Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voorhuidontsteking aangezien voor blaasontstekening?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

voorhuidontsteking aangezien voor blaasontstekening?

Ongelezen bericht door DesireeB »

Hallo allemaal,

Maylo heeft voorhuidontsteking, het is stabiel wordt niet erger maar gaat ook niet weg. Hij krijgt hiervoor al een week of 2 Silicea D12 en lijkt dus te werken. Het schoonmaken doe ik af en toe nog eens met afgekoelde kamille thee, daar hij de prepusol en dettol oplossing niet heel erg fijn vond.

Nu heeft hij een blaasontsteking gehad circa 2 weken nadat ik heb in huis heb gehaald. antiobiotica en pijnstillers hebben hun werk gedaan, echter twijfelde ik toen al of het niet ook te maken kan hebben met zijn voorhuid. Dit zou kunnen maar kans was erg klein gaf de DA aan en hij had ook blaasgruis. Alles was over 2 weken terug nog urina laten nakijken geen gruis en een iets hoge ph waarde maar niet zorgwekkend ook gezien hij niet meer drinkt dan hij nodig vind en het ochtend urine was leek mijn dit niks geks maar DA gaf wel aan goed in de gaten te houden.

Gisteren heeft mr weer in huis geplast en gingen alle alarm bellen rinkelen dus stond op de planning vandaag ff urine langs brengen.
Bleek even later dat hij het eerst al op de bank had laten lopen.. liep er aan de onderkant van de bank weer uit :80:

Urine is vandaag even naar gekeken en omdat ik al een paar keer besproken heb om misschien over te gaan op chemische castratie daar hij zelf weinig last van z'n voorhuid heeft lijkt wel en al flink onderdanig is naar alles en iedereen vind ik definitief castreren nog niet helemaal de oplossing.

Daarop kreeg ik vandaag mee dat het ook kan zijn dat het zijn blaas niet is maar dat er wat bloed mee komt uit de urinebuis ipv blaas en dat de voorhuid toch wat verder ontstoken is dan alleen voorhuid. Maar dit is niet met urine te onderzoeken. dus eerst dit maar uitzingen en dan chemische castratie en als dit niet werkt wil de DA een echo maken van de blaas ivm evt poliepen.

Zijn er meer mensen met deze ervaring dat het geen blaasontsteking bleek te zijn?
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: voorhuidontsteking aangezien voor blaasontstekening?

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Je hond heeft zijn plas laten lopen en daarom heb je zijn urine na laten kijken, maar nu denken jij en/of de DA dat de urine vervuild is met de voorhuidontsteking? Maar dan hou je toch nog het klinisch beeld over (het laten lopen van urine)? Waar denken jij en de DA dat dat dan van komt?

Ik begrijp ook de link met castratie niet echt, kun je dat wat verder uitleggen?

Heeft je DA het niet gehad over een blaaspunctie? Dan haalt hij/zij de urine direct uit de blaas voor urineonderzoek en kan het dus niet vervuild worden door de voorhuidontsteking.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Je hond heeft zijn plas laten lopen en daarom heb je zijn urine na laten kijken, maar nu denken jij en/of de DA dat de urine vervuild is met de voorhuidontsteking? Maar dan hou je toch nog het klinisch beeld over (het laten lopen van urine)? Waar denken jij en de DA dat dat dan van komt?

Ik begrijp ook de link met castratie niet echt, kun je dat wat verder uitleggen?

Heeft je DA het niet gehad over een blaaspunctie? Dan haalt hij/zij de urine direct uit de blaas voor urineonderzoek en kan het dus niet vervuild worden door de voorhuidontsteking.

DA heeft het niet over blaaspunctie gehad. Maylo lijkt ook geen last van zijn blaas te hebben behalve dat hij het gister vermoedelijk heeft laten lopen op de bank(was even boven).

DA denkt nu dat of de voorhuid de veroorzaker is van de blaasontsteking of dat het de urinebuis is welke ontstoken is. De link met castratie is ivm zijn voorhuidontsteking welke niet weg gaat. Deze is nu wel stabiel dus niet heel ernstig maar vooral erg vies de druppels en zelf houd hij het niet echt schoon.

DA wilde overigens het liefst definitief castreren maar gezien zijn zachte en onderdanige karakter was ik hier niet heel blij mee dus stond hij open voor mijn voorkeur voor chemische castratie.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dees en Maylo schreef:De link met castratie is ivm zijn voorhuidontsteking welke niet weg gaat. Deze is nu wel stabiel dus niet heel ernstig maar vooral erg vies de druppels en zelf houd hij het niet echt schoon.
Ja sorry, ik was niet helemaal duidelijk zie ik. Ik snap op zich de link met castratie wel, maar niet wat jij er nu precies mee bedoelde, gezien dit stukje:
omdat ik al een paar keer besproken heb om misschien over te gaan op chemische castratie daar hij zelf weinig last van z'n voorhuid heeft
In deze context kon ik dus niet helemaal plaatsen dat je hem dan toch zou castreren. Maar als ik het goed begrijp doe je het dan niet voor de hond maar omdat je er zelf last van hebt, toch? Is verder geen oordeel, maar dan vind ik het verhaal wat duidelijker.

Als ik het goed begrijp ga je er nu vanuit dat maylo geen blaasontsteking heeft en het bankplassen een ongelukje was wat losstaat van een ontsteking? Ik zou het wel goed in de gaten houden, zodat je hond straks niet met een verwaarloosde blaasontsteking zit. Als je toch ziet dat hij vaker plast dan terug naar de DA en ofwel behandelen als een blaasontsteking ofwel een blaaspunctie (met evt. een echo voor die poliepen).

Daarop kreeg ik vandaag mee dat het ook kan zijn dat het zijn blaas niet is maar dat er wat bloed mee komt uit de urinebuis ipv blaas en dat de voorhuid toch wat verder ontstoken is dan alleen voorhuid. Maar dit is niet met urine te onderzoeken. dus eerst dit maar uitzingen en dan chemische castratie en als dit niet werkt wil de DA een echo maken van de blaas ivm evt poliepen.
De volgorde van eerst castreren en daarna verder onderzoek vind ik zelf op z'n zachtst gezegd een beetje vreemd.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef: Als ik het goed begrijp ga je er nu vanuit dat maylo geen blaasontsteking heeft en het bankplassen een ongelukje was wat losstaat van een ontsteking? Ik zou het wel goed in de gaten houden, zodat je hond straks niet met een verwaarloosde blaasontsteking zit. Als je toch ziet dat hij vaker plast dan terug naar de DA en ofwel behandelen als een blaasontsteking ofwel een blaaspunctie (met evt. een echo voor die poliepen).

De volgorde van eerst castreren en daarna verder onderzoek vind ik zelf op z'n zachtst gezegd een beetje vreemd.
Het is inderdaad een beetje raar. Hij wordt op dit moment uiteraard wel behandeld voor blaasontsteking. Dit ook omdat als het wel de urinebuis is antibiotica hier ook tegen zou helpen en eerdaags even een afspraak maken voor chemische castratie. Deze is inderdaad voornamelijk voor mijn zelf maar ook ben bang dat het straks wel slechter gaat met zijn voorhuid en omdat mijn eerste ingeving dat het verdere ontstekingen kan verzorgen nu misschien toch wel op gaat wil ik erger voorkomen en hij is nog maar 1,5 dus hoop dat het werkt en daarna niet meer terug komt zodat hij volledig intact kan blijven.
Afbeelding
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dees en Maylo schreef: DA wilde overigens het liefst definitief castreren maar gezien zijn zachte en onderdanige karakter was ik hier niet heel blij mee dus stond hij open voor mijn voorkeur voor chemische castratie.

Laat dat dan maar gewoon helemaal lekker. Hij is er net en zo goed als iedere jonge volle reu heeft voorhuidontsteking; hoort er gewoon bij.
Bij sommigen gaat het vanzelf over, bij andere niet, ook geen probleem. Het kan dus over zijn na die chip, maar ondertussen kun je daar ook gedragsveranderingen van hebben of kunnen honden anders op hem gaan reageren.
:U: Wie Niko (5 jaar) zegt, zegt groene druppel. Extra sopje langs de deuren, af en toe uitspoelen met water of kamillethee, lik sudocrem er op en klaar.

Staat dus los van dat plassen.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 18 mar 2015 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Het is niet ongebruikelijk dat (jonge) Bulldoggen problemen hebben met hun afweer. Bij de een uit zich dat in huidproblemen, bij de ander in voorhuid/ en/of blaasontstekingen. Ik zou in ieder geval beginnen met het verbeteren van zijn afweer: probiotica in zijn voer, pens bij zijn eten (of voer je al vlees?), iets van vit C. of Echinacea. Daarnaast is een goede controle van zijn urine ook een goed plan, want blaasgruis/stenen zijn helaas vrij gebruikelijk bij de Bulldog. Enne, mocht je uiteindelijk toch kiezen voor castratie (dat lijkt mij persoonlijk geen goed plan), dan is alleen al voor de narcose een dierenarts met ervaring met Bulldoggen erg belangrijk!
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

ZorroMax schreef:Het is niet ongebruikelijk dat (jonge) Bulldoggen problemen hebben met hun afweer. Bij de een uit zich dat in huidproblemen, bij de ander in voorhuid/ en/of blaasontstekingen. Ik zou in ieder geval beginnen met het verbeteren van zijn afweer: probiotica in zijn voer, pens bij zijn eten (of voer je al vlees?), iets van vit C. of Echinacea. Daarnaast is een goede controle van zijn urine ook een goed plan, want blaasgruis/stenen zijn helaas vrij gebruikelijk bij de Bulldog. Enne, mocht je uiteindelijk toch kiezen voor castratie (dat lijkt mij persoonlijk geen goed plan), dan is alleen al voor de narcose een dierenarts met ervaring met Bulldoggen erg belangrijk!

Ik heb het inderdaad wel vaker gehoord dat hun afweer niet altijd alles is. De eerste keer blaas ontsteking was hij hier net dus dachten we ook door stress dat zijn afweer wat lager was. Maar vit. C heb ik ook weer verhalen van gehoord dat dit ook verkeerd kan zijn. Ik voer niet vers maar brokken van Cavom.

Overigens is castratie wel mijn laatste optie vandaar dat chemische ook mijn eerste keus daarin heeft maar liever helemaal niet.
Afbeelding
Biothane
WashBar
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Voordat je vit C geeft moet je wel weten of er sprake is van blaasgruis/stenen en wat voor type. Hierbij is de zuurgraad van de urine van belang, want wordt de urine te zuur, ontstaan er weer andere kristallen.....
Voor een toelichting, zie linkje: http://www.dierenklinieksleeuwijk.nl/bu ... se-bulldog" onclick="window.open(this.href);return false;
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Om bij mijn hond uit te sluiten dat hoge ontstekingswaardes die te zien waren in de (opgevangen) urine werden veroorzaakt door blaasontsteking, moest hij terugkomen voor een blaaspunctie
Met een naald wordt uit de volle blaas wat urine opgehaald, en is dus niet vervuild door de voorhuid ontsteking.
Geeft dus een schoon beeld, tenzij het wel om een blaasontsteking gaat.
Lijkt me handig dit even te laten doen in dit geval?
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou helemaal geen chemische castratie laat staan een echte castratie doen hoor. Zonde van je hond!

Ik zou eerst eens goed naar die blaas laten kijken en de reden van het laten lopen van urine. Ik kan me niet voorstellen dat die voorhuidontsteking daar iets mee te maken heeft. Als je zelf al zegt dat hij er helemaal geen last van lijkt te hebben.
Zat er nu dan ook weer bloed in de urine ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Gister zat er inderdaad weer bloed in de urine, echter geen gruis. Dit was de eerste keer wel zo maar nu dus niet. Zal inderdaad aangeven als na de antibiotica kuur nog steeds verhoogde ph waarde is ik graag een blaaspunctie wil.
Al voor ik overga tot verdere stappen. Valt me wel op dat DA's wel erg graag castreren en liefst ook zsm.

Nou krijgt hij af en toe wat karnemelk of magere yoghurt. Kan dit verder nog kwaad of juist de ph waarde aanpassen door de zuurtegraad hiervan? Hij krijgt dit omdat het kwijlen :denken: wat minder zou worden(had ik gehoord van iemand) nja daar merk ik weinig van maar hij vind het wel lekker dus krijgt hij het gewoon af en toe.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”