Marjoleine schreef:Hee, Marc.
Geef je hier nog even antwoord op?
Of maken die Engelse Bulldogmensen zich zorgen om niks?
Marjoleine schreef:laeken schreef:De bouw of de tanden maken de hond niet. De vitaliteit maakt de hond.
Als ik kijk naar de problemen die veel rashonden met hun gezondheid hebben vind ik dit en vreemde uitspraak.
Als die bouw zo ondergeschikt is, waarom zijn er dan die rasspecifieke instructies? Waar denk je dat die naar kijken?
Nou, bij deze. Wat ik onder slechte bouw versta is niet direct een Engels bulldog. Jij had het over de slechte bouw en de slechte gebitten van bastaarden. Dan neem ik aan dat je bedoeld dat die niet perfect waren? Immers, de bouw van een Engels bull is de bouw van een rashond en niet van een bastaard plus dat dat een dermate extreme bouw is dat ik me niet kan voorstellen dat jij die regelmatig tegen kwam in een rasloze hondenkeuring.
Wat ik met slechte bouw en een slecht gebit bedoel is een hond met bv een overbeet of onderbeet. Dat heeft dus niks met gezondheid te maken. Of wat ook een slechte bouw kan zijn is zwakke polsen, slechte hoekingen of bv een korte of lange rug. Allemaal zaken waar een hond zelf weinig last van zal hebben. Een boerenfox met O benen wordt net zo makkelijk 16 als een boerenfox met perfecte hoekingen en een net schaargebit.
Want als je slechte bouw zegt over honden met een rasloze hondenshow dan neem ik dus aan dat het heel gematigd slecht is. Extreem slecht zoals bij de extreme Duitse herders, extreme teckels, extreme bulldoggen, extreme mopsen en ga zo door komt toch echt wederom alleen bij rashonden voor.
Ik vraag me af waarom mensen denken dat ik rashonden aanval omdat ik zeg dat een bastaard vrijwel altijd gezonder zal zijn. Want ik merk dat de discussie vooral uitdraait op het verdedigen van rashonden en het aanvallen van de stellingen van iemand die zegt dat bastaarden gemiddeld genomen absoluut gezonder zullen zijn. Als fokkers vinden dat rashonden gemiddeld genomen gezonder zijn vind ik dat dus wel heel interessant worden aangezien vrijwel alle problemen die er zijn rasgebonden zijn of in elk geval verbonden zijn aan bouw, inteelt en bepaalde lijnen. Zaken die je niet zo snel zal zien in de gemiddelde bastaard. Daar zit geen lijn achter van pa en ma die verwant waren. Daar zit geen extreme bouw achter want als je een Engels bull gaat kruisen met een mechelaar is de hele Engelse bull gematigd en ben je van alle gezeik af. Weg snuit, weg ingeklapte luchtpijp, weg ruggegraadkrommingen, weg dichte neus.
Ik kan me helemaal niks voorstellen bij de zieke bastaard als je niet twee rassen kruist die beide dezelfde rastypische afwijkingen hebben.
Maargoed, ik ga zeker geen extreem lange of persoonlijke of felle discussies voeren over of een rashond gemiddeld genomen even gezond is als een bastaard. Blijkbaar schiet dat in het verkeerde keelgat bij fokkers. Dat mag. Maar dan is het voor mij wel vrij zinloos want ik ben geen promotor van de bastaard en ik fok ze ook niet. Wel geloof ik in de stelling dat bastaardkracht bestaat, dat een bastaard nooit zo extreem kan zijn als een rashond en dat dat altijd tot vitalere en vrijwel altijd tot gezondere dieren zal komen. Er bestaan rashonden die 16 jaar worden. Dat ontken ik niet. En er bestaan of beter gezegd bestonden ook poedels die bijna 20 werden. Bouviers en dobermans STONDEN er om bekend dat ze heel oud werden. Dat is allemaal langzaam aan het verdwijnen. Wobbler bv is echt iets wat veel dobermans de kop kost. Typisch voor dat ras ook. Net als kanker. De bouviers die 15 werden lijken helemaal niet op de bouviers van nu. Show en selectie heeft er toch weer heel wat anders van gemaakt dan de honden die de boeren vroeger hadden. En er zijn weer heel wat honden uit de fok weggehaald sinds die tijd. Dus de genetische pool is in de laatste 10 jaar zeer sterk afgenomen. Dat heeft in mijn ogen zeker weer gevolgen en ik ben dus heel benieuwd of we over 15 jaar nog bouviers zien die NU geboren worden. Ik twijfel daar erg aan.