Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shih tzu of cruising

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

voorboomer
Actief

Re: Shih tzu of cruising

Ongelezen bericht door voorboomer »

Maar om even op de havanezer terug te komen...

Kent iemand de de heksen hoeve? http://www.deheksenhoeve.com/
:I: Storm :I:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

voorboomer schreef:Maar om even op de havanezer terug te komen...

Waarom stel je dit soort rasspecifieke vragen niet gewoon aan Marjoleine?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

LongFields schreef:

Omdat ze zeurt. Ik erger me constant aan dit wel boomer, niet boomer, wel rashond, havanezer of weer geen havanezer. Gezond, niet gezond, Pffff. Nu op de lijst voor een hondje maar dat moet ik nog zien gebeuren. Ze kan er vast niks aan doen maar ik krijg het idee dat het meer vragen om het vragen is dan werkelijk interesse in de antwoorden.

En ik vind het nogal vaag om van tijd zat en boomer naar havanezer in december geboren te gaan in een topic op internet. Net alsof je je door een topic op internet laat sturen als je je hondje gaat kiezen en kopen.

Een pagina geleden stond er wat over de prijs van een havanezer. Als je op de lijst staat weet je die wel neem ik aan. :engel:
Afbeelding
voorboomer
Actief

laeken schreef:
LongFields schreef:

Omdat ze zeurt. Ik erger me constant aan dit wel boomer, niet boomer, wel rashond, havanezer of weer geen havanezer. Gezond, niet gezond, Pffff. Nu op de lijst voor een hondje maar dat moet ik nog zien gebeuren. Ze kan er vast niks aan doen maar ik krijg het idee dat het meer vragen om het vragen is dan werkelijk interesse in de antwoorden.

En ik vind het nogal vaag om van tijd zat en boomer naar havanezer in december geboren te gaan in een topic op internet. Net alsof je je door een topic op internet laat sturen als je je hondje gaat kiezen en kopen.

Een pagina geleden stond er wat over de prijs van een havanezer. Als je op de lijst staat weet je die wel neem ik aan. :engel:
Volgens mij heb je het niet goed begrepen... Ik wilde in eerste instantie een Boomertje hebben ja... dat klopt! maar aangezien ik veel broodfok heb gezien ging ik op dit forum voor advies.. het advies was gelijk eigenlijk al dat ik beter niet kon gaan voor een Boomer maar toch voor een ras hondje. Ik ben er toen vanaf gestapt en ben nu dus op zoek naar een havanezer!

Verder heeft het wat mij betreft niet meer over een boomer gegaan! Snap niet hoe je hier dan nu ook bij komt. En ja ik vraag idd wat advies over een fokker.. Als jij je niet geroepen voelt je advies te geven, zijk me dan niet af! Ik ben hier gekomen voor een eerlijke en gezonde hond! En daar gaat dit over!

Misschien moet je een topic beter lezen voordat je oordeelt........?
Laatst gewijzigd door voorboomer op 27 nov 2015 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
voorboomer
Actief

voorboomer schreef:Ik ben toch van mn " geloof " afgestapt... heb heel veel gelezen... veel filmpjes ook bekeken van Havanezers..
Afrekenen pas na de controle bij de eigen dierenarts vind ik ook geen optie... Boter bij de vis... en inderdaad als er geen
genoeg vertrouwen is moet je dit sowieso niet doen.. Ik geloof dat als je een goede kennel (om het zo even te noemen) hebt dan komt dit vast goed. En als je immers je hondje uitgezocht hebt, wil je niet meer zonder... Tenminste dat lijkt mij...

Boomers... ik blijf ze geweldig vinden.. maar denk dat een Havanezer een betere keuze is..:)
Even mijn bericht van 25-10 misschien moet je vanaf hier even verder lezen voordat je me verder afzijkt!
Alvast bedankt!

:cheer: :cheer: :cheer:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef: Je hebt fokkers die gewoon liegen, andere reu laten dekken om nog meer in te telen dan toegestaan.
Misschien heb je niet opgelet, maar andere reuen laten dekken kan niet meer hier in Nederland en gebeurt dus ook niet meer. DNA-test en zo ;)

Ik had het vanavond over pupprijzen tijdens de les en iemand vertelde dat als ze onder de prijs ging zitten, ze niet van haar pups zou afkomen: dan riep men direct dat er wel wat mis zou zijn met de pups. Ze heeft dwergkeesjes en die zijn duur.
Dat is marktwerking, maar wel bizar.

Overigens is dekgeld vaak vele malen goedkoper dan de pupprijs. Vaak ongeveer de helft of nog minder, ik heb eens rondgevraagd bij een aantal rassen.
Het verbaasde me maar het is echt zo.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Marjoleine schreef: Ik had het vanavond over pupprijzen tijdens de les en iemand vertelde dat als ze onder de prijs ging zitten, ze niet van haar pups zou afkomen: dan riep men direct dat er wel wat mis zou zijn met de pups. Ze heeft dwergkeesjes en die zijn duur.
Smoesjes.......
Ik blijf me afvragen, wanneer we massaal besluiten om kleine hondjes voor 350, middenslag honden voor 500 en grote honden voor 750 te gaan verkopen hoeveel fokkers we dan nog overhouden. Zijn dat dan de kapitaalkrachtigen, de rasmalloten of ???
Want het kan echt wel uit hoor, voor dat geld
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Mijn oude kapster verkoopt chihuahua's. De hondjes wonen in haar huis, 2 mannetjes (1 geholpen) en 3 vrouwtjes.
Ze vraagt er 800 euro voor, geen stamboom. Toen ik haar voor gek verklaarde zei ze: 'Mensen betalen het toch?' :19:
En ook kwa kleur scheelt het weer en is de een weer duurder dan de ander.

Tot nu toe 1 pup niet verkocht, dus het loopt wel goed :oeps:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marjoleine schreef:
laeken schreef: Je hebt fokkers die gewoon liegen, andere reu laten dekken om nog meer in te telen dan toegestaan.
Misschien heb je niet opgelet, maar andere reuen laten dekken kan niet meer hier in Nederland en gebeurt dus ook niet meer. DNA-test en zo ;)
Ah, dat wist ik niet. Blijkbaar was het nodig omdat er mee gesjoemeld werd. :wink: En dat was wat ik altijd al dacht. Ik zag soms nesten liggen dat ik dacht, jajaaa, die kleuren en die ouders, hmmmmm :denken: :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

laeken schreef:
Marjoleine schreef:
Ah, dat wist ik niet. Blijkbaar was het nodig omdat er mee gesjoemeld werd. :wink: En dat was wat ik altijd al dacht. Ik zag soms nesten liggen dat ik dacht, jajaaa, die kleuren en die ouders, hmmmmm :denken: :wink:
Is in NL sinds de zomer van 2014 verplicht. Beide ouderdieren en alle pups.

Sinds 2009 in België voor beide ouderdieren en alle pups waar het laboratorium dan 1 staal kiest om te controleren tov de afstamming ipv alle pups zoals in NL.
laeken
Zeer actief

crutz schreef:
laeken schreef:
Marjoleine schreef:
Is in NL sinds de zomer van 2014 verplicht. Beide ouderdieren en alle pups.

Sinds 2009 in België voor beide ouderdieren en alle pups waar het laboratorium dan 1 staal kiest om te controleren tov de afstamming ipv alle pups zoals in NL.
Kun je nagaan hoe onbetrouwbaar er blijkbaar gefokt werd in NL door SOMMIGE mensen. Want als een DNA test verplicht wordt zal dat een reden hebben. Dus het is nu iets meer dan een jaar verplicht? Dan snap ik dat niet wist. :wink:

Voor mij is het wel van de zotte dat "goede fokkers" met stamboomhonden bij de rasvereniging en de raad van beheer nog steeds niet betrouwbaar zijn in sommige gevallen. Dus dat dan nog steeds de pups eerst gecontroleerd moeten worden op hun DNA of ze wel van de ouders zijn die opgegeven staan.

Ik hoop dat ik niet weer alle fokkers op mijn nek krijg omdat ik gewoon over fokken van honden wil praten zonder dat iedereen zich aangesproken voelt en gaat roepen dat zij dat niet doen. Ik zeg ook nergens dat jullie dat wel doen of deden. Net zo min als ik zeg dat jullie bakken geld verdienen aan de pups. Ik zeg dat dat gebeurd en dat dat kan. Dat is iets heel anders.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Heavy schreef:
Marjoleine schreef:

Ik had het vanavond over pupprijzen tijdens de les en iemand vertelde dat als ze onder de prijs ging zitten, ze niet van haar pups zou afkomen: dan riep men direct dat er wel wat mis zou zijn met de pups. Ze heeft dwergkeesjes en die zijn duur.

Overigens is dekgeld vaak vele malen goedkoper dan de pupprijs. Vaak ongeveer de helft of nog minder, ik heb eens rondgevraagd bij een aantal rassen.
Er zijn ook reu eigenaren die nog 10% van de nestwaarde krijgen.
Het is maar net wat je afspreekt.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Marjoleine schreef:

Dekgeld voor een Havanezer in Duitsland tegenwoordig 1500€.
En dan moet je nog een contract tekenen dat je geen reu voor jezelf houd en/of aan een fokker verkoopt.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Xtine schreef: En dan moet je nog een contract tekenen dat je geen reu voor jezelf houd en/of aan een fokker verkoopt.
Huh? :denken:
Wat een idioterie! Dan is de reu-eigenaar zeker bang voor zijn broodwinning of zo?
Neeltje

Nanna schreef:
Heavy schreef:Dat zijn dus de dingen die bij de smous niet betaald worden. Geen dekgeld geen 10% van de nestwaarde geen eerste keus gratis pup enz. En dan kan je dus voor 400 euro een pup op de wereld zetten met de nodige testen en stamboom.
Waarom dat bij de Smous wel kan en er voor een Tibetaan opeens 1000 euro meer verlangd wordt is mij ook een raadsel hoor. Wat heeft die dan voor bijzonders dat dat zoveel meer geld moet kosten?
Die vraag kun je dan voor alle andere rashonden stellen. Waarom moet je voor een teckel een hoog bedrag neertellen? En een Tibetaan kost geen € 1400.
Neeltje

Nanna schreef:
LongFields schreef:
Xtine schreef: En dan moet je nog een contract tekenen dat je geen reu voor jezelf houd en/of aan een fokker verkoopt.
Huh? :denken:
Wat een idioterie! Dan is de reu-eigenaar zeker bang voor zijn broodwinning of zo?
Inderdaad. Dan is het toch gewoon een ordinaire geldkwestie. En maar krijsen dat ze fokken voor de rasverbetering :roll:
En met dat soort regels zullen er maar weinig zijn die daar intrappen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

laeken schreef: Kun je nagaan hoe onbetrouwbaar er blijkbaar gefokt werd in NL door SOMMIGE mensen. Want als een DNA test verplicht wordt zal dat een reden hebben. Dus het is nu iets meer dan een jaar verplicht? Dan snap ik dat niet wist. :wink:

Voor mij is het wel van de zotte dat "goede fokkers" met stamboomhonden bij de rasvereniging en de raad van beheer nog steeds niet betrouwbaar zijn in sommige gevallen. Dus dat dan nog steeds de pups eerst gecontroleerd moeten worden op hun DNA of ze wel van de ouders zijn die opgegeven staan.

Ik hoop dat ik niet weer alle fokkers op mijn nek krijg omdat ik gewoon over fokken van honden wil praten zonder dat iedereen zich aangesproken voelt en gaat roepen dat zij dat niet doen. Ik zeg ook nergens dat jullie dat wel doen of deden. Net zo min als ik zeg dat jullie bakken geld verdienen aan de pups. Ik zeg dat dat gebeurd en dat dat kan. Dat is iets heel anders.
Het kan al veel langer. Om gezeik te voorkomen ben ik toen ik de xHH er langs ging fokken in 2009 al gestart met van al mijn stamboom honden het DNA profiel te laten registreren en alle stamboom pups met een DNA profiel te laten vertrekken.

Weet van Mechel fokkers in de USA dat het daar al jaren verplicht is maar enkel bij
- import (reu of teef)
- Buitenlandse dekking
- KI (opgeslagen / afgenomen na 1 oktober 1998)
- reuen die meer dan "X" dekkingen doen
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Rosita Compagner schreef:
Marjoleine schreef: Ik had het vanavond over pupprijzen tijdens de les en iemand vertelde dat als ze onder de prijs ging zitten, ze niet van haar pups zou afkomen: dan riep men direct dat er wel wat mis zou zijn met de pups. Ze heeft dwergkeesjes en die zijn duur.
Smoesjes.......
Ik blijf me afvragen, wanneer we massaal besluiten om kleine hondjes voor 350, middenslag honden voor 500 en grote honden voor 750 te gaan verkopen hoeveel fokkers we dan nog overhouden. Zijn dat dan de kapitaalkrachtigen, de rasmalloten of ???
Waarom moeten kleine hondjes goedkoper zijn dan grote? Ze krijgen kleinere nesten en een keizersnee is denk ik niet veel goedkoper dan bij een grote. Ik vind die redenatie echt dom. Of is het omdat je grote honden fokt? Misschien moet het zo zijn dat je max 250 euro aan een nest mag verdienen. Dan kun je de kosten plus die 250 euro delen door het aantal pups wat je hebt gekregen. Dat lijkt me veel eerlijker.
Afbeelding
gevni havanezers
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

crutz schreef: Het kan al veel langer. Om gezeik te voorkomen ben ik toen ik de xHH er langs ging fokken in 2009 al gestart met van al mijn stamboom honden het DNA profiel te laten registreren en alle stamboom pups met een DNA profiel te laten vertrekken.

Weet van Mechel fokkers in de USA dat het daar al jaren verplicht is maar enkel bij
- import (reu of teef)
- Buitenlandse dekking
- KI (opgeslagen / afgenomen na 1 oktober 1998)
- reuen die meer dan "X" dekkingen doen
Bij de Duitse Herder weet ik niet beter of DNA wordt opgeslagen. Mijn Nanni uit 1996 was al DNA van opgeslagen, ook van Tuana uit 2005. Noah haar ouders ook, Noah is van 2008. Noah zelf niet, omdat er niet mee gefokt is.
Perry en Noah

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:
Rosita Compagner schreef:
Smoesjes.......
Waarom moeten kleine hondjes goedkoper zijn dan grote? Ze krijgen kleinere nesten en een keizersnee is denk ik niet veel goedkoper dan bij een grote. Ik vind die redenatie echt dom. Of is het omdat je grote honden fokt? Misschien moet het zo zijn dat je max 250 euro aan een nest mag verdienen. Dan kun je de kosten plus die 250 euro delen door het aantal pups wat je hebt gekregen. Dat lijkt me veel eerlijker.
Omdat ik ook kleine hondjes heb gefokt. Zelfs verschillende nestjes eenlingen. Daardoor weet ik hoe belachelijk weinig zo'n klein hondje eet.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Maar op zich maakt het me niet uit hoor, wat iemand voor z'n pups vraagt. Alleen lijkt het me beter om de prijzen te laten zakken wanneer je de markt van de broodfokkers ook wilt bedienen.

Je zou je dan als rashondenfokker wat duidelijker kunnen profileren en de mensen niet na de vraag 'wat kost dat' af laten haken
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Rosita Compagner schreef:Alleen lijkt het me beter om de prijzen te laten zakken wanneer je de markt van de broodfokkers ook wilt bedienen.
Ik zit hierover na te denken. Waarom zou je dat als fokker eigenlijk willen, vraag ik me af.
a Je bent geen filantropische instelling.
b De kopers van broodfok hondjes zullen gemiddeld genomen misschien de minder doordachte hondenbezitters zijn dan kopers van (te) dure pups.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Paisley schreef:
Rosita Compagner schreef:Alleen lijkt het me beter om de prijzen te laten zakken wanneer je de markt van de broodfokkers ook wilt bedienen.
Ik zit hierover na te denken. Waarom zou je dat als fokker eigenlijk willen, vraag ik me af.
a Je bent geen filantropische instelling.
b De kopers van broodfok hondjes zullen gemiddeld genomen misschien de minder doordachte hondenbezitters zijn dan kopers van (te) dure pups.
Omdat je anders zelf een veredelde broodfokker bent. Als je nestjes van 5 pups verkoopt a 1400 euro, maw je vraagt voor je nest 7000 euro dan verdien je meer aan je nest dan de gemiddelde broodfokker. Dat kun je dan wel rechtvaardigen met de pups zijn beter maar dat is soms maar de vraag. Fok je dan je twee nesten om geen belasting te betalen dan zit je op ongeveer 1000 euro extra inkomen in de maand. Fok je meer, omdat je bv 8 honden hebt, volkomen normaal aantal bij veel fokkers en het is ook volledig geaccepteerd vaak dat je niet fokkende hondjes herplaatst. Te oud of niet geschikt is verkopen. En je fokt bv 4 nesten omdat je daar prima mee weg komt als goede fokker dan fok je wel 2000 euro inkomen in de maand. Voor dat geld moeten broodfokkers wel 80 nesten het jaar verkopen.

Dus eigenlijk is het de vraag wie meer verdienen zal en wie meer een broodfokker is als je broodfokken ziet als fokken om brood op de plank te krijgen. :19:

Ik vergelijk het een beetje met de Action. Bij de Action kopen we allemaal onze goedkope meuk. Soms is dat spul helemaal niet slecht. Wel weet je dat het uit oneerlijke handel komt, gemaakt is in lage lonen landen en dat er uitbuiten van misschien wel kinderen aan vooraf ligt. Maar dat maakt blijkbaar niks uit lees ik in vele topics op dit forum als de Action weer wat leuks heeft. Je kan ook naar de fietsenmaker en je fietsrek van batavus kopen. Kwaliteit waarschijnlijk beter, gemaakt in Europa en geen kinderarbeid. Alleen veel duurder. De vraag is echter wie meer verdienen zal aan je rek. De Action of de fietsenmaker? En de vraag is, wat heb je voor je rek over en in hoeverre wil je nadenken over waar je fietsenrek vandaan komt.

Dus als je als fokker vindt dat het volledig terecht is dat je 1400 euro voor je pup vraagt omdat dat nu eenmaal de prijs van dat ras is dan moet je je wel afvragen of je nog wat mag vinden als mensen elders een pup halen omdat ze jouw pup niet kunnen betalen. Zij zijn dan de Action voor de koopjesjager en jij bent Dior onder de parfums. Allebei de zaken gaan alleen om geld. Zodra je Dior gaat verkopen voor de kostprijs met een beetje winst zal niemand meer Dioreee bij de Action halen. Dat is een ding wat zeker is. :wink:

Dus je hebt als fokker en rasvereniging wel degelijk wat in de melk te brokkelen als het om broodfok gaat. Ik zeg niet dat je er persoonlijk verantwoordelijk voor bent, maar of het goed is om winst te maken op honden en ze exclusief te gaan maken is ook de vraag. Want je weet prima dat dat in de hand gaat werken dat er mensen komen die daar geld in zien en die het "anders" gaan doen. :19:

Nogmaals, een nest mechelse herders is vele malen duurder om te fokken. Dat nest vreet wel 100 keer meer dan een nest schoothondjes, de ouders moeten allerlei papieren halen in de sport, meer testen doen om gezond verklaard te worden en ze kosten minder dan de helft. Waarom is een mechelse herder of welk ander goedkoop ras ineens ook goedkoper om te fokken en zit er minder marge op?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En begin niet over nestgrootte want de boerboel en de Ridgeback hebben zo ongeveer de grootste nesten die je kan bedenken en die honden kosten ook 1000 euro of meer zelfs. Soms werpen die teven 12 of meer pups. Ben je 2 maanden overspoeld met werk en pups en dan heb je 12000 euro. Ik vind dat prima verdienen als je het tegen het leuke werk af gaat zetten. Mag je met je 5 laekense herders van 600 euro op nog geen kwart van die winst zitten. Als je daar al winst op maakt. Met die 12000 gaat dat vast wel lukken.

Ik heb zelf zo vaak gedacht aan het nemen van een teef van een voor mij leuk ras en een keer een nestje doen. Gewoon goed fokken, goede pups proberen te maken en dan daarna lekker een maandje naar Zuid Afrika om eens te kijken in de nationale parken daar. Scheelt een hoop gespaar. En als ik toch al een Ridgeback teefje had gewild maakt het ook niet uit om die eens een nestje te laten krijgen. Lijkt me zelfs leuk. En dan ga ik 5 jaar lang 3 keer een nest fokken. Dan hou ik daar schat ik met wat geluk 25000 euro winst aan over. Want ik neem aan dat ik met 5000 euro wel uit de kosten kom vwbt het grootbrengen van 3 nestjes. En dan neem ik daarna lekker een maandje vrij om eens heerlijk rond te hangen in Kruger Park, klein nieuw autootje te kopen en mooie kleren en misschien ook nog een teefje aanhouden omdat het ook wel leuk is om over 5 jaar een keer een maandje naar Australie te gaan. En het lijkt me ook wel leuk om twee RR te hebben en daar prima voor te zorgen. Beetje mee showen en lekker mee wandelen. :19:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

laeken schreef: Dus eigenlijk is het de vraag wie meer verdienen zal en wie meer een broodfokker is als je broodfokken ziet als fokken om brood op de plank te krijgen. :19:
Is dat eigenlijk wel zo? Want ik associeer het direct met dierenleed, uitbuiting en zieke honden.
Ik vind geld verdienen met handel in dieren op zichzelf niet verwerpelijk. Je moet ergens je brood vandaan halen. Als je dr maar goed in bent.
Als een paardenboer het voor elkaar krijgt om zijn Friese hengsten voor 50.000 euro te verkopen naar Amerika, is er niemand die hem schuin aankijkt en hem verwijt dat hij de malafide paardenhandel in stand houdt. En een paard kun je voor het zelfde bedrag aan de vreet houden als wat je aan een flinke hond kwijt bent.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Paisley schreef:
laeken schreef: Dus eigenlijk is het de vraag wie meer verdienen zal en wie meer een broodfokker is als je broodfokken ziet als fokken om brood op de plank te krijgen. :19:
Is dat eigenlijk wel zo? Want ik associeer het direct met dierenleed, uitbuiting en zieke honden.
Ik vind geld verdienen met handel in dieren op zichzelf niet verwerpelijk. Je moet ergens je brood vandaan halen. Als je dr maar goed in bent.
Als een paardenboer het voor elkaar krijgt om zijn Friese hengsten voor 50.000 euro te verkopen naar Amerika, is er niemand die hem schuin aankijkt en hem verwijt dat hij de malafide paardenhandel in stand houdt. En een paard kun je voor het zelfde bedrag aan de vreet houden als wat je aan een flinke hond kwijt bent.

Voor mij is dierenhandel hoe dan ook wel verwerpelijk in de zin van dieren zijn in mijn ogen geen handelswaar. Zodra ze dat worden gaan er hoe dan ook andere belangen spelen dan die van het dier. In de huidige tijd is er enorme handel in dieren. Vrijwel al die handel gaat gepaard met veel leed. De handel in vleesdieren is het ergste. Alhoewel je de handel in honden eigenlijk niet mag uitvlakken vwbt dierenleed. En de handel in vogels is ook niet mis.

Handel in papegaaien is echt gruwelijk. Van babies verkopen aan particulieren tot hele oerwouden leegvangen. Ook grote kwekers misbruiken de dieren enorm als legmachines en fokproducten.

Afbeelding

De handel in reptielen zelfde verhaal.

Afbeelding

Eigenlijk zou de ideale situatie zijn dat dieren gefokt worden uit hobby. Verhandeld worden als hobby en dus feitelijk tussen mensen die een hobby hebben zouden worden uitgewisseld.

Het is niet voor niets dan om de zoveel tijd gruwelijke misstanden naar boven komen rondom de hondenfokkerij. Grotere goed aangeschreven kennels die als een zeepbel klappen omdat het niks dan een grote broodfokkerij blijkt te zijn. Overal honden in benches, showkampioenen die vervilt in een garage in een kooi wonen om slechts nog te dekken om op de stambomen te komen. Dat gebeurd zo ontzettend vaak dat het de vraag is in hoeverre de bonafide hondenfokkerij niet net zo slecht is als de malafide.

Geef mij maar een nest van een fokker met 2 of 3 teefjes uit de woonkamer. Geen kennels, geen grote roedels, geen dekreuen in de opslag en geen show na show na show met tien teven om maar alles op papier netjes te krijgen.

Want hoe vaak hebben we dit niet al gezien?

En dat is echt puur en alleen het gevolg van fokken, geld en meer en meer willen. Ook de paardenhandel is niet fris hoor. Merries die hele winter lang op stal staan met een veulen in de buik. Dan in de lente gaan ze op de weides. Dan na 3-4 maanden worden de veulens al bij de merries weg gehaald en zijn de merries al weer zwanger. Die gaan weer maanden en maanden in een donkere stal om het jaar daarop weer geld te verdienen. De veulens gaan naar markten waar het ook niet altijd even netjes gaat.

Dus nee. Wederom heb ik liever een veulen van een paard van een eigenaar die er veel mee doet, een mooie hengst koos en rustig en liefdevol een veulen heeft gefokt. Niks handel, hobby.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:Ah, dat wist ik niet. Blijkbaar was het nodig omdat er mee gesjoemeld werd. :wink: En dat was wat ik altijd al dacht. Ik zag soms nesten liggen dat ik dacht, jajaaa, die kleuren en die ouders, hmmmmm :denken: :wink:
Ja, het is de dood in de pot, want nu kan dat niet meer.
Dat zullen sommige rassen best gaan merken.
laeken schreef:En je fokt bv 4 nesten omdat je daar prima mee weg komt als goede fokker dan fok je wel 2000 euro inkomen in de maand.
Dat kan niet. Dan ben je belastingplichtig.

Overigens kosten kleine hondjes in onderhoud misschien minder maar de onderzoeken zijn natuurlijk niet goedkoper omdat ze kleiner zijn. En de nesten zijn wel kleiner meestal.
Naar mijn indruk zijn ze trouwens niet goedkoper. Ierse wolfshonden gaan voor 1500, vlinderhondjes ook. Bordeaux doggen gaan voor 2000, chihuahua's ook.
Voor die paar euro aan eten hoef je geen grote dan wel kleine hond te nemen lijkt me. En de grote worden minder oud, dat loopt sneller door, kun je eerder weer nieuwe fokken.
Nee, volgens mij is klein duurder, goed beschouwd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

Dat zijn details die afleiden. Sommige kleine hondjes krijgen overigens ook gewoon grotere nesten. Volgens mij krijgen tekkels bv niet standaard maar twee of vier pups. Verder gaan die tijger toy dingen ook voor fikse bedragen weg. Waar het om gaat is dat je door zo te handelen in dieren en er zoveel winst op te maken de markt zelf verziekt. Je werkt Action hondjes in de hand met alle leed die daarbij komt kijken en je zorgt daarnaast voor de verleiding meer en meer te gaan fokken en veel teveel honden te nemen. Met weer als gevolg dat dat ook langzaam maar zeker in leed en ellende gaat toenemen. Ook als je belasting betaald dan verdien je nog. Verder gaan mensen natuurlijk belasting ontduiken. Dat lijkt mij volkomen logisch.

Ik heb wel eens iemand gesproken die een lening ging aanvragen en die dacht dat wel te krijgen op basis van een doggenteef die loops was. Immers, over 4 maanden kon ze alles makkelijk terug betalen want dan kon ze de pups verkopen :schrik:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Markiesjes hebben gemiddeld genomen zo'n 4 pups per nest. Een nest van 6, zoals waar Elco uit komt, is echt enorm. Ze hebben bij de markiesjes er inderdaad voor gekozen om de pups zo goedkoop mogelijk te houden om ze niet te aantrekkelijk te maken voor broodfok, maar ja, zo'n wachtlijst werkt dan weer tegen... Een markiesjepup kost tegenwoordig iets van 650 euro, geloof ik. Daar gaat ook een bedrag van naar de vereniging, waardoor mensen die nu een pup kopen geen kosten meer hebben aan het prcd-PRA-DNA-onderzoek. Dat betekent ook dat het niet meer aantrekkelijker is om een pup uit vrije ouders te nemen: je betaalt met z'n allen aan dat onderzoek. Wat er niet aan dat DNA-onderzoek uitgegeven wordt, komt in een aparte pot ten behoeve van onderzoeken als het onderzoek naar de 'neuropathie' die opgedoken is in het ras.
Als je maar 1 of 2 pups in het nest hebt, heb je als fokker al snel meer kosten, puur aan het nest, dan dat het je oplevert. Met 3 en geen rare dingen als keizersnede, eclampsie en dat soort complicaties speel je ongeveer quitte. Rijk word je dus niet van het fokken van markiesjes...
Nee, dan kun je beter je markiesje-reu inzetten via marktplaats als dekreu. Als je dan hetzelfde dekgeld vraagt als in de vereniging, is dat dus 300 euro per dekking. Geen verplichte tests, geen verplichte keuring, geen afstammingscontrole, geen maximum aantal dekkingen, geen leeftijdsbeperking, zeer gewild als dekreu *kassa!*
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

laeken schreef:Voor mij is dierenhandel hoe dan ook wel verwerpelijk in de zin van dieren zijn in mijn ogen geen handelswaar. Zodra ze dat worden gaan er hoe dan ook andere belangen spelen dan die van het dier. In de huidige tijd is er enorme handel in dieren. Vrijwel al die handel gaat gepaard met veel leed. De handel in vleesdieren is het ergste. Alhoewel je de handel in honden eigenlijk niet mag uitvlakken vwbt dierenleed. En de handel in vogels is ook niet mis.

Handel in papegaaien is echt gruwelijk. Van babies verkopen aan particulieren tot hele oerwouden leegvangen. Ook grote kwekers misbruiken de dieren enorm als legmachines en fokproducten.

Afbeelding
Een beetje off-topic maar oké. Dat met die vogels is echt afschuwelijk :ugh: Ik ben vorige week op cursus geweest bij Hooimeijer (één of ander vooraanstaand mannetje over gedragstherapie bij papegaaien) en toen hebben we het ook over die vogelhandel gehad. Die mensen zijn gestoord. :piew: Er zitten daar dus papegaaien die in het wild zo goed als uitgestorven zijn. En mocht er nog één vliegen worden ze van de boom geplukt. Depressief, kaalgeplukt uit stress, en vaak ook met ernstige leverziekten. Die arme beesten worden gewoon niet verkocht ondanks dat ze voor maar €500 over de toonbank gaan, i.t.t. de €15.000 waarvoor ze er over zouden moeten gaan. :19: En dan worden ze gewoon weer op de volgende uitverkoop tentoongesteld. :kotz:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”