Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sociaal gedrag en agressie bij honden -enquête -

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Sociaal gedrag en agressie bij honden -enquête -

Ongelezen bericht door blondie »

Miranda schreef:
Esther12 schreef:Dus als ik het goed begrijp, is blaffen uit waaksheid een zwakke vorm van agressie?
Ja. En daar ben ik het wel mee eens.
Als je tenminste in ogenschouw neemt dat agressie helemaal niet enkel iets puur negatiefs is.
Op die manier heb ik het ook ingevuld.
Ik vertaalde de "agressie" vragen in de enquête en mate van agressie in het woord reageren. Soms neutraal tot niet, maar in bepaalde situaties gaan hier bij de jonge hond de haren overeind en de staart in de lucht, dat zie ik zelf niet als agressie, maar het is wel een manier van reageren en een staat van opwinding. Bepaalde rassen zullen denk ik eerder reageren dan anderen, en ik denk dat ze dat uit de enquete wel kunnen halen als ze de rassen eruit pikken en de beoordelingen over elkaar heen leggen.

Althans zo zag ik het toen ik hem invulde. Want de jonge hond is nu de basis waarop ik de enquête heb ingevuld, en ik twijfelde of ik hem niet voor mijn vorige honden van het zelfde ras moest invullen, maar naarmate ik aan het invullen was besefte ik dat mijn andere twee honden eigenlijk net zo reageerden op bepaalde situaties.
Zou ik in gaan vullen voor de kruising hier in huis dan kom ik op hele andere antwoorden.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik denk dat ze basiskarakter trekken gaan vergelijken met agressie. Een hond die van nature heel energiek is zal denk ik ook sneller reageren op andere dingen dan een hond die super relax is.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik heb voor Dieber en Daan ingevuld. Bij Daan heb hem ingevuld zoals hij was in zijn jongere jaren. Hij is nu stukken milder (meer dan de helft ontgaat hem tegenwoordig)
Bij de vragen over de benadering van een onbekende hond ligt het er heel erg hoe ze benaderd worden. Komen ze rustig kennis maken dan vertonen ze geen agressie ( of minimaal ) komt een hond heel zelfverzekerd kennismaken reageren ze een stuk duidelijker.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:
Machie schreef:Ik denk dat ze basiskarakter trekken gaan vergelijken met agressie. Een hond die van nature heel energiek is zal denk ik ook sneller reageren op andere dingen dan een hond die super relax is.
Ik weet niet of dat zo is. Een Puli is heel energiek maar die zal toch minder snel naar zware agressie grijpen dan de ogenschijnlijk rustig slapende Komondor ;-)
Eens. Maar de gemiddelde puli reageert wel op alles. Waar Luca denkt, ja weer post, denken die kleintjes elke keer weer postbode kefkef ;)
Mrinkie
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Mrinkie »

Bedankt al voor de vele invullers! Super!

De discussie rondom 'wat is nu agressie' is altijd moeilijk. Het onderwerp agressie is ook zo lastig omdat het zich niet onder één noemer laat plaatsen, maar heel veel verschillende aspecten bevat.
Het woord agressie heeft een negatieve klank, maar hoeft niet te betekenen dat een hond vals is. Er zijn allerlei verschillende manieren waarin dit zich uit, en kan ook veel verschillende oorzaken (triggers) hebben. In dit onderzoek wil ik namelijk ook kijken naar de link tussen agressie en impulsiviteit. (Deze link is ook bij mensen wel te maken:) Een hond die erg impulsief is, maar niet agressief (kan soms onhandig zijn met z'n acties, maar) geeft vaak geen problemen. Een hond die helemaal niet impulsief is, maar waar wel agressie in zit (denkt eerst na over zijn acties, voor te handelen) hoeft ook geen problemen te geven, tenzij deze dusdanig getriggerd word door iets. Dan is er nog de hond die erg impulsief is en ook de agressie bezit; deze combinatie samen kan snel getriggerd worden en handelen voor deze nadenkt. Dit kan gevaren opleveren.

Ieder dier is uniek en we denken dat de eigenaar de hond het beste kent, en aan de hand van hoe het dier in de meeste gevallen reageert deze enquête in kan vullen. Vandaar dat we vragen om de lijst zo in te vullen op de manier dat u de vraag zelf leest. Er zitten geen foute of slechte antwoorden bij.
Mrinkie
geregistreerd lid

Er zijn zó veel verschillende honden en zó veel verschillende situaties die te bedenken zijn. Ze kunnen niet allemaal omschreven worden, maar deze geven toch wel de meest voorkomende situaties weer.
Als er specifieke situaties zijn waarbij u als eigenaar weet dat de hond op een bepaalde manier reageert, maar deze staat niet in de vragenlijst vernoemd, dan mag u natuurlijk die situatie onderaan de vragenlijst omschrijven.
_Leonie schreef:Waarvoor is dat unieke gedoe waarvoor je je postcode moet invullen?
De postcode is bedoeld om een indicatie te krijgen waar de 'invullers' vandaan komen. Verder is het ook voor de eventuele deelnemers aan de gedragstesten, dan kunnen we o.a. de postcode gebruiken om honden te 'identificeren' en de enquête te linken aan de testresultaten.
Deze gegevens zullen allemaal vertrouwelijk worden behandeld.
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nel »

ingevuld...
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Ik ga vanmiddag naar Wageningen met Amy voor de gedragstesten. Nog meer forummers die vanmiddag of op een ander moment deelnemen?
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Mrinkie schreef:Hallo iones,

Hieronder heb ik de woorden opgedeeld in de schaal, ik hoop dat het nu duidelijker is.

De schaal loopt op van geen waarneembare tekenen van agressie, tot ernstige agressie (happen, bijten of bijtpogingen):
0 = geen waarneembare tekenen van agressie
1 = zwakke agressie - blaffen
2 = matige agressie - grommen
3 = sterke agressie - ontbloten van de tanden
4 = ernstige agressie - happen, bijten of bijtpogingen

Ook al valt de hond uiteindelijk niet aan (dat is de 4e schaal!), dan toch laat de hond enige vormen van agressief gedrag zien richting de andere hond. Dit wil nog niet meteen zeggen dat het een agressieve hond is, maar toch zijn het kleine agressieve gedragingen die hij/zij laat zien.

Hopelijk heb ik hiermee de vraag beantwoord.
oh, ik noem dat communicatie punt 1, 2 en 3
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Cindy52 schreef:oh, ik noem dat communicatie
Communicatie en agressie sluiten elkaar niet uit.
Agressie is niet per definitie negatief.
Maar blaffen, grommen en tanden ontbloten zijn alvast niet vriendelijk bedoeld....En daar is niks mis mee.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Fotogravinnetje schreef:Tsja, ik ken ook honden die heel hard lopen te grommen, maar dan als uiting van onzekerheid, niet van agressie. Blaffen en grommen kan ook gewoon heel netjes grenzen aangeven zijn. En dat is GEEN agressie...
Terriërs grommen in heel veel situaties, ook bij plezier en spel.
Mrinkie
geregistreerd lid

Sientje schreef:Ik ga vanmiddag naar Wageningen met Amy voor de gedragstesten. Nog meer forummers die vanmiddag of op een ander moment deelnemen?
Super bedankt dat u heeft deelgenomen aan onze gedragstesten. Heel erg leuk om u en Amy te hebben ontmoet!
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ha, dit topic is weer even wat actiever. Leuk.

Habibi is een week of 2 a 3 geleden geweest.
Heb van haar reacties gezien die ik niet echt van haar ken. Zelf dus ook bijgeleerd over mijn eigen hond...

En, wat ik toen al dacht, nl dat ze bijna loops was, klopte inderdaad. (paar dagen later was ze echt loops) Ik denk ook dat haar hormonale cyclus effect heeft op haar gedrag.

Ik vond het in ieder geval interessant om te zien wat er allemaal gebeurde!
Afbeelding
Mrinkie
geregistreerd lid

Habibi schreef:Ha, dit topic is weer even wat actiever. Leuk.

Habibi is een week of 2 a 3 geleden geweest.
Heb van haar reacties gezien die ik niet echt van haar ken. Zelf dus ook bijgeleerd over mijn eigen hond...

En, wat ik toen al dacht, nl dat ze bijna loops was, klopte inderdaad. (paar dagen later was ze echt loops) Ik denk ook dat haar hormonale cyclus effect heeft op haar gedrag.

Ik vond het in ieder geval interessant om te zien wat er allemaal gebeurde!
U ook heel erg bedankt dat u heeft deelgenomen aan onze gedragstesten. Heel erg leuk om u beiden te hebben ontmoet!
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ook ingevuld.. Heb een aantal keer 1 ingevuld bij agressie. Andere honden reu, teef of pup maakt hem niet uit. Tegenwoordig is hij hier wel wat assertiever in. Doet een voor hem onbekende hond lelijk tegen hem doet hij het terug(dan bedoel ik heen snauw).
Vreemde mensen buiten overdag geen probleem 's avonds gaat zijn waak modus aan en is hij wat minder van vreemde gediend. In huis ook hij blaft nagenoeg bijna niet maar 's avond in huis als er wat voorbij loopt laat hij zich wel horen(blijft wel rustig maar blaft alleen). Vreemde mensen in huis wordt hij onzeker van en gaat dus eerst 5 minuten staan blaffen en kruipt dan achter me. Als iedereen zit dan is het goed en komt hij begroeten en ben je ze beste vriend.

Al met al vind ik het dus niet echt agressie maar inderdaad wat onzekere communicatie.

Hij is 1 x buiten uit zijn stekker gegaan liep aangelijnd aan de flexi en bij 1 tuin dacht hij wat te zien dus steeds blaffen en weer terug naar mij dat we er maar even een kijkje moesten gaan nemen heb hem dringend verzocht om gewoon fatsoenlijk door te lopen en las de volgende dag dat er inderdaad inbraak was geweest dus hij had het waarschijnlijk goed gezien en ik was de blinde vink. :denken:
Dit is ook het enige moment dat ik hem echt boos/waaks zag zijn op een niet zo'n rustige manier hij binnenshuis wel heeft.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik heb hem ook ingevuld, maar wel wat moeite bij 'agressie'. Mijn hond moet sommige honden niet, die zijn dan te druk b.v. en dan geeft ze een snauw. De meeste sociale honden snappen dan dat mijn hond niet zo van lichamelijk contact is, dan zijn ze ook gewoon weer vriendjes. Maarja, is dat dan agressie? Ik heb het verhaal wel uitgelegd. Want nu leek het alsof mijn hond behoorlijk agressief is naar andere honden :p
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”