We praten heel duidelijk allemaal vanuit wat we willen zien en dat is de reden dat die discussie zo loopt. Ik ben het volledig met BP en Cleva eens. Een hond die dit zo laat zien is niet te beoordelen vwbt werkdrift. Hoe is haar dit geleerd? Waarom roept die vrouw eerst 50 keer volg? Juistem, de hond is niet goed getraind. Niet op de juiste manier en niet door de juiste persoon. Dus waarom moet ze enthousiast zijn? Bijt ze omdat ze dat commando krijgt? Nee, ze bijt omdat ze weet dat dat zo hoort. Ze loopt ondanks de 50 keer volg weg bij de baas en doet halfslachtig wat ze moet doen. Net zo halfslachtig als ze volgt.
ELKE hond kan gemotiveerd volgen. Conclusie, de hond is niet op de juiste wijze getraind en wordt niet op de juiste wijze beloond en gestimuleerd. Gevolg, het hele werk toont niet zo goed.
Daarnaast is deze hond niet bang. Dat zie je aan alles. Er is geen fysiek signaal in de hond dat angst laat zien. Staart gaat omhoog zodra ze pakwerker nadert. Oren staan naar voren en naar achter zonder angst. De beet op de tweede proef is vaster. Geen gedrukte hond en geen hond die ontwijkt.
Daarom en alleen daarom vind ik de hond niet verkeerd.
Wedden dat als de hond van mij was geweest ze wel enthousiast was. Wedden dat ze dan beter gepresteerd had. Maar dan was ze nog geen kanonskogel geweest nee. Maar dat wil ik persoonlijk ook niet. Ze is beheerst.
En wat Cleva zegt dat is ook wat ik wil. Een hond die elke dag gewoon normaal doet en die ALS er een mens gek gaat doen na een waarschuwing wel degelijk gaat staan voor de baas. Daar geloof ik echt in bij deze hond. Ze gedraagt zich zoals veel honden die ik heb gehad. Inderdaad, neem Dapper. Neem Wuilus. Die zouden ook gereageerd hebben maar niet zoals een pakwerk hond. Logisch want dat waren ze niet. Toch zou ik nooit iemand aangeraden hebben om mij te overvallen bij de pinautomaat als ik Dapper of Wuilus bij me had gehad. Bij Eva was dat al helemaal uit den boze maar daar moest je dus oppassen dat ze niet de vriendelijke man die de weg vroeg zou pakken. Dat is ook niet helemaal stabiel en handig.
Dus omdat ik een hond zie die ik puur en alleen beoordeel op wat ik zie en de ervaring die ik heb met honden beoordeel ik de hond kwa karakter in elk geval positief. Mij lijkt dit een heerlijke stabiele herder. Een lief dier dat niet zo snel over de rooie gaat. Dat ze niks doet als er iemand kwade bedoelingen heeft kun je totaal niet beoordelen en ik verwacht zelf dat ze dat wel doet. Ik ken eigenlijk weinig DH op de zenuwelijers na die dan niks doen. Zeker volwassen teven niet. En dat deze hond niet bang voor mensen is en geen labiel karakter heeft kan ik dus wel zien in deze proef. Aan de subtiele signalen als de staart en de houding. Ook de manier waarop ze wegloopt en dit voor haar zeer onzinnige spel even meespeelt. Ze begrijpt het maar vindt het niet leuk. Dat heeft zoals BP ook al aangeeft waarschijnlijk vooral met de geleider te maken. Weinig met de hond.
Ik snap de redenen van Malinois om te vinden wat ze vindt. Daar is ook niks mis mee.
Waar ik over struikel zijn de ECHTE herder en deze herder. Deze herder is ook een echte herder. Alleen ligt de lat van Malinois anders als die van mij nu. Ik wil een niet bange stabiele hond die reageert. Malinois wil drive zien en wil een hond die reageert maar ook fel is en laat zien dat dit zijn lust en leven is. Dat doet deze hond inderdaad niet. Dat zegt echter niet dat deze hond in niks een werker is of dat ze slap is van karakter en geen moed zou hebben. Loop in de nacht maar naar die vrouw en ga haar vastpakken en schreeuwen. Grote kans dat deze hond bijt. En als ze alleen heel hard blaft en er tussen gaat staan is ze nog steeds ok wat mij betreft. Een Duitse herder is een schapenhoeder en geen pakwerkhond van oorsprong. De show gefokte honden zijn dat ook nooit geweest. Rin Tin Tin. En niet perse commissaris Rex