Nou, ik zal nog es wat zeggen

Maar goed, even inhakend op alle reacties, ik hoop dat ik niks vergeet..
Neeltje schreef:Zoals jij het hier dus stelt, fok jij om er geld aan over te houden en niet om de reden die anders wordt gegeven het ras te verbeteren etc etc. Zo komt het bij mij over. Had je je honden anders niet gehad? En waar komen die €1500 tests vandaan? Ik heb het laatst bij een fokker nagevraagd toen ze zei dat Lotje wel heel geschikt zou zijn voor een nestje, en met alle testen die gedaan moeten worden, kom ik bij lange na niet op dat bedrag. Een paar honderd euro ja, maar geen €1500.
Reacties als deze word ik wel een beetje chagrijnig van eerlijk gezegd. Hoe kom je nou op die conclusie? Omdat ik een berekening maak van m'n inkomsten en uitgaven rondom een nest? Nee, rasverbetering doe ik niet aan want dat vind ik een kotsterm. Ik fok omdat ik hoop iets te kunnen toevoegen aan de genenpool waar de komende generaties iets aan hebben. En als ik dat voor elkaar wil krijgen kost dat ook weer geld trouwens, dus tot zo ver fokken om er geld aan over te houden.
Maar als jij denkt dat je voor een Tibetaan hetzelfde test als een Toller zijn we snel uitgepraat denk ik. Alleen ECVO is inderdaad de goedkoopste, voor een paar tientjes per jaar ben je klaar. Wij testen meer. HD en ED betaal je enkele honderden euro's voor de foto's van heupen en ellebogen, die alleen gemaakt kunnen worden door bevoegde dierenartsen. Vervolgens betaal je de raad een kleine 100,- om die foto's te beoordelen. Dan hebben we de PRA en CEA test die gepatenteerd zijn door een Amerikaans bedrijf en daarom voor de hoofdprijs gaan, ook een kleine 300-400 euro, en dat tijdens de zogenaamde discount days. JADD en CP1 gaan via OFA, ook een Amerikaans bedrijf dus hoge verzendkosten. En dan hebben we nog de DM test die via v. Haeriningen gaat voor een paar tientjes. En dan test ik dus alleen op dingen die ik zinvol vind, er zijn nog meer DNA tests beschikbaar..
En ja, fokken is een investering en die begint bij de aanschaf van je teef. Als je het goed wil doen denk je op dat moment namelijk al aan eventuele fokplannen. Welke lijnen wil je en welke perse niet? Wat voegt iets toe aan de populatie? Coda is hier gekomen als huishond en om mee te sporten en dat is ook haar voornaamste "functie" maar ik heb wel bij haar aanschaf gezegd dat ik eventueel zou willen fokken als ze geschikt is. Daar heb ik de fokker en combinatie op uitgezocht. En als ze niet geschikt bleek was ze niet herplaatst, voordat je dat weer gaat denken

Maar het was wel jammer geweest van die investering, want die begon toen dus al.
Neeltje schreef:Tja, en dat is het voor het gros toch niet en zeer zeker niet voor de fokkers die ik heb ontmoet. Het is een hobby waar ze inderdaad geld aan overhouden. Géén zakelijke overeenkomst. Ja, voor de wet is het een zakelijke overeenkomst omdat een dier nog steeds een artikel is dat wordt gekocht. Het komt heel kil en berekenend over wat je hier allemaal schrijft.
Ja, en aan die wet heb ik mij ook te houden. Dus is het zakelijk en kan ik het maar beter ook zo benaderen. Tijdens een eventuele rechtszaak heb je niet zoveel aan gevoeletjes. Ik vind ook een nare uitspraak trouwens. Er wordt gevraagd naar het kostenplaatje, dat is zakelijk en berekenend. Je ziet om welke bedragen het gaat, verwacht je dan van fokkers dat ze op basis van hun emoties maar van alles uitgeven en hopen dat het goed komt? Er komt gewoon een berekening bij kijken, dat is niet meer dan logisch want zoals ik zei: dit is mijn hobby maar ik heb geen zin om mezelf hiermee bewust de schuldsanering in te duwen. Hoe emotioneel verwacht je de antwoorden als je vraagt naar de prijs en waaruit deze is opgebouwd? Je vraagt me niet hoe ik me voelde toen m'n teef met spoed naar de DA moest he, of hoe dat nou is om iemand te moeten vertellen dat zijn pup is overleden. Of denk je dat ik daar ook berekeningen op had losgelaten?
Heavy schreef:Ik zeg toch niet dat iemand dat niet zou mogen doen

ik vraag me af hoever je daar dan in gaat.
Wat maakt mij het nou uit of een fokker 6 weken naar Amerika gaat van de winst.
Ik ben gewoon benieuwd hoever je gaat. Want eigenlijk zou je ook nog een behoorlijk bedrag op je rekening moeten hebben staan als je een nest begint . Voor het geval dat je kosten krijgt als operaties of pups die je moet terug betalen omdat ze maar een paar maanden leven.
En daar noem je wat. Daarom kost een nest bij voorbaat dus al een boel geld, want je moet wel op het slechtste voorbereid zijn. Als ik dat geld van te voren niet heb liggen, fok ik niet. En dus gaat een eventuele winst van een vorig nest als investering voor een volgend nest. Maar dat schijnt nogal een schande te zijn
Shiloh86 schreef:
Ik denk dat hoe ver iemand daar in doorgaat per fokker verschillend is.
Transparantie, maar feit blijft dat als ik in de winkel iets koop ik ook niet weet wat de winstmarge op de kostprijs is. Ik zie een product en ik besluit of ik het te duur vind of niet. Ik snap ook wel dat er bij honden gevoel komt kijken, maar ik denk dat je het toch als een zakelijke transactie moet bekijken. Er is een vraagprijs en je kiest of je dat te duur vind of niet.
Ik vind het dus vreemd dat de aankoop van een paard meestal super zakelijk wordt gezien, maar de aankoop van een hond niet, want je houd toch van je hond :S . Het is allemaal zakelijk, maar daarmee hoef je toch niet minder van je honden te houden of te genieten van wat je doet?
Exact! Het wel of niet houden van je honden staat hier buiten, dat is toch helemaal niet afhankelijk van hoe je je berekeningen maakt? Het blijft een koop tussen twee personen dus dan ontkom je er niet aan dat het zakelijk is. Bij de daadwerkelijke aanschaf van die pup ligt dit op de achtergrond. Mensen kwamen hier soms wekelijk naar hun pup kijken en mogen dan alles vragen maar zijn vooral met de pups bezig. Een week of 2 voor ze de pup ophalen heb ik ze het koopcontract gemaild zodat ze het thuis rustig kunnen doorlezen. Bij het ophalen van de pup tekenen ze, krijgen een kopie mee, betalen voor de pup en vertrekken met hun nieuwe huisgenoot en een mand vol met informatie, lekkernijen en speeltjes voor de pup, een vetbedje met de nestgeur etc etc. Doordat we hier nu maar één kant uitlichten, namelijk het zakelijke, betekent dat niet dat er geen gevoel bij komt kijken.
Heavy schreef:Er werd alleen gezegd dat er met 950 euro geen winst werd gehaald en je net uit de kosten bent en dan is het logisch dat er vragen komen over hoe dat berekend wordt.
En die berekening krijg je, en vervolgens mankeert daar ook van alles aan
Heavy schreef:Nou ik vind het hondsbrutaal dat je daar als koper niks van mag vinden.
Als ik medische problemen krijg met mijn pup en ik klop bij de fokker aan dan krijg ik verwijten. Ik had me maar beter moeten inlezen enz enz
Dan " moet" ik als koper maar mijn huiswerk gedaan hebben .
Maar waar zo'n pupprijs vandaan komt dat gaat me dan weer niks aan

Alweer zo'n conclusie, hoe kom je daarbij? Als ik het zo zou willen aanpakken had ik m'n pups zonder koopcontract verkocht, die rechten die daar in staan vragen mensen namelijk helemaal niet om als ze een pup aanschaffen. Dan willen ze gewoon een pup, dus regel ik dat als fokker. Zou ik dan echt zo bot gaan doen als er problemen zouden komen? Ik weet niet waar jij je vooroordeel vandaan haalt maar het lijkt me wel zo eerlijk om niet elke fokker over één kam te scheren. Maar goed, als dit is hoe jij er in staat kan ik net zo goed tegen een muur praten. Je hebt namelijk ook gewoon antwoord gekregen op waar die pupprijs vandaan komt.
Heavy schreef:Er wordt trouwens altijd zo geheimzinnig gedaan over een prijs dat stoort me ook.
Als je er in je eerste mail naar vraagt dan krijg je niet eens antwoord want dan ben je geen goede koper .
Ik lees bij de Smous : we zijn door de DNA test genoodzaakt de pupprijs met 50 euro te verhogen .
Nou prima

duidelijk voor de koper , transparant ook .
Ik lees op een website nooit prijzen want dat is geheim ?
Ja, waarom zou dat toch zijn? Er wordt altijd zó goed op gereageerd als mensen de prijs toelichten
Oh en hier krijgen mensen dus wel bij het eerste mailcontact of de kennismaking meteen de aanschafprijs te horen. Ook als ze daar niet naar (durven te) vragen. Alweer een vooroordeel van tafel geveegd
Heavy schreef:Ik ben het niet eens met de bovenste zin . Ik ken fokkers die wel geld en wel tijd en wel moeite steken in hun pups en toch hun pups verkopen voor 350 euro. Die zijn net zo goed en zorgvuldig bezig met stambomen en gezondheidstesten als de fokkers die pups voor 1500 euro verkopen.Dat ze er niks op verdienen of misschien geld moeten bijleggen is hun eigen keuze.
Dan ben ik heel erg benieuwd om welk ras dat gaat, en welke tests zijn gedaan. Alleen al voor de aanvraag van de stambomen en het DNA profiel ben je ruim 100,- per pup kwijt. Dan nog het voer, ontworming, enten en alle benodigdheden. En dan zouden de ouders ook gezondheidstests hebben gehad? Dat red je simpelweg niet.
Heavy schreef:Die fokkers financieren geen andermans hobby's die fokkers fokken om een ras in stand te houden

Oh. Nou, fijn dat je me dat even laat weten

Zal het ook even doorgeven aan de gezinnen die dolblij zijn met hun nieuwe gezinslid, waar ik dan weer heel blij van kan worden. Maar dat hoort niet want ik ben fokker, begrijp ik nu.