Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopen op niet losloop plekken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Loslopen op niet losloop plekken

Ongelezen bericht door Judith »

Doen jullie dat, en zo ja ben je wel eens een boswachter oid tegen gekomen of een bekeuring gehad?

Ondanks dat er hier aardig wat losloop gebieden zijn wil ik liever stukken lopen waar ik weinig tot geen honden tegen kom.

Nu heb ik iets gevonden, dit is een wandel gebied van Zuid HOllands landschap (dit weet ik alleen omdat ik zelf het opgezocht heb). Ik weet dus via internet dat het een gebied is waar de honden niet los mogen. Maar het is hier zo heerlijk rustig, ik kom geen mens tegen, ze kunnen geen gevaarlijke dingen uitvoeren en ze kunnen samen lekker een stuk als een stel idioten heen en weer rennen.
Bij de ingang waar ik er in ga staat geen bordje, ik weet door internet dat honden niet los mogen. Er staat dus nergens iets over wandelen, honden of anderszinds. Het zijn allemaal weilanden aan elkaar met stukjes bos er tussen, en er lopen wat ganzen en eenden en dat is het. (misschien van de zomer dat er dan ineens koeien staan :80:
Ik ben een echt schijt luis en als ik in de buurt kom van de weg (als ik dus terug loop) dan ga ik ruim van te voren al aanlijnen, te bang dat ik iemand tegen komen, ondanks dat er geen bordje hangt.

Ben ik nu de enige die zo'n ontzettende schijtluis is?
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Re: Loslopen op niet losloop plekken

Ongelezen bericht door gonnie »

Als er geen bordje staat zou ik ze ook los laten lopen.

Hier mocht het eerst ook niet in het broedseizoen maar tegenwoordig mag het hier het hele jaar heb ze altijd los lopen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Abbey en Ozzie
Actief

Ongelezen bericht door Abbey en Ozzie »

Ik heb zoiets van als het echt not-done is dat honden daar los mogen, dan moeten ze maar een niet-los bordje plaatsen.
Als je ergens niet mag parkeren/stilstaan staat er toch ook een bordje?

Mits het privéterrein is, maar ik denk dat dat niet het geval is?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hier lopen ze ook los waar het niet mag :F:
Maar, ik lijn ook altijd op tijd aan. Hier op de berg wordt veel gecontroleerd en staat ook vrijwel overal dat ze niet los mogen dus ja... Die boete heb ik liever niet ;)
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Abbey en Ozzie schreef:Ik heb zoiets van als het echt not-done is dat honden daar los mogen, dan moeten ze maar een niet-los bordje plaatsen.
Nou volgens mij werkt dat wat anders :wink:
Volgens de wet mogen honden namelijk niet los mits dit specifiek is aangegeven.

OT: hier lopen ze ook wel eens los waar het niet mag, maar hou wel 1 ding in je achterhoofd. Je riskeert "gewoon" een boete dus als je die krijgt moet je niet piepen maar gewoon betalen :wink:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Heel Zuid-Limburg staat vol met bordjes dat honden niet los mogen en Biry en Joris lopen er al hun hele leven los, nog nooit een boete gehad. Finn durf ik er niet los te laten omdat hij in die gebieden met veel wild niet zo van het luisteren is, maar de andere twee kunnen dat prima. Soms hollen ze eens achter een konijn aan en een ree die plots uit de bosjes komt is ook niet te weerstaan. Maar buiten dat zijn ze altijd in zicht, vallen niemand lastig en komen als je ze roept. Geen probleem om los te laten denk ik dan, ik zou het dus gewoon doen. En uiteindelijk lopen ze zo vaak los dat mocht je ooit een boete krijgen die niet opweegt tegen al die keren dat je geen boete had :engel:

Is het trouwens niet zo dat honden sowieso niet los mogen tenzij aangegeven dat het een losloopgebied is?
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

dre schreef:
Abbey en Ozzie schreef:Ik heb zoiets van als het echt not-done is dat honden daar los mogen, dan moeten ze maar een niet-los bordje plaatsen.
Nou volgens mij werkt dat wat anders :wink:
Volgens de wet mogen honden namelijk niet los mits dit specifiek is aangegeven.

OT: hier lopen ze ook wel eens los waar het niet mag, maar hou wel 1 ding in je achterhoofd. Je riskeert "gewoon" een boete dus als je die krijgt moet je niet piepen maar gewoon betalen :wink:
Ohh piepen zal ik nooit doen, ik ben wat dat betreft echt een braverik....
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Hier is er nergens een officiële plek waar je honden los mag laten. Dus ik doe niet anders dan ze overal los laten waar het officieel niet mag.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik heb Bo behoorlijk onder appél en ik zou haar gerust los laten lopen, het gaat er vaak om dat je hond geen dieren opjaagt.
Maar inderdaad, als je de boswachter tegen het lijf loopt dan heb je grote kans dat je een boete krijgt. Nou ja, dat is dan maar zo.
Overigens, bij het Zuid Hollands Landschap heb je wel een pasje nodig, anders kun je daar ook nog een boete voor krijgen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Bijna dagelijks in het parkje.
Een elektrische halsband is overigens officieel ook aangelijnd :engel:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hier in Hazerswoude zoeken we met Toots wel de plekken op die losloop gebied zijn. Bij ons aan het water gewoon als we de deur uit lopen is al een losloop gedoog stuk en de wijk door de polder in is ook een losloop gebied. Op de niet losloop stukken hier laten we hem ook niet los. Als we ergens in een bos lopen dan let ik vaak niet op de borden en loopt Toots het hele bos los tenzij we over moeten steken o.i.d in Belgiė zitten we natuurlijk midden in het bos daar mag Toots ook los en dat is geen officieel losloop gebied. Als het veilig is voor Toots mag hij lekker los ;)
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

als jij ze in een mum van een tijd bij je kunt roepen zou ik ze gewoon loslaten.

bij ons is buiten de kom allemaal loslooptgebied. daarbinnen aanlijngebied. veel mensen laten hun honden loslopen in de kom, maar als ze bijvoorbeeld mij zien met aangelijnde sam roepen ze bello bij zich en laten hem netjes naastlopen tot we ver genoeg van elkaar af zijn.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Volgens mij is het buiten gebied hier losloop, mits er staat dat er een aanlijnplicht is. En dan nog dagelijks op een plek waar het echt niet mag. Nog nooit een boete gehad.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Doen jullie dat, en zo ja ben je wel eens een boswachter oid tegen gekomen of een bekeuring gehad?
ja, nee en nee dus. ;-)
Afbeelding
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik doe dat ook wel.
Maar dan alleen op late tijdstippen of andere rustige momenten.
Op die momenten kom ik dan over het algemeen niemand tegen, behalve konijnen dan, maar die laat ze met rust.
Mocht ik ooit een keer een boete krijgen, so be it.
Ik zou proberen wat relaxter te wandelen daar, want stressen is niet leuk natuurlijk.
Bedenk maar dat je wel in overtreding bent, maar dat het ook niet zo heel ernstig is (zolang de hond geen overlast veroorzaakt.)
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Ben hier wel redelijk braaf in....
Regels zijn regels. In de niet losloop gebieden loop ik altijd als de teven loops zijn, niks zo irritant als er dan ineens een reu bovenop springt.

Een kennis heeft een boete gehad op overtreden van flora en fauna wet, dat was een paar honderd euro
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik loop eigenlijk alleen maar in niet-losloop gebieden. Inderdaad veel rustiger en juist daarom ga ik er graag lopen. Nu is het wel zo dat Shib prima luistert, niet zomaar van de paden af gaat en niet jaagt.
Als ik met een vriendin en haar losgeslagen Labrador ga wandelen, ga ik niet zomaar in de gebieden lopen waar ik met Shib loop. Ik vind namelijk wel dat als je in een niet-losloopgebied loopt jij en je hond zich nog meer te gedragen hebben dan in een losloopgebied. :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Alleen met Zoë, omdat zij echt perfect terug te roepen was (onzichtbaar lijntje). Mijn andere honden gaan in zo'n situatie aan de lange lijn.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ja, ik doe het al 15 jaar en maar 1x een bekeuring gehad die nooit thuis is gearriveerd, dus het heeft me nog nooit een cent boete gekost.
Het zou me een boete eens in de zoveel jaar waard zijn.
MITS een hond goed luistert en komt als je roept.

Wij hebben hier ook niet eens losloopplekken. In de polder mogen ze dan natuurlijk wel los.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ja hoor, ik doe dat wel. Vaak zijn het dan gebieden waar het niet mag ivm wilde dieren, maar Luna jaagt niet, blijft op de paden en dus in mijn zicht en ze luistert goed. Het risico op een boete neem ik op de koop toe, al hoop ik natuurlijk wel dat ik me er nog onderuit kan lullen als ze me een boete willen geven :engel:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

M@scha schreef:als jij ze in een mum van een tijd bij je kunt roepen zou ik ze gewoon loslaten.

bij ons is buiten de kom allemaal loslooptgebied. daarbinnen aanlijngebied. veel mensen laten hun honden loslopen in de kom, maar als ze bijvoorbeeld mij zien met aangelijnde sam roepen ze bello bij zich en laten hem netjes naastlopen tot we ver genoeg van elkaar af zijn.

Hier laten ze ze allemaal op dezelfde paar vierkante meter los en dat wordt voor zover ik weet gedoogd.
Was het zat nadat Niko voor de zoveelste keer van borst tot zakie onder de hondenpoep zat.
Goor en het lijkt me één grote besmettingshaard.
Hij is inderdaad betrouwbaar terug te roepen, dus gooi sindsdien een balletje waar dat niet mag.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik ben vorige week voor het eerst aangesproken op een loslopende hond na 35 jaar in dat bos te wandelen , bijna dagelijks :mrgreen:

Mw wilt u de hond aan lijnen voordat hij gaat jagen op onze reetjes.
Meneer dit is een herder, geen jachthond :engel: hij luistert goed .

Kijk deze, ik had de hussel van dochter ook mee , heb ik vast want die jaagt wel .
Die laat ik ook altijd los maar had dat nog niet gedaan toen deze man er net aan kwam.

Oja dat wilde meneer wel geloven. Zo'n kleine hond is fel op jagen :mrgreen:

Dus ik heb even gezellig staan kletsen met meneer ondertussen buster eens op afstand afgelegd met handgebaar en weer laten komen.
T ijs was gebroken en buster was een prachthond :lol1: :lol1:

Ik heb mijn wandeling heerlijk vervolgd met een loslopende buster en blitz maar een keer netjes aan de riem gehouden

Ben benieuwd of het de volgende keer ook zo goed gaat maar buster is redelijk goed te lezen dus ik kan er snel op in spelen mocht er wat verschijnen aan de bos rand van de ree en familie
Fenneke en Baloe
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

dre schreef: Volgens de wet mogen honden namelijk niet los mits dit specifiek is aangegeven.
Ik heb even gegoogled, maar kan dat niet vinden. Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk altijd begrepen, en dat lees ik ook in diverse linkjes via google nu, dat honden buiten de bebouwde kom in principe los mogen lopen. Het ligt wel aan de APV van je gemeente, maar als er buiten de bebouwde kom niet duidelijk een verbodsbordje staat mogen ze daar dus wel loslopen.

In de meeste bossen hier geldt wel een verbod, in een aantal wordt loslopen wel gedoogd maar bij anderen wordt streng gecontroleerd. Ik moet bekennen dat ik het er altijd maar op gok... Als ik word aangehouden zal ik netjes de boete betalen, maar als ik een keer in een rustig stuk bos wil lopen ga ik mijn honden niet aanlijnen.
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

Ik doe dat niet. 1 keer losgelaten in een gebied waar dat eigenlijk niet mocht en toen struikelde we ook gelijk over de reeën, met alle toestanden van dien. Sindsdien ga ik ervan uit dat die hond-loze gebieden er met een reden zijn..
Mijn hond is namelijk niet zo goed terug te roepen als ' ie wel wat ziet (hij komt wel, maar er zit een vertraging op van een paar minuutjes).
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

het zou er voor mij ook vanaf hangen waarom het geen losloopgebied is.
Is dat omdat het broedseizoen is of gewoon omdat er overlast zou zijn?
Als het vanwege de broed is dan ging ik er niet lopen, ik wil die nesten niet verstoren, en hazen nesten enz.
Ze kunnen al zo weinig op echt rustige plekken nestelen.
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Juist in aanlijngebieden waar het rustig is, loop ik met ze los
We altijd rekening houdend met die enkeling die ik toch tegenkom en de natuur
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ja, dat is wel een punt inderdaad. Ik heb Saar in zulke gebieden altijd aan de flexi, die gaat jagen. Pim niet, hij blijft op de paden bij mij in de buurt dus dat verstoort niks. Ik snap ook zeker dat wild beschermd moet worden en dat aanlijnen niet altijd voor niks is. Maar vreemd genoeg is er hier een broedgebied waar echt heel veel zit aan weidevogels en hazen en daar mogen honden dus het hele jaar los. :19:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik laat Mila ook overal los (jaagt niet en luistert prima). Ik ben één keer aangesproken door een boswachter die mij netjes vroeg of ik mijn hond aan wilde lijnen omdat het geen losloopgebied was, maar verder niet moeilijk deed en ook geen boete gaf.
Ik houd haar in zulke gebieden ook altijd goed bij me, zodat ook mensen met aangelijnde honden (die daar waarschijnlijk niet voor niets wandelen) ook geen last hebben van haar.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik doe het ook. Er is hier een klein natuurgebiedje in de buurt waar ik wel met hond mag komen, maar waar hij niet los mag. Maar ja, het is net het gebied waar ik nooit iemand tegenkom en Morris even zich helemaal uit kan leven met rennen. Hij kan daar veilig de honderd meter sprint doen :mrgreen:
Dus daar loop ik regelmatig. Het stikt er van het wild, maar Morris jaagt niet. Straks zitten er weer veel watervogels die gaan nestelen dus dan moet hij daar uit de buurt blijven en mag hij gewoon helemaal niet van het pad af. Dat gaat prima.

Hier in het dorp is ook een parkje waar ik hem los laat lopen. Dat is zo'n stuk waar alleen maar mensen komen die de hond aan het uitlaten zijn. Daar wordt het tot nu toe wel gedoogd om de hond los te laten. Al is het binnen de bebouwde kom waar het dus officieel niet mag.

Mocht ik hier een boete voor krijgen dan zie ik het maar als contributie voor het loslopen.

Ik kijk meer naar wat ik veilig en vertrouwd vind dan naar de bordjes wat wel en niet mag.
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Anke »

dagmar88 schreef:Bijna dagelijks in het parkje.
Een elektrische halsband is overigens officieel ook aangelijnd :engel:
Dat is niet meer zo :wink: Ooit één uitspraak geweest waarin de rechter dat heeft besloten, maar de rechter heeft recentelijk in verschillende uitspraken bevestigd dat aangelijnd echt aan een riem is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”