marsol schreef:Fotogravinnetje schreef:Ik zou zeggen: google eens op amstaff temperament en lees pakweg de eerste tien links. Hondagressie wordt elke keer genoemd en bij een heel aantal staat er nog bij dat je er nooit 100% zeker van kunt zijn dat de knop niet alsnog om gaat.
Ik zat nog even wat terug te lezen en dan zie ik dat je niet 100% van de tijd je hond in het oog hebt. Die keer dat ze na een incident een tijdje mankte, heb je niet gezien wat er precies gebeurd was. Als zoiets over twee jaar gebeurt, is dat meer dan lang genoeg om een dode hond te hebben. Zonder dat je eerder signalen van mogelijke agressie gezien hebt. Maar dan is er dus wel een hond dood, onvervangbaar, onomkeerbaar, terwijl je gewaarschuwd was dat het kon gaan gebeuren. Wees verstandig, leer je amstaff-kruising om andere honden te negeren. En hou haar te allen tijde aan de lijn. Dan neem je je verantwoordelijkheid voor de volle 100% en niet pas nádat er onherstelbare dingen gebeurd zijn
Ja, en dan niet meer in groepen wandelen enzo.
Dat is het risico dat je neemt als je een dergelijke hond kiest.
Lekker opgefokt heen gaan..
Opgefokt hoeft helemaal niet. Dat is iets anders dan je verantwoordelijkheid nemen en lekker met alleen je hond gaan wandelen. Anderen negeren en ontwijken kun je in alle rust doen, zonder opgefokt te raken.
Niet meer spelen met de sint bernard, welke elkaar gewoon niet kunnen negeren?
Als de eigenaar van die sint bernard de risico's kent en die risico's wil nemen, tuurlijk, ga je gang. Maar dan wel eerlijk zijn over de risico's: nu is ze nog hartstikke lief en leuk en ik hoop dat dat zo blijft en waar ik hard m'n best voor doe om het zo te houden, maar ze is wel afkomstig van een vechthond waarvan bekend is dat ze opeens om kunnen slaan. Als het misgaat, gaat het ook goed mis.
Nee sorry. Ik ga haar niet leren andere honden te negeren.
Dat is iets wat ik zelf mijn hond probeer te leren (achteraf gezien was ik daar eerder mee aan de slag gegaan). Ik heb een hond die ten eerste uber-sociaal is, ten tweede gefokt is op het goed samen kunnen gaan met andere honden en ten derde niet veel schade aan kan richten mocht hij toch besluiten te gaan bijten. Bij jouw hond zijn die laatste twee precies omgekeerd, alleen het eerste is op dit moment van toepassing.
Iedereen hier roept oh en ze gaat het nu sowieso ontwikkelen..
Goed lezen: niemand zegt dat ze het sowieso gaat ontwikkelen, alleen dat de kans groot is. En dat als het mis gaat, het echt gruwelijk mis gaat.
Hou toch op! Het enige wat ik hier nu beleef is, laten we net als veel mensen hier, alles over een kam scheren. Lekker makkelijk. Het hoeft niet, maar kan wel, zeiden een aantal forumleden nog.
Je voelt je wel enorm aangevallen, he? Want niemand scheert jou over een kam met bijvoorbeeld Gimmick, die WEL beseft wat ze aan haar lijn heeft en haar verantwoordelijkheid neemt.
Ook ga ik haar niet aanlijnen, niet bij me houden..
Ik doe dat dus wel bij mijn hond, ondanks dat hij zo sociaal is, gefokt is op sociaal gedrag en maar weinig schade aan zal kunnen brengen mocht hij z'n tanden in gaan zetten.
Ik laat haar hond zijn.
Ik laat mijn hond volgens jou dus geen hond zijn? Hij mag enorm veel snuffelen, mag als ik toestemming geef kennis maken en zelfs spelen met andere honden, maakt heerlijk lange wandelingen met mij, gaat regelmatig met mij mee op stap. Maar veiligheid staat voorop. Niet alleen zijn veiligheid, maar ook de veiligheid van anderen.
Als jullie je hond 100% altijd in het oog hebben, well done!
Dank je. Nou, oke, 100% haal ik niet. Wel als er andere honden bij zijn. Ik heb namelijk een verantwoordelijkheid naar twee kanten toe: zorgen dat Elco de grenzen van andere honden respecteert en Elco helpen als een andere hond zijn grenzen niet respecteert.
Ik loop in een groep, je kletst wat met elkaar, je kijkt eens naar een ander hun hond, die speelt, die onlangs door een am bull is gegrepen. En tja, en dan kan je weleens een tien tellen je ogen van haar af halen. Sorry.
Kan best zo zijn, maar ben je dan verantwoordelijk bezig? Kun jij dan voldoen aan de verantwoordelijkheid twee kanten op? In 10 tellen kan zij enorm veel schade aanrichten. En dat had je kunnen weten voor je haar aanschafte. En nu heb je al helemaal geen excuus meer op het moment dat het mis gaat. Je bent genoeg gewaarschuwd hier.
Maar ik wil ook ontspannen wandelen.
Ontspannen wandelen en je verantwoordelijkheid nemen kunnen prima samengaan. Wandelen met afleiding is veel minder goed te combineren met je verantwoordelijkheid nemen. Zeg dan gewoon meteen dat je liever andere dingen doet dan je verantwoordelijkheid nemen. Dan ben je eerlijk. En als je een hond voor ontspannen wandelingen had willen hebben, had je beter een ander type kunnen nemen dan een halve vechthond, halve waakhond.
En ochjee, nu gaat het weer van ja en jij wil ontspannen wandelen en dat kost een ander zijn of haar hondje. Hou toch op. Het is geen volle staff. Ze heeft niet dezelfde bijtkracht. Maar uiteraard genoeg om een chihuaha te vermoorden. Mee eens. Maar hoe ik mij ook verdedig, het is nooit genoeg.
Je hoeft jezelf niet te verdedigen. Alleen je oogkleppen af te doen. Het feit dat jij niet gelooft dat amstaffs zo plotseling kunnen omslaan, zelfs op latere leeftijd, en jouw overtuiging niet los wenst te laten ondanks de feiten die er ruim voldoende te vinden zijn (zonder veel moeite, zie de google search die ik je eerder aanraadde) geeft aan dat je blind bent voor de feiten.
Ik geloof het nog niet, en laat ook maar, want dit cirkeltje gaat rond en rond en rond en rond. Jullie schreeuwen, ik schreeuw. Etc. Ik erken het krachtige lijf, het krachtige karakter. Wellicht is het idd het woord hondenagressie. Zou kunnen. Labeltjes plakken. Bah. Ik ken haar karakter, ik ken haar veranderingen in gedrag.
Je weet dat veel van die aanvallen door amstaff-kruisingen totaal niet voorzien werden door hun eigenaar? Had nog nooit een vlieg kwaad gedaan, ken de hond door-en-door. En opeens heeft de hond een dode soortgenoot vast.
Ik loop elke fucking dag met haar, ik ken haar door en door. Maar dat is niet afdoende hier, want het is een x staff en dat = gelijk aan hondenagressie.
Nee, we zeggen niet dat ze per definitie hondagressief zal worden. We waarschuwen dat amstaffs en kruisingen ervan
plotseling, zonder waarschuwingen vooraf, kunnen omslaan van hondsociaal naar hondendoder. Omdat dat de praktijk is. Omdat het in de genen zit. En een amstaff-kruising heeft nu eenmaal 50% van de genen van de amstaff in zich, dus ook kans op dat onvoorspelbare gedrag. Een verantwoordelijke baas houdt daar rekening mee. Ik heb een hond van een ras waarvan bekend is dat er veel keffers tussen zitten. Ik wil niet dat mijn hond voor overlast zorgt, dus heb ik gewerkt aan het beperken van het blaffen. Terwijl geblaf helemaal niet zo schadelijk is. In veel hondjes zit behoorlijke jachtdrift, al is dat niet gewenst. In de mijne ook. Dus laat ik hem niet los in een gebied waar het stikt van de konijnen. En ik werk aan zijn zelfbeheersing, ook bij prooidieren. Gewoon omdat het in de genen zit (ook dwergspaniels hebben spaniel-genen, dus de genen van een jachthond).
Maar hebben jullie in die periode de cursus met haar gedaan? Hebben jullie complimenten gehad toen de instructrice zei dat ze zich zo mooi sociaal gedraagt? Dat ze haar cursus perfect deed.
Amstaffs willen dolgraag voor je werken en shar-peis zijn ook behoorlijk goed te trainen. Niemand ontkent dat je hond op dit moment supersociaal is. Maar nogmaals: ze heeft genen van een ras dat bijzonder onverwacht en plotseling kan omslaan van stiksociaal naar killer. Daar geen rekening mee houden is je verantwoordelijkheid van je afschuiven.
Waren jullie erbij toen ze een flesje olie uit een gereedschapkist had gegrepen en vervolgens om half tien nog bij de da zat? Hebben jullie haar in de fietskar door de stad gefietst omdat haar poot gekneusd was? Weten jullie haar te sturen als ze liever achter het konijn aan gaat dan netjes naast de fiets te lopen? Hebben jullie enig idee hoe je invloed op haar kan uitoefenen als ze te heftig speelt en in haar enthousiasme de andere hond omver loopt? Of hoe je haar tot stilstand moet brengen als ze de weg op wil rennen?
Hartstikke goed bezig! Maar we blijven erop hameren: hou in gedachten dat ze voor de helft vechthond is, van een ras dat bijzonder plotseling kan omslaan van enorm sociaal, lief, vriendelijk naar hondenmoordenaar.
Sorry, maar ik vind het zo makkelijk oordelen. Ik ben een gruwel vent, ik heb geen controle over mijn hond en ze zal sowieso vals worden. Maar niemand heeft gezien wat ik gedaan heb om haar zover te krijgen toch? En nee, dat vind ik niet bijzonder. Dat doe ik, omdat ik vind dat het zo hoort en omdat ik van haar houdt.
Jij leest echt alleen wat je wil lezen, he? Het is wel heel makkelijk om argumenten naast je neer te leggen, als je er eerst een karikatuur van maakt. Ga nu eerst eens lezen wat we daadwerkelijk zeggen, zonder je meteen aangevallen te voelen of te denken dat je in het verdoemhoekje gezet wordt. Het gaat veel te vaak mis, ook bij mensen die heel goed bezig zijn met het opvoeden van hun hond, maar alleen niet willen geloven dat hun hond zo plotseling om
kan slaan. En wie is daar de dupe van? Vooral anderen dan jouw hond...
Zo'n hond nemen en als enige oplossing zien dat als ze omslaat haar in te laten slapen, dat is net zoiets als een kat nemen en die een spuitje te geven als ze muisjes blijkt te vangen.
Eerlijk: ik zou jou niet graag tegenkomen met mijn hond als jouw hond een jaar of 3 is. Op dit moment zal het inderdaad waarschijnlijk geen probleem zijn. En mogelijk wordt het nooit een probleem. Maar als het een probleem blijkt te worden, heb je nu geen enkel excuus meer dat je niet wist dat die kans redelijk aanwezig was.