staan wel te koop als "mooie stabijtjes"

wel schattig
Moderator: moderatorteam
Maeve schreef:Afgezien van het zwart-witte zie ik er weinig Stabij in. Ook weinig gezonds trouwens

Een levende kliko. Handig!Hilde schreef:Beagle x labrador. Wat een kruising from hell lijkt me dat! Het lompe van een labrador icm het 'ik doe waar ik zin in heb' van een beagle, ieeeh! En eetlust x eetlust, wat voor vreetmonster creëer je dan
Best een lief snoetje (beetje een droevige uitstraling).
Daar denken mensen niet over na. Als ze na denken.Hilde schreef:Beagle x labrador. Wat een kruising from hell lijkt me dat! Het lompe van een labrador icm het 'ik doe waar ik zin in heb' van een beagle, ieeeh! En eetlust x eetlust, wat voor vreetmonster creëer je dan
Ja, het is een driekleur, maar die kleur is ongewenst bij de stabij. Met andere woorden: het komt wel voorranetje schreef:Maar Stabij's zijn er in ieder geval niet in driekleur (toch?).
Dit hondje heeft "brand" boven de ogen volgens mij.

iones schreef:Daar denken mensen niet over na. Als ze na denken.Hilde schreef:Beagle x labrador. Wat een kruising from hell lijkt me dat! Het lompe van een labrador icm het 'ik doe waar ik zin in heb' van een beagle, ieeeh! En eetlust x eetlust, wat voor vreetmonster creëer je dan
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Marjoleine schreef:Leuk Crutz! Die van Carolien zeker?.

Die pup op de foto is niet eens een stabijnaTara schreef:Dus zijn het geen stabijs. Een stabij is een hond met een FCI-stamboom die zegt dat het een stabij is.
Alle andere zijn op zijn best stabijna's of kruisingen die er niet eens op lijken.
Maar een Stabij hoort toch niet hard in de bek te zijn?Paisley schreef:Ik vind dit gewoon een stabij, en geen kruising maar een bastaard stabij of boerenstabij.
Friezen noemen hun boerderijhondjes stabijs, en bij sommige friezen wordt de stamboom-stabij gezien als een verpest, lui en lompe versie van hun oorspronkelijke jachthondjes, maar wel in een mooi jasje. Hondenrassen willen wel vaker veranderen als ze naar een hondenshow moeten. Dat is ook de reden dat de working kelpie en de australian kelpie aparte rassen zijn geworden en daar is ook een duidelijk verschil in karakter en werkeigenschappen, maar ook in uiterlijk
En ik moet zeggen dat ik er steeds vaker achter kom dat er onder de boerenstabijs inderdaad veel meer jachtinstinct zit dan in de stamboomstabij. Ook zijn ze harder in de bek en feller op ongedierte.
Mijn trainer schapendrijven heeft stabijs en kelpies. Met de kelpies fokt hij volgens het boekje, en hebben de pups papieren. Maar de stabijs zijn bastaarden, ze verschillen sterk in uiterlijk en er zit vanalles tussen. Met de rasstabij heeft hij weinig op.
De boeren stabijs zijn over het algemeen ranker in de kop dan de rasstabij, kunnen krul in de vacht hebben, en ik vind ze ook serieuzer kwa karakter.
Het zijn gewoon héél andere honden, met dezelfde naam.
Harder in de bek lijkt me voor een Stabij geen echt complimentPaisley schreef:Ik vind dit gewoon een stabij, en geen kruising maar een bastaard stabij of boerenstabij.
Friezen noemen hun boerderijhondjes stabijs, en bij sommige friezen wordt de stamboom-stabij gezien als een verpest, lui en lompe versie van hun oorspronkelijke jachthondjes, maar wel in een mooi jasje. Hondenrassen willen wel vaker veranderen als ze naar een hondenshow moeten. Dat is ook de reden dat de working kelpie en de australian kelpie aparte rassen zijn geworden en daar is ook een duidelijk verschil in karakter en werkeigenschappen, maar ook in uiterlijk
En ik moet zeggen dat ik er steeds vaker achter kom dat er onder de boerenstabijs inderdaad veel meer jachtinstinct zit dan in de stamboomstabij. Ook zijn ze harder in de bek en feller op ongedierte.
Mijn trainer schapendrijven heeft stabijs en kelpies. Met de kelpies fokt hij volgens het boekje, en hebben de pups papieren. Maar de stabijs zijn bastaarden, ze verschillen sterk in uiterlijk en er zit vanalles tussen. Met de rasstabij heeft hij weinig op.
De boeren stabijs zijn over het algemeen ranker in de kop dan de rasstabij, kunnen krul in de vacht hebben, en ik vind ze ook serieuzer kwa karakter.
Het zijn gewoon héél andere honden, met dezelfde naam.
Inderdaad, een boerenstabij mag zijn rat of mol gewoon slopen.iones schreef:De stabij was de armeluis jachthond. Echte jachthonden mochten alleen de grootgrondbezitters hebben want alleen die mochten jagen.
De stabij werd dus gebruikt voor mollen en ratten, en dan is een harde bek dan weer wenselijk. Dit heb ik ooit gelezen in Landleven toen er een heel artikel was gewijd aan de friese stabij.
Dat de boeren stabijs geen stabijs mogen heten, dat is iets voor mensen met een rashondengidsje onder de arm die vergeten zijn wat een ras nou eigenlijk is. De FCI bepaalt niet wat een ras is. Een ras is een ras als het door menselijke selectie op bepaalde eigenschappen is gefokt. En dat is de boerenstabij dus ook.Tara schreef:Dus zijn het geen stabijs. Een stabij is een hond met een FCI-stamboom die zegt dat het een stabij is.
Alle andere zijn op zijn best stabijna's of kruisingen die er niet eens op lijken.

Is dat niet sterk overdreven? Ophemelen? Fijn fel in de bek?Rinne Roos schreef:
Wat een dom gelul zeg, dat ophemelen van stabijna's die zo fijn fel in de bek zijn. Pardonnez moi le mot.