Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokkers voorwaarden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Fokkers voorwaarden

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Reny schreef:
Wolfsblut schreef:
FullofLove schreef: Verder bepaal ik wel zelf aan wie ik wel of geen pup verkoop! Of als ik een bepaalde combinatie van baas-pup niet zie zitten, kan men laag en hoog springen maar dan kan men niet de pup kopen die men zo graag wilt. Maar wel een pup die ik wel bij ze vind passen. M.a.w. ik bepaal uiteindelijk wie welke pup mee naar huis neemt!
Dat schijnt erg populair te zijn de laatste jaren. Potentiële klanten eerst aan een psychologisch onderzoek onderwerpen om te kijken welke pup bij hen past. Dit liefst in combinatie met een honden gedragstherapeut. Dat de titel therapeut niet erkend is en geen enkele waarde heeft laten we gemakshalve maar even in het midden.
Ik vind het arrogantie ten top dat een of andere afgekeurde Anita van drie hoog achter met 5 jaar lager school en drie danslessen de wannabee psychologe placht uit te hangen. Die was ik ter plekke haar oren met haar therapeut erbij.
Natuurlijk maak je zelf uit aan wie je je pup verkoopt. Maar met dit soort benaderingen wil ik bij dergelijke fokkers niet eens een hond kopen.
Er zitten genoeg top fokkers in het buitenland die mij graag een pup verkopen die ik graag wil. En met het vliegtuig ben ik sneller in Barcelona, Praag of Milaan dan dat ik met mijn Peugeootje "even" naar Friesland rij.
Ik vind dat ze wel een punt heeft, vooral omdat ze ook klaar staat als het niet goed gaat en een pup dan terug zou komen. Ik geef je gelijk Wolfsblut als het een fooker zou zijn die je uitzwaait en waarbij je nooit meer hoeft terug te komen. Maar dit is een fokster waarbij de deur dus altijd openstaat voor de pup/hond.
Een betrokken huiskamer fokker weet wat voor karakter een pup heeft en dat ze juist wel of juist niet in een bepaald huishouden/gezinssamenstelling/met of zonder andere honden die pup kan plaatsen. Lijkt mij dat je dat overlegt met een a.s. pupkoper.

Terug naar de originele vraag: ja Billy hebben wij onder fokkersvoorwaarden. Billy is een (dek)reu. Wij hebben een contract wat ergens op zolder ligt want alles gaat in samenspraak met de fokster. Nou ja, alles........... grijnsssssssssss we overleggen als we op vakantie gaan met de mannen of er iets in de planning zit qua dekken. Maar dat is zo ongeveer alles. De fokster heeft ons gevraagd o.a. door de manier waarop wij met honden omgaan. Dus doen we gewoon lekker ons ding.
Het vetgedrukte zeggen ze natuurlijk allemaal. Al zullen er tussen de fokkers ongetwijfeld mensen tussen zitten met de beste bedoelingen.

Lijkt mij dat je dat overlegt met een a.s. pupkoper.
Overleg vind ik prima. En gerichte vragen van de koper beantwoorden inzake het gedrag van een pup die je wel ligt ook natuurlijk. Daar moet het echter wel bij blijven.

Het zo gemakkelijk nee willen verkopen geeft echter wel aan dat er meer vraag dan aanbod is. Daarmee creëer je natuurlijk een monopoliepositie waarbij je gemakkelijk je eigen regeltjes kunt hanteren. Met uiteraard een daarbij passend prijskaartje.
Dit vraagt eigenlijk om veel meer fokkertjes. Dan kunnen de prijzen ook flink naar beneden en dan word de broodfok ook grotendeels uitgeschakeld. Dat zijn dus twee vliegen in een klap.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
FullofLove
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door FullofLove »

Wolfsblut schreef:
FullofLove schreef: Verder bepaal ik wel zelf aan wie ik wel of geen pup verkoop! Of als ik een bepaalde combinatie van baas-pup niet zie zitten, kan men laag en hoog springen maar dan kan men niet de pup kopen die men zo graag wilt. Maar wel een pup die ik wel bij ze vind passen. M.a.w. ik bepaal uiteindelijk wie welke pup mee naar huis neemt!
Dat schijnt erg populair te zijn de laatste jaren. Potentiële klanten eerst aan een psychologisch onderzoek onderwerpen om te kijken welke pup bij hen past. Dit liefst in combinatie met een honden gedragstherapeut. Dat de titel therapeut niet erkend is en geen enkele waarde heeft laten we gemakshalve maar even in het midden.
Ik vind het arrogantie ten top dat een of andere afgekeurde Anita van drie hoog achter met 5 jaar lager school en drie danslessen de wannabee psychologe placht uit te hangen. Die was ik ter plekke haar oren met haar therapeut erbij.
Natuurlijk maak je zelf uit aan wie je je pup verkoopt. Maar met dit soort benaderingen wil ik bij dergelijke fokkers niet eens een hond kopen.
Er zitten genoeg top fokkers in het buitenland die mij graag een pup verkopen die ik graag wil. En met het vliegtuig ben ik sneller in Barcelona, Praag of Milaan dan dat ik met mijn Peugeootje "even" naar Friesland rij.
Wolfsblut schreef:
Reny schreef:
Wolfsblut schreef:
Ik vind dat ze wel een punt heeft, vooral omdat ze ook klaar staat als het niet goed gaat en een pup dan terug zou komen. Ik geef je gelijk Wolfsblut als het een fooker zou zijn die je uitzwaait en waarbij je nooit meer hoeft terug te komen. Maar dit is een fokster waarbij de deur dus altijd openstaat voor de pup/hond.
Een betrokken huiskamer fokker weet wat voor karakter een pup heeft en dat ze juist wel of juist niet in een bepaald huishouden/gezinssamenstelling/met of zonder andere honden die pup kan plaatsen. Lijkt mij dat je dat overlegt met een a.s. pupkoper.

Terug naar de originele vraag: ja Billy hebben wij onder fokkersvoorwaarden. Billy is een (dek)reu. Wij hebben een contract wat ergens op zolder ligt want alles gaat in samenspraak met de fokster. Nou ja, alles........... grijnsssssssssss we overleggen als we op vakantie gaan met de mannen of er iets in de planning zit qua dekken. Maar dat is zo ongeveer alles. De fokster heeft ons gevraagd o.a. door de manier waarop wij met honden omgaan. Dus doen we gewoon lekker ons ding.
Het vetgedrukte zeggen ze natuurlijk allemaal. Al zullen er tussen de fokkers ongetwijfeld mensen tussen zitten met de beste bedoelingen.

Lijkt mij dat je dat overlegt met een a.s. pupkoper.
Overleg vind ik prima. En gerichte vragen van de koper beantwoorden inzake het gedrag van een pup die je wel ligt ook natuurlijk. Daar moet het echter wel bij blijven.

Het zo gemakkelijk nee willen verkopen geeft echter wel aan dat er meer vraag dan aanbod is. Daarmee creëer je natuurlijk een monopoliepositie waarbij je gemakkelijk je eigen regeltjes kunt hanteren. Met uiteraard een daarbij passend prijskaartje.
Dit vraagt eigenlijk om veel meer fokkertjes. Dan kunnen de prijzen ook flink naar beneden en dan word de broodfok ook grotendeels uitgeschakeld. Dat zijn dus twee vliegen in een klap.
Ach ja, als je zulke vooroordelen over fokkers hebt en ze zelfs minachtend fokkertjes noemt...en ons afstempelt als een Anita die 5 hoog achter woont en stukje verder schrijf je weer Friesland alsof alle Fokkers daar wonen en dan dus allemaal 5 hoog achter en dat in Friesland... :LOL: ....then I'll rest my case! Valt weinig zinnigs tegen in te brengen!
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie
Afbeelding
FullofLove
Actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Mijn belangrijkste voorwaarde tegenwoordig is dat de koper niet Shaughn is, geloof ik :roll:
En mijn belangrijkste voorwaarde is dat de koper niet een Wolfsblut is...
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik wil best advies aannemen als er een bepaalde pup niet bij mij past, maar ik wil wel graag dat het mijn keuze is. Nu komt het bij de fokkers waar ik een pup vandaan wil gelukkig niet voor dat zij gaan bepalen. Wel dat er in overleg gekeken wordt.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

TessaThomas schreef:Ik wil best advies aannemen als er een bepaalde pup niet bij mij past, maar ik wil wel graag dat het mijn keuze is. Nu komt het bij de fokkers waar ik een pup vandaan wil gelukkig niet voor dat zij gaan bepalen. Wel dat er in overleg gekeken wordt.
dat dus inderdaad.
maar op zich is dat vrij makkelijk op te lossen, als een fokker mij niet zelf wil laten kiezen ga ik een deur of wat verder.
als me dat dan een pupkoper maakt die zo'n fokker niet wil hebben komt dat prima uit, want bij zo'n fokker wil ik mijn pup niet kopen.
iedereen tevreden, de fokker met pupkopers die doen wat hij/zij wil en ik met een fokker die wel vertrouwen in me heeft.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

FullofLove schreef:
Marjoleine schreef:Mijn belangrijkste voorwaarde tegenwoordig is dat de koper niet Shaughn is, geloof ik :roll:
Nee, dat kan ik me voorstellen. Want bij mij krijg je een psychologische bal terug gekaatst waar een hond geen brood van vreet.
Je hebt liever van die niet mondige jaknikkers die je alles kunt aanpraten wat in je straatje te pas komt.
TessaThomas schreef:Ik wil best advies aannemen als er een bepaalde pup niet bij mij past, maar ik wil wel graag dat het mijn keuze is. Nu komt het bij de fokkers waar ik een pup vandaan wil gelukkig niet voor dat zij gaan bepalen. Wel dat er in overleg gekeken wordt.
De pup die je niet wilt gewoon de hemel in prijzen.
De pup waar je keuze op valt afkeuren en volledig de grond in boren. Vrijwel zeker dat je deze pup na je psychologische test ondergaan te hebben door het fokkertje in je handen geduwd krijgt. Want die past nou precies bij je karakter aldus de therapeut en het wannabee psycholoogje.
Komt het een keer toevallig niet zo uit, dan laat je ze toch zitten. Er zijn tenslotte meer fokkers dan Kerken.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heb altijd zelf gekozen en das altijd prima bevallen... ik moet er toch 10 /15 jr mee doen. Natuurlijk vraag ik wel hoe de pups zijn de fokker ziet ze elke dag
Maar vaak verschilt dat toch niet van wat ik zie overigens...

Fokkersvoorwaarden heb ik nog nooit gedaan, wel gewoon een teef gekocht en daarna in overleg met de fokker samen een nest mee gedaan. Maar de hond was van mijzelf dus ik kon zelf beslissen hoe wat waar. Als ik ooit een hond op fokkersvoorwaarden zou nemen zou het hooguit een reu zijn overigens.
Laatst gewijzigd door malinois op 14 aug 2015 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
FullofLove
Actief
Contacteer:

Wolfsblut schreef:
FullofLove schreef:
Nee, dat kan ik me voorstellen. Want bij mij krijg je een psychologische bal terug gekaatst waar een hond geen brood van vreet.
Je hebt liever van die niet mondige jaknikkers die je alles kunt aanpraten wat in je straatje te pas komt.
Nee hoor, er valt bij mij geen psychologische bal terug te kaatsen....ik laat geen psychologische testen los op mijn pupkopers, haal er ook geen gedragstherapeut bij.
En nogmaals ik stel geen voorwaarden aan mijn pupkopers! Ik wil alleen fatsoenlijk behandeld worden en niet gekleineerd of afgeschilderd worden als een Anita zonder
opleiding...
Alleen ik heb meerdere pupkopers voor meerdere pupjes en wil graag iedere pupkoper tevreden houden...dus hopelijk dat iedereen de pup krijgt die ze graag willen.
Maar ja, soms willen sommige pupkopers hetzelfde pupje....en dan kan ik kijken naar de volgorde van aanmelding maar ook naar geschiktheid en echt dat komt niet veel verder dan dat ik bv een wat onzeker, angstig pupje niet naar een familie met kleine kinderen laat gaan. En gelukkig heb ik tot nu toe geen problemen gehad met de pupkeuze's.
Alleen als het eens tot punjte bij paaltje komt, ja, dan ben ik degene die het bepaald maar staat het de pupkoper natuurlijk vrij om een deur verder te kijken.....
En ik heb 1 keer iemand geweigerd omdat ik vond dat ze teveel werkte( 6 dagen in de week) en geen oplossing had daarvoor, als alleen dat de hond dan in de bench ging de hele dag
En ja, ik hoop dat als men niet meer voor de hond kan zorgen en ze in hun eigen omgeving geen oplossing vinden, mij benaderen. En ik heb dus 1 keer een pupje ergens teruggehaald omdat de mensen het na een week niet meer zagen zitten, was dus op hun verzoek en dat was overigens het pupje van hun keuze!
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

En toch he, het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Een hond zonder contract heb je zo. Ik heb er 3 zonder contracten of gedoe. Alle 3 mijn honden en ik bepaal wat er mee gebeurt en wat niet :)
Ik heb er als pupkoper denk ik geen behoefte aan om een vragenlijst van A tot Z in te vullen incl een volledige karakterschets. Nouja, dan kijk ik gewoon een deurtje verder :)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik snap het gezeur niet zo.
Als je een pup wilt en terecht komt bij een fokker die jou die pup niet wenst te verkopen, dan heb je pech. Want de fokker heeft het recht om te beslissen aan wie hij zijn product wenst te verkopen.
Aan de andere kant heeft de pupkoper het recht om een deurtje verder te kijken als de verkoper voorwaarden stelt die hem niet bevallen. Een consument heeft het recht om te beslissen waar en aan wat hij zijn geld wenst te besteden.
Ik vind het wel heel vals om in te stemmen met voorwaarden die men vervolgens niet van plan is uit te voeren. Terwijl je heel goed weet dat je anders de pup of kitten niet zou mogen kopen. Dat is oplichting.

Dat gezegd hebbende, ik ben ook wel ergens anders gaan kijken omdat ik geen zin had om mijn hele doopceel gelicht te krijgen plus nog allerhande stipuleringen aangaande de opvoeding/voeding/etc. ná de koop voorgeschoteld te krijgen. Dat maak ik nl. zelf wel uit.
Maar redelijke mensen kunnen altijd tot een vergelijk komen.
Adoptiecontracten van stichtingen of asiels zijn flauwekul. Je adopteert nl. geen dier in de juridische zin van het woord. Adoptie zoals in de wet omschreven is, gaat zuiver en alleen om minderjarige kinderen.
Ik ga echter wel mee in de géést van het contract: honden goed verzorgen, voldoende te eten geven, niet mishandelen, naar de dierenarts gaan indien nodig, niet buiten in een schuur opsluiten, geen nesten mee fokken, niet (door)verkopen of naar het asiel doen of aan een boom geknoopt achterlaten. Het enige dat ik niet doe is enten. Wel titeren, maar niet klakkeloos enten.

Wat fokkersvoorwaarden betreft: in principe niet. Ik heb er één keer een heel nare ervaring mee gehad. Áls ik het ooit nog een keer doe, moet het met een fokker zijn die ik 100% vertrouw en met wie ik als mens een goede klik heb.
Ik begrijp overigens wel de noodzaak het plaatsen van pups op fokkersvoorwaarden. Om de genenpoel breed te houden, is het soms verstandig om zoveel mogelijk pups te behouden voor de fok. En ik ken maar heel weinig fokkers die de ongelimiteerde ruimte hebben om alles aan te houden waar ze mee door willen gaan.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ach, voor elke pupkoper is er wel een fokker/stichting/particulier/asiel te vinden dat past. En elke fokker enz. heeft ook weer zo zijn eigen publiek dat juist speciaal daar op af komt. Juist mooi toch?
FullofLove
Actief
Contacteer:

Machie schreef:En toch he, het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Een hond zonder contract heb je zo. Ik heb er 3 zonder contracten of gedoe. Alle 3 mijn honden en ik bepaal wat er mee gebeurt en wat niet :)
Ik heb er als pupkoper denk ik geen behoefte aan om een vragenlijst van A tot Z in te vullen incl een volledige karakterschets. Nouja, dan kijk ik gewoon een deurtje verder :)
Nee bij pupkopers die gewoon voor een pupje komen hoeft het idd niet ingewikkeld. En hoeven ze ook geen vragenlijst bij me in te vullen. En heb ik ook gewoon als Fokker te accepteren wat men wel of niet met de hond later doet! Maar als ik al vantevoren weet dat dat pupje 6 dagen in de week hele dagen in de bench beland,, ja dan gaat daar geen pupje heen!
De koopovereenkomst die wel opgesteld wordt staan bij mij ook geen rare eisen in...alleen dus dingen die de pupkoper beschermen zoals er een erfelijk gebrek of afwijking wordt geconstateerd later. Maar niks over opvoeden, voeren, fokken, dekken of naar shows gaan....ja, dat de hond als huishond wprdt gekocht en men later niet kan gaan reclameren dat het hondje het niet goed doet op show ofzo...
Wat anders is het natuurijk als ik een pupje plaats onder fokkersvoorwaarden, en het woord zegt het dan al, dan zijn er natuurlijk wel bepaalde voorwaarden. ...maar goed, ik ga dat eerst overleggen met de mensen die ik daarvoor op het oog heb en nogmaals dat zullen en zijn mensen uit mijn omgeving en dus niet de pupkopers die zich gemeld hebben voor dat nestje.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Machie schreef:En toch he, het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Een hond zonder contract heb je zo. Ik heb er 3 zonder contracten of gedoe. Alle 3 mijn honden en ik bepaal wat er mee gebeurt en wat niet :)
Het hoeft niet moeilijk te zijn inderdaad. Maar ik ben wel van mening dat een fokker zelf mag beslissen waar ze de hond willen plaatsen. En dan hoop je ook op eerlijke eigenaren.

Een bouvier pupje kwam eens terug bij de fokker, en ik had echt een klik met dat teefje. Maar ondanks dat ze dat wist en zag, wilde ze niet dat het hondje bij iemand kwam te wonen die fulltime werkte. Dat was haar goed recht.
Sommige mensen gaan misschien liegen, maar dan denk ik waarom dan.. ga dan verder zoeken.
De ene die ik wel op fokkersvoorwaarden kreeg kwam op mijn pad. En ik had er zo geld voor betaald, maar de fokster wilde een nest met haar en kwam zelf met het voorstel en dan kom je toch op fokkersvoorwaarden uit. Aan mij om ja, of nee te zeggen op dat moment.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

FullofLove schreef:
Maar als ik al vantevoren weet dat dat pupje 6 dagen in de week hele dagen in de bench beland,, ja dan gaat daar geen pupje heen!
Natuurlijk, dat snap ik helemaal.
En een gesprekje vooraf lijkt me ook normaal. Gewoon standaard vragen. Maar wat ik soms hoor is meer een sollicitatie om een pup te mogen kopen dan wat anders. En dat gaat mij persoonlijk te ver ;)
Labjesfan
Actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Labjesfan »

Wat bij ons de enige reden is dat ze juridisch niet van ons zijn Is stamboom naam. Fokker mag alleen de kennelnaam gebruiken ik niet. Verder heeft zij er geen voordeel aan en voor mee geen nadeel
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

blondie schreef:Maar ik ben wel van mening dat een fokker zelf mag beslissen waar ze de hond willen plaatsen. En dan hoop je ook op eerlijke eigenaren.
Dat is zelfs gewoon de wet ;)

Ik denk dat ik WB nog wel een pup zou verkopen, hij brult harder dan ie bijt. En hij is prima voor rede vatbaar.
Verder vind ik door één deur kunnen erg belangrijk, want als er wat is wil ik dat weten. Voor mij, voor het ras en uiteraard ook omdat ik vind dat een fokker dat zijn kopers verplicht is. Want ik bedenk dat de combinatie die ik doe leuk is en daar moet zo'n koper maar op vertrouwen tenslotte.
Dus mensen hoeven niet elke week op de koffie maar ik weet altijd graag hoe het met "mijn" pups gaat.
Ik leg mijn ziel en zaligheid in de moeder, in de combinatie, in de dracht, in het nest. Ik ben heel betrokken bij die pups en het ras.
Als de kopers dat snappen, snappen ze ook dat ik graag wil weten hoe het gaat en of er iets is. En als ik niet de overtuiging heb dat dat goed zit, gaat het gewoon niet door.

En om dan terug te komen op de OP; als ik eens af en toe een nest onder voorwaarden fok, kennen die mensen mij en mijn opvattingen ook.
Ik heb er gelukkig nog nooit gezeur mee gehad.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

idd, hier ook allemaal zonder contract (en verkochte pups ook allen zonder contract)
en ik hoef niet het ganse privé leven van een pupkoper te weten, nog minder ga ik het mijne aan een fokker gaan vertellen.

Laatste 2 honden niet zelf gekozen trouwens (ruun door mijn trainen, piiri was de overgebleven pup gezien er maar 2 pups waren en de fokker zelf 1 hield :lol1: )
Het zijn mijn beste honden :wink:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

renee-uk schreef:
dat dus inderdaad.
maar op zich is dat vrij makkelijk op te lossen, als een fokker mij niet zelf wil laten kiezen ga ik een deur of wat verder.
als me dat dan een pupkoper maakt die zo'n fokker niet wil hebben komt dat prima uit, want bij zo'n fokker wil ik mijn pup niet kopen.
iedereen tevreden, de fokker met pupkopers die doen wat hij/zij wil en ik met een fokker die wel vertrouwen in me heeft.
Maar dat is niet (altijd) een vertrouwenskwestie. Ik heb ook het laatste woord gehad in wie welke pup krijgt. Dat betekent niet dat ik mensen een pup toewijs, ze hebben allemaal ruim de tijd gekregen om het nest meerdere keren te bekijken en hun voorkeur uit te spreken. Als ze een duidelijke voorkeur hebben en ik zie daar geen enorme problemen in wordt dat hun pup, zo simpel is het. Maar als iemand een pup kiest die ik echt niet bij die persoon zie ga ik dat wel aangeven. Ik denk dat jij als pupkoper een duidelijke voorkeur zou kunnen aangeven, en dat dan ook ergens op baseert en dan zal ik die niet tegenspreken. Maar mijn ervaring met dit nest was dat de meeste mensen geen idee hadden. Ze vonden alle pups leuk en de meeste kozen voor Bizzy vanwege haar witte voetjes of voor Toadette vanwege haar zwarte neusje. Dat zijn geen handige criteria om op te kiezen dus ik heb de verdeling grotendeels gedaan op mijn inzicht. Toch is iedereen heel blij met hun pup :ok:

Ik hoef trouwens ook niet het hele priveleven van een koper te weten, daarin vind ik dat mensen wel kunnen doorslaan. Het boeit me niet of er eventueel een kinderwens is, of je relatie stabiel is, of je goed contact hebt met je familie etc etc. Dat gaat een fokker niks aan. Het enige wat ik mijn kopers heb gevraagd is hoe veel tijd ze hebben voor de hond, dus werktijden en vooral wat ze van de hond verwachten en of dat in het plaatje past wat ze kunnen verwachten van een Toller.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ik heb Ivy als Co own hond en nee niet omdat ik perse die pup wilde hebben, Josee heeft haar uitgekozen voor mij(de fokker) en heb hierdoor ontzettend veel geleerd over het ras en alles wat erbij komt kijken. Ben ook bij de geboorte geweest. Ik heb zelf geen behoefte aan een nest in huis maar vind de rest wel leuk en interessant om mee te maken dus zo kan dat toch ;) we wachten nu op d'r loopsheid en dan krijgt ze deze winter een nestje bij Josee thuis. Zou het met de volgende weer zo doen, ideaal vind ik. Scheelt dat ik Josee ook al langer ken en weet hoe zij alles doet, met iemand die ik niet goed ken zou ik het niet doen. Maar goed, als ik niet wil dat Ivy naar een bepaalde show gaat dan hoeft dat niet of als ik d'r juist zelf wil meenemen is dat ook allemaal prima, fokker is niet zo'n zeikerd, bepaal nog altijd alles zelf. Zij kiest alleen de reu uit en als ik uit 2de nestje zelf een pup zou willen houden dan zorgt ze er ook voor dat het een reu is die ik ook geweldig vind.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

bij mij mogen ze een voorkeur voor een pup uit spreken maar ik neem wel de beslissing welke pup er naar wie gaat. net als wat maeve zegt: het gaat mij niks aan of iemand een kinderwens heeft, wil scheiden, 5x sex heeft per dag. mij gaat het erom dat mensen een leuke en lieve hond in hun midden krijgen. ik heb ooit gehoord dat een fokker iemand een pup weigerde omdat deze de hond geen barf wilde geven maar brokken. dat vind ik te ver gaan. ik betaal voor de hond dus ik beslis wat de hond eet.
ellen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ellen en de birmanen schreef:ik heb ooit gehoord dat een fokker iemand een pup weigerde omdat deze de hond geen barf wilde geven maar brokken. dat vind ik te ver gaan. ik betaal voor de hond dus ik beslis wat de hond eet.
Jup. Maar de fokker is de eigenaar tot ie ze verkoopt, dus hij beslist of jij er een mag kopen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

Zie ik ook zo, de uiteindelijke keuze wil ik zelf hebben.
Heb ik met de laatste pup duidelijk aangegeven, deze, en anders neem ik er geen.

Fokker doet ook een pup-test op 7 weken, en daar kwam ook wel uit dat Pearce bij ons paste.
Voor de andere mensen die hem ook graag wilden was het een te pittig hondje geweest (vlgs die test dan toch).
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Marjoleine schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik heb ooit gehoord dat een fokker iemand een pup weigerde omdat deze de hond geen barf wilde geven maar brokken. dat vind ik te ver gaan. ik betaal voor de hond dus ik beslis wat de hond eet.
Jup. Maar de fokker is de eigenaar tot ie ze verkoopt, dus hij beslist of jij er een mag kopen ;)
ben ik helemaal mee eens, maar om dit als voorwaarde te stellen terwijl het een perfecte baas zou kunnen zijn voor de hond vind ik te ver gaan. net als dat ik bij een kater geen dekking kon krijgen want mijn poes liep buiten in een kattenren die aan huis is gebouwd. de kittens mochten onder geen beding buiten in de kattenren komen.
soms zijn voorwaarden belachelijk en nergens op slaan.

ooit iemand gehad die al bij 2 fokkers geen hond kon kopen omdat ze ms had. terwijl een hond juist een aanvulling zou kunnen zijn voor iemand. ze zou hem kunnen opvoeden als zijnde hulphond. ik heb ook een pup zitten bij iemand met ms en dat gaat geweldig.
ellen
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nouja fokkers zijn natuurlijk ook maar mensen net als puppykopers met de gekste wensen en eisen.
Ken er ook wel hoor die de gekste eisen stellen aan kopers. Daar is iedereen vrij in als je wat verkoopt , staat het niet aan dan ga je verder naar een fokker bij wie het wel klikt.
Geld voor fokkers onderling ook.
Bij veel poedelfokkers zijn doodles helemaal niets en fel op tegen en vooral mogen kopers geen doodles fokken met hun fokje terwijl ik weet van een aantal dat hun reuen ook labjes, goldens en doodles hebben gedekt tegen flink dekgeld.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

blondie schreef:
Het hoeft niet moeilijk te zijn inderdaad. Maar ik ben wel van mening dat een fokker zelf mag beslissen waar ze de hond willen plaatsen. En dan hoop je ook op eerlijke eigenaren.

Een bouvier pupje kwam eens terug bij de fokker, en ik had echt een klik met dat teefje. Maar ondanks dat ze dat wist en zag, wilde ze niet dat het hondje bij iemand kwam te wonen die fulltime werkte. Dat was haar goed recht.
Sommige mensen gaan misschien liegen, maar dan denk ik waarom dan.. ga dan verder zoeken.
De ene die ik wel op fokkersvoorwaarden kreeg kwam op mijn pad. En ik had er zo geld voor betaald, maar de fokster wilde een nest met haar en kwam zelf met het voorstel en dan kom je toch op fokkersvoorwaarden uit. Aan mij om ja, of nee te zeggen op dat moment.
Er is een verschil tussen met elkaar in gesprek gaan over wat je een goede verzorging vindt voor een hond of kat en zien of je daarin op 1 lijn kunt komen en koste wat het kost jouw ideeën opleggen omdat jij als fokker de enige ware deskundige bent. En dan met het mes op de keel afdwingen dat jouw ideeën worden opgevolgd.
In reactie op de bewering: kijk dan een deurtje verder, zou ik willen zeggen: fok dan niet, of houd je foksels zelf.
Je moet niet ijzerenheinig willen blijven regeren achter de voordeur van de nieuwe eigenaar.

Met absurde voorwaarden veeg ik de vloer aan, mijn verantwoording ligt bij het dier dat ik levenslang ga verzorgen, niet bij degene die het voor eigen genoegen op de wereld heeft gezet en daar mogelijk nog aan verdient ook. En omdat mijn verantwoording bij het dier ligt, zal ik indien nodig een leugentje om bestwil verkopen, dat acht ik dan in het belang van het dier. Dat wacht een gouden mandje en dat wil ik het niet onthouden omdat de maker per se wil dat ik Bachdruppeltjes gebruik en Cavom voer en alleen met haar toestemming naar die en die d.a. mag gaan. Niet zelf mag behandelen bij diarree etc.
Als je als fokker voorwaarden stelt, moet je bereid zijn te controleren of die worden opgevolgd, desnoods aan de andere kant van het land en levenslang, anders pleeg je i.m.o. slechts lippendienst aan je overtuigingen.

Ik acht het volkomen redelijk dat een fokker niet wil dat een hond bij iemand komt die full time werkt. Zelf heb ik daarom tussen 1991 en 1998 geen hond gehad. In een gesprek zou dus snel blijken dat we daarin op 1 lijn zitten. Maar hoe weet je als fokker dat een kandidaat-koper niet liegt? Dan moet je bereid zijn dat dus levenslang te controleren....
Je kunt mijn bereidheid om een leugentje om bestwil te verkopen, vals noemen, je kunt mij onbetrouwbaar noemen, maar, als jij je voorwaarden niet controleert, noem ik jou hypocriet!

Als je voetstoots aanneemt dat de kandidaat-eigenaar de waarheid spreekt ben je naïef of gemakzuchtig en in het uiterste geval de leugenaar en de oneerlijke persoon. Naar het diertje in kwestie en naar jezelf.
Als je absurde voorwaarden stelt, verdien je dat er tegen je gelogen wordt.
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel

Ongelezen bericht door Izzers »

kooi schreef: Met absurde voorwaarden veeg ik de vloer aan, mijn verantwoording ligt bij het dier dat ik levenslang ga verzorgen, niet bij degene die het voor eigen genoegen op de wereld heeft gezet en daar mogelijk nog aan verdient ook. En omdat mijn verantwoording bij het dier ligt, zal ik indien nodig een leugentje om bestwil verkopen, dat acht ik dan in het belang van het dier. Dat wacht een gouden mandje en dat wil ik het niet onthouden omdat de maker per se wil dat ik Bachdruppeltjes gebruik en Cavom voer en alleen met haar toestemming naar die en die d.a. mag gaan. Niet zelf mag behandelen bij diarree etc.
Als je als fokker voorwaarden stelt, moet je bereid zijn te controleren of die worden opgevolgd, desnoods aan de andere kant van het land en levenslang, anders pleeg je i.m.o. slechts lippendienst aan je overtuigingen.
met zulke absurde voorwaarden zou ik zeker een deurtje verder gaan, want van zo'n fokker wil ik geen pup.
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat zulke fokkers (serieus) bestaan.

Ik ken een herder fokker die heel graag hd/ed resultaten weet van zijn pups. Hij gebruikt die informatie om bepaalde combinaties niet meer of juist wel te gebruiken. Hij vraagt voor hij een pup verkoopt aan iemand of ze bereid zouden zijn om de pup als hij/zij een jaar is te willen laten rontgenen op zijn kosten bij een erkende dierenarts.
Is het antwoord nee, dan krijg je inderdaad geen pup van hem. Is dat dan zo onredelijk?
Mijn keus van fokker is mede daarop gebaseerd. doet de fokker er serieus alles aan om hd/ed buiten zijn lijnen te houden?
Als ik een fokker benader voor een pup ben ik het dus eens met zijn fokbeleid anders zoek ik een andere fokker. Is het dan zo erg om hem/haar te helpen dat beleid in stand te houden?
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
Izzers
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse dwarslopende tokkel

Ongelezen bericht door Izzers »

Nanna schreef:
Izzers schreef: Ik ken een herder fokker die heel graag hd/ed resultaten weet van zijn pups.
Dat zijn natuurlijk andere vragen dan "is je relatie wel stabiel?" of "verdien je wel genoeg?"
Dat bedoel ik :mrgreen: Je hebt voorwaarden met een reden en absurde voorwaarden.
Voorwaarden met een reden zijn bespreekbaar bij een fokker met absurde voorwaarden koop ik geen pup.
"verdien je wel genoeg" is natuurlijk super boers uitgedrukt maar er zijn best veel mensen die beginnen aan een hond en hem uiteindelijk niet kunnen betalen. Ik weet niet waar meer en het is al wel een half jaar geleden maar ik heb ergens iets gelezen over dat mensen hun hond naar het asiel brengen omdat ze medisch noodzakelijke zorg niet kunnen betalen.
Als iemand me vraagt of ik daar rekening mee heb gehouden zal ik eerlijk antwoorden. Ik ben niet rijk maar ik heb een potje achter de hand voor dat soort dingen en bovendien een prima contact met de dierenarts. Als iemand doodleuk vraagt verdien je wel genoeg? Dan zeg ik dat hem dat geen bal aangaat. Het is misschien ook een beetje hoe iets gebracht word.
Afbeelding

Ik hou van je! Met heel mijn kont.
Met mijn hart ook wel, maar mijn kont is groter
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Als een jong stel interesse toont vraag ik inderdaad wel naar een kinderwens. Niet omdat ze dan geen pup krijgen maar meer om te wijzen op het beschermende karakter tov bv vriendjes waar mee gestoeid wordt ;)
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

kooi schreef: Je kunt mijn bereidheid om een leugentje om bestwil te verkopen, vals noemen, je kunt mij onbetrouwbaar noemen, maar, als jij je voorwaarden niet controleert, noem ik jou hypocriet!

Als je voetstoots aanneemt dat de kandidaat-eigenaar de waarheid spreekt ben je naïef of gemakzuchtig en in het uiterste geval de leugenaar en de oneerlijke persoon. Naar het diertje in kwestie en naar jezelf.
Als je absurde voorwaarden stelt, verdien je dat er tegen je gelogen wordt.
Zij deugen niet dus hoef ik ook niet te deugen? :denken:
Inhoudelijk ben ik het voor een groot deel met je eens. Je kunt als fokker niet álles bepalen wat er na de verkoop met een dier gebeurd. Dat wordt de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Maar ik heb wel moeite met je gedraai. Een leugentje om bestwil is nog steeds een leugen. En iemand die voorwaarden stelt (absurd is voor iedereen helaas anders) uit (neem ik voor het gemak aan) liefde voor zijn of haar foksels "verdient" geen leugens.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”