Jack heeft als pup en op 1 jaar leeftijd gewoon de normale lepto enting gehad.
Vorig jaar kreeg hij de nieuwe lepto L4.
De 1e keer was er niets aan de hand maar na de booster werd Jack de dag na de enting enorm ziek.
Hij werd echt binnen een paar uur doorziek, kon zijn evenwicht niet meer bewaren, ging braken en na bloedonderzoek kwamen we erachter dat zijn nieren een flinke klap hebben gehad, binnen een paar uur ging hij van krachtige hond naar doodzieke hond.
Wat dit plots ziek geworden veroorzaakt heeft zijn we nooit achter gekomen, met infuus en medicatie herstelde hij vrij vlot.
Nu dacht ik later pas aan de enting en uiteraard heb ik toen aan de dierenarts gevraagd of dat van de enting kon komen maar uiteraard zei de DA: nee hoor, dat kan niet
Een paar weken later sprak ik Tannetje Koning en ik vroeg haar hetzelfde en haar antwoord was dat het wel degelijk van de enting zou kunnen komen en dat ze vaker dit soort klachten had gehoord na de nieuwe L4 enting, er schenen ook honden aan overleden te zijn.
Nu dus het dilemma:
In 1e instantie dacht ik: oke, Jack wordt gewoon niet meer geent!
Maar nu het zomer wordt vind ik het toch een beetje eng worden.
Jack zwemt dagelijks in allerlei waters, we trainen en lopen jachtwedstrijden door het hele land en hij zwemt dus overal.
Ik zou kunnen overwegen alleen weer de oude enting te geven, daar reageerde hij destijds niet op.
Maar hij is zo verschrikkelijk doodziek geweest vorig jaar en hoewel ik niet zeker kan weten of het door de enting komt vindt ik het wel doodeng.
Voor de cocktail heb ik hem laten titeren en die hoeft voorlopig gelukkig niet.
Wat zouden jullie doen?