Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jack enten of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Jack enten of niet?

Ongelezen bericht door samantha! »

Even peilen wat jullie in mijn situatie zouden doen.
Jack heeft als pup en op 1 jaar leeftijd gewoon de normale lepto enting gehad.
Vorig jaar kreeg hij de nieuwe lepto L4.
De 1e keer was er niets aan de hand maar na de booster werd Jack de dag na de enting enorm ziek.
Hij werd echt binnen een paar uur doorziek, kon zijn evenwicht niet meer bewaren, ging braken en na bloedonderzoek kwamen we erachter dat zijn nieren een flinke klap hebben gehad, binnen een paar uur ging hij van krachtige hond naar doodzieke hond.
Wat dit plots ziek geworden veroorzaakt heeft zijn we nooit achter gekomen, met infuus en medicatie herstelde hij vrij vlot.
Nu dacht ik later pas aan de enting en uiteraard heb ik toen aan de dierenarts gevraagd of dat van de enting kon komen maar uiteraard zei de DA: nee hoor, dat kan niet :Q:
Een paar weken later sprak ik Tannetje Koning en ik vroeg haar hetzelfde en haar antwoord was dat het wel degelijk van de enting zou kunnen komen en dat ze vaker dit soort klachten had gehoord na de nieuwe L4 enting, er schenen ook honden aan overleden te zijn.

Nu dus het dilemma:
In 1e instantie dacht ik: oke, Jack wordt gewoon niet meer geent!
Maar nu het zomer wordt vind ik het toch een beetje eng worden.
Jack zwemt dagelijks in allerlei waters, we trainen en lopen jachtwedstrijden door het hele land en hij zwemt dus overal.
Ik zou kunnen overwegen alleen weer de oude enting te geven, daar reageerde hij destijds niet op.
Maar hij is zo verschrikkelijk doodziek geweest vorig jaar en hoewel ik niet zeker kan weten of het door de enting komt vindt ik het wel doodeng.
Voor de cocktail heb ik hem laten titeren en die hoeft voorlopig gelukkig niet.

Wat zouden jullie doen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Jack enten of niet?

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik laat mijn honden daar niet voor enten.

Maar ik moet zeggen mijn honden gaan haast het water niet in, ze drinken wel uit de smerigste slootjes.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zeg: niet enten.
Leptospirose is zeldzaam in Nederland, wij hebben daar niet het optimale klimaat voor. Ja, tuurlijk is er het risico dat hij het toch oploopt. Dat risico is er ook als je wel ent. En je hebt gezien welke risico's de enting zelf heeft :ugh:
samantha!
Zeer actief

Ik neig inderdaad ook naar niet enten.
Dat van vorig jaar wil ik echt niet nog een keer meemaken, al weet ik dus niet zeker of het daarvan kwam.
Maar toch blijf ik het eng vinden, Jack zwemt echt extreem veel en op allerlei locaties.
Misschien moet ik gewoon proberen in mn achterhoofd te houden dat lepto weinig voorkomt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ik ent Ivy ook niet daarvoor
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou ook niet enten. Mayke ent ik ook niet meer. Die heeft drie puppyentingen gehad en na 1 jaar nog een enting. Ik vind t genoeg geweest. Ik denk dat ik over een jaar laat titeren.
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Tannetje heeft mij toen verteld dat als je de honden uit de kleine stilstaande plassen water houdt de kans op lepto erg klein is.
Dus alleen in grotere waters of stromend water laten zwemmen/drinken.
De lepto enting beschermt maar tegen een beperkt aantal vormen, er zijn er meer dan vier.
Over de werkingsduur zijn ze het ook niet eens, dat varieert van enkele weken tot enkele maanden..

Ik zou het risico niet meer durven nemen als de kans er is dat hij daar vorige keer zo ziek van was.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Denk dat ik het risico niet zou durven nemen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tiëstoo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Tiëstoo »

Ik lees even mee. Heb die van mij afgelopen donderdag laten enten met Lepto L4 en heb ook al een vervolg afspraak staan voor de booster. Echter ben ik na wat googelen enorm gaan twijfelen of ik die booster nog wel wil laten enten..
samantha!
Zeer actief

Mensen zwemmen (hoop ik toch) niet in die gore watertjes waar Jack soms in zwemt.
Tijdens mijn trainingen probeer ik er wel rekening mee te houden maar tijdens proeven komt je toch wel smerige stilstaande watertjes tegen waar de honden doorheen moeten.
Maar goed, ik ga het risico van de enting maar niet nemen, als ik het zo lees zijn de risico's op bijwerkingen alsnog groter dan de kans op lepto.
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Tiëstoo schreef:Ik lees even mee. Heb die van mij afgelopen donderdag laten enten met Lepto L4 en heb ook al een vervolg afspraak staan voor de booster. Echter ben ik na wat googelen enorm gaan twijfelen of ik die booster nog wel wil laten enten..
Hier hetzelfde. Saar had hem nog nooit gehad, omdat ze veel in water komt en ook veel uit plassen drinkt heb ik hem twee weken geleden toch laten zetten. Nu twijfels over het vervolg. En ook wat het risico daadwerkelijk is. Feitelijk hebben ze hier in huis nog meer kans om het op te lopen dan buiten, denk ik. Ik vraag me ook af hoe veel het (nog) voorkomt in NL, of is dat dan te danken aan de entingen?
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Ik heb een maand of wat geleden de honden laten titeren en heb toen ook lepto besproken met mijn DA.
Hij gaf aan in ruim 15 jaar twee honden te hebben gehad die leptospirose hadden maar die hadden beide een dubieuze afkomst en waren hun hele leven waarschijnlijk nog nooit geent. Daarbij schijnt het goed te genezen te zijn als je er op tijd bij bent, als je je hond dus goed kent en hem in de gaten houdt lijkt me dat een prima risico om te nemen.

Ik heb dus helemaal niks geënt, titers waren goed.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Omega schreef:Tannetje heeft mij toen verteld dat als je de honden uit de kleine stilstaande plassen water houdt de kans op lepto erg klein is.
Dus alleen in grotere waters of stromend water laten zwemmen/drinken.
De lepto enting beschermt maar tegen een beperkt aantal vormen, er zijn er meer dan vier.
Over de werkingsduur zijn ze het ook niet eens, dat varieert van enkele weken tot enkele maanden..

Ik zou het risico niet meer durven nemen als de kans er is dat hij daar vorige keer zo ziek van was.
+ 1 Scheelt mij weer typen :wink:
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Als er een kans is dat de reactie van Jack van die enting komt. zou ik hem niet laten zetten. Zeker ook omdat lepto in Nederland nou niet enorm veel voorkomt.

Lepto is ook één van de weinige ziektes waarvan ik zoiets heb van: dat hoeft niet. Ik zou dat met hondenziekte en parvo bijv. minder snel durven te gokken. Beide komen voor en ik weet ook dat er aan de eerste nog niet zo lang geleden een hond is overleden omdat er advies zou zijn gegeven door iemand met verstand van titeren dat de titiers zo goed waren dat de hond 5 jaar niet terug hoefde te komen...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Op mijn werk het laatste jaar 2 leptogevallen gezien. Dit waren honden die geënt waren met de gewone Nobivac Lepto en ziek waren geworden door een nieuwe stam. Eén van die honden woont in een tuin die grenst aan een gracht vol ratten (waar de eigenaars al jaren iets proberen tegen te doen).

Het is zeldzaam, maar zoo zeldzaam ook weer niet. Dat terzijde: moest mijn hond zo reageren op een vaccin, ik zou het niet opnieuw laten zetten vermoed ik. Het is allebei een risico in dat geval.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik ent wel tegen lepto. Wonen op het water en ze zwemmen overal in. Gelukkig hebben ze totaal geen last van de entingen.

Die booster is maar eenmalig heb ik begrepen. Als je nu weer zou enten, krijgt hij eenmalig de L4 enting.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vissers krijgen het nog wel eens, door dat gespetter, begreep ik.
Nou, ik zwem niet in watertjes maar mijn honden wel en die spetteren.

Ik ent dus niet. Ik titer wel en nee, die memory cells kun je niet meten, de rest wel en dat doe ik dan dus maar. Het komt alsnog neer op pakweg 2 x in een hondenleven enten trouwens.
En nee, dus geen lepto. Ik vind het wel best. Als ik van mijn honden af wil duw ik ze wel onder de bus, maar no way dat ik de L4 zou laten zetten.

Sam, als je hond zo ziek is geweest, waarom twijfel je dan? Het lijkt mij kristalhelder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vissers krijgen het nog wel eens, door dat gespetter, begreep ik.
Nou, ik zwem niet in watertjes maar mijn honden wel en die spetteren.

Ik ent dus niet. Ik titer wel en nee, die memory cells kun je niet meten, de rest wel en dat doe ik dan dus maar. Het komt alsnog neer op pakweg 2 x in een hondenleven enten trouwens.
En nee, dus geen lepto. Ik vind het wel best. Als ik van mijn honden af wil duw ik ze wel onder de bus, maar no way dat ik de L4 zou laten zetten.

Sam, als je hond zo ziek is geweest, waarom twijfel je dan? Het lijkt mij kristalhelder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik zou ook niet inenten. De kans dat hij daar ziek van wordt lijkt me groter dan dat hij wat anders oploopt.
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Figo heeft bij pup zijn zijn entingen gehad. Daarna niet meer. Ik hoef ook geen griepprik. En ja dat krijg ik te horen bij da. Dan zeg ik t zelfde
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Ik ent ook niet. Nieuwe variant hebben ze nog niet gehad. Kenzo, Izzy en Ivy zijn erg gevoelig voor entingen. En Amy al jaren zonder enige enting springt overal in, maar toch geen enting.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou het risico ook absoluut niet nemen. De kans is toch heel groot dat hij vorig jaar zo ziek is geworden door die enting, en je was hem bijna kwijt toen. Dat zou ik dus niet opnieuw gaan uitproberen.
De kans op Weil lijkt mij dan ook een stuk kleiner en dat is ook nog eens te behandelen.
Nicaaa!
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër

Ongelezen bericht door Nicaaa! »

~Tine~ schreef:Op mijn werk het laatste jaar 2 leptogevallen gezien. Dit waren honden die geënt waren met de gewone Nobivac Lepto en ziek waren geworden door een nieuwe stam. Eén van die honden woont in een tuin die grenst aan een gracht vol ratten (waar de eigenaars al jaren iets proberen tegen te doen).

Het is zeldzaam, maar zoo zeldzaam ook weer niet. Dat terzijde: moest mijn hond zo reageren op een vaccin, ik zou het niet opnieuw laten zetten vermoed ik. Het is allebei een risico in dat geval.
Wat zijn de symptomen, en hoe is het ziekteverloop?
Lepto is de enige enting die Nikki nog krijgt maar als het goed te behandelen is stap ik daar ook vanaf.

Hm vond dit net, https://dierenziekenhuizen.nl/honden/in ... rose-hond/ door de enting is de kans kleiner dat honden besmet worden maar niet uitgesloten. En de schade aan lever en nieren kan niet altijd teruggedraaid worden door behandeling.
Als Nikki ziek zou worden van de enting zou ik zou ik die niet meer zetten, het is niet niks wat erin gespoten wordt.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Nee hoor, echt niet meer doen. De kans dat hij een van de vier soorten uit de enting krijgt is echt stukken kleiner dan de risico's die de enting meebrengt.
Afbeelding
RedPassion

~Tine~ schreef:Op mijn werk het laatste jaar 2 leptogevallen gezien. Dit waren honden die geënt waren met de gewone Nobivac Lepto en ziek waren geworden door een nieuwe stam. Eén van die honden woont in een tuin die grenst aan een gracht vol ratten (waar de eigenaars al jaren iets proberen tegen te doen).

Maar dat is in België dus? Ik ken 1 geval van lepto (bij een mens) en dat was ook in België. Ik hoor er uit NL nooit iets over, maar ik kan na een rondje googlen ook geen echte cijfers vinden. Is er iemand die er meer van weet?
RedPassion

Wat naar. :( Ik geloof dat ze er hier ook vrij laat achter kwamen omdat het inderdaad niet veel voorkomt. En misschien gaan er in NL ook wel honden en mensen aan dood zonder dat men de oorzaak vindt? Maar ja, veel zal het dus niet voorkomen vermoed ik.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Kells schreef:
samantha! schreef:Mensen zwemmen (hoop ik toch) niet in die gore watertjes waar Jack soms in zwemt.
Tijdens mijn trainingen probeer ik er wel rekening mee te houden maar tijdens proeven komt je toch wel smerige stilstaande watertjes tegen waar de honden doorheen moeten.
Maar goed, ik ga het risico van de enting maar niet nemen, als ik het zo lees zijn de risico's op bijwerkingen alsnog groter dan de kans op lepto.
Het heeft niet eens met water te maken, want ratten zijn overal en pissen ook overal. Mijn honden zijn altijd geënt tegen Lepto, de jongste met L4, maar ik heb besloten om niet meer te enten. Mijn honden hebben geen last van de enting (althans niet zichtbaar) maar aangezien ik zoveel negatieve ervaringen over de enting lees en helemaal niets lees over gevallen van Lepto heb ik besloten om er mee te stoppen.

Precies, hier om de flats heen barst het van de ratten in de bosjes. En niet van die kleintjes ook.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
MBJ
Actief

Ongelezen bericht door MBJ »

Bear heeft aan de enting een flinke allergie overgehouden, die is getriggert door de entstoffen. Ik sla mezelf nog steeds voor mijn kop dat ik die enting gegeven heb.

Ik heb op veel plekken geïnformeerd naar de risico's van Weil. Maar de kans is klein en als ik iets niet vertrouw ga ik meteen naar de dierenarts.

Ik ent ze dus niet meer, ondanks dat ze veel zwemmen. De andere entingen titerde ik al, alleen rabiës krijgen ze nog om de 3jaar , omdat we bij de grens wonen
MBJ
Actief

Ongelezen bericht door MBJ »

Ik las deze week wel dat een hond Weil had opgelopen, die was wel geënt , maar besmet door een andere soort.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ben zo arrogant om te denken dat ik een kleine verandering in mijn hond al opmerk. En ik weet zeker dat Samantha dat ook doet. Dus, als een niet-geënte hond ziek word dan ga je toch eerst lepto uitsluiten? Bij de eerste (kleine) verandering(en) ben je heus nog op tijd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”