Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen: springer?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Fietsen: springer?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik wil met Amoz gaan fietsen. Met Mila heb ik het ook wel eens gedaan, en die liep dan gewoon los naast de fiets, maar zij vindt er niet veel aan. Ik denk dat Amoz het wel heel leuk zal vinden, maar hij kan niet los naast de fiets. Ik ben nu dus aan het bedenken hoe we dat gaan doen.

Amoz loopt meestal heel netjes mee aan de lijn, maar is wel behoorlijk explosief. Soms loopt hij al 20 minuten keurig mee zonder trekken, en besluit dan ineens dat het wel een goed idee is om een sprintje in te zetten terwijl hij aan een 1.20 m lijn zit, of ergens aan de andere kant te gaan snuffelen. :80: Dat gebeurt dan heel plotseling en met veel kracht. Als hij dat zou doen tijdens het fietsen, ben ik bang dat hij me zo onderuit trekt of zo tegen de fiets aan loopt (hij kan nogal lomp zijn). Ik ben nu al wel aan het oefenen met naast de fiets lopen terwijl ik zelf aan de andere kant van de fiets loop. Maar omdat Amoz vaak tegen mijn been aan geplakt loopt, heeft hij de neiging te dicht bij de fiets (= tegen de fiets aan) te gaan lopen.

Is een springer handig hiervoor? Het lijkt me dat je dan zo weinig controle over de hond hebt om hem eventueel bij te sturen als hij ineens heel ergens anders heen wil? En werkt de beugel zo dat de hond daardoor niet of minder de neiging heeft om te dicht bij de fiets te lopen?
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Fietsen: springer?

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb vroeger eens bedacht dat het leuk was te fietsen met Milo en toen een officiele springer aangeschaft. Met zo'n ronding onderaan.
Met peer heb ik het ook eens bedacht en daar heb ik een rechte stang voor aan de fiets.

Beide honden vinden het niet echt wat, dus ik fiets niet echt meer met ze, maar ik vond die dingen niet écht iets en als ik andere honden aan zo'n ding zie dan ziet het er toch uit alsof ze behoorlijk belemmerd worden in hun 'vrije' pas en ik vraag me af of dat echt lekker is voor ze.

Ik heb peer in het begin aangeleerd om aan een gentle leader/follow me te lopen en heb die ook een periode gebruikt naast de fiets, dat ging wel prima, hij hield dan gewoon een rustige draf aan zonder te trekken.

Er wordt altijd een tuig aangeraden, en met een springer zou ik dat sowieso wel doen, de follow me heb ik kort gebruikt met het aanleren van normaal naast de fiets lopen.

Het houdt de honden wel iets van de fiets, afhankelijk van de lengte van het 'touwtje' waar de hond aan vast zit.
DeDiana
Zeer actief

Normaal naast de fiets lopen gaat op zich wel goed, Amoz trekt niet, alleen heeft hij dus de neiging om te dicht naast de fiets te lopen.
Amoz trekt sowieso niet aan de riem en loopt eigenlijk altijd netjes naast me, op die paar momenten tijdens een wandeling na dat hij ineens wil gaan rennen of zo.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik heb een tijd niet zonder springer gekund vanwege het onverwachte gedrag dat je beschrijft. Het fietst heel prettig en voelde veel stabieler.
Ik had z'n tuig bevestigd aan de springer en nog een andere lijn aan Dexters halsband zodat ik hem beter kon sturen. Inmiddels gebruik ik de springer niet meer omdat Dexter luistert :cheer:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vond de springer ideaal.
had net als bishy de hond met een tuig aan die springer vast en ook nog een lijn aan de halsband die ik vasthield.
jan vloog laag het eerste stuk ;) en ik heb wel eens dwars op de weg gestaan als gina een kat zag, maar omvergetrokken heeft ze me nooit.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Wij leerden de honden het naast de fiets lopen met de springer en riem. Dan kan je nog iets corrigeren met de riem en als ze snappen hoe het werkt kan je evt. de springer achterwege laten.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

O ja, natuurlijk, je kunt óók gewoon een riem omdoen, dat is wel een goeie :mrgreen:
Dan kan ik hem daarmee wellicht nog iets bijsturen als hij de neiging heeft te dicht tegen de fiets aan te gaan lopen. dat oefenen we nu dus ook al terwijl ik naast de fiets loop.
En als ik het zo lees, word je dus met een hond aan de springer niet zo makkelijk omver getrokken? Ik denk dat het tijdens het rennen wel mee zal vallen trouwens en dat hij dan zijn aandacht daarbij heeft. Maar ik wil ook geen hersenschudding of gebroken ledematen oplopen, dus het moet wel een beetje veilig zijn, vooral omdat ik het bij Amoz niet altijd aan zie komen als hij ineens andere plannen heeft.
Nicaaa!
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër

Ongelezen bericht door Nicaaa! »

Ik heb hier nog een springer liggen, als je eens wilt proberen, laat maar weten :ok:
DeDiana
Zeer actief

Nicaaa! schreef:Ik heb hier nog een springer liggen, als je eens wilt proberen, laat maar weten :ok:
Ja, graag! :ok:
DeDiana
Zeer actief

Ja, ik moet nog gaan ondervinden wat daarvoor een handige methode is. Met het lopen naast de fiets leid ik hem met de riem dan wat verder van de fiets en dat gaat wel goed. Maar als we op flink tempo fietsen is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij zijn poten breekt door tegen de pedalen aan te knallen (en ik vervolgens ook) of met zijn mooie staart tussen de spaken belandt.
Branka
moderator

De springer is juist zo ontworpen dat een hond op een redelijke afstand van de fiets loopt. De veer zorgt ervoor dat je niet meteen een klap op je fiets krijgt als ie een keer iets minder braaf loopt. En met een extra riem kan je nog iets meer bijsturen.
Jari vond het destijds heel erg spannend en hem hebben we eerst tussen twee fietsen laten lopen. Steun en voorkomen dat hij heel ver van de fiets ging lopen. Toen hij het eenmaal doorkreeg vond hij het ook geweldig als hij zijn leren halsband om kreeg en hoorde roepen "ga je mee, fiets!" Wist dan al dat hij rechts moest lopen i.p.v. links en stond dan verwachtingsvol te stuiteren bij het tuinhek.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Amoz wil dus juist zo dicht bij mij lopen als mogelijk, hij vindt de fiets ook niet eng of zo (maar misschien vindt hij het wel heel gek als ik erop ga zitten).
Ik ga die springer gewoon een keer proberen, met de gewone riem erbij om nog wat meer controle te hebben, eens kijken hoe dat gaat.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik gebruikte de springer voor Elena die nog wel eens ergens van kon schrikken en Kenji & Ditch
Ditch was 45 kg die nog wel eens ineens de andere kant op durfde te gaan , Kenji een ongeleid projectiel die maar 1 stand kende ; hard

Nog nooit ben ik door ze omver getrokken , maar heb erdoor wel ongelukken voorkomen

Gebruik hem nu nog om jonge honden op te zetten met fietsen , op de manier zoals Renee al schreef
Met tuig aan de springer en dan zelf een lijn en bandje ( hier dragen ze een halfcheck ) in mijn hand zodat ik altijd controle heb

Na een tijdje kan de springer weg en lopen ze zo mee naast de fiets
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

renee-uk schreef:ik vond de springer ideaal.
had net als bishy de hond met een tuig aan die springer vast en ook nog een lijn aan de halsband die ik vasthield.
jan vloog laag het eerste stuk ;) en ik heb wel eens dwars op de weg gestaan als gina een kat zag, maar omvergetrokken heeft ze me nooit.
Hier precies zo met Sterre. Ideaal.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

DeDiana schreef:Ja, ik moet nog gaan ondervinden wat daarvoor een handige methode is. Met het lopen naast de fiets leid ik hem met de riem dan wat verder van de fiets en dat gaat wel goed. Maar als we op flink tempo fietsen is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij zijn poten breekt door tegen de pedalen aan te knallen (en ik vervolgens ook) of met zijn mooie staart tussen de spaken belandt.
Ik vind lopen naast de fiets niet geschikt, omdat je dan juist de 'flow' mist die je naast de fiets zo goed kunt gebruiken om rechtuit te blijven lopen en niet afgeleid te worden.

Kun je Mila niet inzetten als rolmodel? Met opvanghondjes en met Kiwi toen ze kwam, heb ik ze de eerste keer altijd aan Mayke dr tuig geknoopt, waarbij Mayke tussen de nieuwe hond en mijn fiets inloopt. Zo voorkwam ik dat de nieuwe hond zijn snuit in mijn spaken parkeert, en een beetje aan het idee kon wennen. En Mayke leek zich gewillig te schikken in dr rol als leraar, want die incasseerde het gestuiter van de nieuweling altijd goedgemutst.

En wat hier altijd goed werkt - fiets gelijk in een fiks tempo weg. Hoe sneller je fietst, hoe minder snel ze zijwaardse bewegingen maken. En als de energie er een beetje uit is, zijn ze al wat aan de positie gewend.
Dat de fiets een beetje personal space heeft, moeten ze al doende achter komen. Ik doe overigens zelf niets met een springer. Ik heb de honden altijd in de hand als ze aangelijnd zijn. Ik heb de honden in mijn rechter hand.

De voorrem van mijn fiets heb ik op de linker hendel overgezet. Als Mayke en Kiwi een jolige bui hebben, trekken ze als een ploegpaard en het laatste wat je wilt, is dat je dan alleen een achterrem tot je beschikking hebt. Die blokkeert bij hard remmen en icm twee trekkende honden ga je gegarandeerd op je bek :engel:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Paisley schreef:
DeDiana schreef:Ja, ik moet nog gaan ondervinden wat daarvoor een handige methode is. Met het lopen naast de fiets leid ik hem met de riem dan wat verder van de fiets en dat gaat wel goed. Maar als we op flink tempo fietsen is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij zijn poten breekt door tegen de pedalen aan te knallen (en ik vervolgens ook) of met zijn mooie staart tussen de spaken belandt.
Ik vind lopen naast de fiets niet geschikt, omdat je dan juist de 'flow' mist die je naast de fiets zo goed kunt gebruiken om rechtuit te blijven lopen en niet afgeleid te worden.

Kun je Mila niet inzetten als rolmodel? Met opvanghondjes en met Kiwi toen ze kwam, heb ik ze de eerste keer altijd aan Mayke dr tuig geknoopt, waarbij Mayke tussen de nieuwe hond en mijn fiets inloopt. Zo voorkwam ik dat de nieuwe hond zijn snuit in mijn spaken parkeert, en een beetje aan het idee kon wennen. En Mayke leek zich gewillig te schikken in dr rol als leraar, want die incasseerde het gestuiter van de nieuweling altijd goedgemutst.

En wat hier altijd goed werkt - fiets gelijk in een fiks tempo weg. Hoe sneller je fietst, hoe minder snel ze zijwaardse bewegingen maken. En als de energie er een beetje uit is, zijn ze al wat aan de positie gewend.
Dat de fiets een beetje personal space heeft, moeten ze al doende achter komen. Ik doe overigens zelf niets met een springer. Ik heb de honden altijd in de hand als ze aangelijnd zijn. Ik heb de honden in mijn rechter hand.

De voorrem van mijn fiets heb ik op de linker hendel overgezet. Als Mayke en Kiwi een jolige bui hebben, trekken ze als een ploegpaard en het laatste wat je wilt, is dat je dan alleen een achterrem tot je beschikking hebt. Die blokkeert bij hard remmen en icm twee trekkende honden ga je gegarandeerd op je bek :engel:
Op zich gaat dat lopen naast de fiets goed om aan de fiets zo naast hem te wennen. En dan loopt hij eigenlijk goed mee - ik denk dat het alleen maar beter gaat als ik daadwerkelijk fiets, omdat we dan ook tempo hebben en hij zich meer moet concentreren op het rennen.

Mila inzetten is denk ik niet handig, omdat bij het wandelen juist Amoz naast mij loopt en Mila aan de buitenkant daarnaast (allebei op rechts). Dat zijn hun vaste posities die erin geramd zitten. Dus als hij dan met fietsen ineens juist aan de andere kant van Mila moet lopen, gaat dat denk ik op z'n minst verwarring geven. Mila is ook véél lichter dan Amoz, als hij een keer een kant op trekt zou Mila er gewoon achteraan vliegen. Ik vind hem daarvoor ook te lomp, Mila is juist heel voorzichtig en zou dat echt niet prettig vinden.

Ik heb een terugtraprem, dus geen gedoe met handremmen aan de verkeerde kant ;-)
DeDiana
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Hier dan een onnozelaar die met een hond aan de springer op de kop in de greppel beland is. Ik kan gewoon niet overweg met dat ding. Met honden gewoon aan de lijn naast de fiets ben ik nog nooit gevallen. Ja, toen en loslopende hond door mijn wiel heen naar mijn hond wilde. Ik fiets nu met Logi en Brimi in span en dat gaat heel aardig. Mits ik de kat eerder zie.
Oké, goed idee dus om die springer eerst een keer te proberen en te kijken of ik het wat vind (ergens waar geen greppels zijn) ;-)
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Kruimel53 schreef:Hier dan een onnozelaar die met een hond aan de springer op de kop in de greppel beland is. Ik kan gewoon niet overweg met dat ding. Met honden gewoon aan de lijn naast de fiets ben ik nog nooit gevallen. Ja, toen en loslopende hond door mijn wiel heen naar mijn hond wilde. Ik fiets nu met Logi en Brimi in span en dat gaat heel aardig. Mits ik de kat eerder zie.
Hier ook hoor :oeps: Er sprong een konijn 2 meter voor ons uit de berm en Diem lanceerde zo de fiets. Ik kwakte met borstkas op het stuur en daarna met knie op grond. We eindigde met 'n allen op 1 hoop. Heeft flink lang pijn gedaan allemaal. Bij mij dan, Diem had nergens last van en is er geen seconde voorzichtiger van :hmmm: . Nu weet ik natuurlijk niet hoe het afgelopen was zonder springer want nooit meer precies deze situatie aan de hand gehad, maar gewoon met halsband en lijn in de hand kan ik onverwachte sprongen van hem prima opvangen. (aan de springer liep hij aan tuig)
Diem zelf vond zonder springer ook fijner trouwens, met springer liep hij minder enthousiast mee. Maar dat zal ongetwijfeld per hond verschillen. Wel heeft hij er inderdaad heel netjes door leren lopen.

Ik heb hier nog een heel oud model liggen, mag je voor verzendkosten hebben. Het veiligheidsringetje ontbreekt wel meen ik. En met oud bedoel ik 20 jaar ofzo, het was een krijgertje :wink:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

DeDiana schreef: Ik heb een terugtraprem, dus geen gedoe met handremmen aan de verkeerde kant ;-)
Nou dat vind ik levensgevaarlijk, met mijn trekpaarden dan, want een terugtraprem is een achterrem. En een achterrem heeft teweinig remkracht om mijn trekpaarden in bedwang te houden.
Maar goed, als hij niet alles in de strijd gooit, zal t wel meevallen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Paisley schreef:
DeDiana schreef: Ik heb een terugtraprem, dus geen gedoe met handremmen aan de verkeerde kant ;-)
Nou dat vind ik levensgevaarlijk, met mijn trekpaarden dan, want een terugtraprem is een achterrem. En een achterrem heeft teweinig remkracht om mijn trekpaarden in bedwang te houden.
Het is niet mijn bedoeling hem aan de fiets te laten trekken. Ik heb liever dat hij in mijn tempo naast de fiets loopt zonder trekken. Nu gaan we wel eens een stukje rennen samen en dan trekt hij ook niet, dus dat snapt hij wel (trekken is hier echt verboden). Als ik hem laat trekken, is de controle helemaal weg en dan bungel ik er gewoon achteraan, dat zou ik te gevaarlijk vinden in combinatie met zijn explosiviteit.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Paisley schreef:
Ik heb juist de achterrem op het linker handvat gezet, omdat ik niet het risico wil lopen om over de kop te slaan.
Blokkeren van de achter- en/of voorrem heb ik nog nooit meegemaakt, maar dat komt wellicht doordat ik de remmen niet super strak heb afgesteld. Blokkeren kan dan bijna niet.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Branka
moderator

Liesbeth schreef:
Paisley schreef:
Ik heb juist de achterrem op het linker handvat gezet, omdat ik niet het risico wil lopen om over de kop te slaan.
Blokkeren van de achter- en/of voorrem heb ik nog nooit meegemaakt, maar dat komt wellicht doordat ik de remmen niet super strak heb afgesteld. Blokkeren kan dan bijna niet.
Dat wordt ook aangeraden als je traint voor een uv-examen. Precies om de reden die je aangeeft.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Mijn remmen staan niet strak, maar een geblokkeerde achterrem kan hier zeker wel. Mijn honden zijn samen erg sterk en trekken m zo door de achterrem heen als ze een kat op de korrel hebben en een tuig dragen, vooral op de zandpaden waar ik vaak fiets.
Ik kan niet over de kop omdat ik op een fiets rij met weinig balhoofdhoek. Maar bij mountainbike-achtige fietsen gaat dat subiet fout idd :mrgreen:

Maargoed, nu klinkt het alsof ik twee wildebrassen heb :engel: Valt mee want meestal heb ik niet eens een lijn mee.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik had ook een fiets met terugtraprem en dat ging prima, ook met in het begin laagvliegende jan.
denk toch dat die lijn aan de halsband in combinatie met springer het verschil maakt tussen al dan niet in een greppel belanden en ik liet ze voor het fietsen altijd uit ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Dat doe ik ook , en uitlopen
is ook veel beter voor de spieren , die zijn dan al wat opgewarmd

2 vliegen in 1 klap

Ik heb trouwens jaren fietsen met handremmen gehad , en nu sinds 3 jaar eentje met terugtraprem
En wat een zaligheid is dat zeg , niet meer remmen met 1 hand omdat je in de andere hand de hond nog hebt
En sta nog sneller stil ook

Overigens de 2x dat ik echt giga onderuit ben gegaan was zonder springer op m'n handremmen fietsje
1x zelfs een salto gemaakt , hond pakte een stok en mee dat ik los zei ( er word niks vd grond gepakt met fietsen ) draaide ze dr kop en kwam dat ding tussen m'n spaken
Daar ging ik dan , maar t maakte wel indruk want ze heeft t nooit meer gedaan haha
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”