Mijn Lizzy is dus een Magyar Agar, maar ik moet er bij zeggen dat het tevens de enige windhond is die ik hier over de vloer heb gehad dus kan ik natuurlijk niet zover generaliseren dat haar gedrag typerend is voor alle Hongaren. Maar ik zal haar als individu proberen te omschrijven.
Om te beginnen heeft ze byzonder lief, aanhankelijk en zachtaardig karakter. Alle mensen en vooral kinderen vindt ze leuk, al moeten die vooral niet te overheersend of druk zijn, want ze is ook enorm gevoelig. Dit is denk ik wel typisch windhond. Een 'uh' als correctie is al een behoorlijke ingreep voor haar, en zelden nodig.
Wat betreft de waaksheid: dit is inderdaad een opvallende eigenschap. Eerder dan alle andere honden hoort, ruikt, of ziet zij iets of iemand aankomen en slaat dan aan (als ze dat nodig vindt). Als de herdertjes het dan overnemen, is het haar allang best. Blaffen doet ze al met al zelden en ook maar heel kort. Bovendien zijn alle mensen hoe dan ook Welkom, hoe meer aandacht ze kan krijgen, hoe liever het haar is. Geknuffeld worden vindt ze heerlijk en je moet wel een enorm hondenhater zijn om niet toe te geven aan haar aanbiddelijke oogjes en het neusje wat zich heel subtiel onder je hand wurmt
Grote delen van de dag zie je haar nauwelijks, want dan ligt ze te soezen op de bank. Mijn ervaring is, dat ze tevreden is als ze 1 keer per dag een flinke sprint kan trekken en een uurtje ronddwalen. De herders hebben aan heel wat meer behoefte natuurlijk, dus ze gaat altijd mee (waag het niet haar thuis te laten!) maar echt nodig vindt ze het niet. We zeggen wel eens voor de grap dat ze het ideale appartementshondje is! Ze kan ook prima alleen thuisblijven en merkt het soms geeneens als ik wegga.
Het jachtinstinct is uiteraard wel een dingetje. Ze is werkelijk waanzinnig snel en heeft een verbluffend pakket aan zintuigen. Officieel is het een zichtjager, maar neus en oren doen net zo goed mee. Maar het blijft over het algemeen bij een sprint, zoals een jachtluipaard. Daarna komt ze weer terug. Ook laat ze zich vrij goed tegenhouden, mits je tijdig ingrijpt. Ze zal niet gaan dwalen of uren uit je zicht zijn, tenzij ze een niet te versmaden verrot lijk tegenkomt

In principe blijft ze gewoon bij je en houd je in de gaten. Sla ik af, heeft ze het onmiddelijk door en komt gauw aangerend, en stop ik, dan zij ook. Moet ik wel zeggen dat ze 10 jaar lang met herders heeft samengewoond dus misschien het kunstje gewoon heeft afgekeken
Trainbaar is ze zeker, want ze is dol op lekkere hapjes. Daar heeft ze alles voor over. Zo heeft ze zelfs ooit eens een gehoorzaamheidsspelletje gewonnen, daarbij de border collies, labradors en DH van de trainer achter zich latend

We stonden er zelf van te kijken! Maar ze doet alles alleen als er geen enkele vorm van druk op haar wordt uitgeoefend, want anders wil ze eerder ontwijken of vluchten. Hoe zachter, liever en uitnodigender je dingen van haar vraagt, hoe groter de kans op succes. Maar geen oefeningen om de oefeningen dus. Ook geen oerstomme balspelletjes

Wel voertjes speuren of op dingen springen.
Lizzy is nu 12, maar ze is nog altijd onvoorstelbaar soepel en snel. Vandaag nog sprong ze met gemak vanuit stilstond op een baal stro van anderhalve meter hoog.
Dat is nog een voordeel van dit ras: ze zijn zeer gezond. Alle zintuigen, gewrichten , gebit en organen zijn nog in topconditie, alleen wordt ze steeds witter

Haar huid is vrij kwetsbaar, daar komt makkelijk een scheurtje of gaatje in.
Daarentgen kan ze behoorlijk goed tegen de kou. Ten eerste is dit ras in staat onderhuids vet op te slaan, en ten tweede kunnen ze ondervacht ontwikkelen in de winter. Soms zoekt ze zelf een ijskoude kamer (3°) op om in te slapen; ze creeert dan gewoon een comfortabel nestje en ligt ze rustig uren te ronken
Het gedrag naar andere honden zal wel voor ieder individu wisselend zijn. Lizzy vindt andere honden best, zolang ze haar met rust laten. Zo niet, dan krijgen ze een grauw als ze er niet van gediend is. Van dominante honden moet ze niets hebben gezien haar gevoelige aard.
Al met al en tophond en een echte survivor. Als zijn twee weken weg zou zijn, kwam ze vast boller terug dan dat ze wegging

. Bedelen en voedsel bij elkaar schurken is haar natuur. Tot slot nog een paar plaatjes en dan houd ik op met opscheppen:
krachtige bouw, zonder overigens aan snelheid in te boeten, en speciaal geschikt voor ruigere terreinen