Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
voorboomer schreef:Verwacht wel dat een rashond bij een echt goede fokker wel wat meer kost maar die ene was van marktplaats... wist niet of ik dat veel of weinig moest vinden... heb inmiddels nog een fokster gesproken 45 minuten aan de lijn gezeten.. krijgt in december pappies... dus weer wat om over na te denken
Het is logisch dat je de pup zo snel mogelijk wilt . Je zou wel eens kunnen informeren bij deze hoe duur het bij haar is, en wellicht bij die andere waar je het net over had. Dan weet je een beetje wat je eraan kwijt bent.
Dat doet ze al
Ik las het ook als een vraag hoor: is dat een redelijk bedrag of niet?
Niks mis met een duidelijk bedrag als je daar kwaliteit voor krijgt in zowel de pup als de nazorg. Vind ik.
voorboomer schreef:Ik wil eigenlijk liever vorige week al een hond.. maar dat lukt helaas niet....
heb er nu twee gesproken de ene kost 1250 en de tweede 1150.
Dat het duur is zeg ik niet..... maar veel geld is het wel.... dus moet je goed overna denken ook... maar voor een echt maatje... wat is dan geld.... (al kun je ook overdrijven) Ik denk wel dat 1250 echt de max is dat ik voor een hondje uit wil geven.. maar dat lijkt me redelijk...?!
Ik denk dat dat voor mij ook de max zou zijn hoor.
Ik ken iemand met een hondje van 3000 euro, maar dat zou voor mij veel te veel zijn. Dat vind ik dan inderdaad ook richting het overdrijven gaan!
voorboomer schreef:Verwacht wel dat een rashond bij een echt goede fokker wel wat meer kost maar die ene was van marktplaats... wist niet of ik dat veel of weinig moest vinden... heb inmiddels nog een fokster gesproken 45 minuten aan de lijn gezeten.. krijgt in december pappies... dus weer wat om over na te denken
Het is logisch dat je de pup zo snel mogelijk wilt . Je zou wel eens kunnen informeren bij deze hoe duur het bij haar is, en wellicht bij die andere waar je het net over had. Dan weet je een beetje wat je eraan kwijt bent.
Dat doet ze al
Ik las het ook als een vraag hoor: is dat een redelijk bedrag of niet?
Niks mis met een duidelijk bedrag als je daar kwaliteit voor krijgt in zowel de pup als de nazorg. Vind ik.
Ah sorry, niet gelezen dat er al naar kosten geïnformeerd waren.
Ik had bij beide gesprekken een goed gevoel bij.. de tweede zit wat dichter in de buurt.. en denk dat daar toch meer dan mijn voorkeur naar uit zal gaan...
Ik zie vaak zulke hondjes lopen... vind ze erg leuk.. deze kennel heeft nog geen pUppies (autocorrectie maakt er steeds pappies van ) Zou het raar zijn om te vragen of je een keer mag komen kijken bij de kennel en de hondjes zo dat je eens echt kennis kan maken met de honden/soort honden? En te kunnen zien of er een klik is tussen de kennel en mij? Of is dat een beetje stom....
Jullie zullen misschien me wel uitlachen hahahaha.... maar dit is mijn eerste eigen hond vroeger hadden wij een wat grotere hond (kruising bouvier) zat van alles in maar was de liefste hond die ik mij kan bedenken... mee opgegroeid.. (15r geworden) Daarna wel altijd de behoefte gehad maar nooit de mogelijkheid...
Sas schreef:nee hoor , dat is niet stom. Dat kan je gerust vragen, ook bijv. omdat je nader wil kennis maken met het ras.
juist heel erg goed ook. Ik denk dat de fokker daar ook erg blij mee zal zijn. Je ziet dan de volwassenhondjes zonder dat je verleidt wordt door de puppies van dit ras. En wees eerlijk mooiere puppies zijn er gewoon niet en volwassen hondjes overigens ook niet. samen met de coton.
lor1_1984 schreef:Ik vind die bovenste een beetje een boomertje of Shih Tzu met neus en die onderste een bastaardje qua uiterlijk, wel allebei erg leuk.
Nou, dit zijn dus Havanezerpups.
Ze worden niet langharig geboren he
Zeker de onderste heeft ontegenzeggelijk een Havanezer-expressie.
LongFields schreef:Die onderste, daar zou ik zó voor zwichten, wat een leukerd!
Blijft het zwart zo zichtbaar of vervaagt dat als ze volwassen worden Marjoleine?
Soms vervaagt het, als ze het gen hebben daarvoor. Deze heeft het niet zo te zien.
lor1_1984 schreef:die onderste lijkt een wat ruwere/stuggere vacht te hebben, klopt dat?
Nee, die vacht is anders doordat de pup wat ouder is. De bovenste is echt nesthaar, die is denk ik een maand of vier.
De onderste schat ik op 7-8 maanden.
Dat een pup gaat verkleuren kun je met 8 weken al zien. Dan zijn ze vaak al licht op de huid. Zo wist ik ook dat onze Spikey nooit helemaal wit zou worden. Wel lichter maar niet wit.
Wil je dus perse een pup die niet helemaal wit wordt kijk dan onder de vacht bij de haar aanzet vanaf een leeftijd van 6 weken.
Rosita Compagner schreef:Doe de prijs naar beneden en je vaagt het hele boomerverkoopcircuit weg. Dit soort hondjes moet toch wel voor 500 euro gefokt kunnen worden?
Ik schrik eerlijk gezegd ook wel wat van de prijzen
Rosita Compagner schreef:Doe de prijs naar beneden en je vaagt het hele boomerverkoopcircuit weg. Dit soort hondjes moet toch wel voor 500 euro gefokt kunnen worden?
Ik schrik eerlijk gezegd ook wel wat van de prijzen
Een tibetaan, iets groter dan de hava, kost al €1400
Ik vind die prijzen bijna de hele oorzaak voor broodfok. Niemand haalt een hond voor 400 euro van mp als je er ook een goed hondje van een fokker voor kan kopen. Een goede mechelaar of laeken van een goede fokker kost 600 euro maar een harig klein hondje dat veel minder vreet 1400? Belachelijk.
Een hava of coton krijgt kleine nestjes meestal maar 3 á 4 pups. Als je ziet welke testen er allemaal gedaan moeten worden dan vind ik de prijs helemaal niet zo gek. Ik vind het veel gekker dat er van een ras waar er met gemak 13 uitrollen de pup prijs nog hoger is dan bij deze leuke kleine gezelschapshondjes die ook nog een in de meeste gevallen veel langer leven.
Rosita: Tja als iemand al een kruising fokt uit geteste ouders dan ligt de prijs ook echt niet onder de 500 euro dus dit vind ik een rare opmerking.
laeken schreef:Ik vind die prijzen bijna de hele oorzaak voor broodfok. Niemand haalt een hond voor 400 euro van mp als je er ook een goed hondje van een fokker voor kan kopen. Een goede mechelaar of laeken van een goede fokker kost 600 euro maar een harig klein hondje dat veel minder vreet 1400? Belachelijk.
En zelfs die mechelaars gaan op marktplaats als zoete broodjes over te toonbank ook bij broodfokkers vandaan zonder stamboom. Gewoon omdat mensen denken dat ze dan goedkoper uit zijn dan bij een echt goede fokker. De mens wil nu eenmaal bedonderd worden.
blacky schreef:Een hava of coton krijgt kleine nestjes meestal maar 3 á 4 pups. Als je ziet welke testen er allemaal gedaan moeten worden dan vind ik de prijs helemaal niet zo gek. Ik vind het veel gekker dat er van een ras waar er met gemak 13 uitrollen de pup prijs nog hoger is dan bij deze leuke kleine gezelschapshondjes die ook nog een in de meeste gevallen veel langer leven.
Rosita: Tja als iemand al een kruising fokt uit geteste ouders dan ligt de prijs ook echt niet onder de 500 euro dus dit vind ik een rare opmerking.
Zolang er flink verdient moet worden op hondjes heb je gelijk. Ik zou pups gewoon voor een prikkie wegdoen. Ik wil toch fokken? Als je alle testen op gaat tellen dan heb je nog niet de prijs van 1 pup van 1400 euro. De twee nesten daarna heeft je nog meer opgeleverd want de testen blijven dan gewoon geldig. Een nest van vier schoothondjes grootbrengen kost je echt geen 5600 euro. Puur winst. Eigenlijk is goed fokken ook gewoon broodfok bij sommige rassen
Ik vind de prijs vanuit het oogpunt van de fokker helemaal niet gek, maar dat zou mij als klant weer vrij weinig kunnen schelen. De gemiddelde pupkoper kijkt helemaal niet naar wat er bij het fokken komt kijken en of dat bedrag het allemaal wel of niet waard is. Ik als klant zou daar ook niet de dupe van hoeven worden vind ik. Als je je dat als fokker niet kunt permitteren dan ga je toch goedkopere honden fokken? Ik vind het een behoorlijk bedrag voor zo'n klein hondje, en ik kan me heel goed voorstellen dat sommige mensen overwegen een broodfokhondje voor een kwart van het bedrag te halen. Het blijft toch een 'product' voor de wet en het is weinig rendabel t.o.v. de andere optie (er vanuit gaande dat niet elk broodfokhondje ziek is). Ik hoor genoeg verhalen in mijn omgeving van mensen die slecht ter been zijn èn dus niet kunnen werken/minder te besteden hebben èn wel een hondje willen. Dan wordt een ras-gezelschaphond wel belachelijk prijzig bevonden.
Aan de andere kant, als je een rashond wilt maar geen €1500 voor een pup wilt betalen ben je er zelf bij en kun je ook voor een ander ras gaan.
Het is overigens helemaal geen aanval naar fokkers van te-dure hondjes want ik begrijp het volkomen, maar er is ook een andere kant dan de fokker-kant.
Marloes1 schreef:Hou er bij een langharige hond rekening mee dat castreren problemen kan gaan opleveren met de vacht. Als je geen zin hebt in loopsheid, neem dan een reu en laat hem intact.
Da's wel iets waar je dus al over na moet denken.
Zijn meestal de spaniel ,retrievers , setter vachten een aanverwante.
Je vergeet de ruwharige, die krijgen ook drama vachten na castreren;)
Ruwharen hebben een baard, veranderen dus nauwelijks.
Ik ken heel wat ruwharige jack russells en teckels die na castratie drama vachten kregen hoor
laeken schreef: De twee nesten daarna heeft je nog meer opgeleverd want de testen blijven dan gewoon geldig. Een nest van vier schoothondjes grootbrengen kost je echt geen 5600 euro. Puur winst. Eigenlijk is goed fokken ook gewoon broodfok bij sommige rassen
Nee.
Ten eerste vergeet je voor het gemak dat oogtesten jaarlijks herhaald moeten worden en ten tweede vergeet je voor het gemak dat er ook nog dekgeld is.
En alle officiele papieren en aanverwante zaken, de entingen enzovoorts.
Ik ben met je eens dat de prijzen aanzienlijk zijn maar zoals jij het voorstelt is het ook niet.
Als de pupprijs omlaag gaat, wordt het dekgeld ook minder. Oogtest kost 75 euro? En officiële papieren en entingen worden per pup berekend en zijn bij een klein nest ook minder dan bij een groot.
Van mij mag een fokker best wat overhouden aan een nest, maar doe dan niet alsof dat niet zo is.
kipo schreef:Als de pupprijs omlaag gaat, wordt het dekgeld ook minder. Oogtest kost 75 euro? En officiële papieren en entingen worden per pup berekend en zijn bij een klein nest ook minder dan bij een groot.
Van mij mag een fokker best wat overhouden aan een nest, maar doe dan niet alsof dat niet zo is.
Dat doet niemand.
Overigens is het lang niet altijd zo, maar dat is het risico als je fokt.
Maar inderdaad, soms houdt je er wel aan over. Ik denk niet dat iemand dat ontkent.
Maar nee hoor, de pupprijs en het dekgeld hebben niets met elkaar te maken.
Die verschillen ook per eigenaar van de reu.