Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Whippets en loslopen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Aantal honden: 1
Contacteer:

Whippets en loslopen

Ongelezen bericht door vaagheid »

Ik weet dat er al een windhonden topic is maar ik heb een vraag meer specifiek voor degenen die whippets hebben.

Ik vind deze honden namelijk helemaal geweldig maar ik heb al een wegloper dus ik wil er liever niet nog een. :D
Dus bij deze ben ik wel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, is het jagen af te leren als je het goed inperkt als ze nog pup zijn? Of blijf je het altijd een beetje houden.
Mijn zus heeft bijvoorbeeld een whippet x border collie die ze prima kan terugroepen als ze iets ziet, vraag me af of dat bij een whippet ook zo te trainen is of zou dat de collie invloed zijn?

Ik heb wel een paar topics gevonden maar niet zoveel ervaringen van mensen die geprobeerd hebben vanaf jonge leeftijd in te perken of iets dergelijks.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

Re: Whippets en loslopen

Had je de whippet als pup al?
Dat je ze niet meer terug geroepen krijgt als ze eenmaal ergens achteraan zitten kan ik me goed voorstellen.
Kan je ze ook niet stoppen als je merkt dat ze iets zien of zijn ze daar te snel voor?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ze lijken me ook heel erg prettig, alleen ja dat loslopen is ook voor mij toch een dingetje.
Vinden ze fietsen eigenlijk vaak leuk?
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik heb weliswaar geen whippet, maar herken wel grotendeels wat Nanna schrijft in mijn windhond.
Ik heb haar goed leren lezen en weet precies tot welk moment ik haar terug kan roepen. Als er een konijn over het pad loopt, ben ik natuurlijk kansloos, maar als ik zie dat ze iets ruikt of hoort is het geen probleem haar daarvan af te leiden en bij me te roepen.
Is ze even achter iets aan, dan komt ze inderdaad vrij snel al weer terug. Ik vergelijk het wel eens met een jachtluipaard. Na een flinke sprint stoppen ze ermee om energie te sparen. Lizzy is liever lui dan moe :D
Zoals Nanna ook zegt: met de fiets meelopen kan ze makkelijk, maar ze vindt er geen bal aan. Als je een uurtje wandelt en ze even flink een sprintje kan maken, is het voor haar voldoende (al heeft ze hier heel wat meer moeten doen dankzij de herdertjes :mrgreen: ).

Bovendien is Lizzy een enorme 'gourmand'; voor een lekker hapje doet ze alles en dat maakt haar makkelijk trainbaar. Ondanks dat ik haar kreeg toen ze 2 was, en ik nooit op cursus oid ben geweest, luistert ze echt heel goed en blijft ze altijd keurig bij me.
Laat natuurlijk onverlet dat je altijd op je hoede moet zijn waar en wanneer je ze loslaat, dat moge duidelijk zijn. Als er eenmaal een prooi is, tja dan gaat ze er ook voor. En dan is dat aardsluie hondje echt in een tel honderd meter verderop :80:
Afbeelding
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

Wat een mooierd Nanna. :I:

Hebben die van jullie ook al eens iets gevangen dan?
Ik zou er graag frisbee of iets dergelijks mee willen doen. :D

Mijn huidige hond is een heel ander soort wegloper, die vindt een spoor en dan zegt ze DOEI.
In het bos valt het mee trouwens, meestal is ze dan alleen in de bosjes aan het struinen maar ze gaat er dan niet vandoor :tongue: .
Maar mijn vriend wil alleen een hond erbij als ie lekker los mee kan overal dus dat wordt een beetje lastig met een whippet. Ik had gehoopt dat het goed te controleren zou zijn als je er in de puptijd goed op traint.
lucie
Zeer actief

vaagheid schreef:Wat een mooierd Nanna. :I:

Mijn huidige hond is een heel ander soort wegloper, die vindt een spoor en dan zegt ze DOEI.
In het bos valt het mee trouwens, meestal is ze dan alleen in de bosjes aan het struinen maar ze gaat er dan niet vandoor :tongue: .
Maar mijn vriend wil alleen een hond erbij als ie lekker los mee kan overal dus dat wordt een beetje lastig met een whippet. Ik had gehoopt dat het goed te controleren zou zijn als je er in de puptijd goed op traint.
dan zou ik maar niet voor een whippet kiezen; dat jachtinstinct train je er echt niet zomaar uit. en frisbees vangen? ik heb het etterlijke keren geprobeerd bij Lizzy om haar te interesseren voor een bal maar ze lijkt er wel allergisch voor. Geen enkel speeltje interesseert haar. Waarom zou je je druk maken over iets wat niet lekker ruikt, eetbaar is of op zn minst spartelt :U:
Afbeelding
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Tara schreef:
Nanna schreef: De Whippet had ik al als puppy ;-)
Afbeelding
Ahhh Topsipupsi! :I:
Topsi is sowieso al mijn favoriete forumhond maar dit maakt t plaatje toch wel compleet :I: :love:
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

lucie schreef:
vaagheid schreef:Wat een mooierd Nanna. :I:

dan zou ik maar niet voor een whippet kiezen; dat jachtinstinct train je er echt niet zomaar uit. en frisbees vangen? ik heb het etterlijke keren geprobeerd bij Lizzy om haar te interesseren voor een bal maar ze lijkt er wel allergisch voor. Geen enkel speeltje interesseert haar. Waarom zou je je druk maken over iets wat niet lekker ruikt, eetbaar is of op zn minst spartelt :U:

De doorsnee whippet is daar wel iets anders in denk ik, de whippets die ik ken (en dat zijn er best wat) zijn best wel te porren voor spelen met een frisbee of balletje. Niet apporteren met dezelfde vasthoudendheid en focus als de meeste andere rassen, maar de meesten zijn niet te beroerd om een paar keer achter een weggesmeten bal aan te hollen. Verder is het inderdaad geen ras om altijd overal los te laten, dat jachtinstinct zit erin en dat is er niet uit te trainen. De kat van de buren is net zo goed een prooi als een konijn in het bos, dus in de buurt van verkeer en ander potentieel gevaar altijd een lijntje aan je whippet. Wat Nanna in het topic allemaal vertelt over het ras strookt helemaal met mijn ervaringen.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Nanna schreef:Afbeelding
:I: :I:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn er veel die frisbee of andere hondensporten doen met de whippet hoor.
Al zal je zeker weten ook pech kunnen hebben en er een vatten die het geen zak aan vindt. :tongue:
Ik zou er een pup wel een soort van op uitkiezen.

Verder is het nog een beetje een toekomstplan dus ik heb nog lang de tijd om er goed over na te denken.
Bedankt allemaal in ieder geval voor de info. :8):
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Nanna schreef:
Apple schreef:Ze lijken me ook heel erg prettig, alleen ja dat loslopen is ook voor mij toch een dingetje.
Vinden ze fietsen eigenlijk vaak leuk?
Mwah. Het zijn meer honden voor korte bewegingsexplosies. Dus even flink rennen en dan is het wel weer klaar. Langdurige beweging kunnen ze wel maar ze hebben er geen behoefte aan.
Zoë gaat juist graag mee met de lange wandelingen.
Dan van de korte ' bewegingsexplosief ' dat herken ik wel. Dan trekt ze een paar keer een gigantische sprint en daarna is het ook goed. In tegenstelling tot de Bostons en de Springers die de hele wandeling op en neer rennen , blijft zij netjes bij ons in de buurt.
Ze loopt ook los maar enkel in gebieden waar het mag en die goed omheind zijn.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Afbeelding
Toen ze nog lief en onschuldig was :engel:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
lucie
Zeer actief

Nanna schreef:
vaagheid schreef:Er zijn er veel die frisbee of andere hondensporten doen met de whippet hoor.
Of naast de auto uitlaten :-)
KLIK
haha, dat heb ik ook wel eens gedaan met Lizzy om te zien hoe hard ze kon rennen, maar ik durfde niet harder dan 50km/u te rijden :schrik:
Afbeelding
vaagheid
Zeer actief
Contacteer:

Aaaah monatoetje leuke pupfoto. :I:

Ik zal het met een fiets moeten doen :tongue: . Maar 50 km per uur fiets ik daar niet mee.. :80: :lol1:
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Ik hoorde gister dat het verboden is windhonden los te laten lopen in NL (Enigste hondenras/soort met zo een verbod, ook in losloop)

Dit vondt ik op site van Raad van Beheer.

Loslopen ‘lange honden’
Voor windhonden (Greyhound, Whippet, Afghaanse Windhond, Galgo Espanol, Podenco, etc.) geldt volgens diezelfde Flora- en Faunawet, artikel 50, dat het in Nederland als overtreding kan worden gezien om deze los te laten lopen in het veld. In de wetgeving worden 'lange honden' namelijk genoemd als verboden jachtmiddel. Een ‘lange hond’ is een hond die op zicht jaagt en snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te vangen. Hoewel de term ‘windhond’ niet expliciet in de wet genoemd wordt, blijkt uit eerdere uitspraken van de rechter dat deze onder de ‘lange honden’ vallen.
Wie zich met een jachtmiddel in het veld bevindt, wordt verondersteld aan het jagen te zijn tenzij men kan aantonen dat dit niet het geval is. Met een loslopende windhond wordt al snel geoordeeld dat men wel aan het jagen is, omdat deze bekend staan als honden die nauwelijks tot niet onder controle te houden zijn als zij wild waarnemen. Men is dan ‘aan het jagen’ met een ‘verboden jachtmiddel’ en dus in overtreding.
Het is daarom verstandig om windhonden in het veld altijd aangelijnd te houden. Meer informatie over dit onderwerp leest u ook op de website van het LICG

Ik zag dit topic en dacht zal het eens vragen, iemand hier ooit van gehoord of problemen mee gehad?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”