Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ongerust over Sam, zie ik wat over het hoofd? Dierenarts!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongerust over Sam, zie ik wat over het hoofd? Dierenarts!

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik maak me zorgen om Sam. Ik ben bang iets over het hoofd te zien.

Sam heeft in mijn beleving al maanden een vachtprobleem. Nooit gehad, maar droog haar, afgebroken haar, onwijs snel klit, bijna viltvorming en laatste maand steeds meer krabben en likken. Ik ben met Sam naar de trimsalon gegaan, waar de trimster veel ervaring heeft met langharige honden. Ze gaf aan dat rondom de kraag idd haar in slechte conditie was en afgebroken. Ws door gebruik trepoint tuigje. Verder vond ze geen ondervacht maar dat was normaal in deze tijd van het jaar. Verder kreeg ze zelden een hond zo netjes qua haardracht. Kortom, niet wat verontrustends.

Qua eten is er niets veranderd. Sam krijgt vnl vlees met wat zalm en zonnebloemolie en wat veendrenkstof. Verder glucosamide en chondroitine.

Toch klopt er iets niet. Overal vind ik steeds plukken haar. Dat was nooit zo. Ook kan Sam vanuit het niks dan extreem likken.

Vanmorgen was zijn haar bij de poot erg nat en oogde als weer een giga klit. Ik zag echter een soort huidwond. Nooit eerder gezien en 'vers'. Mogelijk is hij ergens achter blijven haken? Niet eerder gezien. Dat is het niet al keek ik er raar van op. Behandeld met honingzalf en nu kap om.

Ik ben bang voor iets maar weet niet wat. Maar heb unheimlich gevoel dat ik iets over het hoofd zie. Bang voor kanker, bang voor iets wat ik niet nu traceer.

Hebben jullie tips?

Sam heeft nav epileptische aanval na vaccinatie zeer uitgebreid bloedtest gehad. Daar kwam niets uit. Een aanval heeft Sam maar eenmalig gehad.

Wat zie ik niet wat ik wel moet zien?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hilly45 op 05 okt 2015 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Ongerust over Sam, zie ik wat over het hoofd?

Ongelezen bericht door Pemba »

Slecht werkende schilklier kan ook voor een slechte vacht zorgen, is dat ook getest?
Vervelend dat je je zo'n zorgen maakt en er niets uitkomt.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik hoor van meer mensen dat de honden erg verharen op het moment en er ook veel honden hotspots krijgen. Zou dat het kunnen zijn?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Mijn eerste gedachte is een makkelijke. Heeft hij geen vlooien?
Hilly45
Zeer actief

Nee, op vlooien allang gecontroleerd. Ook geen teken of wat dan ook.

Schildklier was met het bloedprikken goed.
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

HOe lang geleden is die bloedtest gedaan? Bestonden deze klachten toen al?
Misschien nog een keer een testje doen?

Knuffel voor Sam!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Hilly45
Zeer actief

Ri@nne schreef:HOe lang geleden is die bloedtest gedaan? Bestonden deze klachten toen al?
Misschien nog een keer een testje doen?

Knuffel voor Sam!
Juni 2015.

Nee, tenminste, in mijn beleving niet.
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Dan zou ik toch nog eens een test laten doen, je weet nooit!
Killing, die onzekerheid.
Ik heb het ook gehad met Bonnie.. bah.
sterkte!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou ookk weer een bloedtest laten doen. Het kan ook iets hormonaals zijn. Nu hebben mijn honden nooit last van vlooien en geef ik sporadisch iets van vlooiendruppels, maar dit jaar is het extreem met de vlooien. Een van mijn honden verhaarde ook heel erg en likte en krabde zich verschrikkelijk. Met veel moeite (huis ontvlooien, druppels, en in augustus ok nog een keer een vlooienpil), heb ik het eindelijk onder controle gekregen.

Die wond bij Sam ziet er inderdaad wel raar uit. Ik zou het toch even laten controleren bij de da. Vooral omdat je ook een onderbuik gevoel hebt.
Je gevoel zit vaak wel goed.
Ik hoop dat het allemaal meevalt. Misschien is hij toch ineens ergens gevoelig voor geworden. je zou kunnen proberen of hij op een ander soort voeding,
bv. iets met lam/rijst een wat betere huidconditie krijgt. Maar meestal duurt dat wel even voor je resultaat ziet.

Het is zo'n machteloos gevoel dat je niet weet wat hij mankeert. Sterkte, en geef Sam maar een dikke knuffel! :J:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou ook weer bloed laten prikken er kan zo veel veranderen in korte tijd .....gewoon om jezelf gerust te stellen desnoods
Hilly45
Zeer actief

Ik heb de DA mail gestuurd over Sam.

Nanna, ik heb daar ook aan gedacht, dat hij mijn stress oppakt van de laatste maanden, maar ergens denk ik dat er tich ook wat anders aan de hand is. Ik weet het gewoon niet.

Ik laat maandag het bloed en urine onderzoeken.

Qua stress valt er bij mij veel weg, qua werk ook. De omstandigheden worden in die zin rustiger, maar wil het fysieke wel onderzocht hebben.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Nanna schreef:
Hilly45 schreef:
Nanna, ik heb daar ook aan gedacht, dat hij mijn stress oppakt van de laatste maanden, maar ergens denk ik dat er tich ook wat anders aan de hand is. Ik weet het gewoon niet.

Ik laat maandag het bloed en urine onderzoeken.
Je hebt gelijk dat je alles laat nakijken hoor. Wie weet is het wel iets puur lichamelijks. Maar toch nooit gek om de optie 'psychisch' niet geheel uit te sluiten.
Is ook zo hoor. De laatste maanden kenmerkten zich bij mij toch door veel zorgen en stress: weer een wanbetaler qua lening, wat er giga in hakte bij mij, een slepende ontslagkwestie, een overlijden van een client waar ik veel om gaf.

Ik zal dat ook kort benoemen omdat Sam en ik wel erg op elkaar gericht zijn.

Verder blijf ik toch aan de schildklier nog denken. Ik kan de waarden even niet vinden van het vorige bloedonderzoek maar weet nog dat sommigen aangeven dat de waarden verschillend geïnterpreteerd konden worden.
Afbeelding
Aniway

Ongelezen bericht door Aniway »

Beterschap met Sam.
tibetaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)

Ongelezen bericht door tibetaantje »

beterschap met sam..
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
:I: Allway's in my heart :I:

Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Foto's van de gekke droge vacht, heeft Sam eerder nooit gehad.

Niet alleen rondom de kraag (vanwege mogelijk het trepoint tuigje) maar ook bijv. bij de billen zo droog qua structuur. Veel gejeuk er aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik zou voor de zekerheid de milt laten nakijken.
Hilly45
Zeer actief

EstherK schreef:Ik zou voor de zekerheid de milt laten nakijken.
Hmm, waarom denk je aan de milt? Geen flauw idee, hoe ze dat nakijken, maar neem het mee als optie. Zou wel helpen, waarom je daar aan moet denken.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Hilly45 schreef:
Hmm, waarom denk je aan de milt? Geen flauw idee, hoe ze dat nakijken, maar neem het mee als optie. Zou wel helpen, waarom je daar aan moet denken.
Benthor had ook huidproblemen op zijn rug. Van alles geprobeerd en niets hielp. Ik heb toen om een internist gevraagd. Die voelde bij het onderzoek dat de milt vergroot was. De DA zei later dat het er niets mee te maken kon hebben maar toen de milt er uit was, waren de huidproblemen weg.
Hilly45
Zeer actief

EstherK schreef:
Hilly45 schreef:
Benthor had ook huidproblemen op zijn rug. Van alles geprobeerd en niets hielp. Ik heb toen om een internist gevraagd. Die voelde bij het onderzoek dat de milt vergroot was. De DA zei later dat het er niets mee te maken kon hebben maar toen de milt er uit was, waren de huidproblemen weg.
Nou, ik neem het mee in het gesprek met de dierenarts. Er klopt gewoon iets niet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb geen flauw idee waar je moet zoeken.
Maar ik wil je wel graag succes wensen en ik hoop dat duidelijk wordt wat er aan de hand is zodat je actie kunt ondernemen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Misschien ook de nierfunctie even laten controleren als je toch een bloedonderzoek doet.
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Hopelijk is Sam snel weer helemaal in goede conditie! :flower:

Wat Nanna schrijft, daar is Flo ook erg gevoelig voor, de onrust bij haar uit zich dan ook in onrustig met de vacht bezig zijn (veel likken etc). Als ik dat merk breng ik haar vaak een paar dagen bij mijn ouders op de boerderij te logeren. Daar heeft ze veel steun aan hun hond en kan ik haar even 'los koppelen' van mij. Vind het wel naar om te zeggen maar soms lijkt het haar goed te doen om gewoon even echt los van mij te zijn.

Wat bij Flo ook wel wil helpen bij jeuk of veel verharen is onder de douche zetten, wassen (heb van die greenfield shampoo) en lang uitspoelen. Merk wel dat ze er daarna minder last van heeft. Sam zijn vacht lijkt inderdaad erg broos. Flo draagt ook een tuigje (Hurtta, met zachte voering), maar haar haren raken er niet zo erg door beschadigd, terwijl zij ook wel haar heeft wat snel breekt.

Nou, ik wens Sam beterschap en jou ook sterkte met alles!
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Nou, morgen wil ik hoe dan ook afspraak. Ben gewoon bekaf van dit weekend, omdat hij hoe dan ook absurd fanatiek bijt op de vacht, krabt etc.

Ben gewoon echt knockout en kan sinds een uur ook zelf amper amper van de bank afkomen. Doe er tien minuten over om van zitten naar staan te komen.

Pff heb het even gehad.

De klitten ontstaan bijna als je er naar kijkt. Als hij krabt komt er weer een soort klitbal van.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Re: Ongerust over Sam, zie ik wat over het hoofd? Dierenarts

Uitgebreid onderzoek Sam; alles klinkt goed, milt niet vergroot, hart en longen goed, ogen/oren, gebit......... Wel opvallend de zeer rood geirriteerde huid. Ondanks vlooienbestrijding en controle daarop, toch bij kammen zeer kleine zwarte puntjes. Bij het pletten ervan kwam er bloed uit, dus vlooienpoepjes. Sam heeft nu eerst prednisolon injectie gehad, omdat de jeuk echt giga voor hem is. Door het vele likken en de slijmvorming, krijgt hij snel klitvorming op de toch droge vacht. Dat beeld paste wel bij elkaar. Hij heeft voor 2 weken prednisolon, eerste week dubbele dosering t.a.v. tweede week en bravecto gekregen als vlooienbestrijding omdat het andere voor hem niet voldoende werkt. (de ampullen)
Nog weer gekeken naar het bloedbeeld van de vorige keer. Daar waren echt geen afwijkingen. Ook niet w.b. de schildklier. We gaan even dit afwachten, hoe deze behandeling nu aanslaat en dan kijken of er nog wat aanvullends nodig is. De injectie moet binnen een half uur werken, dan moet de jeuk een beetje afzakken.
Afbeelding
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

En je auto!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hopelijk is het alleen maar vlooienallergie en herstelt Sam nu snel!
Hilly45
Zeer actief

Nanna schreef:Dus toch 'gewoon' vlooien ;-)
Hopelijk doet de Bravecto snel zijn werk. Je moet ook je huis even behandelen hoor, zei tante ;-)
Dat snap ik qua alles schoon maken enninspuiten. Laat ik nu acute spit hebben sinds gisteravond. Medicatie wordt zo bezorgd. Kan schoorvoetend lopen. Maar bukken draaien, van zit naar staan if omgekeerd if Sam riem omdoen is een crime. Ik weet even niet hoe ik huis en auto kan behandelen.
:oeps:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef:Uitgebreid onderzoek Sam; alles klinkt goed, milt niet vergroot, hart en longen goed, ogen/oren, gebit......... Wel opvallend de zeer rood geirriteerde huid. Ondanks vlooienbestrijding en controle daarop, toch bij kammen zeer kleine zwarte puntjes. Bij het pletten ervan kwam er bloed uit, dus vlooienpoepjes. Sam heeft nu eerst prednisolon injectie gehad, omdat de jeuk echt giga voor hem is. Door het vele likken en de slijmvorming, krijgt hij snel klitvorming op de toch droge vacht. Dat beeld paste wel bij elkaar. Hij heeft voor 2 weken prednisolon, eerste week dubbele dosering t.a.v. tweede week en bravecto gekregen als vlooienbestrijding omdat het andere voor hem niet voldoende werkt. (de ampullen)
Nog weer gekeken naar het bloedbeeld van de vorige keer. Daar waren echt geen afwijkingen. Ook niet w.b. de schildklier. We gaan even dit afwachten, hoe deze behandeling nu aanslaat en dan kijken of er nog wat aanvullends nodig is. De injectie moet binnen een half uur werken, dan moet de jeuk een beetje afzakken.
ik zeg niks ;-)

Ga heel goed je huis spuiten en vergeet de auto niet.
Wekelijks wassen en de shampoo minstens 10 minuten in laten weken helpt ook.
Succes! Enne, gelukkig maar, toch.
Hilly45
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Hilly45 schreef:Uitgebreid onderzoek Sam; alles klinkt goed, milt niet vergroot, hart en longen goed, ogen/oren, gebit......... Wel opvallend de zeer rood geirriteerde huid. Ondanks vlooienbestrijding en controle daarop, toch bij kammen zeer kleine zwarte puntjes. Bij het pletten ervan kwam er bloed uit, dus vlooienpoepjes. Sam heeft nu eerst prednisolon injectie gehad, omdat de jeuk echt giga voor hem is. Door het vele likken en de slijmvorming, krijgt hij snel klitvorming op de toch droge vacht. Dat beeld paste wel bij elkaar. Hij heeft voor 2 weken prednisolon, eerste week dubbele dosering t.a.v. tweede week en bravecto gekregen als vlooienbestrijding omdat het andere voor hem niet voldoende werkt. (de ampullen)

ik zeg niks ;-)

Ik heb Sam heel goed gecontroleerd op vlooien. Echt niks gevonden plus dat Sam maandelijks er een ampul voor krijgt. Alleen die zwarte stipjes associeerde ik niet met vlooienporpjes.

Ik kan in huis en auto even niks vanwege acute spit.

Wat is goede shampoo?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef: Wat is goede shampoo?
Eentje die lekker schuimt. Bel anders even een collega in de buurt en laat die in ieder geval de eerste badderbeurt doen. Scheelt ook weer in jeuk en viezigheid (zwarte korreltjes)

Sterkte met je spit!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”