RedPassion schreef:Maeve schreef:
De Tollerpups gingen hier weg voor 950,-. Het was een nest van 6 waarvan ik 1 pup heb gehouden, 5 verkocht dus en als ik alle kosten en opbrengsten tegen elkaar zet (en dan reken ik geen voeding van de ouderdieren of andere onzindingen) ben ik daarmee net uit de kosten. :
4750 euro en daarmee ben je net uit de kosten? Dan ben ik wel heel benieuwd wat die kosten dan zijn geweest.
Ik snap sowieso niet waarom fokkers uit de kosten willen/moeten komen of er zelfs geld aan willen overhouden. Dat doet me wel twijfelen aan hoe zuiver de redenen zijn om te fokken.
De aanschaf van beide ouderdieren, gezondheidstesten (HD, ED, PRA, CEA, JADD, CP1, ECVO, DM), vereiste showresultaten (= minimaal 3 per hond), kennelnaam, werpkist, echo, benodigdheden rond de bevalling, stambomen/DNA profiel van de pups, extra voer voor de teef, voer voor de pups, puppyren, wandelkar, ontwormingen, entingen+DA check en in ons geval extra kosten van een overleden pup die onderzocht moest worden en de moederhond die ziek werd en meerdere keren naar de DA moest waarvan één keer 's nachts met spoed. Oh en vergeet niet de tijd die de fokker er in steekt waar andere dingen eventueel tijdelijk voor moeten wijken. Fulltime werken met een nest pups gaat je niet lukken, dus je levert die periode ook inkomsten in. Overtuigd dat je dan niet overhoudt met de verkoop van 5 pups?
En ik snap dat wel, dat je uit de kosten wil komen. Je neemt namelijk ook een risico. Met een kleiner nest had ik verlies gemaakt. En nog voor dat nest er lag waren er ook risico's: een teef die niet drachtig wordt of later de pups resorbeert, een bevalling die niet vlekkeloos verloopt met misschien een keizersnede als gevolg, pups of moederhond die ziek worden, met heel veel pech je hele nest verliezen aan een virusinfectie etc etc. Daar houd je rekening mee, dus dan wil je -als alles mee zit- wel uit de kosten komen. En het geld dat ik er eventueel aan zou overhouden (dit nest heeft me dan feitelijk een "gratis" pup opgeleverd) is om te investeren in een volgend nest. Zodat je ook het risico durft te nemen om voor een interessante combinatie te gaan die vaak meer kost alleen al vanwege de reiskosten in plaats van voor goedkoop gaan en de willekeurige dichtstbijzijnde reu te kiezen.