Heel apart, steeds weer die opmerkingen over zogenaamde mensagressie bij de CC... Vraag mij af waar dat vandaan komt, uit eigen ervaring (omdat je 'persoonlijk' een CC kent van de broer/zus van je kennis en daar weer een kennis van, dus via, via, via...) of 'van horen zeggen'?
Ik ben zelf redelijk thuis binnen de CC-wereld en buiten dat mensagressie wel eens kán voorkomen is dit echt een grote uitzondering (van alle CC's die ik ooit ben tegengekomen zaten er 3 tussen, niet echt schokkende getallen als je bedenkt dat ik er honderden (misschien duizend) ken).
Sterker nog, alle keren dat ik (op verzoek) CC's getest heb op karakter was het echt een uitzondering dat de hond ook daadwerkelijk deed waarvoor ze ooit gefokt zijn, de meesten zijn gewoon onzeker en terughoudend in zulke situatie. (En juist dat onzekere is geen goede basis (afhankelijk van de leeftijd) en kán zelfs verkeerd uitpakken, zeker bij zulke sterke honden)
Mensagressie is een grote NO voor dit ras, sexe agressie zie je helaas wel vaker voorbij komen.
Vergelijken met een Boerboel gaat in mijn ogen ook niet op, daar waar de BB (vanaf 2,5 á 3 jaar, dus v.a. het 'beruchte' omslagpunt) serieus doet waarvoor die ooit gefokt is (zelfs met gevaar voor lijf en leden en iedereen die tot die tijd gewoon binnen kon komen), doet de CC dit echt alleen maar in uitzonderingsgevallen, de meesten maken gewoon de poort voor je open en helpen met dragen...
Als ze al waken dan bestaat dat hoogstens uit blaffen en dreigen... (Met een enkele uitzondering daargelaten)
Wat mij wel opvalt is hoe vaak bepaalde honden als CC betiteld worden, dit terwijl het er helemaal niet in zit/zat of gewoon een kruising was, en ja, dan krijgt het ras al gauw een slechte naam...
Sluit mij wel aan bij de eerder aangehaalde opmerkingen dat het steeds moeilijker wordt om goed gefokte exemplaren te krijgen waarbij het karakter nog redelijk authentiek is (in mijn ogen essentieel voor een betrouwbare (lees: voorspelbare) hond.
Zoals ik jaren geleden al voorspelde, velen zijn niks meer dan 'Labjes in CC jasje'. (Al kent dat jasje ook vele modellen...)
En anders als bijvoorbeeld bij Terriërs (Stafs, pits of whatever) waar hondagressie er gewoon inzit en je dit ook nooit eruit zult krijgen, hoogstens beheersen, daar speelt opvoeding bij de CC toch echt wel een grote rol zeker tijdens hun 'onzekere fase'. Pak je dit verkeerd aan dan is succes voor problemen gegarandeerd... (en dan doel ik op hondagressie, nogmaals mensagressie is een grote NO wat gelukkig ook zeer zelden voorkomt.)
De meest foute aanbeveling die je ook bij (bijna) elke fokker wel tegenkomt is dat het ideale gezinshonden zijn, wat zou kloppen als ze weinig tot geen opvoeding nodig hadden. Echter het tegendeel is dus waar, ze hebben echt een gedegen opvoeding nodig die niet voor iedereen is weggelegd (idem voor veel hondenscholen).
Wel zijn CC's bijna zonder uitzondering echte kindervrienden...