heb jij wat duidelijkere fotos van Uma? ben wel benieuwd naar haarManu schreef:Interessant om allemaal te lezen

Moderator: moderatorteam
heb jij wat duidelijkere fotos van Uma? ben wel benieuwd naar haarManu schreef:Interessant om allemaal te lezen
Volgens die jagers waren het inderdaad podenco Andaluz, maar ik vond ze opvallend grof qua bouw. Misschien hier en daar wat Orito erdoorheen, die zijn volgens mij vaak ook grover van bouw.Podenji schreef:dat is een cirneco Nanna, een Andaluz is doorgaans grover gebouwd. Al is de medio veelal ook wat fijner , zoals de cirneco. Maar dan toch een heel ander hoofd. Qua hoofd heeft de Andaluz Pequeno het meeste van de Cirneco weg.
Ik blijf bij Andaluz deDiana , die mogen ook inderdaad kaneelkleurig zijn
Ja! Die kleur inderdaad, ook af en toe met wit.Podenji schreef:waarschijnlijk zo een kleur DeDiana?
in het midden een Andaluz ( niet 100% raszuiver ), rechts een canario en de anderen zijn Ibicencos
ah welnee joh, dat maakt de meeste jagers/ stropers helemaal niets uit.DeDiana schreef:Volgens die jagers waren het inderdaad podenco Andaluz, maar ik vond ze opvallend grof qua bouw. Misschien hier en daar wat Orito erdoorheen, die zijn volgens mij vaak ook grover van bouw.Podenji schreef:dat is een cirneco Nanna, een Andaluz is doorgaans grover gebouwd. Al is de medio veelal ook wat fijner , zoals de cirneco. Maar dan toch een heel ander hoofd. Qua hoofd heeft de Andaluz Pequeno het meeste van de Cirneco weg.
Ik blijf bij Andaluz deDiana , die mogen ook inderdaad kaneelkleurig zijn
Ik zag ook een dekking op een parkeerplaats en dat was denk ik een Ibicenco of een Xarnego die een Andaluz dekte, dus ze gooien ook zonder problemen de verschillende types door elkaar. Dat maakt die jagers/stropers volgens mij niet al te veel uit, hoewel ik ze wel altijd met vrij homogene groepjes honden zag.
Ja, zolang die jagers honden onderling blijven uitwisselen, blijven ze toch in dezelfde lijnen zitten en zal het bloed inderdaad niet heel vers zijn. Ik zag daar in ieder geval elk weekend zeker een stuk of vijf jagers die allemaal dat eerder genoemde type Andaluz bij zich hadden in kleine roedeltjes.Podenji schreef:over de Orito zijn in spanje ook leuke discussies, de een zegt namelijk dat het gewoon een miskleur van de Andaluz is, de ander ziet het wel als apart ras en willen ook een aparte erkenning voor het ras. Naar mijn weten is er in het verleden kelpie of iets dergelijks ingekruist, dat is mij door meerdere Orito eigenaren en fokkers verteld, maar goed het kan ook heel goed kloppen qua kleur en de meer werk gewilligheid van de Orito.
en die homogeniteit komt vooral omdat jagers op hun eigen lijnen blijven fokken, af en toe halen ze een hond uit een dorp verderop of van een bevriende jager voor "vers bloed " , wat "vers" is is dan heel erg de vraag , gezien de meeste spanjaarden niet verder kijken dan grootouders
Ja, Amy en Chocky zijn broer en zus. De moeder was een podenco Andaluz (of leek daar in ieder geval veel op, ik heb maar één foto van haar gezien), vader onbekend. Ze hadden ook nog een donker nestbroertje:Podenji schreef:wat een mooie die Chocky!!
maar ehh broer van Amy?
Amy vind ik trouwens cool, net een mini hyena
en nee, natuurlijk is dat niet echt vers bloed allemaal, maar zo kijken zij er wel tegenaan.
en wij maar moeilijk doen over lijnteelt en smalle basissen bij onze rashondenfokkerij, daar doen ze al eeuwen niet anders.
prachtige hondDeDiana schreef:Ja, zolang die jagers honden onderling blijven uitwisselen, blijven ze toch in dezelfde lijnen zitten en zal het bloed inderdaad niet heel vers zijn. Ik zag daar in ieder geval elk weekend zeker een stuk of vijf jagers die allemaal dat eerder genoemde type Andaluz bij zich hadden in kleine roedeltjes.Podenji schreef:over de Orito zijn in spanje ook leuke discussies, de een zegt namelijk dat het gewoon een miskleur van de Andaluz is, de ander ziet het wel als apart ras en willen ook een aparte erkenning voor het ras. Naar mijn weten is er in het verleden kelpie of iets dergelijks ingekruist, dat is mij door meerdere Orito eigenaren en fokkers verteld, maar goed het kan ook heel goed kloppen qua kleur en de meer werk gewilligheid van de Orito.
en die homogeniteit komt vooral omdat jagers op hun eigen lijnen blijven fokken, af en toe halen ze een hond uit een dorp verderop of van een bevriende jager voor "vers bloed " , wat "vers" is is dan heel erg de vraag , gezien de meeste spanjaarden niet verder kijken dan grootouders
Ik had nooit eerder van de Orito gehoord, tot ik Chocky daar tegenkwam in de campo (de broer van Amy):
HahaManu schreef:En dit keer wordt het echt zijn hond. Haha ik bemoei me er al zoveel mee
WhahahahahaManu schreef:Eerder wilde hij een Rottweiler maar daar heb ik echt geen trek in. Nu is hij gelukkig dus voor de windhonden gevallen, en een type als Mojo vindt hij ook geweldig. Overigens kwam hij gisteren ook opeens met de Golden Retriever, dus ik geloof dat we nog wel even bezig zijn met oriënteren.....![]()
Heavy schreef:Ik zou ook gaan voor een Mechelaar dan kan die de andere twee steeds terug halen als ze te ver uit je buurt gaan
mijn ervaring met mechelaars is dat ze teveel met jou bezig zijn om zich ook maar iets van andere honden (of konijnen, herten, eenden of de rest van de wereld) aan te trekken. echt ideaal hoorValerie schreef:Alleen zijn mechelaars niet altijd sociaal, net zoals cattledogsals je rustig wilt wandelen tussen de andere honden zou ik het toch in een andere hoek zoeken.
Zo is mijn kelpie ook. Het heeft wel wat maar is soms ook beklemmend. Ik vind de combinatie met een wat zelfstandigere hond ideaal.lucie schreef:mijn ervaring met mechelaars is dat ze teveel met jou bezig zijn om zich ook maar iets van andere honden (of konijnen, herten, eenden of de rest van de wereld) aan te trekken. echt ideaal hoorValerie schreef:Alleen zijn mechelaars niet altijd sociaal, net zoals cattledogsals je rustig wilt wandelen tussen de andere honden zou ik het toch in een andere hoek zoeken.
Nou, een Barzoi is mij stevig zatgyanty schreef:Kay is dol op Barzois: en eigenlijk kan ik dat karakter ook heel goed waarderen. Maar de greyhound vond hij laats ook uiterst leuk, maar ja Norah die moeten we maar iets stevigers geven....
waarom vind je dat? met mijn mecheltje vaak genoeg door (de drukke bossen van) Rotterdam gelopen hoor. Van die van mij zal echt niemand last hebbenValerie schreef:Een mechelaar is echt niet zo ideaal om in een gebied als bij Monster te lopen![]()
Er zijn hier genoeg die ik ontloop. Het zijn gewoon geen honden om mee te nemen naar een druk gebied.
Ja met mijn Akita kan ik dat ook maar dan raad ik ze alsnog niet aan hoorlucie schreef:waarom vind je dat? met mijn mecheltje vaak genoeg door (de drukke bossen van) Rotterdam gelopen hoor. Van die van mij zal echt niemand last hebbenValerie schreef:Een mechelaar is echt niet zo ideaal om in een gebied als bij Monster te lopen![]()
Er zijn hier genoeg die ik ontloop. Het zijn gewoon geen honden om mee te nemen naar een druk gebied.Het enige is dat ze gauw onder de indruk is en niet van te veel gedoe houdt. Maar een ander type mechelaar misschien juist wel?
helemaal mee eens hoor Paisley, het kan ook vreselijk irritant zijn. ALs we buiten in het bos of op het land aan het werk zijn, zijn Lizzy en Kailen de DH lekker aan het rondbanjeren en snuffen terwijl Amber met een bedrukt smoeltje naar me staat te staren of we alsjeblieft nu eens wat gaan doenPaisley schreef:Zo is mijn kelpie ook. Het heeft wel wat maar is soms ook beklemmend. Ik vind de combinatie met een wat zelfstandigere hond ideaal.lucie schreef:mijn ervaring met mechelaars is dat ze teveel met jou bezig zijn om zich ook maar iets van andere honden (of konijnen, herten, eenden of de rest van de wereld) aan te trekken. echt ideaal hoorValerie schreef:Alleen zijn mechelaars niet altijd sociaal, net zoals cattledogsals je rustig wilt wandelen tussen de andere honden zou ik het toch in een andere hoek zoeken.
Ik ben vandaag de hele dag op pad en heb wat lopen klussen bij andere mensen in de tuin. Dan kun je Kiwi er heel goed bij hebben. Die loopt er los wat doorheen, is alleen maar mij in de gaten aan het houden, bemoeit zich nergens mee en loopt ook niet de straat op.
Op zulke momenten laat ik Mayke thuis. Als ik met dingen bezig ben en haar niet in de gaten kan houden, dan loopt ze binnen notime door de tuinen te banjeren, katten pesten, de straat op, die smeert m.
Daarintegen - ben ik lekker thuis, dan kan Mayke heerlijk naast me liggen en zich laten vertroetelen. Kiwi wordt helemaal lyrisch en kwispelt haar hele lijfje murw als ik ook maar 1lief woord of een aai geef. En dan gaat ze aan me plakken en me aan staan staren alsof ik dr idool ben. Als je haar niet op afstand houdt, kruipt ze helemaal in/op je met klauwende poten en reëele kans op een kopstoot. Dat vind ik bloedirritant.
Ga wat voor jezelf doen, denk ik danDat baasgerichte heeft een keerzijde en ik kan me steeds beter voorstellen dat mensen voor een heel zelfstandige hond kiezen, zoals een windhond.