Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vertrouwen is terug, hoe nu het vastpakken terug op bouwen?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Budster
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Vertrouwen is terug, hoe nu het vastpakken terug op bouwen?

Ongelezen bericht door Budster »

Hallo allemaal,

Even in het kort; Ik heb een herplaatser van ruim 13 maanden in huis genomen ( ben zijn 3e baasje en heb hem nu dik 5 maanden ) Met deze hond is op te jonge leeftijd al van alles gedaan, waaronder pakwerk en op een verkeerde manier. Hij heeft flink op z'n donder gehad al in zijn korte leventje en met name als hij los liet op de mouw. Hij heeft toen dus angst ontwikkeld om te lossen en is dus gewoon door gaan draaien als hij dingen moest gaan los laten. ( alles wat er maar in zijn bek belandde ) Is mijn derde hond dit en ik heb nog nooit zoiets mee gemaakt en gezien, hij draait echt door. Het was dus geen agressie maar blind door angst. Terwijl hij in gewone modus een super lief en relaxt beest is, voor een mechelaar echt een rustig dier. Maar in ieder geval; Hond is nu 5 maanden hier, er is vertrouwen en hij laat inmiddels 8 van de 10x netjes los ( bal, tak, handdoek, dus nog niks wat lijkt op bijtmouw) Hij zit nog wel te klapper tanden,maar hij blijft er bij en ik kan de spanning binnen paar minuten weer laten afvloeien. Ik ken dus inmiddels redelijk zijn gebruiksaanwijzing :wink:

Maar nu mijn vraag, ik wil toch graag voor de fun weer wat bijtwerk met hem gaan doen, gewoon lekker aan het werk zonder druk. Hoe bouw ik dit nu weer op, gewoon eens met een mouw aan de slag gaan met een bekende in bekende omgeving? Of wie heeft er suggesties? Ik merk nu bijv als het schemerig wordt dat hij dan ook al beschermender is. Zomaar plotseling achter mij lopen accepteert hij echt niet ( al paar keer gehad, hij had eerder door dan ik dat er mensen achter mij waren en dan haalt hij uit, terwijl hij dit niet doet als hij gezien heeft dat ik het al heb gezien ) Ik corrigeer hem natuurlijk wel maar niet te hard want ik wil dit gedrag er juist in houden, alleen dan wel controleerbaar. Het is gewoon een raket waar ik nog niet alle knoppen van gevonden heb of onder controle heb. Mijn doel is gewoon een zelfverzekerde hond te krijgen die naast mij staat als het nodig is en netjes pakt en lost als het nodig mocht zijn ooit...
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Vertrouwen is terug, hoe nu het vastpakken terug op bouw

Ongelezen bericht door duitse herder »

Persoonlijk denk ik niet dat je hond fun gaat beleven aan het pakwerk. Voor wie zou je het dan doen, jezelf of de hond?

Waarom zou je je hond willen leren iemand te bijten eigenlijk :80: Het risico dat je hond in beslag genomen wordt is zeer groot, daar schiet je niks mee op. Als de hond leert dat jij het allemaal regelt, zal de hond denk ik niet meer uitvallen. Je geeft het immers zelf al aan, als jij het eerder ziet dan reageert hij niet.
Perry en Noah

Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Zolang het afgeven niet 10 van de 10 keer netjes gebeurd en niet zonder klapper tanden en zolang er nog spanning is, zou ik er eigenlijk niet eens over nadenken.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou het voorlopig niet doen, dat is blijkbaar toch de plek waar hij zeer slechte ervaringen mee heeft, ga eerst op andere vlakken aan het werk met jullie band en vertrouwen, pas als hij helemaal geen stress meer laat zien, kan je mss eens een keertje gaan kijken
Afbeelding
Budster
Vaste gebruiker

Was ook zeker niet van plan om het veld op te gaan met hem nog. In vertrouwde omgeving gewoon voor hem. Ik wil niet het vertrouwen wat er nu is schaden. En waarom ik wil dat mijn hond pakt wanneer het nodig is? Omdat er al 2 x is ingebroken hier bij mij thuis( waarvan ik 1 keer thuis was,alleen! ) en ik op straat ook al eens wat vervelends heb meegemaakt. Mijn hond is mijn huisdier,maar is ook mijn veiligheid. En ik voel me veilig als ik weet dat hij doet wat hij moet doen in een bepaalde situatie.
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik zou met een hond met dit verleden helemaal niet meer gaan pakwerken, kans dat het weer helemaal mis is zou mij te groot zijn. De meeste mechelaars weten wel wat ze moeten doen als er een vreemde binnen stapt die daar niet hoort. Ik heb met mijn mechelaars nooit getraind maar hier komt echt niemand binnen die hier niet thuis hoort. Als we niet thuis zijn kan niemand bij ze in de buurt komen. Ook bekenden die hier dagelijks komen niet.
Dus om inbrekers af te schrikken hoef je echt geen pakwerk te doen. Je zegt al dat je hond je nu al goed beschermd dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Bovendien is het uiterlijk van een mechelaar meestal wel ruim voldoende om inbrekers op afstand te houden.
Als ik jou was zou ik andere leuke dingen met de hond gaan doen.
Afbeelding
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik zou voorlopig vooral aan controle en aan zijn zelfvertrouwen werken, met gehoorzaamheid, maar ook dingen als behendigheid, flyball, speuren, noem maar op. Als hij echt volwassen is, kan je altijd nog eens kijken. Ook een Mechelaar van 13 maanden is nog maar een blaag!

Enne waken en bijten doet hij dus al, dus die inbreker heeft al een probleem, pakwerk of niet.
Jeannettebo
Zeer actief

Ik vind dat eigenlijk de verkeerde reden om pakwerk te doen eigenlijk. Sowieso zal doet de aanwezigheid van een dergelijke hond al genoeg denk ik, met aanslaan etc. Bovendien is bijten in zo'n situatie alweer heel anders dan op het veld volgens mij
Afbeelding
maart
Zeer actief

Ongelezen bericht door maart »

alsof bijten op een mouw gelijk is aan bijten wanneer er iemand inbreekt :U:

geef die hond gewoon vertrouwen in de maatschappij.
Wil je gezelig gaan sporten en bijtwerk doen met een hond, doe dat dan met een hond die dat ook al altijd als gezellig heeft ervaren, niet met 1 met een rugzak daarin.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:
Budster schreef: En ik voel me veilig als ik weet dat hij doet wat hij moet doen in een bepaalde situatie.
Als je daarmee bijten bedoelt zou ik me nog maar eens 100x achter de oren krabben. Een hond die iemand op straat bijt is de lul en wordt vaak in beslag genomen, we hebben het hier op het forum ook al een paar keer mogen aanschouwen.
En als hij die enge vent die vlak achter je loopt en je bij je jas pakt bijt, bijt hij ook het kind dat aan je mouw komt trekken om te vragen hoe laat het is.
Ik zou totaal niet blij zijn met een hond die zelf uitmaakt op straat wie hij wel of niet grijpt.
Geheel met je eens Nanna
Budster
Vaste gebruiker

Die hond loopt ook gewoon met mij in de drukke stad overdag, die pakt echt niet zomaar een kind wat mij zou aanspreken. Ik heb hem 6 weken op proef gehad en hij is aan ruim voldoende prikkels blootgesteld om een goede inschatting te kunnen maken. Er is echt een verschil tussen in het donker op straat en iemand vlak achter mij ,en overdag in een drukke stad met meerdere mensen dicht om ons heen, hij ziet het verschil. Ik kom niet uit een ei en hij ook niet ! Ik vraag gewoon wat tips om lekker zelf thuis met hem verder te werken aan ons vertrouwen en training en wat tips om hem terug dat vertrouwen te laten krijgen in een mouw. Het is geen moeten, ik doe niks waar hij ongelukkig van wordt. Niet meteen mijn vraag veroordelen zeg... Maar deze hond is in 5 maanden tijd al zo veranderd ( positief ) dit dier wil werken en heeft dat ook nodig en ik vind het ook leuk. Ik vraag om tips en suggesties, die krijg ik ook van sommige,maar sommige reageren alsof ik uit een ei kom ofzo.
Afbeelding
Yara
Zeer actief

Maar waarom zou je hond het leuk vinden om weer te gaan pakwerken als hij net bezig is om zijn trauma te verwerken? Er zijn toch zat andere dingen die je met deze hond kunt doen om hem aan het werk te zetten? Je vind het zelf leuk maar of je de hond hiermee een plezier doet vraag ik mij ernstig af.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Budster schreef:Die hond loopt ook gewoon met mij in de drukke stad overdag, die pakt echt niet zomaar een kind wat mij zou aanspreken. Ik heb hem 6 weken op proef gehad en hij is aan ruim voldoende prikkels blootgesteld om een goede inschatting te kunnen maken. Er is echt een verschil tussen in het donker op straat en iemand vlak achter mij ,en overdag in een drukke stad met meerdere mensen dicht om ons heen, hij ziet het verschil. Ik kom niet uit een ei en hij ook niet ! Ik vraag gewoon wat tips om lekker zelf thuis met hem verder te werken aan ons vertrouwen en training en wat tips om hem terug dat vertrouwen te laten krijgen in een mouw. Het is geen moeten, ik doe niks waar hij ongelukkig van wordt. Niet meteen mijn vraag veroordelen zeg... Maar deze hond is in 5 maanden tijd al zo veranderd ( positief ) dit dier wil werken en heeft dat ook nodig en ik vind het ook leuk. Ik vraag om tips en suggesties, die krijg ik ook van sommige,maar sommige reageren alsof ik uit een ei kom ofzo.
Waarom MOET hij bijten na zulke traumatische (zoals je zelf omschrijft) ervaringen. Omdat je bang bent dat hij je anders niet verdedigd? Kom op zeg....
Budster
Vaste gebruiker

Ok jammer dit. LEZEN !! Ik zeg het is geen MOETEN, ik doe niks waar hij ongelukkig van wordt. Ik zie toch aan hem waar hij wel of niet aan toe is en wanneer ik moet stoppen. Jammer deze veroordelende toon hier. Niet echt aantrekkelijk om hier als nieuweling met een vraag te komen zeg. Hond is met 8 maanden bij mij gekomen, hij is jong en veerkrachtig. Het komt echt goed met dit dier en deze hond wordt gewoon oud bij mij. Maar nu hij steeds lekkerder in zijn vel komt te zitten wordt wel steeds meer duidelijk dat het echt een werkhond is, vraag hier gewoon tips en suggesties,maar komt meteen een hoop bagger over me heen. Bah gewoon !
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ik vind het gewoon raar en vreemd dat je, wat ik lees uit jouw berichten, dat je pakwerk wil doen, zodat hij inbrekers kan bijten en DAT is de verkeerde reden.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou met een hond met zo'n verleden een andere sport doen waarin hij z'n werklust kwijt kan. Agility, GG, speuren etc :ok:
Budster
Vaste gebruiker

ik opperde of ik misschien eens met een bijtmouwtje aan de slag zou kunnen gaan inmiddels, op bekend terrein met een bekend persoon en jij maakt daar pakwerk uit op? Ik stelde een vraag of het een optie zou zijn, een volgende stap die we kunnen gaan zetten.
Afbeelding
Budster
Vaste gebruiker

Maeve schreef:Ik zou met een hond met zo'n verleden een andere sport doen waarin hij z'n werklust kwijt kan. Agility, GG, speuren etc :ok:
speuren zijn we inderdaad een begin mee aan het maken, vindt hij super! :-)
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Budster schreef:Ok jammer dit. LEZEN !! Ik zeg het is geen MOETEN, ik doe niks waar hij ongelukkig van wordt. Ik zie toch aan hem waar hij wel of niet aan toe is en wanneer ik moet stoppen. Jammer deze veroordelende toon hier. Niet echt aantrekkelijk om hier als nieuweling met een vraag te komen zeg. Hond is met 8 maanden bij mij gekomen, hij is jong en veerkrachtig. Het komt echt goed met dit dier en deze hond wordt gewoon oud bij mij. Maar nu hij steeds lekkerder in zijn vel komt te zitten wordt wel steeds meer duidelijk dat het echt een werkhond is, vraag hier gewoon tips en suggesties,maar komt meteen een hoop bagger over me heen. Bah gewoon !
Werken kan ook speuren / sorteren zijn. Werk is niet per definitie bijtwerk, maar alles wat in samenwerking met jou gaat en waar het koppie bij gebruikt moet worden.
Yara
Zeer actief

Ik zie hier nergens bagger alleen mensen met verstand van zaken die je alleen maar willen waarschuwen. Maar je slaat elk advies af en weet het blijkbaar allemaal veel beter? Tja dan ga je lekker met die hond naar de club en laat hem bijten op de mouw. Moet je hier ook geen advies vragen als je toch niks wilt aannemen.
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Budster schreef:ik opperde of ik misschien eens met een bijtmouwtje aan de slag zou kunnen gaan inmiddels, op bekend terrein met een bekend persoon en jij maakt daar pakwerk uit op? Ik stelde een vraag of het een optie zou zijn, een volgende stap die we kunnen gaan zetten.
Budster schreef:Maar nu mijn vraag, ik wil toch graag voor de fun weer wat bijtwerk met hem gaan doen,
Meeste mensen verstaan "bijtwerk" als "pakwerk" gok ik, ik ook. :19:

Zou gewoon wat anders met je hond gaan doen. Als je echt pak-/bijtwerk met een hond wilt gaan doen moet je geen puberhond met een rugzakje uit 't asiel plukken.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Budster schreef:Hallo allemaal,

Even in het kort; Ik heb een herplaatser van ruim 13 maanden in huis genomen ( ben zijn 3e baasje en heb hem nu dik 5 maanden ) Met deze hond is op te jonge leeftijd al van alles gedaan, waaronder pakwerk en op een verkeerde manier. Hij heeft flink op z'n donder gehad al in zijn korte leventje en met name als hij los liet op de mouw. Hij heeft toen dus angst ontwikkeld om te lossen en is dus gewoon door gaan draaien als hij dingen moest gaan los laten. ( alles wat er maar in zijn bek belandde ) Is mijn derde hond dit en ik heb nog nooit zoiets mee gemaakt en gezien, hij draait echt door. Het was dus geen agressie maar blind door angst. Terwijl hij in gewone modus een super lief en relaxt beest is, voor een mechelaar echt een rustig dier. Maar in ieder geval; Hond is nu 5 maanden hier, er is vertrouwen en hij laat inmiddels 8 van de 10x netjes los ( bal, tak, handdoek, dus nog niks wat lijkt op bijtmouw) Hij zit nog wel te klapper tanden,maar hij blijft er bij en ik kan de spanning binnen paar minuten weer laten afvloeien. Ik ken dus inmiddels redelijk zijn gebruiksaanwijzing :wink:

Maar nu mijn vraag, ik wil toch graag voor de fun weer wat bijtwerk met hem gaan doen, gewoon lekker aan het werk zonder druk. Hoe bouw ik dit nu weer op, gewoon eens met een mouw aan de slag gaan met een bekende in bekende omgeving? Of wie heeft er suggesties? Ik merk nu bijv als het schemerig wordt dat hij dan ook al beschermender is. Zomaar plotseling achter mij lopen accepteert hij echt niet ( al paar keer gehad, hij had eerder door dan ik dat er mensen achter mij waren en dan haalt hij uit, terwijl hij dit niet doet als hij gezien heeft dat ik het al heb gezien ) Ik corrigeer hem natuurlijk wel maar niet te hard want ik wil dit gedrag er juist in houden, alleen dan wel controleerbaar. Het is gewoon een raket waar ik nog niet alle knoppen van gevonden heb of onder controle heb. Mijn doel is gewoon een zelfverzekerde hond te krijgen die naast mij staat als het nodig is en netjes pakt en lost als het nodig mocht zijn ooit...
Heb je het verhaal mbt straffen bij lossen ook uit eerste hand? Erg aparte gang van zaken zelfs voor africhters
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Budster schreef:Ok jammer dit. LEZEN !! Ik zeg het is geen MOETEN, ik doe niks waar hij ongelukkig van wordt. Ik zie toch aan hem waar hij wel of niet aan toe is en wanneer ik moet stoppen. Jammer deze veroordelende toon hier. Niet echt aantrekkelijk om hier als nieuweling met een vraag te komen zeg. Hond is met 8 maanden bij mij gekomen, hij is jong en veerkrachtig. Het komt echt goed met dit dier en deze hond wordt gewoon oud bij mij. Maar nu hij steeds lekkerder in zijn vel komt te zitten wordt wel steeds meer duidelijk dat het echt een werkhond is, vraag hier gewoon tips en suggesties,maar komt meteen een hoop bagger over me heen. Bah gewoon !
Vind dit een beetje rare reactie. Je vraagt om advies, en het advies is dat we het gewoon nog helemaal niet verstandig vinden (ik in ieder geval). Gewoon lekker bezig blijven zoals je bezig bent en eerst zorgen dat er helemaal geen spanning meer is als hij dingen los moet laten. Gewoon... 0 .... Daarna kun je nog wel eens een mouw tevoorschijn toveren en voorzichtig kijken of hij het leuk vind of niet. Maar als die hond al dusdanig gestressed is (geweest) om dingen te mogen loslaten na pakwerk, dan zou het mij niks verbazen als je alleen met het tevoorschijn halen van een bijtmouw hem al zo een paar maanden terug in progressie schopt.

Top dat die zo positief veranderd is, maar uit wat je beschrijft denk ik eigenlijk niet dat hij al aan iets dergelijks toe is.
Afbeelding
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Ik kan hier eigenlijk niets nieuws aan toevoegen. Er zijn een hoop goede adviezen gegeven. Ook ik zou met die hond geen bijt- of pakwerk gaan doen maar kiezen voor een andere sport waar hij zijn ei in kwijt kan. Zoals behendigheid, speuren of zoeken.

Als je dan toch pakwerk ermee wilt doen zou ik daar voorlopig zeker nog mee wachten. Ik persoonlijk zou hem zeker nog een jaar geven. Laat hem eerst maar eens altijd goed lossen zonder stress.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik heb helemaal geen verstand van herders en pakwerk, maar het lijkt me zo simpel voor de hand liggend: datgene waar een hond een trauma van opgelopen heeft, dat probeer je te vermijden en je gaat leuk allemaal andere dingen doen om die hond weer goed op de rails te krijgen. Als die hond uit een brandend huis was gered ga je toch ook niet lopen trainen met vuurtjes. :piew: En een hond die tijdens het schapen hoeden in elkaar is geragd en ribben heeft gebroken door een felle ram, daar ga je voortaan lekker balletjes mee gooien. Die zou bij mij nooit meer een schaap zien.

Dat die hond weer wil werken is hartstikke fijn, en dan ga je dus lekker speuren of weet ik het, behendigheid doen. Je gaat niet die hond confronteren met dat trauma. Ik zou sowieso dat hele 'lossen' niet meer trainen. Heb jij wat in je bek, best joh, dat interesseert mij helemaal niks. Je gaat toch ook geen BLIJF trainen met een hond die de laatste keer vastgebonden aan een boom moest blijven?

Als jij een hond wilde die in mouwen bijt, had je dus een andere hond in huis moeten halen, en niet een beschadigde afdanker. Je neemt of een hond om serieus mee te sporten, of je haalt een leuke asielhond met een rugzak in huis. Allebei willen is een beetje hoog gegrepen, en daar wordt die hond niet gelukkig van.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb hier een hond die met 12 wkn een traumatische ervaring met een pakwerker heeft gehad
En dan zat ik nog maar aan de kant te kijken

Haar hebben we er vrij snel overheen gekregen . Pakwerk vind ze ontzettend leuk maar dreiging met de stok is nog altijd een issue
Geeft niks , komt vanzelf en anders maar niet

Maar wat je vooral niet moet doen is zelf aan de slag gaan
Doe dat onder deskundige begeleiding van iemand die weet wat hij doet
Al zou ik zoals ik t hier lees dat pakwerk maar gewoon laten voor wat t is en lekker wat anders doen zoals behendigheid , flyball , hoopers etc

Pakwerk omdat hij je moet beschermen heeft geen nut, ook als ze nog nooit op een trainingsveld hebben gestaan beschermen ze je wel. Mits t in de hond zit , want ik ken er ook die super draaien op n examen maar thuis de inbrekers bij wijze van nog aanwijzen waar alles ligt en er zijn er ook bij die als t erop aan komt op straat omdraaien en hard weglopen

Dus dat pakwerk zegt helemaal niks

Dat hij t in het donker zelf voor jou gaat invullen zou ik toch niet zo blij mee zijn
Voor t zelfde geld is t een keer hap , volgt er aangifte en je bent je hond kwijt
Je zal de eerste niet zijn waarbij t gebeurd
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Het lijkt mij toch niet onwaarschijnlijk, dat je in eigen kring je hond weer enthousiast zou kunnen krijgen voor de mouw.
Heb m'n hond ook enthousiast aan het apporteren gekregen, terwijl ze op een hondenschool nog geen dummie ophaalde voor een mand vol.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik zou het sowieso niet met gewoon een bekende doen. Als je al perse weer wat bijtwerk wil gaan doen zou ik het juist wel weer op een club gaan doen waar ze jou en de hond goed kunnen begeleiden. Persoonlijk zou ik voor een andere sport gaan, als hij echt zo'n trauma opgelopen heeft zou ik hem niet willen 'pesten' en iets anders zoeken wat hij heel leuk vindt.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Budster schreef: Mijn doel is gewoon een zelfverzekerde hond te krijgen die naast mij staat als het nodig is en netjes pakt en lost als het nodig mocht zijn ooit...
Biko (een Laekense) is mijn 3e herder (de andere 2 zijn inmiddels overleden) en alle drie hebben ze laten zien dat ze er staan mocht iemand het baasje te na komen zonder dat ik ooit iets van pakwerk heb gedaan want dat zit er gewoon in. Ik weet dat het niet het antwoord op je vraag is maar ik zou in jouw geval (ik heb zelf ook een dergelijk herdertje gehad) investeren in een hele goede band opbouwen en hem op een goede manier sturing en omkadering geven. Als hij nu een raket is die impulsief uithaalt, zou ik eerst daar mee aan de slag gaan want het is gedrag wat je flink in de problemen kan brengen als je niet uitkijkt.
Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

Veel goede adviezen in dit topic

Maar aangeleerd gedrag bijtmouwtje of pak is heeeeeeeeeel iets anders dan er echt staan wat als een inbreker
jou hond bv slaat met een fles of een ijzeren staaf? , staat jou hond er dan ook nog?. Hierbij speelt genetische
eigenschappen een rol hier kan je nooit altijd op trainen.Sommige honden zijn op het trainingsveld zelfverzekerd maar daarbuiten
in het echie laten ze heeel andere eigenschappen/gedrag zien.En sommige honden hebben nog nooit een
bijtmouw gezien maar die staan er wel als het nodig is.

Voorlopig zou ik ook helemaal niks met de hond gaan doen kwa bijtwerk wat al gezegd is werken aan een band
is veel belangrijker, dan komt de rest vanzelf, vaak gaat het mis met sommige honden door de gene die er naast staat. ( door het ontbreken van voldoende kennis)

Heb jou hond nooit gezien maar als je een angstbijter hebt/krijgt .dan heb je weer een ander probleem
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”