De reis verliep prima en eenmaal thuis hebben we eerst Naboo en onze eigen honden meegenomen naar het bos voor de kennismaking. Pim is er namelijk niet zo van gediend als vreemden zijn huis betreden, daar moet wel een nette kennismaking aan vooraf gaan.
Pim en Saar hebben haar voornamelijk genegeerd en zich met elkaar bezig gehouden. Natuurlijk was er genoeg subtiele communicatie onderling, maar ik was blij dat ze zo goed aanvoelden dat Naboo al overweldigd genoeg was door alle nieuwe indrukken. Lopen aan de lijn is ze niet gewend, wanneer ze iets spannend vindt of er druk op de lijn komt gaat ze liggen. Niarla deed dit ook. Ze is iets moeilijker weer in beweging te krijgen dan haar zus, maar op een paar oponthoudjes na konden we best fijn doorlopen.
Thuis hebben we haar met bench en al in de kamer gezet, met het deurtje open. Het was allemaal al druk genoeg, ze mocht zelf kiezen wanneer het veilig genoeg voelde om er uit te komen. Na ongeveer een uurtje zette ze heel voorzichtig haar eerste stapjes buiten de bench. Ik heb daar nog een filmpje van die ik morgen zal uploaden. Ze is ontzettend nieuwsgierig en daar gaan we heel veel profijt van hebben. Ze hoort en ziet alles, maar verwerkt alle nieuwe indrukken op een eigenlijk heel ontspannen manier. Te spannende dingen worden van een iets groter afstandje bekeken, dingen die haar nieuwsgierigheid wekken gaat ze gewoon rustig bekijken.
Ze heeft besloten dat ik wel veilig ben en Tonnie (mijn man) is verdacht... Voor hem deinst ze een beetje terug en ze zoekt geen contact terwijl ik de hele dag geschaduwd werd als ik in beweging was en momenteel ligt ze ook op de grond naast me bij de bank. Ik vind het wel een grappig verschil, Niarla had geen voorkeur daarin. Bij Naboo heeft het momenteel als voordeel dat ik haar makkelijker kan benaderen en aanlijnen dan destijds de eerste dagen met Niarla, en haar ook vrij makkelijk kan bereiken/kalmeren. Aan die enge man werken we dan later wel weer.
De uitlaatrondjes gaan werkelijk uit de kunst, als je beseft dat ze nog maar net hier is. Om naar buiten te gaan moet ze letterlijk en figuurlijk een hele drempel over, ik geloof dat de CV overuren heeft gemaakt omdat ik een paar keer vrij lang met haar in de gang stond met alle deuren open.
In huis ligt ze vooral veel bij me in de buurt en op wat gemopper van Saar na gaat het tussen de honden ook vrij soepeltjes al. Ik slaap vannacht op de bank, ze ligt nu ook lekker te slapen.
Voor de beeldvorming vast een crappy telefoonfoto van vanmiddag, mooiere foto's van dit plaatje volgen nog.