Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje betreft ijzer staal en revieren

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

tommy_
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Vraagje betreft ijzer staal en revieren

Ongelezen bericht door tommy_ »

Geachte forumleden,

Ik ben nieuw op het forum en stel me eerst even voor, en vertel wat ik zoal doe met mijn hond.
Ik heb een Mechelaar van 24 maand oud.
Hier een foto van de hond.Afbeelding
Mijn hond heeft veldwerk gedaan(is een Belgisch programma (heeft veel gemeen met KNPV in Nederland buiten enkele oefeningen die anders zijn )Hier het veldwerk programma http://www.kkush.be/Portals/kkush/docum ... ldwerk.pdf en ik probeer uit alle soorten programma's het beste eruit te halen om mijn hond aan te leren waaronder (NVBK, Mondioring en Knpv).
Ik heb zeer veel tijd in het appel gestoken omdat naar mijn bescheiden mening een goed appel zeer belangrijk is en later zijn vruchten afwerpt voor andere oefeningen aan te leren, en je je hond goed onder controle hebt.
Ook train ik op veel verschillende locaties zoals oude fabrieken, in oude auto's,de hond aan alles gewend gemaakt, zoals geluiden in de stad, in locaties waar veel mensen zijn etc...dus ook reality.

Mijn vraag was nu, aangezien ik veldwerk volledig gedaan heb en wat oefeningen uit het NVBK en de Mondioring mijn hond ook geleerd heb(bijvoorbeeld de springoefeningen zijn moeilijker in de Belgische programma's) en ik nu nog sommige uit het KNPV wil leren, had ik graag jullie hulp gevraagd om 2 KNPV oefeningen aan te leren.
In de Belgische programma's leren de honden geen ijzer of metaal of koper apporteren.Jullie leren hen dit al aan vanaf puppy maar mijne is nu al 24 maand gaat wat moeilijker zijn.
Dus mijn hond wil dat niet doen. Ik heb al wat research gedaan maar vind daar niet veel over .Ik probeer hem gek te maken op een ijzerstaafje of bos sleutels maar hij wil het niet in zijn mond nemen .Dus enige tips zijn welkom..Ook tips betreft het revieren op het kistje zouden welkom zijn .Mijn hond kan speuren , blijven , en aanblaffen. Dus dat revieren op een kistje zou toch moeten kunnen. Ik vind het jammer dat ik in België woon want ik vind het KNPV programma toch het programma dat me meest aanspreekt, en ik denk ook meest geschikt voor mijn hond alhoewel veldwerk er dicht bij aanleunt.

Bedankt op voorhand voor eventuele tips beste forumleden.
MVG Tommy
Een goede training is 1 keer iets goed doen wat de hond slecht kan
niet iets 100 keer doen wat de hond goed kan.

nadenker: als de hond weet hoe de mens echt is, is de mens zijn beste vriend kwijt

'Leer me iets en ik zal het vergeten. Toon me iets en ik zal het onthouden.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Vraagje betreft ijzer staal en revieren

Ongelezen bericht door samantha! »

Voor wat betreft het ijzer apporteren: je zou kunnen proberen om eerst even wat stof om je voorwerp te wikkelen zodat de hond het wel pakt.
Als dat helemaal goed gaat ga je steeds iets meer van de stof eraf halen totdat er helemaal niets meer omheen zit.

Voor wat betreft je andere vragen heb ik geen idee maar je topic krijgt nu wel weer even een schopje omhoog :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rocco »

Tape over ijzeren of koperen pijpjes doen eerst later weer afbouwen. begin eerst met bal of pvc buis
te apporteren kijken of hij het spelletje wel leuk vind en flink belonen liefst zonder dwang.

Het ligt ook aan het type hond hoe is zijn drift om te zoeken en the apporteren er zijn hier ook honden bij die dit niks aan vinden hierbij moet je gaan stimuleren met beloning ( voedsel,bal). Er zijn ook geleiders die met veel dwang werken persoonlijk hou ik daar niet zo van.

Kist revieren er zijn meerdere wegen naar Rome de oefening is eigenlijk de kist te revieren aan te
blaffen en te bewaken, er zijn natuur talenten die dit perfect beheersen en echt bezeten zijn op de kist, er zijn ook honden die deze oefening niks aan
vinden of drift tekort komen met het aanblaffen, vaak wordt er dan met voedsel of bal in de kist gedaan om het
blaffen te stimuleren, hond mag niet bijten op de kist. Dit bouw je op eerst op afstand met lange lijn steeds uit breiden daarna als het goed gaat
hond los revieren in het bos.
Laatst gewijzigd door Rocco op 21 dec 2015 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
tommy_
geregistreerd lid

samantha! schreef:Voor wat betreft het ijzer apporteren: je zou kunnen proberen om eerst even wat stof om je voorwerp te wikkelen zodat de hond het wel pakt.
Als dat helemaal goed gaat ga je steeds iets meer van de stof eraf halen totdat er helemaal niets meer omheen zit.

Voor wat betreft je andere vragen heb ik geen idee maar je topic krijgt nu wel weer even een schopje omhoog :wink:
Bedankt voor je reactie

MVG Tommy

nadenker: als de hond weet hoe de mens echt is, is de mens zijn beste vriend kwijt

tommy_
geregistreerd lid

Rocco schreef:Tape over ijzeren of koperen pijpjes doen eerst later weer afbouwen. begin eerst met bal of pvc buis
te apporteren kijken of hij het spelletje wel leuk vind en flink belonen liefst zonder dwang.

Het ligt ook aan het type hond hoe is zijn drift om te zoeken en the apporteren er zijn hier ook honden bij die dit niks aan vinden hierbij moet je gaan stimuleren met beloning ( voedsel). Er zijn ook geleiders die met veel dwang werken persoonlijk hou ik daar niet zo van.

Kist revieren er zijn meerdere wegen naar Rome de oefening is eigenlijk de kist te revieren aan te
blaffen en te bewaken, er zijn natuur talenten die dit perfect beheersen en echt bezeten zijn op de kist, er zijn ook honden die deze oefening niks aan
vinden of drift tekort komen met het aanblaffen, vaak wordt er dan met voedsel of bal in de kist gedaan om het
blaffen te stimuleren, hond mag niet bijten op de kist. Dit bouw je op eerst op afstand met lange lijn steeds uit breiden daarna als het goed gaat
hond los revieren in het bos.
DE hond speurt(zoekt ) en vindt altijd het balletje en andere attributen en heeft een enorme drift, maar koper staal en ijzer wil hij niet in zijn bek nemen en omdat bij de knpv dat van jongs af geleerd wordt voor later de bos sleutels tijdens het transport op te pikken en de kogeltjes te zoeken ....

Bedankt voor u feedback

mvg Tommy

PS: Denk dat ik het ga leren met hem gek proberen te maken van een staafje koper of een bos sleutels en het hem niet te geven tot hij het gaat willen pakken .

Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

tommy_ schreef:DE hond speurt(zoekt ) en vindt altijd het balletje en andere attributen en heeft een enorme drift, maar koper staal en ijzer wil hij niet in zijn bek nemen en omdat bij de knpv dat van jongs af geleerd wordt voor later de bos sleutels tijdens het transport op te pikken en de kogeltjes te zoeken ....

Bedankt voor u feedback

mvg Tommy

PS: Denk dat ik het ga leren met hem gek proberen te maken van een staafje koper of een bos sleutels en het hem niet te geven tot hij het gaat willen pakken .
Ik denk dat je het even los moet laten dat het een hond dat als pup aangeleerd moet zijn voor een goed resultaat. Mijn eerste mechel kocht ik met 8,5maand en Axel kreeg ik met 6,5 maand. Die hadden beide nog nooit iets van ijzer vast gehouden.

Er zijn meerdere manieren. Zoals al is beschreven, eerst inwikkelen met tape en dan steeds minder tape erom. Ik leer het aan met de clicker. Eerst leer ik met iets wat ze graag vast houden het commando vast en los. Dan laat ik de hond zitten en laat ik hem een aluminium(dat is lichter dan RVS of koper dus makkelijker om mee te starten) buisje vastpakken voor 2-3 seconden en dan klik-> beloning. De tijd bouw je uit en vanuit het vastpakken leg je het op de grond - gooi je het weg- laat je het hem zoeken.

Axel vond ijzer totaal geen probleem. Ik gooide een vrij zwaar koperen buisje en dat pakte hij direct zonder problemen. Mijn vorige mechel en Oscar wilde het in het begin ook niet graag vasthouden. Echter door de juiste beloning was dit binnen een paar weken weg en nu pakten ze het vast alsof ze de bal apporteerden. Zodra ze een buisje zonder weerstand apporteren is een sleutelbos ook geen probleem. Begin dan eerst met 2-3 sleutels, als dat goed gata met een volwaardige bos.

Voordeel van het eerst beginnen met laten vasthouden, je direct aanleert dat ze er niet op mogen kauwen en het rustig in de bek moeten houden. Dat heeft als voordeel dat ze de kleine metalen zoekstukjes van de knpv ook niet kapot vreten(iets wat vrij veel honden doen).
Er zijn ook mensen die bij driftige honden zachtjes met een buisje tegen de voorpoten tikken. De hond raakt dan geagiteerd en wil in het buisje bijten, dit bouwen ze uit naar het vastpakken.

Kist revieren kan ook op meerdere manieren. Ik leer eerst een hond blaffen op commando. Dan leer ik hem op het kistje te gaan staan. Dan op het kistje op commando blaffen. Hij krijgt z'n beloning voor het blaffen op de kist. Dus de link is dan al snel gemaakt -> op de kist gaan staan en blaffen is beloning. Dus als ze dat snappen kan je de afstand al vrij snel gaan uitbouwen tot het uit het zicht ligt. Om het kapotbijten van de kist te voorkomen ben ik geen voorstander van het aanplagen met de kist(dat jij de hond vast zet aan een paal of zelf vasthoudt en een ander met de kist ervoor gaat staan zwaaien en uitdagen). Mijn honden ontwikkelde na verloop van tijd vanzelf buitdrift op de kist(staan er vol overgave met schuim op de bek op te blaffen).

Geen enkele hond is hetzelfde, probeer dus iets te vinden wat bij jou en je hond past qua trainen.
tommy_
geregistreerd lid

Hippo schreef:
tommy_ schreef:DE hond speurt(zoekt ) en vindt altijd het balletje en andere attributen en heeft een enorme drift, maar koper staal en ijzer wil hij niet in zijn bek nemen en omdat bij de knpv dat van jongs af geleerd wordt voor later de bos sleutels tijdens het transport op te pikken en de kogeltjes te zoeken ....

Bedankt voor u feedback

mvg Tommy

Ik denk dat je het even los moet laten dat het een hond dat als pup aangeleerd moet zijn voor een goed resultaat. Mijn eerste mechel kocht ik met 8,5maand en Axel kreeg ik met 6,5 maand. Die hadden beide nog nooit iets van ijzer vast gehouden.

Er zijn meerdere manieren. Zoals al is beschreven, eerst inwikkelen met tape en dan steeds minder tape erom. Ik leer het aan met de clicker. Eerst leer ik met iets wat ze graag vast houden het commando vast en los. Dan laat ik de hond zitten en laat ik hem een aluminium(dat is lichter dan RVS of koper dus makkelijker om mee te starten) buisje vastpakken voor 2-3 seconden en dan klik-> beloning. De tijd bouw je uit en vanuit het vastpakken leg je het op de grond - gooi je het weg- laat je het hem zoeken.

Axel vond ijzer totaal geen probleem. Ik gooide een vrij zwaar koperen buisje en dat pakte hij direct zonder problemen. Mijn vorige mechel en Oscar wilde het in het begin ook niet graag vasthouden. Echter door de juiste beloning was dit binnen een paar weken weg en nu pakten ze het vast alsof ze de bal apporteerden. Zodra ze een buisje zonder weerstand apporteren is een sleutelbos ook geen probleem. Begin dan eerst met 2-3 sleutels, als dat goed gata met een volwaardige bos.

Voordeel van het eerst beginnen met laten vasthouden, je direct aanleert dat ze er niet op mogen kauwen en het rustig in de bek moeten houden. Dat heeft als voordeel dat ze de kleine metalen zoekstukjes van de knpv ook niet kapot vreten(iets wat vrij veel honden doen).
Er zijn ook mensen die bij driftige honden zachtjes met een buisje tegen de voorpoten tikken. De hond raakt dan geagiteerd en wil in het buisje bijten, dit bouwen ze uit naar het vastpakken.

Kist revieren kan ook op meerdere manieren. Ik leer eerst een hond blaffen op commando. Dan leer ik hem op het kistje te gaan staan. Dan op het kistje op commando blaffen. Hij krijgt z'n beloning voor het blaffen op de kist. Dus de link is dan al snel gemaakt -> op de kist gaan staan en blaffen is beloning. Dus als ze dat snappen kan je de afstand al vrij snel gaan uitbouwen tot het uit het zicht ligt. Om het kapotbijten van de kist te voorkomen ben ik geen voorstander van het aanplagen met de kist(dat jij de hond vast zet aan een paal of zelf vasthoudt en een ander met de kist ervoor gaat staan zwaaien en uitdagen). Mijn honden ontwikkelde na verloop van tijd vanzelf buitdrift op de kist(staan er vol overgave met schuim op de bek op te blaffen).

Geen enkele hond is hetzelfde, probeer dus iets te vinden wat bij jou en je hond past qua trainen.
Heel accurate uitleg en bedankt Hippo (en ook samantha en Rocco)
Mijn hond kent het commando luid en kan aanblaffen en kent het commando'''' erop '''''(dus voor op het kistje te gaan staan, dus gebruik ik erop en met de duim omhoog gaat ie aanblaffen ) dus dat moet lukken.
Zal er vandaag tijdens de training er eens aan beginnen met het ijzer of koper. :lol1:
Groeten Tommy.

Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

aanleren met voer

tommy_
geregistreerd lid

Rocco schreef:aanleren met voer

Klopt het revieren op de kist gaat al redelijk aangelijnd en ik beloon hem met voer en balletje .

Bedankt Rocco voor je info anyway .

Mvg Tommy.

PS: de hond neemt al enkele seconden het ijzeren staafje en sleutels in de mond als ik ze wegsmijt , dan laat hij ze vallen dus dat komt goed. Gewoon hem gek gemaakt van het ijzeren staafje en iedere keer hij het aanraakte snoep gegeven en verder uitgebouwd tot ik apport riep en hij het in zijn mond stak voor enkele seconden , dus ik maak vooruitgang . :-D :-D

** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Mijn eerste hond was een showlijn Duitse herder
Nooit mee in de africhting gezeten , maar zelfs die leerde op 9 jarige leeftijd nog ijzer aporteren ( op de manier van de tape zoals hierboven al beschreven )

Binnen 2 weken aporteerde hij alles van ijzer

Dus als die ouwe dat kon , kan die van jou t ook ;)

Verder heb ik niks toe te voegen aan bovenstaande adviezen
Veel suc6 ermee
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
tommy_
geregistreerd lid

** Angela ** schreef:Mijn eerste hond was een showlijn Duitse herder
Nooit mee in de africhting gezeten , maar zelfs die leerde op 9 jarige leeftijd nog ijzer aporteren ( op de manier van de tape zoals hierboven al beschreven )

Binnen 2 weken aporteerde hij alles van ijzer

Dus als die ouwe dat kon , kan die van jou t ook ;)

Verder heb ik niks toe te voegen aan bovenstaande adviezen
Veel suc6 ermee
Bedankt Angela

MVG Tommy

tommy_
geregistreerd lid

Beste forumleden ,

Mijn hond neemt al de sleutels in zijn mond en brengt ze, alsook het ijzeren staafje ...

Bedankt voor jullie feedback en hulp.

Mvg Tommy.

Ps: Wat denken jullie welk programma dat zwaarder is en moeilijker het KNPV of de Belgische Ring ...Ik hoor op de trainingen veel mensen daarover discuteren .

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”