Het duurt nog zeker twee jaar voor we klaar zijn voor een nieuwe hond, eerst maar eens de jongste dochter van nu twee op school hebben, maar tot die tijd is de voorpret wel heel erg leuk

Het zou zo maar kunnen dat er een leuke mix op ons pad komt maar zoals ik er nu over denk willen we het liefst een pup of een herplaatser van een nog-te-kiezen-ras.
Ik besef me dat het onmogelijk is om een hond te vinden die alle gewenste en geen van de ongewenste eigenschappen heeft. En dat een hond een individu is, niet een kopietje van de rasbeschrijving.
Maar omdat ik zó veel rassen leuk vind en overal wel links- of rechtsom de charme van in zie zou het wel handig zijn om een beetje een schifting te maken

Ik ben benieuwd naar suggesties! Voor 't gemak heb ik de vragenlijst van reddits honden subreddit er bij gepakt:
Heb je andere huisdieren?
Ja, twee katten en tegen die tijd waarschijnlijk twee tamme ratten.
Wat is je gezinssamenstelling?
mezelf, mijn echtgenoot, drie dochters van dan 11, 9 en 4
Hoeveel verharen, blaffen en kwijlen kan je aan?
Verharen: dat boeit me niet zo al vind ik van die korte haartjes die overal in blijven zitten wel vervelend.
Blaffen: een erg vocaal ras is niet zo handig, we wonen in een niet al te groot en wel erg gehorig rijtjeshuis.
Kwijlen: een beetje kwijl hoort er bij, een erg kwijlende hond trekt me niet zo. Misschien omdat dat meestal honden zijn van de rassen die me sowieso niet zo trekken.
Hoeveel (vacht)verzorging ben je bereid te doen of te laten doen?
Ik zou best een hond willen die een beetje tot veel vachtverzorging nodig heeft. Ik vind het leuk om te doen en wil er graag meer over leren.
Hoe actief ben je?
Gemiddeld, denk ik. Ik hou wel van een flinke wandeling op zijn tijd maar ik ben meer de hele dag actief met verschillende 'dagelijkse' bezigheden. Met de fiets weg, boodschapje doen, de kinderen van school halen. Ik zou graag een hond hebben die daar ook plezier in heeft.
Een hond die absoluut elke dag een stevige work-out nodig heeft omdat hij anders de pan uit flipt is niet mijn soort hond, een hond die gemiddelde beweging nodig heeft en eventueel meer mentale stimulans nodig heeft wel.
Hoeveel tijd heb je dagelijks voor je hond?
De gewone poep-plasrondjes een paar keer per dag en/of mee op pad, een wat langere wandeling in de avonduren en in het weekend een of twee keer er op uit. Ik wil ook graag aan de slag met een 'activiteit'. Behendigheid, jachttraining, etc. Iets waarbij we allebei een nieuwe hobby kunnen ontwikkelen.
Hoe vaak zal je hond alleen zijn?
Waarschijnlijk nooit hele werkdagen omdat er altijd iemand thuis moet zijn voor en na schooltijd. Misschien wel een paar keer per week een paar uur.
Heb je de mogelijkheid om, indien nodig, iemand in te huren om te wandelen met de hond of kan je zelf tussendoor naar huis om de hond uit te laten?
In principe wel
Hoe 'trainbaar' moet je hond zijn?
Ik zou, na 14 jaar teckel, graag een hond hebben met een iets grotere will to please. Teckel en ik waren erg close, ze luisterde enorm goed en was heel erg gefocussed op mij maar dat was toch meer gebaseerd op onderling respect dan op een stevige training. Ze luisterde, kende commando's die noodzakelijk waren om veilig te functioneren maar dat was het dan ook.
Ik zou nu graag een hond willen die het ook echt leuk gaat vinden om samen te 'werken'
hoe belangrijk vind je het dat je hond los kan lopen
Belangrijk. Is besef me dat je zo maar een hond kan treffen die toch niet makkelijk los kan maar als ik zou kunnen kiezen dan liever geen hond die direct zijn neus achterna gaat of die een grote kans heeft op een andere hond te klappen.
Woon je of ga je wonen in een appartement?
Nee, we hebben een (kleine) eengezinswoning.
Zijn er eisen aan het formaat van de hond?
Een hele grote hond is gewoon niet zo handig in ons niet al te grote huis. Het zal de hond niet veel uit maken maar ik vind het minder fijn als er zo'n kalf languit een groot deel van de vloer in beslag neemt

Extreem klein en kwetsbaar lijkt me ook niet zo handig, ik wil een hond die wel gewoon makkelijk mee kan lopen buiten en niet constant het gevaar loopt onder de voet gelopen te worden.
Besef je je dat een hond wel eens ouder dan 15 jaar zou kunnen worden?
Gelukkig wel!
Heb je een omheinde tuin of de mogelijkheid om naar een omheind stuk te gaan?
Ja, een afgesloten tuin.
Zijn er jonge (onder

Ja, onze jongste dochter zal 4 zijn tegen de tijd dat we klaar zijn voor een hond.
Heb je ervaring met het hebben en/of trainen van honden
Ja, we hebben 14 jaar een teckel gehad en voor die tijd heb ik gewerkt in het asiel en als dierenartsassistente. Ik ben gastgezin geweest voor asielpups
Waar gaat je honden leven?
In huis
Hoe is het weer waar je woont?
Lekker hollandsch

heb je geld apart gezet voor je hond?
Nog niet, maar we hebben een financieel stabiel modaal inkomen.
Waar hoop je een hond te kunnen vinden? (fokker, asiel, rasgebonden herplaatsing)
Waarschijnlijk een fokker, misschien een herplaatser via bijv. de rasvereniging. Het liefst vinden we ruim op tijd een fokker die ons aanspreekt en waarmee het klikt en gaan we daarna eens kijken wanneer daar puppies zijn.
Wat zoek je in een hond (bijv. hardloopmaatje, schootwarmer, waakhond, etc.)
Een hond die er van geniet om een actief onderdeel van het gezin te zijn. Die graag mee op pad gaat, niet flipt van een drukke dag met kinderen over de vloer en die het leuk vind om met mij aan de slag te gaan binnen een hondensportactiviteit.
Zijn er al rassen waar je interesse naar uit gaat?
Te veel! Ik ben er na heel veel jaar hondenforum-pauze ook een beetje uit. Op dit moment, enkel gebaseerd op ervaring met een enkele hond ben ik erg gecharmeerd van corgi's, vastgotaspets, australian sheperds, border terriers, poedels. Maar goed, da's echt op bijna niks gebaseerd.
Ik heb niet zo veel met molossers of spitsen/oertypes.