Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jetski
Zeer actief

Re: Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Ongelezen bericht door Jetski »

Nanna schreef:
crutz schreef:
Jetski schreef: En wat mij ook verbaast, is dat de bedragen hetzelfde zijn nu in euro s als toen in guldens.
Wij betaalden in (het jaar) 2000 voor onze border collie 1000 gulden. Dat kosten ze nu ook in euro s.
Voor onze huidige hond hebben we 1750 euro betaald.
Mijn eerste hond kostte in 2001 dus nog in guldens 1100 gulden. De Mechel zit dus totaal nog niet op dat niveau
Ik denk ook eigenlijk dat het dát is wat de meeste gefronste wenkbrauwen en vragen oproept.
Niet eens de pupprijs an sich maar de enorme verschillen per ras. Dat krijg je niet uitgelegd middels testen-kosten.
Waarom kosten een Mechelse herder 750 euro maar een Ridgeback ver over de 1000? Waarom kost een dwergteckel 900 euro maar een Maltezer 1500? En waarom is dan die Maltezer 1500 euro maar de minikees 3000? En waarom wordt er voor bepaald kleurtjes ineens veel meer gevraagd?
Dát, samen met de geheimzinnige houding die fokkers aannemen als je naar een prijs vraagt zorgt voor vragen. En aannemen dat er krijsend aan verdiend wordt maar dat dat wel stil gehouden moet worden anders gaat iederéén het doen en dat kunnen we niet hebben :cool2:

Nou als je ziet hoeveel broodfok er is met name bij de populaire rassen ( weer die vraag en aanbod :F:) ben ik bang dat het geen geheim is hoeveel er verdiend wordt met het fokken. Geld trekt een hoop raar volk aan....
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Jetski schreef: En wat mij ook verbaast, is dat de bedragen hetzelfde zijn nu in euro s als toen in guldens.
Wij betaalden in (het jaar) 2000 voor onze border collie 1000 gulden. Dat kosten ze nu ook in euro s.
Dat verbaast mij niks. Ik weet nog dat ik vroeger op de manege 50 gulden cent voor een twix of mars betaalde. Daar betaal je nu toch ook al gauw 70 cent tot een euro voor?

Naar mijn idee is dat met alles.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb nog nooit een rare of geen reactie gekregen als ik tijdens het eerste gesprek/mail naar de vraagprijs vroeg. Die vraag werd gewoon netjes beantwoord.

Ik ben het eens met Nanna, het zijn vooral de verschillen tussen rassen onderling die bij mij ook de wenkbrauwen doen fronsen. Waarom wordt een colliepup voor € 750 verkocht, kost een toller al snel € 950 en is een ridgeback € 1000 of duurder? Dan gaat het dus gewoon om een prijs die bepaald wordt door vraag en aanbod en welke rassen er meer in trek zijn. En dat is prima, maar dan zou ik daar verder ook geen geheim van maken.
Voor kleine, populaire, dure rassen zoals een maltezer, chihuahua of een dwergkees betekenen die enorm hoge prijzen voor een stamboomhond natuurlijk wel dat je de broodfok enorm in de kaart speelt.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lizzie. schreef:
Cleva schreef:
Lizzie. schreef:
Heavy schreef:Er wordt trouwens altijd zo geheimzinnig gedaan over een prijs dat stoort me ook.
Als je er in je eerste mail naar vraagt dan krijg je niet eens antwoord want dan ben je geen goede koper .

Ik lees bij de Smous : we zijn door de DNA test genoodzaakt de pupprijs met 50 euro te verhogen .
Nou prima :ok: duidelijk voor de koper , transparant ook .
Ik lees op een website nooit prijzen want dat is geheim ?
Ik snap dat ook nooit zo hoor, als ik op zoek ben dan stuur ik een fokker een mail met best wel veel vragen over de ouders en welke testen hebben gehad, karakter enz enz, maar ook de prijs, die vraag stel ik al bewust als laatste. Ik krijg dan overal antwoord op behalve op de vraag prijs :U:
Als ik al mail dan is het om een afspraak te maken.
Sommige dingen doe je niet schriftelijk.
Ik zou niet weten waarom je vragen niet per mail kan stellen, we leven in een mail tijdperk :pffff: :mrgreen: . En al helemaal als de fokker honderden kilometers verweg woont. Ik heb toch een limiet wat ik wil betalen, zou bijzonder balen zijn als ik een bedrag pas te horen krijgt tijdens een bezoek en die nog eens boven mijn limiet ligt. Dat zou ik mezelf kunnen besparen als dit al per mail besproken is. Waarom toch die geheimzinnigheid. :roll:
Wat ik heb gedaan, is de rasvereniging gecontacteerd en gevraagd wat de gemiddelde vraagprijs was, dan wist ik in ieder geval wat de hond me ongeveer zou gaan kosten.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nou, ik zal nog es wat zeggen :oeps: :mrgreen: Maar goed, even inhakend op alle reacties, ik hoop dat ik niks vergeet..
Neeltje schreef:Zoals jij het hier dus stelt, fok jij om er geld aan over te houden en niet om de reden die anders wordt gegeven het ras te verbeteren etc etc. Zo komt het bij mij over. Had je je honden anders niet gehad? En waar komen die €1500 tests vandaan? Ik heb het laatst bij een fokker nagevraagd toen ze zei dat Lotje wel heel geschikt zou zijn voor een nestje, en met alle testen die gedaan moeten worden, kom ik bij lange na niet op dat bedrag. Een paar honderd euro ja, maar geen €1500.
Reacties als deze word ik wel een beetje chagrijnig van eerlijk gezegd. Hoe kom je nou op die conclusie? Omdat ik een berekening maak van m'n inkomsten en uitgaven rondom een nest? Nee, rasverbetering doe ik niet aan want dat vind ik een kotsterm. Ik fok omdat ik hoop iets te kunnen toevoegen aan de genenpool waar de komende generaties iets aan hebben. En als ik dat voor elkaar wil krijgen kost dat ook weer geld trouwens, dus tot zo ver fokken om er geld aan over te houden.

Maar als jij denkt dat je voor een Tibetaan hetzelfde test als een Toller zijn we snel uitgepraat denk ik. Alleen ECVO is inderdaad de goedkoopste, voor een paar tientjes per jaar ben je klaar. Wij testen meer. HD en ED betaal je enkele honderden euro's voor de foto's van heupen en ellebogen, die alleen gemaakt kunnen worden door bevoegde dierenartsen. Vervolgens betaal je de raad een kleine 100,- om die foto's te beoordelen. Dan hebben we de PRA en CEA test die gepatenteerd zijn door een Amerikaans bedrijf en daarom voor de hoofdprijs gaan, ook een kleine 300-400 euro, en dat tijdens de zogenaamde discount days. JADD en CP1 gaan via OFA, ook een Amerikaans bedrijf dus hoge verzendkosten. En dan hebben we nog de DM test die via v. Haeriningen gaat voor een paar tientjes. En dan test ik dus alleen op dingen die ik zinvol vind, er zijn nog meer DNA tests beschikbaar..

En ja, fokken is een investering en die begint bij de aanschaf van je teef. Als je het goed wil doen denk je op dat moment namelijk al aan eventuele fokplannen. Welke lijnen wil je en welke perse niet? Wat voegt iets toe aan de populatie? Coda is hier gekomen als huishond en om mee te sporten en dat is ook haar voornaamste "functie" maar ik heb wel bij haar aanschaf gezegd dat ik eventueel zou willen fokken als ze geschikt is. Daar heb ik de fokker en combinatie op uitgezocht. En als ze niet geschikt bleek was ze niet herplaatst, voordat je dat weer gaat denken :wink: Maar het was wel jammer geweest van die investering, want die begon toen dus al.
Neeltje schreef:Tja, en dat is het voor het gros toch niet en zeer zeker niet voor de fokkers die ik heb ontmoet. Het is een hobby waar ze inderdaad geld aan overhouden. Géén zakelijke overeenkomst. Ja, voor de wet is het een zakelijke overeenkomst omdat een dier nog steeds een artikel is dat wordt gekocht. Het komt heel kil en berekenend over wat je hier allemaal schrijft.
Ja, en aan die wet heb ik mij ook te houden. Dus is het zakelijk en kan ik het maar beter ook zo benaderen. Tijdens een eventuele rechtszaak heb je niet zoveel aan gevoeletjes. Ik vind ook een nare uitspraak trouwens. Er wordt gevraagd naar het kostenplaatje, dat is zakelijk en berekenend. Je ziet om welke bedragen het gaat, verwacht je dan van fokkers dat ze op basis van hun emoties maar van alles uitgeven en hopen dat het goed komt? Er komt gewoon een berekening bij kijken, dat is niet meer dan logisch want zoals ik zei: dit is mijn hobby maar ik heb geen zin om mezelf hiermee bewust de schuldsanering in te duwen. Hoe emotioneel verwacht je de antwoorden als je vraagt naar de prijs en waaruit deze is opgebouwd? Je vraagt me niet hoe ik me voelde toen m'n teef met spoed naar de DA moest he, of hoe dat nou is om iemand te moeten vertellen dat zijn pup is overleden. Of denk je dat ik daar ook berekeningen op had losgelaten? :piew:
Heavy schreef:Ik zeg toch niet dat iemand dat niet zou mogen doen :19: ik vraag me af hoever je daar dan in gaat.
Wat maakt mij het nou uit of een fokker 6 weken naar Amerika gaat van de winst.
Ik ben gewoon benieuwd hoever je gaat. Want eigenlijk zou je ook nog een behoorlijk bedrag op je rekening moeten hebben staan als je een nest begint . Voor het geval dat je kosten krijgt als operaties of pups die je moet terug betalen omdat ze maar een paar maanden leven.
En daar noem je wat. Daarom kost een nest bij voorbaat dus al een boel geld, want je moet wel op het slechtste voorbereid zijn. Als ik dat geld van te voren niet heb liggen, fok ik niet. En dus gaat een eventuele winst van een vorig nest als investering voor een volgend nest. Maar dat schijnt nogal een schande te zijn :wink:
Shiloh86 schreef: Ik denk dat hoe ver iemand daar in doorgaat per fokker verschillend is.

Transparantie, maar feit blijft dat als ik in de winkel iets koop ik ook niet weet wat de winstmarge op de kostprijs is. Ik zie een product en ik besluit of ik het te duur vind of niet. Ik snap ook wel dat er bij honden gevoel komt kijken, maar ik denk dat je het toch als een zakelijke transactie moet bekijken. Er is een vraagprijs en je kiest of je dat te duur vind of niet.

Ik vind het dus vreemd dat de aankoop van een paard meestal super zakelijk wordt gezien, maar de aankoop van een hond niet, want je houd toch van je hond :S . Het is allemaal zakelijk, maar daarmee hoef je toch niet minder van je honden te houden of te genieten van wat je doet?
Exact! Het wel of niet houden van je honden staat hier buiten, dat is toch helemaal niet afhankelijk van hoe je je berekeningen maakt? Het blijft een koop tussen twee personen dus dan ontkom je er niet aan dat het zakelijk is. Bij de daadwerkelijke aanschaf van die pup ligt dit op de achtergrond. Mensen kwamen hier soms wekelijk naar hun pup kijken en mogen dan alles vragen maar zijn vooral met de pups bezig. Een week of 2 voor ze de pup ophalen heb ik ze het koopcontract gemaild zodat ze het thuis rustig kunnen doorlezen. Bij het ophalen van de pup tekenen ze, krijgen een kopie mee, betalen voor de pup en vertrekken met hun nieuwe huisgenoot en een mand vol met informatie, lekkernijen en speeltjes voor de pup, een vetbedje met de nestgeur etc etc. Doordat we hier nu maar één kant uitlichten, namelijk het zakelijke, betekent dat niet dat er geen gevoel bij komt kijken.
Heavy schreef:Er werd alleen gezegd dat er met 950 euro geen winst werd gehaald en je net uit de kosten bent en dan is het logisch dat er vragen komen over hoe dat berekend wordt.
En die berekening krijg je, en vervolgens mankeert daar ook van alles aan :19:
Heavy schreef:Nou ik vind het hondsbrutaal dat je daar als koper niks van mag vinden.
Als ik medische problemen krijg met mijn pup en ik klop bij de fokker aan dan krijg ik verwijten. Ik had me maar beter moeten inlezen enz enz

Dan " moet" ik als koper maar mijn huiswerk gedaan hebben .
Maar waar zo'n pupprijs vandaan komt dat gaat me dan weer niks aan :19:
Alweer zo'n conclusie, hoe kom je daarbij? Als ik het zo zou willen aanpakken had ik m'n pups zonder koopcontract verkocht, die rechten die daar in staan vragen mensen namelijk helemaal niet om als ze een pup aanschaffen. Dan willen ze gewoon een pup, dus regel ik dat als fokker. Zou ik dan echt zo bot gaan doen als er problemen zouden komen? Ik weet niet waar jij je vooroordeel vandaan haalt maar het lijkt me wel zo eerlijk om niet elke fokker over één kam te scheren. Maar goed, als dit is hoe jij er in staat kan ik net zo goed tegen een muur praten. Je hebt namelijk ook gewoon antwoord gekregen op waar die pupprijs vandaan komt.
Heavy schreef:Er wordt trouwens altijd zo geheimzinnig gedaan over een prijs dat stoort me ook.
Als je er in je eerste mail naar vraagt dan krijg je niet eens antwoord want dan ben je geen goede koper .

Ik lees bij de Smous : we zijn door de DNA test genoodzaakt de pupprijs met 50 euro te verhogen .
Nou prima :ok: duidelijk voor de koper , transparant ook .
Ik lees op een website nooit prijzen want dat is geheim ?
Ja, waarom zou dat toch zijn? Er wordt altijd zó goed op gereageerd als mensen de prijs toelichten :engel:
Oh en hier krijgen mensen dus wel bij het eerste mailcontact of de kennismaking meteen de aanschafprijs te horen. Ook als ze daar niet naar (durven te) vragen. Alweer een vooroordeel van tafel geveegd :wink:
Heavy schreef:Ik ben het niet eens met de bovenste zin . Ik ken fokkers die wel geld en wel tijd en wel moeite steken in hun pups en toch hun pups verkopen voor 350 euro. Die zijn net zo goed en zorgvuldig bezig met stambomen en gezondheidstesten als de fokkers die pups voor 1500 euro verkopen.Dat ze er niks op verdienen of misschien geld moeten bijleggen is hun eigen keuze.
Dan ben ik heel erg benieuwd om welk ras dat gaat, en welke tests zijn gedaan. Alleen al voor de aanvraag van de stambomen en het DNA profiel ben je ruim 100,- per pup kwijt. Dan nog het voer, ontworming, enten en alle benodigdheden. En dan zouden de ouders ook gezondheidstests hebben gehad? Dat red je simpelweg niet.
Heavy schreef:Die fokkers financieren geen andermans hobby's die fokkers fokken om een ras in stand te houden :wink:
Oh. Nou, fijn dat je me dat even laat weten :ok: Zal het ook even doorgeven aan de gezinnen die dolblij zijn met hun nieuwe gezinslid, waar ik dan weer heel blij van kan worden. Maar dat hoort niet want ik ben fokker, begrijp ik nu.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

[/Smoek-modus] :mrgreen:
En je mag het ook gewoon scannen en lezen wat je interessant vindt :pffff:
meissielief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Terrier x Dogo Argentino

Old English Bulldog x Cane Corso

Ongelezen bericht door meissielief »

Ik betaal het niet voor een hond. Daarom heb ik dus rasloze honden. De duurste was 350 euro. Het is niet dat ik het niet heb maar ik heb het er niet voor over.
Afbeelding

Fan van de bredere rassen honden en paarden
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

alinelaila schreef:Maeve, ik zie dat jij ook dingen meerekent die maar eenmalig zijn. Zoals aanschaf teef, werpkist, HD/ED test, puppyren, wandelkar, minimaal 3 showresultaten. Dat zijn dingen die niet bij elk nest opnieuw hoeven, dus dan zou je toch zeggen dat je (als alles goed gaat blabla) bij een volgend nest meer over zou houden?

Geen verwijt hoor, wat een fokker vraagt moet ie namelijk helemaal zelf weten. En ik weet wel of ik dat wel of niet wil betalen.

Sem was, met stamboom, vrij goedkoop als ik al die bedragen zo voorbij zie komen. En ik weet niet of ik veel meer zou willen betalen, maar dat betekent niet dat ik niet snap dat er best wat kosten bij komen kijken.
Klopt. Die dingen hoef ik bij een volgend nest ook niet door te berekenen. Maar dat er een tweede nest komt is niet vanzelfsprekend. Ze had wel een heel slechte moeder kunnen zijn, ze kan iets vererven wat je niet in je ras wil, slechte karakters geven etc etc. Dus kan je die kosten niet spreiden over een bepaald aantal nesten vind ik. Als er nog een nest komt is dat mooi meegenomen, maar dat staat nog helemaal niet vast. De problemen die ze zelf heeft gehad tijdens het nest waren een gevalletje pech, dus een volgend nest zou geen extra risico zijn maar toch ben ik er gevoelsmatig nog niet helemaal uit of er een tweede nest komt. Want het is wel mijn hond, en het kan inderdaad ook gruwelijk mis gaan met fokken waardoor je je teef verliest. En dat is het nooit waard, nog geen tienduizenden euro's :wink: En als er niet nog een nest van Coda komt zal ik hopelijk verder gaan met Bizzy. In dat geval komen een aantal kosten wel weer terug, zoals de showresultaten en gezondheidstesten.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Oryn was toen 800 euro, Kenji 925 euro en Sonic was 400 euro (overgenomen vanuit gastgezin, hij is om problemen in de lijn uit de fok gehaald en de 400 euro stond beschreven in het contract. Ik weet dat border collies met stamboom weggaan voor bedragen tussen de 700 en 1000 euro. Uitschieters heb je altijd natuurlijk, zeker de wat zeldzamere kleurtjes wil nog wel eens meer voor gevraagd worden... (helaas).

Zonder stamboom en vaak ook zonder testen tussen de 250 en 500 euro.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

crutz schreef:
Mijn eerste hond kostte in 2001 dus nog in guldens 1100 gulden. De Mechel zit dus totaal nog niet op dat niveau
Saar kostte in 2000 ook 1100 gulden. Twee jaar later werd Miep geboren. Uit dezelfde teef (dus al die onderzoeksresultaten waren er al, behalve ogen dat moet geloof ik jaarlijks). Ik weet niet hoeveel cash ik bij me had, want ik vraag niet naar de prijs, maar het was te weinig. Volgens mij kostte Miep 650 euro, in 2002. Was meer dan ik had gedacht, want dik 200 gulden meer dan de pup 2 jaar daarvoor.

Maar geen seconde heb ik daar spijt van gehad. Want toen ik de fokster 's ochtends op de hoogte stelde dat we naar de DA gingen op verdenking van een BMO, zat zij al in de wachtkamer van de DA toen wij daar aankwamen. Toen we Saar hebben laten inslapen, was zij de eerste die belde. En dan kan het mij geen ruk schelen wat de aanschafkosten waren, maar we hebben wèl een betrokken fokster. En dat wil ik graag.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Tara schreef:
Eilfy schreef:
En dat is pas écht duurbetaald. Daar zijn nauwelijks kosten voor gemaakt dus. Zulke fokkers cashen flink.
Zo is er laatst weer een nest landhaaien gefokt, een herhaalcombinatie ook nog. Beide ouderdieren zijn nergens op getest, geen HD, niks. En die pups waren tweehonderd euro goedkoper dan die van mij en mijn collegafokkers die het allemaal wel volgens de regels van de vereniging doen. Maar nee hoor, stamboomfokkers doen het echt allemaal om het geld. :roll:
Dat is zeer zeker duur betaald... maar ja, gezien de huidige hetze tegen de stamboomfokkers met dank aan dier & recht trappen mensen er massaal in. Dat je hond dan na een paar jaar niet zo best aan toe blijkt te zijn (met name HD en epilepsie) is dan een beetje jammer.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
DeDiana schreef: Voor kleine, populaire, dure rassen zoals een maltezer, chihuahua of een dwergkees betekenen die enorm hoge prijzen voor een stamboomhond natuurlijk wel dat je de broodfok enorm in de kaart speelt.
Het keesje uit de fotohoek dat ik laatst tegenkwam was een prima hondje. Al wat op leeftijd, altijd gezond geweest en qua uiterlijk een zeer acceptabel hondje; op de show vind ik ze er niet speciaal mooier uitzien :19:
Dat hondje kostte (ja ik heb het gevraagd :mrgreen: ) 450 euro. Zonder stamboom. Uit een huiskamernestje.
Ik zou, als ik een dwergkeesje zocht, zonder enige aarzeling voor dit hondje gekozen hebben ipv een kees met stamboom maar 'vanwege het testen' wel even twee en een half duizend euro meer :piew:
Ik vraag me ook serieus af wie dat wèl betaalt. Ik zal wel niet in die kringen verkeren....
Ik vraag als klein Keesje helemaal niets , bied mij zelfs gratis aan maar niemand die mij wil hebben. :jank:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

bouvierpoedel schreef:Ik vraag als klein Keesje helemaal niets , bied mij zelfs gratis aan maar niemand die mij wil hebben. :jank:
Jij bent geen pup. Voor een ouwe herplaatser betaal ik meestal niks :pffff:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mijn labradors waren 900, 1000 en 950 euro.
En dat heb ik er ook voor over, ik wil nou eenmaal graag een hond uit een bepaalde lijn met stamboom dus dan betaal ik gewoon die prijs.
Dat een fokker eraan zou verdienen vind ik ook niet erg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Nanna schreef:Waarom kost een Mechelse herder 750 euro maar een Ridgeback ver over de 1000? Waarom kost een dwergteckel 900 euro maar een Maltezer 1500? En waarom is dan die Maltezer 1500 euro maar de minikees 3000? En waarom wordt er voor bepaald kleurtjes ineens veel meer gevraagd?
Ja, dat bedoel ik. Als gelijkaardige rassen plots zoveel gaan verschillen in prijs vind ik dat raar.

€1000 voor een pup, ok. Maar hoe leg ik uit aan mijn collega met haar broodfokdwergkezen dat ze voor een raszuiver exemplaar moet gaan als die beesten vervolgens twee maandlonen kosten?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

-Saskia- schreef:
Nanna schreef:Waarom kost een Mechelse herder 750 euro maar een Ridgeback ver over de 1000? Waarom kost een dwergteckel 900 euro maar een Maltezer 1500? En waarom is dan die Maltezer 1500 euro maar de minikees 3000? En waarom wordt er voor bepaald kleurtjes ineens veel meer gevraagd?
Ja, dat bedoel ik. Als gelijkaardige rassen plots zoveel gaan verschillen in prijs vind ik dat raar.

€1000 voor een pup, ok. Maar hoe leg ik uit aan mijn collega met haar broodfokdwergkezen dat ze voor een raszuiver exemplaar moet gaan als die beesten vervolgens twee maandlonen kosten?
Ja, dat vind ik ook bezopen. Al begrijp ik nog dat je bij rassen met gemiddeld kleine nesten meer per pup moet vragen om uit de kosten te komen. Maar 3000,- gaat nergens over natuurlijk. En in het geval van de Ridgeback vind ik het helemaal bizar want die krijgen vaak enorme nesten ook, +10 is niet ongewoon als ik dat wel eens zie. 15.000,- overhouden aan één nest :80:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik heb een bull terrier zonder stamboom, herplaatser. Die was gratis.

Hoewel het nog lang niet aan de orde is, wil ik in de toekomst graag een wetterhoun, labradorkruising, of een boerderij-hussel/fox.
Voor een wetter zou ik dan gewoon de gemiddelde prijs betalen. Die staat gewoon op de site van de rasvereniging, dus daar heb ik geen problemen mee.

Naar aanleiding van dit topic ben ik eens gaan kwijlen op marktplaats voor lab-kruisingen. En die doen gewoon gemiddeld €400,-!
Dat vind ik wel duur voor een gelegenheidsnestje.
Zelfs wat herplaatsers van nog geen jaar waar zonder blikken of blozen een paar honderd euri voor gevraagd wordt. Altijd met een verhaaltje erbij wat begint met: "met pijn in ons hart….enz"
Ik begrijp best dat je je herplaatser niet gratis wil weggeven om raar volk buiten de deur te houden. Maar een paar honderd euro voor je eigen foute keuze vind ik nogal wat. Ik hoop dan altijd maar dat het een symbolische prijs is om een eerste schifting te maken en dat na een goed gesprek er wat van de prijs afgedaan kan worden. En goed tehuis lijkt mij toch het belangrijkste.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Kruimel53 schreef:Ja, weet je, stel dat een pup 1000 euro kost. En hij gaat 10 jaar mee. Dan is dat het geweldige bedrag van 100 euro per jaar. Pak 'm beet 8,30 euro per maand. Vergeleken bij de kosten van het onderhoud, dus voer en da en wat er allemaal nog meer bij komt, is dat natuurlijk hele kleine pinda's. Plus de lol die je hebt van die hond. Koop zo'n ondermaatse kees voor 1500 euro, het beestje wordt 15, komt regelmatig voor bij die onderdeuren, is dat nog steeds 8,30 per maand. Voor een auto waar ze een paar jaar in rondtuffen leggen mensen zonder na te denken een veelvoud neer. En die is nog eens veel duurder in onderhoud ook.
Misschien een nieuw topic openen: hoeveel besteed je per maand aan je hond(en)? :F: (volgens mij is daar een topic over geweest)
Ik was vorige week bij de supermarkt, bij het afrekenen stond ik te kijken wat ik eigenlijk gekocht had....... 2 pakken lever (voor de honden), 2 kg kippemaagjes (voor de honden), 1 pak hondekoekjes, 6 koehoeven, 1 kg appels voor ons, 1 kg tomaten voor ons. Waar gaf ik het meeste geld aan uit? Zonder erover na te denken :19:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Eilfy schreef:
Tara schreef:
Eilfy schreef:
En dat is pas écht duurbetaald. Daar zijn nauwelijks kosten voor gemaakt dus. Zulke fokkers cashen flink.
Zo is er laatst weer een nest landhaaien gefokt, een herhaalcombinatie ook nog. Beide ouderdieren zijn nergens op getest, geen HD, niks. En die pups waren tweehonderd euro goedkoper dan die van mij en mijn collegafokkers die het allemaal wel volgens de regels van de vereniging doen. Maar nee hoor, stamboomfokkers doen het echt allemaal om het geld. :roll:
Dat is zeer zeker duur betaald... maar ja, gezien de huidige hetze tegen de stamboomfokkers met dank aan dier & recht trappen mensen er massaal in. Dat je hond dan na een paar jaar niet zo best aan toe blijkt te zijn (met name HD en epilepsie) is dan een beetje jammer.

Vooropgesteld dat ik vind dat er goede fokkers zijn en het kind niet met het badwater weggegooid mag worden én dat het me geen bal interesseert of een fokker nou wel of niet geld verdient aan het fokken van een nest... vind ik wel dat er binnen de rashondenfokkerij behoorlijk wat gerotzooid wordt.
Ik heb me de laatste paar maanden nogal verdiept in de wereld van de officiële colliefokkerij.
Van die 'top-fokkers' die al tientallen jaren de elite vormen van de colliewereld en ik ben me werkelijk wezenloos geschrokken van de praktijken van de dames en heren die allemaal ronkende teksten op hun websites hebben in de trant van 'verbetering van het ras' en 'fokken volgens de regels van de rasvereniging', etc.

Bottom line: ze liegen dat ze barsten. Claimen dat ze testen terwijl ze het NIET doen. Op en bloot verboden combinaties maken. En niet zo'n beetje ook: blue merle x blue merle en dan gezellig met de dove en blinde honden die er uit komen op de KCM komen. Fokken met HD-D-honden en tegen pupkopers die met een hd-hond komen zeggen dat het hun eigen schuld is en de pup te veel hebben laten wandelen.
Herhaalnesten krijgen van teven waarbij de pups van het eerste nest epilepsie hadden. Beweren dat degeneratieve myelopathie 'ouderdomszwakte' is (bij een hond van 8 jaar). Een stel krantenknipsels bij elkaar harken, het logo van Van Haeringen erboven plakken en dat publiceren op Facebook als zijnde dat DM-testen onzin is. Dekreuen die voor hun 4e jaar al meer dan 30 nesten had verwekt. En bij het uitpluizen van de stambomen zie je 42x dezelfde dekreu opduiken (over 10 generaties gezien!)
En de rasvereniging wist van de meeste dingen af en keek de andere kant op.
O ja, en dit zijn de dingen waar ik de (gedocumenteerde) bewijzen heb gezien. Geen roddel en achterklap.

En dan heeft de colliewereld de naam van een braaf wereldje te zijn. Ik mag dus gevoeglijk aannemen dat het bij andere rassen niet (veel) anders gaat. Nou wil ik helemaal geen pup, maar áls ik een colliepup zou willen hebben, blijven er maar heel, heel weinig fokkers over van wie ik een pup zou willen hebben.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

lieke schreef:
Eilfy schreef:
Tara schreef:
Eilfy schreef:

Vooropgesteld dat ik vind dat er goede fokkers zijn en het kind niet met het badwater weggegooid mag worden én dat het me geen bal interesseert of een fokker nou wel of niet geld verdient aan het fokken van een nest... vind ik wel dat er binnen de rashondenfokkerij behoorlijk wat gerotzooid wordt.
Ik heb me de laatste paar maanden nogal verdiept in de wereld van de officiële colliefokkerij.
Van die 'top-fokkers' die al tientallen jaren de elite vormen van de colliewereld en ik ben me werkelijk wezenloos geschrokken van de praktijken van de dames en heren die allemaal ronkende teksten op hun websites hebben in de trant van 'verbetering van het ras' en 'fokken volgens de regels van de rasvereniging', etc.

Bottom line: ze liegen dat ze barsten. Claimen dat ze testen terwijl ze het NIET doen. Op en bloot verboden combinaties maken. En niet zo'n beetje ook: blue merle x blue merle en dan gezellig met de dove en blinde honden die er uit komen op de KCM komen. Fokken met HD-D-honden en tegen pupkopers die met een hd-hond komen zeggen dat het hun eigen schuld is en de pup te veel hebben laten wandelen.
Herhaalnesten krijgen van teven waarbij de pups van het eerste nest epilepsie hadden. Beweren dat degeneratieve myelopathie 'ouderdomszwakte' is (bij een hond van 8 jaar). Een stel krantenknipsels bij elkaar harken, het logo van Van Haeringen erboven plakken en dat publiceren op Facebook als zijnde dat DM-testen onzin is. Dekreuen die voor hun 4e jaar al meer dan 30 nesten had verwekt. En bij het uitpluizen van de stambomen zie je 42x dezelfde dekreu opduiken (over 10 generaties gezien!)
O ja, en dit zijn de dingen waar ik de (gedocumenteerde) bewijzen heb gezien. Geen roddel en achterklap.

En dan heeft de colliewereld de naam van een braaf wereldje te zijn. Ik mag dus gevoeglijk aannemen dat het bij andere rassen niet (veel) anders gaat. Nou wil ik helemaal geen pup, maar áls ik een colliepup zou willen hebben, blijven er maar heel, heel weinig fokkers over van wie ik een pup zou willen hebben.
Als ik zo ver ben voor een pupje dan kom ik even met jou babbelen he? ;)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

En dan nu de prijs. Wij hebben meestal asielhonden gekocht. Volgens mij een euro of 125 ofzo? Ook al mochten we ze soms gratis meenemen (vanwege de leeftijd).

Voor Kay met stamboom, week of 10, heb ik maar 450 betaald. Zelfs voor een border collie werklijn een gek laag bedrag. Maar goed ouders waren, zo ver ik kan zien, ook niet getest (voorouders daarvan weer wel).
Norah, herplaatser met stamboom, die ik overigens niet heb, 250 euro. Was toen nog geen 2 jaar oud.

Geloof dat mijn zussen beduidend meer betaald hebben. Amerikaanse Bulldog met stamboom was volgens mij beduidend duurder dan Kay. Met volgens mij ook helemaal niks getest. Herplaats Duitse Herder, met stamboom en bewezen ED was volgens mij ook bijna het dubbele.....

Zo verschillend dus. En ik vind prijs niet belangrijk, maar ik ga ook geen bergen geld neertellen voor een hond. 1000 euro.... ik weet het nog niet of ik dat zou doen. En nee ik koop ook geen dure auto.....
Afbeelding
Neeltje

Nanna schreef:Ik vind tot 1000 euro een acceptabel bedrag voor kleine en middelgrote honden.
Voor reuzenrassen zou dat nog tot 1200 euro kunnen gaan.
Alles wat meer kost koop ik gewoon niet. En al helemaal niet als er fantasieprijzen gevraagd gaan worden. 1700-2000 euro voor een sjiwawa of franse bull, je bent voor mij getikt als je het betaald.
Of je moet graag belazerd willen worden, in dat geval heb ik niks gezegd.
Dat zou ik ook voor mezelf niet goed kunnen praten om te betalen. Eén ding dat ik zeker weet, is dat hier geen puppy meer komt. Dat heb ik echt gehad, ook in de hoop dat Lotje lekker oud wordt en ik dan tegen de 70 loop. Als ik dan nog gezond genoeg ben, denk ik dat ik de asiels ga afstruinen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Neeltje schreef:
Nanna schreef:Ik vind tot 1000 euro een acceptabel bedrag voor kleine en middelgrote honden.
Alles wat meer kost koop ik gewoon niet. En al helemaal niet als er fantasieprijzen gevraagd gaan worden. 1700-2000 euro voor een sjiwawa of franse bull, je bent voor mij getikt als je het betaald.
Dat zou ik ook voor mezelf niet goed kunnen praten om te betalen. Eén ding dat ik zeker weet, is dat hier geen puppy meer komt. Dat heb ik echt gehad, ook in de hoop dat Lotje lekker oud wordt en ik dan tegen de 70 loop. Als ik dan nog gezond genoeg ben, denk ik dat ik de asiels ga afstruinen.
Als je dan nog een asielhond krijgt....
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

gyanty schreef:
lieke schreef:
Eilfy schreef:
Tara schreef:

Als ik zo ver ben voor een pupje dan kom ik even met jou babbelen he? ;)
Da's goed. :wink:
Afbeelding
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Célie schreef:
Bulley schreef:De Franse bull zonder stamboom zal gemiddeld denk 750 euro zijn, mijne was bijna 11 jr geleden 475 euro. Met stamboom denk vanaf 1000?
Nou denk dat ze eerder bij 1500 beginnen als je tenminste geen apart kleurtje wil want dan zit je gauw op 2000/2500 :ugh:
Dat zei ik vanaf 1500 :eek: gestroomd is voor mij apart genoeg hihi
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
Neeltje

kipo schreef:
Neeltje schreef:
Als je dan nog een asielhond krijgt....
Waar een wil is, is een weg hè?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

lieke schreef: Ik mag dus gevoeglijk aannemen dat het bij andere rassen niet (veel) anders gaat.
Nee, dat mag nou net weer niet ;)
Aannames zijn dodelijk, zei een vroegere chef van mij altijd, en hij had gelijk.

Maar het is wel waar dat dit regelmatig gebeurd. En het is ook waar dat lang niet alle RV's iets doen. En het klopt ook dat dat best moeilijk is, trouwens.
Maar er is dus best iets aan te doen.
En hoe laag ik hem verder ook heb zitten, ik denk wel dat het mede aan vriend Baaij te danken is dat dit soort praktijken meer en meer niet meer kan en zal, domweg omdat kopers mondiger worden. De kynologie moet wel mee, of ze nou wil of niet.
En dat zie je dus ook meer en meer gebeuren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik heb in 2004 voor puppy Rhodi 150 euro betaald. Rhodi is een kruising mechel (moeder was half mechel half tervuerense herder, vader weer een mechel).
Voor Branco, eenjarige herplaatser, (Franse bull zonder papier) betaalde ik in 2006 250 euro; voor dat geld kreeg ik alles erbij (bench, tuig, lijn, speeltjes), en hij was net een paar maanden terug gecastreerd.

Ik denk niet dat ik bereid ben 1000 euro uit te geven voor een pup. Het spijt me wel. Dat geld tel ik bij de dierenarts zonder morren neer als het nodig is, maar als aanschafprijs vind ik het té hoog.
Gelukkig hoef ik niet eens een pup, een herplaatser is me net zo lief. En een rashond of stamboomhond hoef ik ook al niet. Maar ook bij de herplaatsers ga ik geen enorme bedragen betalen. Het moet wel leuk blijven.

Het is absoluut niet dat de hond me het geld niet waard is. Ik sta alleen totaal niet achter de idiote handel die de hondenwereld geworden lijkt te zijn...
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Voor een huishond niet maar voor een goede teef of reu om te fokken heb ik wel meer neer geteld.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sassy
moderator
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Nakisha schreef:Ik heb in 2004 voor puppy Rhodi 150 euro betaald. Rhodi is een kruising mechel (moeder was half mechel half tervuerense herder, vader weer een mechel).
Voor Branco, eenjarige herplaatser, (Franse bull zonder papier) betaalde ik in 2006 250 euro; voor dat geld kreeg ik alles erbij (bench, tuig, lijn, speeltjes), en hij was net een paar maanden terug gecastreerd.

Ik denk niet dat ik bereid ben 1000 euro uit te geven voor een pup. Het spijt me wel. Dat geld tel ik bij de dierenarts zonder morren neer als het nodig is, maar als aanschafprijs vind ik het té hoog.
Gelukkig hoef ik niet eens een pup, een herplaatser is me net zo lief. En een rashond of stamboomhond hoef ik ook al niet. Maar ook bij de herplaatsers ga ik geen enorme bedragen betalen. Het moet wel leuk blijven.

Het is absoluut niet dat de hond me het geld niet waard is. Ik sta alleen totaal niet achter de idiote handel die de hondenwereld geworden lijkt te zijn...
Voor een "alleen maar huishond" zou ik die bedragen ook niet uitgeven.
Maar als je bijv. als schaapsherder een gedegen werkhond wil aanschaffen liggen die nu eenmaal niet voor een habbekrats voor het oprapen.
Bij de aan het vee werkende border collies is het niks raars dat die voor veel geld aangekocht worden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”