Even in het kort; Ik heb een herplaatser van ruim 13 maanden in huis genomen ( ben zijn 3e baasje en heb hem nu dik 5 maanden ) Met deze hond is op te jonge leeftijd al van alles gedaan, waaronder pakwerk en op een verkeerde manier. Hij heeft flink op z'n donder gehad al in zijn korte leventje en met name als hij los liet op de mouw. Hij heeft toen dus angst ontwikkeld om te lossen en is dus gewoon door gaan draaien als hij dingen moest gaan los laten. ( alles wat er maar in zijn bek belandde ) Is mijn derde hond dit en ik heb nog nooit zoiets mee gemaakt en gezien, hij draait echt door. Het was dus geen agressie maar blind door angst. Terwijl hij in gewone modus een super lief en relaxt beest is, voor een mechelaar echt een rustig dier. Maar in ieder geval; Hond is nu 5 maanden hier, er is vertrouwen en hij laat inmiddels 8 van de 10x netjes los ( bal, tak, handdoek, dus nog niks wat lijkt op bijtmouw) Hij zit nog wel te klapper tanden,maar hij blijft er bij en ik kan de spanning binnen paar minuten weer laten afvloeien. Ik ken dus inmiddels redelijk zijn gebruiksaanwijzing

Maar nu mijn vraag, ik wil toch graag voor de fun weer wat bijtwerk met hem gaan doen, gewoon lekker aan het werk zonder druk. Hoe bouw ik dit nu weer op, gewoon eens met een mouw aan de slag gaan met een bekende in bekende omgeving? Of wie heeft er suggesties? Ik merk nu bijv als het schemerig wordt dat hij dan ook al beschermender is. Zomaar plotseling achter mij lopen accepteert hij echt niet ( al paar keer gehad, hij had eerder door dan ik dat er mensen achter mij waren en dan haalt hij uit, terwijl hij dit niet doet als hij gezien heeft dat ik het al heb gezien ) Ik corrigeer hem natuurlijk wel maar niet te hard want ik wil dit gedrag er juist in houden, alleen dan wel controleerbaar. Het is gewoon een raket waar ik nog niet alle knoppen van gevonden heb of onder controle heb. Mijn doel is gewoon een zelfverzekerde hond te krijgen die naast mij staat als het nodig is en netjes pakt en lost als het nodig mocht zijn ooit...