachtige Collies zijn ook ergens begonnen he. Daar kun je dan shows de schuld van geven maar als ik dit zo lees zie ik precies waar het knelpunt ligt. Karaktereigenschappen boeien niet zo als ze niet handig zijn voor de persoon in kwestie.
Ja, alle rassen hebben verschillende karaktertrekken en zijn voor verschillende taken gefokt. Maar als mijn hond niet helemaal voldoet aan de 'voorgeschreven' karaktertrekken/taken, blijft het voor mij nog steeds en echte hond. Een Tibetaan hoort terughoudend te zijn, nu mijn vorige Tibetaan Yentle, was toch echt helemaal vergeten dat regeltje te lezen voordat ze op deze wereld kwam. Maar daardoor is ze voor mij niet minder. En door jou zin, dat jouw hond geen 'echte' hond meer is, tja, dat vind ik erg raar.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Voor jou als eigenaar is die hond niets minder. Voor de populatie vind ik het wel een verlies. Als je bij dit soort dingen roept "ach, de eigenaar is er vast heel blij mee" wordt het ook niet wat he :wink: :mrgreen:
Yara
Zeer actief

Neeltje schreef:
Yara schreef:Ik snap wel een beetje wat Maart bedoelt. De herders die wij nu hebben zijn ook van een totaal ander kaliber dan onze vorige herders. Ze zijn nog steeds moedig en waaks en fel maar toch anders. Mijn vriend en ik zeggen dat regelmatig tegen elkaar, dit zijn toch hele andere honden dan onze vorige. Maar niet dat deze minder waard zijn. Absoluut niet. Wij sporten er niet mee en houden ze meer als huishond en ik weet zeker dat als er iets aan de hand is dat ze wel hun mannetje staan. Maar ze zijn iets minder hard zeg maar. Maar de vorige kwamen ook niet in huis en deze liggen gezellig op de bank te knuffelen. Dat vind ik dat ook wel weer wat hebben.

Jouw hond is toch nog gewoon een echte hond, of deze nu een ander karakter heeft of niet?
Uiteraard zijn mijn honden nog steeds een echte hond. Maar ik denk dat je dit ook niet te letterlijk moet opvatten wat Maart aangeeft.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

maart schreef:ach, nog weet van een controleur die langsging op een examen, waar showlijn DH's hun IPO aan het afleggen waren. 4 honden die deelneemden.
Controleur kwam toe om 8.30u en alle honden hadden al gespeurd, hij kon de resultaten inkijken.
Zo gezegd, zo gedaan, daarna vroeg hij om de honden zelf te zien.

Woeps... Ze konden hem 2 honden tonen... :mann: :mrgreen:

en ook heus niet alle mechels zijn leeuwen hoor. Vorige week nog een mechel hier, diensthond zowel op drugs als inzetbaar op burger. In alle examens en herexamens komt de hond steeds als eerste uit de rij.
En toch is het de meeste angstige hond die ik al gezien heb. Echt een schijthond van jewelste :schrik:

En vroeger nog heel wat moedproeven voor het leger gedaan. Vele stoere mechels slagen enkel maar als het binnen hun eigen getrainde programma getest wordt hoor. :F:

Overigens is de achteruitgang van de honden (ook in de mechels) in het bijtwerkmateriaal de laatste jaren wel opvallend merkbaar :wink:
dus moed... vroeger zag je honden met moed. Nu lopen ze echt niet meer dikbezaaid.
Van de mijne is op dit moment enkel de jongste die die momenteel aanlegt om nog een 'echte' te zijn. De andere zijn hele leuke sporthonden hoor, zelfzeker etc... maar echte honden??? nah; lopen er geen 3 per land meer.
:ok:

Ik hou van honden met moed :ok: mijn eerste bouvier was er zo een en ook onze boef thuis, kwam er raar volk deden we Nero naar buiten en keken wij hoe snel ze het pad afgingen :mrgreen:
Zo vind je ze niet meer, ik zou heel graag een nog een boef willen met dat ouderwetse karakter gewoon de bouvier hoe hij was, effe doorbijten met opvoeden maar dan een standvastige rustige bewaker :wink:

De fimpjes zeggen me niet zoveel, je kan alles eindeloos oefenen :19:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Maeve schreef:
Cleva schreef:
Maar ik vind blinde opvliegendheid of onverstandigheid niet typisch voor een Duitse herder.

Ik heb geen verstand van Duitse Herders maar ik heb er wel een paar meegemaakt en juist dat kunnen relativeren zonder naïef te worden vond ik altijd echt een raspunt.
De hele dag in een bloemenwinkel kunnen liggen en dat niemand door heeft dat je er bent en toch die ene rotzak in 10 jaar bij de arm pakken en op zijn kont tussen de emmers parkeren. Zonder verder er maar wat op los te gaan vreten.
Ik vind dat echt heel bijzonder en ik verwacht van een goed opgevoede DH of bouvier dat hij dat kan.
Eens, ik verwacht ook geen aanval zoals een Mechelaar dat zou doen. Maar ik betwijfel ten zeerste of deze hond die ene rotzak wel zou aanpakken. Ze doet deze oefening wel, maar ik zie nergens ook maar enige overtuiging. Dit is zo'n eeuwige twijfelaar en dat vind ik wel zonde voor zo'n ras.
Wedden dat die hond met de juiste geleider die even met haar aan de gang gaat een heel ander resultaat laat zien.
De aanleg hebben wil niet zeggen dat je het zomaar vanuit het niets laat zien. Al die trainers staan ook niet voor niets op het veld 3 x per week zich kapot te schreeuwen.
Tomeloze agressie en overal met je bek vooraan staan gillend aan de lijn en overal inklappen is gestoord.Net als een kerel die gelijk overal op los ramt en zijn pistool trekt en niet voor rede openstaat gestoord is.
Beetje open staan voor wat buiten je gezichtsveld valt en object van je agressie is wel handig.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Maeve schreef:
Cleva schreef:

Wedden dat die hond met de juiste geleider die even met haar aan de gang gaat een heel ander resultaat laat zien.
De aanleg hebben wil niet zeggen dat je het zomaar vanuit het niets laat zien. Al die trainers staan ook niet voor niets op het veld 3 x per week zich kapot te schreeuwen.
Tomeloze agressie en overal met je bek vooraan staan gillend aan de lijn en overal inklappen is gestoord.Net als een kerel die gelijk overal op los ramt en zijn pistool trekt en niet voor rede openstaat gestoord is.
Beetje open staan voor wat buiten je gezichtsveld valt en object van je agressie is wel handig.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

We praten heel duidelijk allemaal vanuit wat we willen zien en dat is de reden dat die discussie zo loopt. Ik ben het volledig met BP en Cleva eens. Een hond die dit zo laat zien is niet te beoordelen vwbt werkdrift. Hoe is haar dit geleerd? Waarom roept die vrouw eerst 50 keer volg? Juistem, de hond is niet goed getraind. Niet op de juiste manier en niet door de juiste persoon. Dus waarom moet ze enthousiast zijn? Bijt ze omdat ze dat commando krijgt? Nee, ze bijt omdat ze weet dat dat zo hoort. Ze loopt ondanks de 50 keer volg weg bij de baas en doet halfslachtig wat ze moet doen. Net zo halfslachtig als ze volgt.

ELKE hond kan gemotiveerd volgen. Conclusie, de hond is niet op de juiste wijze getraind en wordt niet op de juiste wijze beloond en gestimuleerd. Gevolg, het hele werk toont niet zo goed.

Daarnaast is deze hond niet bang. Dat zie je aan alles. Er is geen fysiek signaal in de hond dat angst laat zien. Staart gaat omhoog zodra ze pakwerker nadert. Oren staan naar voren en naar achter zonder angst. De beet op de tweede proef is vaster. Geen gedrukte hond en geen hond die ontwijkt.

Daarom en alleen daarom vind ik de hond niet verkeerd.

Wedden dat als de hond van mij was geweest ze wel enthousiast was. Wedden dat ze dan beter gepresteerd had. Maar dan was ze nog geen kanonskogel geweest nee. Maar dat wil ik persoonlijk ook niet. Ze is beheerst.

En wat Cleva zegt dat is ook wat ik wil. Een hond die elke dag gewoon normaal doet en die ALS er een mens gek gaat doen na een waarschuwing wel degelijk gaat staan voor de baas. Daar geloof ik echt in bij deze hond. Ze gedraagt zich zoals veel honden die ik heb gehad. Inderdaad, neem Dapper. Neem Wuilus. Die zouden ook gereageerd hebben maar niet zoals een pakwerk hond. Logisch want dat waren ze niet. Toch zou ik nooit iemand aangeraden hebben om mij te overvallen bij de pinautomaat als ik Dapper of Wuilus bij me had gehad. Bij Eva was dat al helemaal uit den boze maar daar moest je dus oppassen dat ze niet de vriendelijke man die de weg vroeg zou pakken. Dat is ook niet helemaal stabiel en handig.

Dus omdat ik een hond zie die ik puur en alleen beoordeel op wat ik zie en de ervaring die ik heb met honden beoordeel ik de hond kwa karakter in elk geval positief. Mij lijkt dit een heerlijke stabiele herder. Een lief dier dat niet zo snel over de rooie gaat. Dat ze niks doet als er iemand kwade bedoelingen heeft kun je totaal niet beoordelen en ik verwacht zelf dat ze dat wel doet. Ik ken eigenlijk weinig DH op de zenuwelijers na die dan niks doen. Zeker volwassen teven niet. En dat deze hond niet bang voor mensen is en geen labiel karakter heeft kan ik dus wel zien in deze proef. Aan de subtiele signalen als de staart en de houding. Ook de manier waarop ze wegloopt en dit voor haar zeer onzinnige spel even meespeelt. Ze begrijpt het maar vindt het niet leuk. Dat heeft zoals BP ook al aangeeft waarschijnlijk vooral met de geleider te maken. Weinig met de hond.

Ik snap de redenen van Malinois om te vinden wat ze vindt. Daar is ook niks mis mee.

Waar ik over struikel zijn de ECHTE herder en deze herder. Deze herder is ook een echte herder. Alleen ligt de lat van Malinois anders als die van mij nu. Ik wil een niet bange stabiele hond die reageert. Malinois wil drive zien en wil een hond die reageert maar ook fel is en laat zien dat dit zijn lust en leven is. Dat doet deze hond inderdaad niet. Dat zegt echter niet dat deze hond in niks een werker is of dat ze slap is van karakter en geen moed zou hebben. Loop in de nacht maar naar die vrouw en ga haar vastpakken en schreeuwen. Grote kans dat deze hond bijt. En als ze alleen heel hard blaft en er tussen gaat staan is ze nog steeds ok wat mij betreft. Een Duitse herder is een schapenhoeder en geen pakwerkhond van oorsprong. De show gefokte honden zijn dat ook nooit geweest. Rin Tin Tin. En niet perse commissaris Rex :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:
Maeve schreef:
Neeltje schreef:

Ja, alle rassen hebben verschillende karaktertrekken en zijn voor verschillende taken gefokt. Maar als mijn hond niet helemaal voldoet aan de 'voorgeschreven' karaktertrekken/taken, blijft het voor mij nog steeds en echte hond. Een Tibetaan hoort terughoudend te zijn, nu mijn vorige Tibetaan Yentle, was toch echt helemaal vergeten dat regeltje te lezen voordat ze op deze wereld kwam. Maar daardoor is ze voor mij niet minder. En door jou zin, dat jouw hond geen 'echte' hond meer is, tja, dat vind ik erg raar.
Zucht Neeltje een echte hond is een africhtingsterm....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

Marjoleine schreef:
maart schreef:En vroeger nog heel wat moedproeven voor het leger gedaan. Vele stoere mechels slagen enkel maar als het binnen hun eigen getrainde programma getest wordt hoor. :F:
Maar dan is het toch geen moed? Dan is het een aangeleerd kunstje. Of bedoel je dat ook?

Ik vind op die pakwerker in het tweede filmpje afvliegen ook niet per se moed, dat is geleerd.
Ik zal wel wat anders onder moed verstaan.
Dat bedoel ik inderdaad. De echt moedige honden zijn er niet meer. Die waarmee je zou moeten fokken dus.
Zoals vroeger, toen er maar 5 dekreuen waren. Nu zijn er 5000. En dat is er aan te zien..
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik snap Maart ook wel. En ook Mal, zeker als ze het over de natuurlijke "scherpte" heeft. Iemand heeft mij dat begrip eens goed uitgelegd dmv een denkbeeldige circel, en de reactie van de hond naar mate de circel kleiner werd en de eventuele dreiging groter.

Jammer, het forum waar dat stond is gesloten.

Dit PDF voor geïnteresseerden geeft wel weer veel informatie.
Klein stukje "Let op, scherpte en temperament zijn niet hetzelfde. Helaas wordt scherpte te vaak als temperament aangeduid en wordt de hond daardoor verkeerd ingeschat. Ook is er een groot verschil tussen natuur scherpte en aangeleerde scherpte. Natuur scherpte is een aangeboren reflex bij de hond die een geringe prikkel dwingt tot een felle reactie. Aangeleerde scherpte is, door middel van specifieke herkenbare handelingen de hond leren fel te reageren wanneer deze handelingen voorkomen. Temperament is het aangeboren vermogen van de hond, om nieuws-gierig, speels en oplettend te zijn en onvermoeibaar en zelfbewust te reageren op zijn omgeving. AL DEZE EIGENSCHAPPEN ZIJN TE VERSTERKEN OF TE VERMINDEREN DOOR OPVOEDING EN AFRICHTING."

http://www.kynethologie.nl/Inhoud%20wer ... tm%208.pdf

Voor de geïnteresseerden hoor :wink:

Zelf heb ik nu mijn 3de duitse herder en de eerste en de tweede waren al een wereld van verschil. Deze derde zit een beetje tussen die twee in. Maar wat ik wel fijn vind is dat deze laatste wat meer berekenend is, niet zoals de tweede eerst doen en dan bedenken dat het niet zo een handige actie was :mrgreen:. Zij was ook van de blabla en snel alert zijn, de ander bekeek en stond er als er écht wat raars was.
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

billy schreef:
maart schreef:ach, nog weet van een controleur die langsging op een examen, waar showlijn DH's hun IPO aan het afleggen waren. 4 honden die deelneemden.
Controleur kwam toe om 8.30u en alle honden hadden al gespeurd, hij kon de resultaten inkijken.
Zo gezegd, zo gedaan, daarna vroeg hij om de honden zelf te zien.

Woeps... Ze konden hem 2 honden tonen... :mann: :mrgreen:

en ook heus niet alle mechels zijn leeuwen hoor. Vorige week nog een mechel hier, diensthond zowel op drugs als inzetbaar op burger. In alle examens en herexamens komt de hond steeds als eerste uit de rij.
En toch is het de meeste angstige hond die ik al gezien heb. Echt een schijthond van jewelste :schrik:

En vroeger nog heel wat moedproeven voor het leger gedaan. Vele stoere mechels slagen enkel maar als het binnen hun eigen getrainde programma getest wordt hoor. :F:

Overigens is de achteruitgang van de honden (ook in de mechels) in het bijtwerkmateriaal de laatste jaren wel opvallend merkbaar :wink:
dus moed... vroeger zag je honden met moed. Nu lopen ze echt niet meer dikbezaaid.
Van de mijne is op dit moment enkel de jongste die die momenteel aanlegt om nog een 'echte' te zijn. De andere zijn hele leuke sporthonden hoor, zelfzeker etc... maar echte honden??? nah; lopen er geen 3 per land meer.
:ok:

Ik hou van honden met moed :ok: mijn eerste bouvier was er zo een en ook onze boef thuis, kwam er raar volk deden we Nero naar buiten en keken wij hoe snel ze het pad afgingen :mrgreen:
Zo vind je ze niet meer, ik zou heel graag een nog een boef willen met dat ouderwetse karakter gewoon de bouvier hoe hij was, effe doorbijten met opvoeden maar dan een standvastige rustige bewaker :wink:

De fimpjes zeggen me niet zoveel, je kan alles eindeloos oefenen :19:

Jawel die zijn er ook nog wel voor de geïnteresseerden weet ik nog wel een fokker van het ouderwetse type :ok:
hier zitten diverse van bij de KNPV oa. deze fokker heeft ruim 4o jaar ervaring met ouderwetse bloedlijnen.
Bij de showlijnen moet je niet aankomen voor een echte boef...

En moedige honden zijn er ook nog en fokkers genoeg die dit type nog hebben.

Als ik een moedige ECHTE mechelaar of duitser wil met goede scherpte in de bloedlijnen van het juiste type kan ik
die morgen op halen weet fokkers genoeg . :ok: En heb er zelf ook nog 1 heeel toevallig.
Kennis van bloedlijnen heeft zijn voordeel.
maart
Zeer actief

Kennis genoeg dank je ;)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Maeve schreef:
Cleva schreef:

Als je nou ff goed leest, ik heb al meerder keren gezegd dat het me niet om de agressie gaat. Drive is niet perse hetzelfde als agressie.
En dat geschreeuw van geleiders is ook geen vereiste. Bij de IPO gebeurt het waarschijnlijk meer, bij agility staan mensen ook te hyperen en bij de jacht wordt er bij voorkeur amper een woord uitgesproken. En in alle takken van sport heb je honden met een zonder drive. Een goede werkhond heeft dat geschreeuw niet nodig, maar dat er geschreeuwd wordt betekent niet dat de hond niet zonder kan. Het zijn vaak meer maniertjes van de geleider dan wat anders :19:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”