Eerste ontmoeting van 2 volwassen staffordteven:

Moderator: moderatorteam

precies, die mooie verhalen zijn natuurlijk heel leuk en het is super als je een sociale staff treft, maar vergeet nooit dat het vechthonden zijn ook al komen ze uit een show lijn, net als dat een jachthond een jachthond is. En omdat veel staffkrdbaasjes dit niet weten/ontkennen zou ik mijn hond nooit met een onbekende staff achtige kennis laten maken. Ik heb in het asiel ook sociale staffs gekend dus ik weet dat ze er zijn, net als dat er vast ook jagers zijn die ik wel bij mn konijnen kan vertrouwen...Nanna schreef:Prijs je goede gesternte maar. Ik kwam er net eentje tegen, een rotzak van de bovenste plank. Wilde alleen maar killen.anica schreef:
Wij hebben een Staff, Tosca 10 jaar en sociaal naar andere honden, dan dit uitzonderlijk is ben ik mij heel bewust van.
Dus geeft Tosca maar een extra knuffel.
Echt bang ben ik niet maar ik let wel wat meer op, en vermijd de plekken waar ik vaak onbekende honden tegenkom. De hond waar het mee misging had ik nog nooit eerder gezien in "mijn" gebied. Ik zal ongetwijfeld allerlei signalen gemist hebben maar in eerste instantie was die hond op een paar meter afstand van de zwemvijver aan het snuffelen toen we aan kwamen lopen, keek wel even op maar ging toen weer verder met snuffelen. Pas toen Ted een poot in het water zette kwam hij als een speer aanrennen om haar in haar nekvel te grijpen. Dit was voor mij een situatie die ik niet zag aankomen dus ik ben nu gewoon wat voorzichtiger.*Skye* schreef:
Maar jij loopt nog wel huiverig rond ook? Wordt het al minder?

Lief van je! Dank je!!Nanna schreef:Prijs je goede gesternte maar. Ik kwam er net eentje tegen, een rotzak van de bovenste plank. Wilde alleen maar killen.anica schreef:
Wij hebben een Staff, Tosca 10 jaar en sociaal naar andere honden, dan dit uitzonderlijk is ben ik mij heel bewust van.
Dus geeft Tosca maar een extra knuffel.
Jij bent er gewoon heel serieus mee bezig en dat vind ik super om te lezen! Ik wou dat alle baasjes zo waren.Dees en Maylo schreef:Ik ben niet bang dat het mis gaat maar ben me er wel van bewust dat dit kan gebeuren. Maylo heeft ook al een paar keer schrammen opgelopen omdat hij gepakt werd. Inmiddels is Maylo zelf ook van mening niet elke vreemde reu te dulden.
Maylo heeft al een paar pogingen gedaan om zich zelf even te bewijzen dat hij heus wel kan vechten en tot nog toe heeft geen van die honden ook maar een schrammetje 2 x omdat Maylo aan de lijn was en 1 keer los omdat ik het zag (was te laat met aanlijnen) en ik me gelijk boven op hem liet vallen en in z'n nek vel had.
Ik lijnde Maylo altijd al aan bij de honden die hem gepakt hebben en onbekende aangelijnde honden en nu dus alle onbekende honden maar kennismaking is alleen als ik het wil en aangelijnd. Gister een chihuahua reu wat wel goed ging tot deze uit wilde halen naar Maylo en Maylo zag het als een spel en stond speelbuigingen te maken en te kwispelen en achterlijke geluiden te maken. Vandaag een dwerg schauzer reu die iets te opdringerig was en Maylo was van mening dat hij even moet laten zien wie de sterkste was dus wilde best wel even uithalen helaas was hij wederom aangelijnd en trok ik misschien iets te hard en lag hij om dwerg bleef terug komen maar inmiddels was Maylo's houden relaxter en begon hij weer speelbuigingen te maken, dwerg was er niet heel erg van overtuigd dus heb het gelaten voor wat het was en verder gelopen.
Ik ben me er van bewust wat ik bij me heb en dat mijn hond ook (ernstige)schade aan kan richten, betekend niet dat ik me hond weg hou maar wel dat ik zo voorzichtig mogelijk ben. Ondanks dat ik me hier ook wel even een paar dagen de tijd voor heb moeten geven ga ik niet alles uit de weg en alleen maar slechte dingen bedenken.
Dankjewel voor je advies. Dat zijn dingen die we eigenlijk altijd wel toepaste al en ik kan goed terug roepen, zeker als ik een balletje ofzo bij heb. Daar heb ik ook wel vertrouwen in. De situaties waar ik u 3x in ben gekomen zijn 2x dat de hond/ honden vanuit het niets in 1 streep op Skye afkwamen zonder baas. En 1x baas die langs liep toen ik ergens stond te praten en zij bleef erbij staan. Ze stond erbij en keek ernaar, deed helemaal niets.Marjoleine schreef:Contact met andere honden is geen moeten, he. Je kunt gewoon doorlopen.
Je kunt dat gewoon jouw hond leren ook.
Ik krijg wel een chagrijnige blikken als mijn dames vervelend zijn en ik me resoluut omdraai en wegloop.
Je ziet mensen denken dat ik eerst die beesten bij me moet halen.
Maar ja, Jet is jong en staat met een vinger in d'r mond dom te kijken naar vreemde honden: "Tante Dinthe, wie zijn zij? Gaan we spelen of zijn ze stom?"
En tante Dinthe is zo goed niet of die gaat met Jet in haar kielzog een paar meter dichterbij (altijd wel afstand hoor).
En Chaconne wil dat niet dus die staat op afstand te roepen dat ze mee moeten komen.
En dan draai ik me om, loop door/weg en op de goede afstand (elke hond heeft een afstand waarbuiten hij direct komt) fluit ik en staan ze binnen drie tellen bij me.
Het is een lastig advies, maar dat doorlopen en op iets grotere afstand roepen, dat is iets dat ik adviseer.
Zo haal je de spanning weg en reken maar dat jouw hond ook komt hoor, als jij weg bent! Jij geeft namelijk toch mentale steun.
Ik denk dat dit soort dingen je zekerder kan maken, gewoon omdat je gaat merken dat het werkt.
Maar dan moet je dus eigenlijk omdraaien en weglopen, en wel direct.*Skye* schreef:Dankjewel voor je advies. Dat zijn dingen die we eigenlijk altijd wel toepaste al en ik kan goed terug roepen, zeker als ik een balletje ofzo bij heb. Daar heb ik ook wel vertrouwen in. De situaties waar ik u 3x in ben gekomen zijn 2x dat de hond/ honden vanuit het niets in 1 streep op Skye afkwamen zonder baas. En 1x baas die langs liep toen ik ergens stond te praten en zij bleef erbij staan. Ze stond erbij en keek ernaar, deed helemaal niets.
Nu lijn ik Skye toch maar even aan omdat ik denk dat hij mijn spanning zeker voelt en als ik niet goed in mijn vel zit luistert hij niet. Maar ik probeer het allemaal heel normaal te doen en niet in blinde paniek weg proberen te komen.
Ga ik ook zeker doen vanaf nu. Ik wil ook gewoon veel te aardig zijn.Marjoleine schreef:Maar dan moet je dus eigenlijk omdraaien en weglopen, en wel direct.*Skye* schreef:Dankjewel voor je advies. Dat zijn dingen die we eigenlijk altijd wel toepaste al en ik kan goed terug roepen, zeker als ik een balletje ofzo bij heb. Daar heb ik ook wel vertrouwen in. De situaties waar ik u 3x in ben gekomen zijn 2x dat de hond/ honden vanuit het niets in 1 streep op Skye afkwamen zonder baas. En 1x baas die langs liep toen ik ergens stond te praten en zij bleef erbij staan. Ze stond erbij en keek ernaar, deed helemaal niets.
Nu lijn ik Skye toch maar even aan omdat ik denk dat hij mijn spanning zeker voelt en als ik niet goed in mijn vel zit luistert hij niet. Maar ik probeer het allemaal heel normaal te doen en niet in blinde paniek weg proberen te komen.
Ik doe dat wel. Dan maar onbeleefd.
Ik zeg dan: Geen goede combi, dus ik loop door, goedemiddag
En ik ben al drie stappen weg voor ze kunnen knipperen hoor, ik moet die fratsen niet.
Ook bij honden zonder baas trek ik direct aan mijn stutten.
Ik had laatst een enorme herder, zonder baas, die meeliep, en die niet gezellig was.
Mijn dames snauwen, hij (gecastreerde reu) terugsnauwenDan ben ik echt niet blij hoor, maar ik loop wel stug door.
Dat vloeken doe ik dan even binnensmonds
Ja inderdaad, gewoon lalalala, ik loop hier lekker en we doen lekker net alsof er helemaal niet twee hele enge honden los om ons heen lopenNanna schreef:Ik kwam vanmorgen een Argentijnse Dogreu tegen en een kruising Pitbull met wat langharigs.*Skye* schreef: Bij de stafford en pitbull hadden we ook inderdaad gewoon moeten gaan lopen. Lekker relaxed alsof er 2 malthesers om ons heen liepen. Dan was er vast niets gebeurd.Ook een reu.
Los, natuurlijk.
Dan is het een kwestie van net doen of je gek bent en flink doorstappen. De roedels hebben even aan elkaar geroken en dat was dan weer helemaal dat. Ik weet zeker dat als we er tussen gaan staan en schreeuwen en aan halsbanden trekken de pleuris uitbreekt.
Die reu van jou deed niks, die keurde het plebs nog geen blik waardig. En Shib die werd daar toch een partij chagrijnig vanLief schreef:Ik ben ooit met een oudjaarswandeling meegegaan met mijn honden. Mijn grote intacte reu, van een ras dat bekend staat om hun intolerante houding richting seksegenoten, was aanleiding tot heel wat samengeknepen billen, maar alle andere reuen hebben er zelfs geen schrammetje bij opgelopen!

Ik vind het niet meer dan normaal, en hoop ook nooit iemand tegen te moeten komen die dat niet is.*Skye* schreef:Jij bent er gewoon heel serieus mee bezig en dat vind ik super om te lezen! Ik wou dat alle baasjes zo waren.Dees en Maylo schreef:Ik ben niet bang dat het mis gaat maar ben me er wel van bewust dat dit kan gebeuren. Maylo heeft ook al een paar keer schrammen opgelopen omdat hij gepakt werd. Inmiddels is Maylo zelf ook van mening niet elke vreemde reu te dulden.
Maylo heeft al een paar pogingen gedaan om zich zelf even te bewijzen dat hij heus wel kan vechten en tot nog toe heeft geen van die honden ook maar een schrammetje 2 x omdat Maylo aan de lijn was en 1 keer los omdat ik het zag (was te laat met aanlijnen) en ik me gelijk boven op hem liet vallen en in z'n nek vel had.
Ik lijnde Maylo altijd al aan bij de honden die hem gepakt hebben en onbekende aangelijnde honden en nu dus alle onbekende honden maar kennismaking is alleen als ik het wil en aangelijnd. Gister een chihuahua reu wat wel goed ging tot deze uit wilde halen naar Maylo en Maylo zag het als een spel en stond speelbuigingen te maken en te kwispelen en achterlijke geluiden te maken. Vandaag een dwerg schauzer reu die iets te opdringerig was en Maylo was van mening dat hij even moet laten zien wie de sterkste was dus wilde best wel even uithalen helaas was hij wederom aangelijnd en trok ik misschien iets te hard en lag hij om dwerg bleef terug komen maar inmiddels was Maylo's houden relaxter en begon hij weer speelbuigingen te maken, dwerg was er niet heel erg van overtuigd dus heb het gelaten voor wat het was en verder gelopen.
Ik ben me er van bewust wat ik bij me heb en dat mijn hond ook (ernstige)schade aan kan richten, betekend niet dat ik me hond weg hou maar wel dat ik zo voorzichtig mogelijk ben. Ondanks dat ik me hier ook wel even een paar dagen de tijd voor heb moeten geven ga ik niet alles uit de weg en alleen maar slechte dingen bedenken.
Ja, en daarom loop ik dus door.*Skye* schreef:Heb jij ook dat als 1 van je honden een ding heeft ze er meteen met zijn allen bovenop zitten?
O, snuffelen is ook best. Maar niet tien minuten blijven staan in de hoop en verwachting dat er gespeeld gaat worden.Nanna schreef:Ben het niet helemaal met je eens. Als je je met je honden in de openbare losloopruimte begeeft zullen ze toch hoe dan ook met andere honden door één deur moeten kunnen. En nee, spelen hoeft niet. Maar als je ze alle contact ontzegd heb ik het idee dat ze daar raar van worden. En wat geeft het nou als ze even met wat andere honden snuffelen; daar leren ze van. Dat dus maar weinig honden op mot uit zijn, bijvoorbeeld. Daarvan lopen ze zelf ook meer ontspannen. En ik ookMarjoleine schreef: Sociale interactie tussen honden is helemaal nergens voor nodig, dat is iets dat wij mensen bedenken. Niet honden.
Ook spelen is krachtmeten. Dus spelen doen ze maar onderling of met mij, simpel.
Als je het nodig vind om zo te reageren reageer dan niet. Als je mijn openingsbericht hebt gelezen zie je dat Skye in 1 week is aangevallen door een herder, pitbull, stafford en border collie. Ik open dit topic niet om te zeuren over klapkaken, maar om gewoon weer even goede ervaringen te horen in het algemeen. Gewoon even situaties waarbij mensen denken, ojee, en dat alles gewoon goed gaat.ellen en de birmanen schreef:en dan heb je gen angst meer voor stafford of andere klapkaken en dan kom je een herder tegen. dan weer zo`n topic openen als dit? geef jezelf een schop onder je kont, ga lopen met je hond en doen normaal.
wat iedereen al zegt gewoon doorlopen en niet stil staan. zie je een hond en die vertrouw je niet loop om en blijf vooral niet stilstaan.
ellen
Haha nouja, het helpt om te lezen dat wegwezen helpt. Jammer hè dat je door zo veel onverantwoordelijke baasjes zo geleid wordt door je vooroordelen.Goldylocks schreef:aan mij heb je ook niks. Ik ken geen leuke staffords en maak dat ik wegkom als ik er 1 zie. Wel bevooroordeeld,dat wel. Sorry.
Mij helpt het zeker. Weer eens wat anders toch? Een topic vol positive ervaringen over baasjes en honden die in de eerste instantie eng leken. Wat voor ras dan ook.kooi schreef:Leuk idee dit topic; ik hoop dat het helpt.![]()
Zelf krijg ik ook weer meer het gevoel alsof ik mijn hond aan een Russische roulette blootstel wanneer ik met haar naar buiten ga.
Net op tijd over de brug glippen het park uit, wanneer er twee Suri- Nederlanders aan komen met een loslopende Amstaff. Steek de straat over en uit het niets komt daar een Ambull aangerend met geen baas in zicht.
Met knikkende knieën en wild bonzend hart naar huis.
Hoe kun je ze in hemelsnaam vermijden wanneer er tientallen je wijk bevolken?
Misschien een idee om een klapkaak-gps op de markt te brengen: Klapkaak over 50 meter, KEER OM!
Waar ik dan weer niets aan had toen ik rustig bij mijn Roompot-bungalow zat en er ook weer uit het niets een klapkaak aan kwam denderen die over mijn tafel, mijn stoel en mij heen stormde terwijl op onzichtbare afstand de baas, met paniek in de stem, zijn hond terug riep.
Maar als ik dan bij het hondenstrandje kom en ik zie daar een 15-tal klapkaakjes gemoedelijk met elkaar en de baasjes spelen en balletjes uit het water apporteren, dan stelt mij dat toch weer gerust. Het zou toch eigenlijk een bloedblad moeten zijn met al die killers bij elkaar?
Moet zeggen dat het me eigenlijk wel heel goed helpt. Ik merk echt dat ik rustiger word en niet zo veel spanning voel de hele dag door.Lemuria schreef:Ik ben het met enkele voorgangers (en jezelf) eens dat je wel erg heftig reageert. Wordt het niet tijd voor een gesprek met iemand anders dan met een hondenforum? Dit topicje gaat je namelijk 0,0 helpen, zodra jij je computer uitzet en naar buiten loopt, kan ik me niet voorstellen dat je hier aan denkt en zegt "Ach ja. Niets aan de hand". Misschien kun je online eens zoeken naar kalmerende ademhalingsoefeningen die je tijdens het wandelen kunt doen; is het niet voor jezelf, dan voor je hond. Want die pikt jouw emoties feilloos op en wordt er ook niet gelukkiger van.
Je merk echt al veel verbetering. Heb heel veel met mensen met honden samen gelopen en als ik alleen liep een beetje in de omgeving van mijn huis. (Hebben een park en landweggetje op 5 min van ons huis).Heavy schreef:Merk je al verbetering want het kan ook zijn dat je te snel wil gaan.
Je kunt het ook langzaam opbouwen dus eerst aan de lijn wandelen buiten losloopgebied en dan langzaam opbouwen in het losloopgebied