Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijt?! - atopie.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lemuria

Mijt?! - atopie.

Ongelezen bericht door Lemuria »

Vorige maand kreeg ik een berichtje van de eigenaresse van een nestgenoot van Izzy, haar hond heeft een ernstige mijt-allergie, dus ik denk "Pfoeh...gelukkig dat Izzy dat niet heeft.". Maar ik hield het wel in m'n achterhoofd. Ik kom net thuis van het sporten en verrék:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat is deze?! Ze heeft wel eens puistjes en een klein rood vlekje (dat zie je op die korte witte vacht natuurlijk snel), maar er lijkt iets gigantisch op te vlammen :jank: Het zál toch niet he? Ze heeft ook wel eens puistjes die ik trouw voor d'r uitknijp ( :pffff: :piew: ) en pas had ze op d'r lies ook een roder gebied dat weggetrokken is. Kan iemand hier iets over zeggen? Ik heb overigens vandaag ook voor het eerst gesmeerd met honingzalf in d'r oksels vanwege de wondjes, maar kan me eigenlijk niet echt voorstellen dat dit de roodheid veroorzaakt.
Laatst gewijzigd door Lemuria op 14 jan 2016 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Re: Mijt?!

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Dit ziet er uit als een rondhoppende vlo....
Lemuria

Oh. Nou dat zou ik een betere oorzaak vinden...
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Lemuria schreef:Oh. Nou dat zou ik een betere oorzaak vinden...
Ik zou er ook een stuk blijer mee zijn... :lol1:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

eerst even napluizen met een vlooien kam, als er een vlo is - dan is er ook poep, en anders :gvd: ik hoop het niet voor je :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Een vlo lijkt me voor de hand liggen, maar de plekken in de oksels zouden ook kunnen komen van een allergie voor de honingzalf. Als deze plekken zo snel na het eerste smeren zijn gekomen en ze dit niet eerder op deze plek heeft gehad zou ik daar eerder aan denken.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Heeft ze wel eens een vlo? Charlie is ook zo bloot, die willen ze helemaal niet.
Heb er één keer één gevonden in die drie sprieten haar van haar "broek".
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

dagmar88 schreef:Heeft ze wel eens een vlo? Charlie is ook zo bloot, die willen ze helemaal niet.
Heb er één keer één gevonden in die drie sprieten haar van haar "broek".

Ik zou ook denken dat je een vlo bij Izzy zo zou moeten zien. Misschien toch een reactie op de zalf (die ze met haar neus heeft verspreid, zodat het ook op haar buik zit?).
Lemuria

Nee, Izzy heeft wel eens vlooien gehad en die zag je pas lopen als je actief op zoek ging (met een enkele lefgozer die op dunner-behaarde plekke zoals d'r buik liep). Ik ga d'r zo even een kammetje overheen trekken...
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

Heeft ze jeuk en krabt ze zich regelmatig?
Lemuria

Nee eigenlijk niet, niet meer dan de gemiddelde hond en kon ook geen vlooienpoepjes vinden...misschien dan toch een reactie op de honingzalf die ik nu niet meer geef. De oksels beginnen al wat rustiger te worden. Weten we dat ook weer...
Lemuria

Re: Mijt?! - jeses

Gister me helemaal kapot geschrokken. Izzy had wel eens vaker een puistje hier en een puistje daar, maar ze zit compleet ónder nu. Als je d'r over d'r rug aait, voel je 1 en al bultjes. Zelf krabt ze zich nauwelijks, maar als je d'r over d'r rug krabt, dan zie je zichtbare opluchting.

Ik had d'r een paar dagen geleden best veel appel gegeven en de dag erop had ze al wat meer bultjes rond d'r schouderbladen, dus ik dacht dat ze misschien allergisch is voor appel. Maar sinds gister steekt d'r korte vachtje gewoon op bijna d'r hele lichaam omhoog door de hoogteverschillen op d'r huid. Oftewel, het kan niet anders of ze is ergens gruwelijk allergisch voor :ugh: Ben nou alles aan het wassen en ze krijgt behalve d'r normale voer geen tussendoortjes meer, als het over een paar dagen niet minder is geworden, moeten we toch maar even langs de dierenarts. Zelf lijkt ze er geen last van te hebben, maar ik had gisteravond wat lopen krabben tussen d'r schouderbladen en vanmorgen zag ik dat op die plek gewoon bloederige wondjes zaten.

Afbeelding

Vlooien zijn het niet, daar heb ik d'r op gecontroleerd. Maar ik denk toch richting mijt, aangezien haar zusje een paar maanden geleden dezelfde symptomen had en daar héél gevoelig op reageerde :ugh: Alleen snap ik niet dat ze zelf niet meer krabt.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Heeft ze donderdag niet iets lekkers gekregen tijdens die wandeling? Iets waar ze wellicht op reageert?
Het ziet eruit als Nika's reactie destijds op insectenbeten, trok na een dag weer weg
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Lemuria

Inge schreef:Heeft ze donderdag niet iets lekkers gekregen tijdens die wandeling? Iets waar ze wellicht op reageert?
Het ziet eruit als Nika's reactie destijds op insectenbeten, trok na een dag weer weg
Nee, niks...alleen d'r eigen brokjes en die krijgt ze al maanden. Maar sinds eergisteren is het opeens volle bak op komen zetten en verder heeft ze gewoon niets gekregen wat ze al niet eerder had gehad.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Vrienden van ons hebben boxers, de jongste kreeg ook van die bulten.
Ze hebben een soort test bij haar laten doen op basis van een pluk haar wat je op moet sturen geloof ik. Daar kwamen wat dingen uit qua allergie, die zijn ze gaan uitsluiten en het gaat echt veel beter met haar (ook nooit weer bulten gehad). De oude reu van 9 die ook allerlei kwaaltjes had altijd, hebben ze toen ook laten testen en die is ook helemaal opgeknapt, zit beter in zijn vel dan ooit.
Eerlijk gezegd vond ik het zweverig klinken maar ze zijn echt beide zichtbaar enorm beter geworden. Als je wil kan ik wel navragen waar ze dat hebben laten testen?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mascha heeft daar laten testen. Ik weet niet hoe het heet maar dat was ook dat verhaal van een pluk haar.
Zij kan het je dus zo vertellen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lemuria

Ik zou graag willen weten waar dat getest is Runninggirl :ok:
dagmar88
Zeer actief

Lemuria schreef:Gister me helemaal kapot geschrokken. Izzy had wel eens vaker een puistje hier en een puistje daar, maar ze zit compleet ónder nu. Als je d'r over d'r rug aait, voel je 1 en al bultjes. Zelf krabt ze zich nauwelijks, maar als je d'r over d'r rug krabt, dan zie je zichtbare opluchting.

(...)

Vlooien zijn het niet, daar heb ik d'r op gecontroleerd. Maar ik denk toch richting mijt, aangezien haar zusje een paar maanden geleden dezelfde symptomen had en daar héél gevoelig op reageerde :ugh: Alleen snap ik niet dat ze zelf niet meer krabt.

Niko heeft toevallig sinds een week of anderhalf hetzelfde. Heeft inderdaad wel vaker bultjes/puistjes, maar normaal is dat met regelmatig wassen goed onder controle.
Hij ziet er nu echt vreselijk uit, kwam ook heel snel opzetten. Hele rug en kop onder de bultjes. Hij krabt niet of nauwelijks, maar het worden na een paar dagen dikke korsten.
Parasieten en schimmel is het bij hem niet. Vorig jaar is dat nagekeken en hij is voor de zekerheid behandeld met een pipetje dat ook tegen mijten werkt.
Combinatie van vlooien en voedselallergie was het toen.
Nu echt geen idee. Heb z'n wollen dekentje weggehaald, was alle dekentjes voor hem nu met neutral, hem zelf om de paar dagen gewassen met neutrale shampoo en crèmespoeling om van die smerige korsten af te komen, alles voor de zekerheid ontvlooid ondanks dat ik niets kon vinden, alles extra gestofzuigd en gedweild en hij heeft ander voer, geen extraatjes meer.
Er zijn er geen meer bij gekomen en de korsten verdwijnen langzaam aan (onder de kale plekken dus). Maar wat het nou is?
Als alles weer rustig is maar één voor één uitproberen :U:
Lemuria

Dat klinkt als hetzelfde wat Izzy heeft...m'n moeder dacht aan jonge pollen vanwege het zachte weer, maar dan zou ze er toch vorig jaar ook last van hebben moeten hebben? Of kan een allergie ook later opeens opkomen?
dagmar88
Zeer actief

Lemuria schreef:Dat klinkt als hetzelfde wat Izzy heeft...m'n moeder dacht aan jonge pollen vanwege het zachte weer, maar dan zou ze er toch vorig jaar ook last van hebben moeten hebben? Of kan een allergie ook later opeens opkomen?

Ja, zeker, allergie of intolerantie. Ze kunnen overal op gaan reageren. Dus ook het wasmiddel of de allesreiniger die je al jaren gebruikt, of pollen inderdaad (dacht ik ook al aan bij Niko).
Juist dingen waarmee ze vaak in contact komen. Vandaar ook dat zo veel honden reageren op kip, rund en tarwe.
Hij heeft het standaard wanneer hij één brok langere tijd krijgt. Na een x aantal weken of maanden is het bal, jeuk, buikpijn, diarree, kapotte oortjes.
Met afwisselen ging het al een hele tijd goed en hij is voor zijn doen net heel behoorlijk op gewicht, dus baal als een stekker :evil:
Lemuria

Nou dat heeft ze dus allemaal (nog) niet. Alleen bultjes. Ze heeft zelf nauwelijks jeuk en gedraagt zich niet anders dan normaal...dus mijt zou ik eigenlijk ook wel raar vinden. Dan krab je je toch de ziekte?
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Marjoleine schreef:Mascha heeft daar laten testen. Ik weet niet hoe het heet maar dat was ook dat verhaal van een pluk haar.
Zij kan het je dus zo vertellen.
:ok: Dat lijkt mij dan de kortste klap.
dagmar88
Zeer actief

Lemuria schreef:Nou dat heeft ze dus allemaal (nog) niet. Alleen bultjes. Ze heeft zelf nauwelijks jeuk en gedraagt zich niet anders dan normaal...dus mijt zou ik eigenlijk ook wel raar vinden. Dan krab je je toch de ziekte?

Je kunt een afkrabsel laten doen, of meteen zo'n pipetje. Stronghold is het geloof ik. Vaak vallen mijten alsnog niet te zien.
Dat afkrabsel moet heel diep en deed goed zeer, deed serieus pijn aan m'n moederhartje :cry: :mann:
Dus voortaan behandel ik ze wel meteen gewoon mocht er ooit nog een vermoeden zijn.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

dagmar88 schreef:
Lemuria schreef:Nou dat heeft ze dus allemaal (nog) niet. Alleen bultjes. Ze heeft zelf nauwelijks jeuk en gedraagt zich niet anders dan normaal...dus mijt zou ik eigenlijk ook wel raar vinden. Dan krab je je toch de ziekte?

Je kunt een afkrabsel laten doen, of meteen zo'n pipetje. Stronghold is het geloof ik. Vaak vallen mijten alsnog niet te zien.
Dat afkrabsel moet heel diep en deed goed zeer, deed serieus pijn aan m'n moederhartje :cry: :mann:
Dus voortaan behandel ik ze wel meteen gewoon mocht er ooit nog een vermoeden zijn.
Cyntha zegt dat Niko een mietje is :smile2: Madame hier gaf geen kik bij het afnemen van de afkrabsels, en dat moet inderdaad echt diep. Die kleine laat ook zomaar zonder narcose leverbiopten nemen en nietjes in haar poten schieten :schrik: Nog geen grommetje of piepje. Stoer wijffie heb ik.

Wat die harentest betreft: heb ik bij Cyntha ook laten doen. Voor die paar tientjes leek het me wel het proberen waard. Cyntha heeft toch al gekscherend als bijnaam 'hondje van tien miljoen'. Wat mij opviel aan de uitslag is dat er er eigenlijk alleen maar dingen naar voren kwamen die sowieso bij de meeste allergiehonden problemen geven. Het geijkte kip/rund/granen verhaal. Om vervolgens voor een hond die een granenallergie zou hebben snackjes aan te raden die granen bevatten. Uhm... oke... ik dokter zelf wel verder :mrgreen: Dat heb ik vervolgens dus ook gedaan en niet zonder resultaat mag ik wel stellen, maar het is een lange zoektocht en een hele puzzel met die allergieënklantjes. Houd er maar rekening mee dat dit weleens de rest van Izzy's leven een zwakke plek zou kunnen blijven.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
dagmar88
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef: Cyntha zegt dat Niko een mietje is :smile2:

Hé, hij is gewoon een echte vent :pffff: :mrgreen:
Lemuria

Tamara/Bayko schreef:Houd er maar rekening mee dat dit weleens de rest van Izzy's leven een zwakke plek zou kunnen blijven.
Doe ik ook. Maar ik wou dat ik het stadium van uitzoeken kon overslaan, ik ben niet zo van het aftasten en onderzoeken. Hándelen wil ik :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Of naar een dermatoloog, daar wordt een allergietest op de huid gedaan, tevens voor dubbel controle een bloedtest op de allergieën die uit de huid allergietest komen én een afkrabsel goed op de microscoop bekeken.
Puchu van mij is voor heel veel dingen allergisch, die zag er echt niet meer uit, die krijgt nu al jaren immunotherapie (1 x per 4 weken geef ik een injectie) en het is voor 90% verminderd.
Het kost wel wat, zowel de onderzoeken als de immunotherapie, maar het heeft bij Puchu dus enorm goed geholpen en als
ik eerlijk ben vind ik een allergietest op de huid + bloedtest, iets betrouwbaarder dan een plukje haar, al heb ik over het laatste
ook wel goede dingen gehoord hoor, maar mijn eerste keuze zou toch een dermatoloog zijn.
En inderdaad kunnen honden (en mensen overigens ook) een allergie ontwikkelingen. Puchu had het meteen het eerste jaar en het werd ieder jaar erger, maar soms komt het pas naar boven als een hond 5 of 8 jaar is ofzo.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

runninggirl schreef:Vrienden van ons hebben boxers, de jongste kreeg ook van die bulten.
Ze hebben een soort test bij haar laten doen op basis van een pluk haar wat je op moet sturen geloof ik. Daar kwamen wat dingen uit qua allergie, die zijn ze gaan uitsluiten en het gaat echt veel beter met haar (ook nooit weer bulten gehad). De oude reu van 9 die ook allerlei kwaaltjes had altijd, hebben ze toen ook laten testen en die is ook helemaal opgeknapt, zit beter in zijn vel dan ooit.
Eerlijk gezegd vond ik het zweverig klinken maar ze zijn echt beide zichtbaar enorm beter geworden. Als je wil kan ik wel navragen waar ze dat hebben laten testen?
Ik ben ook wel benieuwd waar dat getest is. Vooral omdat Mowan in bepaalde periodes van het jaar allergische reacties vertoont
maar naarmate die ouder wordt lijken de periodes langer te worden.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
dagmar88
Zeer actief

Lemuria schreef:
Tamara/Bayko schreef:Houd er maar rekening mee dat dit weleens de rest van Izzy's leven een zwakke plek zou kunnen blijven.
Doe ik ook. Maar ik wou dat ik het stadium van uitzoeken kon overslaan, ik ben niet zo van het aftasten en onderzoeken. Hándelen wil ik :mrgreen:

:mrgreen: Stuur me maar €15 en een stukje snot op, dan vraag ik het mijn pendel.

http://www.maasduyn.nl/?allergietest-vo ... -katten,19

Nou ja, ik heb er dus niets mee, maar bij veel mensen werkt het.
Zou eens naar de uitslagen van anderen kijken. Jaren terug was het €25 of zo, nu vind ik het wel erg duur geworden.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Het lijkt behoorlijk op wat Tweet (paard) momenteel op zijn benen heeft.
Dat is nagenoeg 100% zeker mijt.
(infectie die ieder jaar een aantal paarden raakt op de stal waar Tweet staat, paarden met gevoeluge huid of lage weerstand meestal)
Rechtopstaand haar, bultjes, korstjes etc.

Voor paarden is er niet heel veel aan behandelspul mogelijk. (er is wel iets, niet veel, en vervolgens niet geschikt voor mijn paard met nog meer klachten)
Ik behandel hem met spul voor honden (en katten geloof ik)
Frontline spray, met fipronil als werkzame stof. Dit gebruik ik tegen de mijten, en werkt dus.

Volledige behandeling bij hem is iets uitgebreider, inclusief wassen met betadine scrub, deels korstjes wegwrijven, frontline spray dus, en de echt gevoelige plekken dunnetjes insmeren met sudocreme.

Is nogal een bewerkelijk gedoe, mijt.

Ze zijn dit jaar opvallend fiks aanwezig op stal. Zal wel met de zachte temp te maken hebben.

Geen idee of je wat met deze info kan, ander diersoort tenslotte. Maar wou het toch maar delen. Zeker omdat ik dus een middel voor honden gebruik.
Ik heb evt wel wat foto's van zijn benen, mocht je vergelijk willen zien.

Allergie kan uiteraard ook. Ook beslist niet onwaarschijnlijk denk ik.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”