Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

veelvuldig ontlasting, soms met wat slijmbloed, pup 9 weken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Aantal honden: 2

veelvuldig ontlasting, soms met wat slijmbloed, pup 9 weken

Ongelezen bericht door Prul »

Ik heb sinds een week een franse bulldog pup in huis, ze is nu 9 weken.
Bij de fokker is ze afgespeend op carocroc puppybrok.
Ze heeft hier veelvuldig ontlasting van, minstens 12 keer per dag, soms wel 3 of 4 keer per half uur. De ontlasting was de eerste 2 dagen gevormd, daarna een beetje zalfachtig en komt er uit als een sliertje tandpasta uit de tube zeg maar.
De laatste dagen zit er af en toe een druppel slijmbloed bij, en vandaag hing er een druppel helder bloed aan haar kontje. Volgens mij is het uiteinde van haar endeldarm en/of anusje geïrriteerd door dat veelvuldige gepoep. Ze is verder goed speels en levendig. Gisteren had ze een beetje verhoging vanwege de 2e puppyenting maar dat is weer over.
Ik ben niet zo'n fan van carocroc en omdat de ontlasting de eerste dagen goed ging en ze verder lekker ontspannen was ben ik al na enkele dagen over gegaan op 75% Carocroc en 25% Dog Lover's Gold. Ik voer naar behoefte.
Ze hoeft pas met 12 weken opnieuw ontwormd te worden.

Ik weet niet of het nodig is hier actie op te ondernemen. Nu al ontwormen (en de darmen nog meer overstuur maken?), mestonderzoekje laten doen of voeding aanpassen?

Ik ga setje voor mestonderzoek bestellen bij VPL 't Woud (inclusief giardia). Ik heb vandaag mijn pot sanofor veendrenkstof geopend en ga vanaf nu daar dagelijks een theelepeltje geven.

Wat raden jullie aan ivm de voeding: doorgaan met wat ik nu geef, sneller over op de dog lover's gold, want minder vulstof en dus minder ontlasting; of nu al iets van rauw vlees introduceren en wat dan? Ik kan hier in het dorp farmfood kvv krijgen, maar dan een complete versie of eventjes alleen de pens om de darmflora op te bouwen en dan wel of niet in het begin eerst even wat kokend water erover?

Ik lees hier al zoveel jaren mee, maar ik vind het nog steeds lastig om tussen alle goeie adviezen datgene te pikken wat voor mijn hond goed is/zou kunnen zijn...

Ik ben een beetje huiverig om naar de dierenarts te gaan omdat die waarschijnlijk als een soort pavlov-reflex meteen met panacur komt aanzetten. Mijn berner heeft dit soort ontlasting als jonge pup ook gehad, en na een aantal extra ontwormkuren heb ik toen besloten niet meer het standaard ontwormschema te hanteren maar alleen op geleide van die testjes van 't Woud, met als gevolg dat ze nooit meer een wormkuur nodig had. Uiteindelijk is het met mijn berner ook helemaal goed gekomen, maar ik weet niet meer precies hoe, waarschijnlijk door verder niks te doen behalve wat sanofor iedere dag.

Ik geef even twee foto's van de laatste twee 'zittingen' van vandaag, die bestonden uit alleen maar wat slijmbloed. Bij die ene foto ligt mijn trouwring erbij, om een idee van hoeveelheid te geven. Gelukkig liggen er veel dorre blaadjes in de tuin zodat ik het gemakkelijk kon oprapen :engel:

Afbeelding

Afbeelding
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
S@ndr@
Zeer actief

Re: veelvuldig ontlasting, soms met wat slijmbloed, pup 9 we

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik lees dit en denk gelijk Giardia.. of een andere darmparasiet, ik zeg ontlasting opvangen van een paar dagen voor de zekerheid, kun je laten testten bij de DA, maar t kan ook gewoon een darm ontsteking zijn of zo, pavlov of niet ik zou hem even na laten kijken hoor voor de zekerheid
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Ik weet van mezelf dat ik een bezorgde muts ben als het op mijn hond aankomt, maar ik zou dit zeker door de DA laten nakijken. Kan me bijna niet voorstellen dat zo extreem vaak ontlasting hebben met ook nog bloed erbij sec door de brokken komt.

Joy deed het als pup ook niet goed op verschillende soorten brok (Jarco, Profine en nog één die ik vergeten ben) en had een keer of vijf, zes per dag te slappe ontlasting. Dat zag er toch echt anders uit dan dit en bloed heb ik nooit gezien. Ik ben toen eerst twee en later drie dagen in de week kvv gaan geven. Omdat haar ontlasting op de kvv-dagen prima was en het op de brokkendagen steeds mis ging, ben ik later helemaal overgegaan op kvv.
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ik zou de ontlasting eerst laten nakijken. Als de pup geen vers vlees gewend is zou ik dat niet geven omdat als de weerstand van de pup verlaagt is kan door vers vlees juist extreem bacteriegroei ontstaan vooral door KVV soorten waar kip in zit. Maar eerst naar de DA voor een ontlastingtest. Veel succes
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou toch maar eens op Parvo laten controleren. Komt de pup van een goede fokker?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

parvo?
Coccidiosis?
Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.

Ja hoor, geen puppyfarm pup maar erkende fokker, in huis groot gebracht en alles er op en eraan. Ik verwacht zeker geen parvo, dat zou toch gruwelijk moeten stinken?

Ik heb wat ontlasting bewaard nu in de koelkast, kwam gelukkig weer een zalfpoepje. Daar ga ik straks mee naar dierenkliniek Den Heuvel in Best, tussen half twee en twee, ik heb al gebeld. Als er nog meer poep komt neem ik daar ook monsters van mee.

Ze heeft net haar piepkip weer vermoord en zit nu brokjes te eten. Dus wat dat betreft zit het goed.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
mosquito1980
Zeer actief

Goed dat je het laat onderzoeken.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Prul schreef:Ja hoor, geen puppyfarm pup maar erkende fokker, in huis groot gebracht en alles er op en eraan. Ik verwacht zeker geen parvo, dat zou toch gruwelijk moeten stinken?

Ik heb wat ontlasting bewaard nu in de koelkast, kwam gelukkig weer een zalfpoepje. Daar ga ik straks mee naar dierenkliniek Den Heuvel in Best, tussen half twee en twee, ik heb al gebeld. Als er nog meer poep komt neem ik daar ook monsters van mee.

Ze heeft net haar piepkip weer vermoord en zit nu brokjes te eten. Dus wat dat betreft zit het goed.
Dan heb je in elk geval vlot zat meer duidelijkheid bij hun. Ze kunnen veel zelf gelukkig

Beterschap.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ziet er in ieder geval niet goed uit.
Prul
Zeer actief

Terug uit Best. Flotatieonderzoek (zeg ik het goed?) op wormeieren en coccidiose negatief, snaptest giardia negatief. Algemeen onderzoek: gezond levendig hondje. Conclusie: waarschijnlijk geïrriteerd darmslijmvlies, isogel mee gekregen.

Vooralsnog gerustgesteld :ok:
mosquito1980
Zeer actief

Fijn, heb je in ieder geval een rustige Zondag :ok:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Parvo heeft inderdaad een specifieke geur, die herken je overal als je 'm 1x geroken hebt ;)

Hopen dat de uk er snel bovenop komt, hier had ik als niet-eens-zo-overdreven-bezorgde-hondenmoeder ook gelijk mee bij de dierenarts gezeten :)
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Fijn dat het meeviel. Beterschap.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou toch neigen naar overzetten op KVV, en redelijk snel ook. Alleen al omdat ze dat makkelijker verteren (minder belastend voor de darmen) en het ruim voldoende vocht bevat. Nu moet ze waarschijnlijk behoorlijk wat drinken om haar vochtgehalte op peil te houden, dat stukje heb je met KVV dan al gewonnen. De overgang kan ook lastig zijn, maar deze brokken doen haar zo te horen ook weinig goeds. Een aantal pups van hier zijn bij hun nieuwe eigenaren vrij vlot overgezet op het voer dat zij standaard voeren, bij sommige was dat brok en anderen KVV maar alle pups zijn vrij vlot en probleemloos overgezet op het nieuwe voer. Dat kan ook best soepel verlopen dus.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb het met mijn pup ook gehad. Darmpjes totaal overstuur in de eerste twee week dat ik dr had.
Er overkomt zo'n hommel ook nogal wat en als er eenmaal diarree is, is het heel lastig te doorbreken.

Een volwassen hond laat ik vasten bij diarree. Dat helpt meestal erg goed. Bij zo'n jonge pup zou ik het niet zo snel doen, maar misschien is het al genoeg om even een dagje een stuk minder te geven.

Je zegt dat je voert naar behoefte. Als je eens op de zak gaat kijken hoeveel hij 'volgens het boekje' zou moeten hebben, komt dit dan een beetje overeen? Want darmen kunnen ook totaal overstuur raken van teveel voedsel.
Afbeelding
Prul
Zeer actief

Ze eet zeker niet meer dan dat ze mag hebben volgens de richtlijn, eerder minder.

Ze heeft ook niet echt diarree, de poep is zo'n sliertje zalf uit een tube zeg maar, maar als je het op wilt ruimen pak je er doorheen zeg maar, niet echt een drolletje.

Eerst dacht ik omdat het kwam dat iedere keer als ze buiten iets gedaan had, ik haar beloonde met een klein stukje gedroogde long. En omdat ze dus erg vaak een plasje of poepje buiten deed, kreeg ze ook vaak een beloning. Ik had die stukjes overigens wel heel klein geknipt, om er een hap-slik-weg-ding van te maken. Maar goed, ik dacht dat het misschien toch te veel was, dus nu beloon ik met die kleine puppybrokjes van carocroc die ze toch al eet, daar doet ze het ook voor :D

Vanochtend heeft ze dus al een aantal keren ontlasting gehad die iets dikker in doorsnee en ietsje steviger was (door de isogel?), maar op het eind komt er dan toch een druppel bloed/slijmpoep en ze is nu ook al een aantal keren naar buiten geweest omdat ze aandrang heeft en dan alléén een druppel bloed/slijmpoep produceert.

Ik herinner me dat mijn Berner precies hetzelfde heeft gehad.

Ik durf nu nog niet goed over op kvv omdat er ook stemmen zijn die zeggen dat die darmen al zo van streek zijn en dat die bacteriën in de kvv dan schade kunnen aanrichten. De Farmfood site adviseert (vooral bij verdenking op/vastgestelde giardia) om juist wel over te gaan op kvv, maar de eerste dagen daar even een paar seconden heet water overheen te laten gaan. Wie het weet mag het zeggen. :scratch:

Ik kijk het nog even aan, ga door met de voeding omzetten zoals ik van plan was en dus vanaf morgen over op carocroc/dog lovers gold 50/50% ipv 75/25% Beloning blijft voorlopig de carocroc omdat die zo ieniemienie klein zijn. Verder ga ik natuurlijk door met de isogel en de sanofor.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het zorgelijk als een pup direct al begint met darmproblemen. Als de pup niet tegen de brokken kon, hoe is het pupje dan groot geworden? Het diertje krijgt neem ik aan hetzelfde als bij de fokker.
Dat die brokken niet verdragen worden vind ik dus raar. Een hond is een hond en hondenbrokken zijn hondenbrokken. Als de pup ze niet kan verdragen dan ligt dat meer aan de pup dan aan de brokken.

Dus ik zou wel wat bezorgd zijn over mijn pup als die meteen last krijgt van het voer. Wat gaat volgen? Allergieën, gevoelige darmen? Speciaal voer? Wat zegt de fokker? Franse bulldoggen zijn natuurlijk wel hondjes waar je met wat pech jaarlijks meerdere keren mee bij de dierenarts zit.
Afbeelding
Prul
Zeer actief

Zoals je kunt lezen is ze bij de fokker afgespeend op de carocroc. Je hoort mij niet zeggen dat ze niet tegen die brokken kan. De reden dat ik over wil op DLG is omdat ik vind dat er te veel vulstof, bietenpulp en granen in carocroc zit. En mijn ervaring is dat honden op DLG minder vaak ontlasting hebben dan op carocroc. Dus ik wil sowieso over op DLG.

Het darmprobleem hoeft dus niet noodzakelijkerwijs verband te houden met de brokken. Ik probeer alleen een zo volledig mogelijk beeld te schetsen. Ik denk zelf wel dat door een brok met zoveel vulstof ze vaak moeten poepen en dat dit wellicht gecombineerd met de stress van het verhuizen en/of de beloning van gedroogde long voor zorgt dat haar darmen wat geïrriteerd zijn geraakt.

Ik hou het in de gaten maar vooralsnog blijf ik nu hopen dat het overgaat zoals ook bij mijn berner gebeurd is. Maar dan zonder alle extra waarschijnlijk overbodige wormkuurtjes. Daarom wil ik haar naar de DLG hebben, omdat ik er van uit ga dat minder vaak poepen haar darmen ook rust geeft. (mijn berner was indertijd afgespeend op royal canin, en dat heb ik de eerste tijd ook aangehouden maar dat is dus ook zo'n veel-poep-brok)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Lemuria schreef:Parvo heeft inderdaad een specifieke geur, die herken je overal als je 'm 1x geroken hebt ;)

Giardia ook :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Eén van mijn honden kreeg ontlasting met zo'n slijmlaagje erover van de Doglovers gold brok. Ook twee van de anderen deden het er niet goed op, meer ontlasting en wat slapper. Dat ging om volwassen honden, en het was ook niet onmiddellijk. Maar na een aantal dagen/week ging de ontlasting achteruit. Ik heb het nog een tijdje geprobeerd, ik dacht misschien is het een virusje ofzo, want mijn honden kunnen praktisch alles eten zonder dat ze last krijgen van hun darmen.

Ik wilde ook graag overstappen omdat het een goed bekendstaande brok is, maar mijn honden deden het er gewoon niet goed op. Weer terug op de Proplan en het probleem was over. Wel is Sientje daarna wat gevoelig gebleven op haar darmen, ze kan bijvoorbeeld ook niet meer zo goed tegen smuldier kip.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Prul
Zeer actief

Sorry, hele tijd niks meer laten horen. Het is na enkele weken vanzelf over gegaan. Ik heb haar vervolgens gewoon volgens schema met 12 weken weer ontwormd met milbemax en alles is oké gebleven. Ze zat toen inmiddels volledig op de dog lover's gold en deed en doet het daar prima op.
Ik zet het nog even neer voor degenen die hier via zoekacties misschien info zoeken over vergelijkbare problemen. Ik vermeld wel nadrukkelijk dat afgezien van de ontlasting de pup geen andere ziekteverschijnselen had en al die tijd een zeer levendige, speelse en gezonde indruk maakte!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Prul schreef:Sorry, hele tijd niks meer laten horen. Het is na enkele weken vanzelf over gegaan. Ik heb haar vervolgens gewoon volgens schema met 12 weken weer ontwormd met milbemax en alles is oké gebleven. Ze zat toen inmiddels volledig op de dog lover's gold en deed en doet het daar prima op.
Ik zet het nog even neer voor degenen die hier via zoekacties misschien info zoeken over vergelijkbare problemen. Ik vermeld wel nadrukkelijk dat afgezien van de ontlasting de pup geen andere ziekteverschijnselen had en al die tijd een zeer levendige, speelse en gezonde indruk maakte!
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Fijn hoor, dat het nu weer goed gaat met je pup!!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”