Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kat als gezelschap voor hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dokus1234

Kat als gezelschap voor hond?

Ongelezen bericht door Dokus1234 »

Hoi Hondenforum,

Ik heb een hond die overdag veel alleen is omdat ik fulltime werk. Ze wordt elke dag door de uitlaatservice uitgelaten maar is daarnaast helaas toch nog aardig wat uurtjes alleen. In het begin heb ik niet het idee gehad dat ze hier last van heeft, maar nu begin ik hier toch een beetje aan te twijfelen.

Vorig jaar juni heeft ze een wond aan haar poot opgelopen en na maanden van zalfjes smeren (die ze er steeds aflikte) en op een gegeven moment dag en nacht de kap om is het uiteindelijk goed genezen. Probleem is nu dat als ze alleen is, zowel overdag als ik aan het werk ben als 's nachts, ze steeds weer aan die poot aan het likken is en zichzelf nieuwe wondjes bezorgt. Ze doet het niet als ik thuis ben dus ik denk dat ze er een gewoonte van heeft gemaakt of het misschien uit verveling/eenzaamheid is blijven doen. Deze week heb ik gelukkig een soort sok gevonden wat er goed omheen blijft zitten zodat ze de kap niet meer omhoeft en er toch niet bij kan, maar dit is natuurlijk geen lange termijn oplossing.
Ik geef haar soms de Kong als ik wegga of zet omgedraaide bakjes neer met snoepjes eronder maar dit houdt haar niet lang genoeg bezig. Een tweede hond of dagopvang is helaas (financieel) geen optie. Ik heb geen vrienden of familie in de buurt wonen omdst ik naar deze stad ben verhuisd voor mijn werk dus daar kan ze ook niet overdag heen. Ook op de oopoe website heb ik al gekeken maar er is niemand hier in de buurt die een hond wil opvangen.

Nu zat ik er aan te denken of ze misschien wat heeft aan een kat als gezelschap. Ik heb twee verschillende kattenorganisaties gemaild en de ene zegt niet doen, hond en kat hebben verschilende behoeftes en je woont te klein (ik woon op een appartement van zo'n 50m2, de kat zou dus ook niet naar buiten kunnen). De andere organisatie zegt je kan prima een kat nemen, maar neem dan wel een kitten, dan leren ze gelijk met elkaar in 1 ruimte te leven. Deze organisatie gaf ook aan dat een hond en kat zeker wat aan elkaar kunnen hebben. Ik heb ook net het dierenasiel gebeld en die zeggen dat ze soms inderdaad wel wat aan elkaar hebben, maar dat het ook vaak voorkomt dat ze elkaar gewoon links laten liggen. Mijn appartement zou eventueel wel groot genoeg zijn.

Mijn vraag is nu eigenlijk wat jullie ervan denken en wat jullie ervaringen met hond/kat zijn? Hebben ze wat aan elkaar? Voelen ze zich minder alleen?

Ik weet trouwens dat mijn situatie verre van ideaal is voor mijn hond. Ik zou ook het liefst in een vrijstaandhuis met grote tuin wonen, met twee honden, en parttime werken. Helaas is dat niet de realiteit en daarom probeer ik er nu het beste van te maken. Afgezien van het feit dat mijn hond misschien niet graag alleen thuis is heb ik ook niet het idee dat ze ongelukkig is hoor. Ze kwispelt veel en is een alerte en nieuwsgierige hond die graag aandacht krijgt :lol1:
Ria8653
Actief

Re: Kat als gezelschap voor hond?

Ongelezen bericht door Ria8653 »

Mijn hond leeft samen met 2 katten. De ene vind ze geweldig, de ander vind ze helemaal niets. Dus het ligt ook erg aan de combinatie hond/kat.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik vind katten beter af met genoeg ruimte om zich terug te kunnen trekken en met zijn tweetjes.
Een hond is namelijk ook voor een kat geen vervanging van een soortgenoot.

Is er geen oopoeh in de buurt?

Mijn hond vindt lavendelolie en kamferspiritus niet lekker ruiken. Dat smeer ik op haar buikje voordat ik wegga wanneer ze schijnzwanger is.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Honden en katten zijn echt hele verschillende dieren met hun eigen taal en gedrag. Het kan wel dat ze maatjes worden en elkaars gezelschap op prijs stellen maar meestal zie je dat bij dieren die dan ook met elkaar opgegroeid zijn.

Is het ook een idee om de hond een paar dagen naar een oppas te brengen of een dagopvang? Dat hoeft ook niet altijd duurder te zijn dan een uitlaatservice en krijgt de hond toch aandacht.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Hier zijn Sammy & Iepie ongeveer man & vrouw/moeder & kind. :goeie:
Ze zijn echt beste vriendjes en knuffelen en spelen de hele dag door.

Maar het vervangt de band met Isa niet. Isa en Sammy kunnen samen ravotten, botjes kauwen etc. Als Sammy Isa niet had zou hij niet zo gelukkig zijn met alleen Iepie.

Sally bijvoorbeeld, bij mijn ouders, is nu alleen. (was samen met Isa) Die kan ook heel leuk spelen met Valente, een van de katten daar, maar Sally is wel eenzaam zonder een hondenvriendje..
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Je bedoelingen zullen ongetwijfeld goed zijn Dokus. Je bevindt je echter in een situatie dat je je hond veel te kort doet. Ik zou hem herplaatsen bij mensen die wel tijd hebben voor een hond. Waar regelmatig mee gewandeld word en waar hij lekker door de tuin kan baggeren.
Een hond is zeker een gezelschapsdier, maar heeft zelf ook behoefte aan gezelschap. En dat los je met een kat er bij, niet op.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
dagmar88
Zeer actief

dagmar88 schreef: Is er geen oopoeh in de buurt?

Sorry, overheen gelezen. Briefje in de supermarkt of iemand het leuk zou vinden om op te passen?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Als een hond financieel niet mogelijk is, waarom een kat dan wel? Ik denk dat een klein hondje ongeveer het zelfde zal kosten in onderhoud dan een kat. Ik denk dat jou hondje daar veel meer aan heeft, maar met een beetje pech maakt het niet uit en zal hij hetzelfde gedrag blijven vertonen.
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Een kat is zelfs duurder dan een kleine hond. :D Katten hebben kattenbakken en grid voor in de bak nodig. Hondjes niet.
Ria8653
Actief

Ongelezen bericht door Ria8653 »

Geef ook aan waar je ongeveer woont, misschien wil iemand hier op het hondje passen zo nu en dan?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

sjm schreef:Een kat is zelfs duurder dan een kleine hond. :D Katten hebben kattenbakken en grid voor in de bak nodig. Hondjes niet.
Niet als je de uitlaat service er bij rekent ;)
Mijn honden waren dikke maatjes met de kat, sliepen en speelde altijd samen en de kat kreeg elke dag zijn poets beurt :)
Afbeelding
Dokus1234

Ongelezen bericht door Dokus1234 »

Bedankt voor alle reacties. Ik zou er dolgraag een tweede hond bijnemen, maar inderdaad, de kosten van de uitlaatservice worden dan zo hoog dat dat niet haalbaar is. Vandaar mijn vraag over een kat. Als een tweede hond geen optie is, is een kat (kitten) dan beter dan niks? Of moet ik het maar gewoon uit mijn hoofd zetten? Ik ga sowieso wat beter nadenken over oppas/opvangmogelijkheden!
Paisley
Zeer actief

Dokus1234 schreef:Bedankt voor alle reacties. Ik zou er dolgraag een tweede hond bijnemen, maar inderdaad, de kosten van de uitlaatservice worden dan zo hoog dat dat niet haalbaar is. Vandaar mijn vraag over een kat. Als een tweede hond geen optie is, is een kat (kitten) dan beter dan niks? Of moet ik het maar gewoon uit mijn hoofd zetten? Ik ga sowieso wat beter nadenken over oppas/opvangmogelijkheden!
Dat ligt erg aan de hond en aan de kat. Als ze elkaar niet accepteren, zit je met een nieuw probleem.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Op marktplaats vind je ook vaak mensen die honden willen uitlaten of oppassen en die is dan misschien goedkoper dan de service die je nu hebt? En mee naar je werk is geen optie? Uitkijken naar ander werk lijkt drastisch klinken, maar je hebt toch bepaalde dromen die je nu niet waar kan maken. Kan me haast niet voorstellen dat met een fulltime baan je geen tweede hond zou kunnen onderhouden? Tweede hond bij uitlaatservice krijgt vaak ook korting.....
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik zag dat je een Griek in huis hebt. Is het een groot hondje of kleintje. Enfin, niet dat het er veel toe doet, zomaar nieuwsgierig.

Een kat er bij is m.i. absoluut niet voorspelbaar. Wij hebben 3 honden en 2 katten tegelijk gehad en de onderlinge verhoudingen waren zo divers. Welke karakters er dikke vrienden waren, welke heel gereserveerd waren naar elkaar en ook combinaties die elkaar vermeden etc.Het kon allemaal wel samen maar ze hadden onderling duidelijke regels en strategieën enz.

Misschien loont het de moeite om toch eens goed te kijken naar de kosten; klein volwassen hondje uit asiel versus katje. Grotere zak van hetzelfde voer (voor de honden) is denk ik goedkoper dan 2 kleinere zakken voor 2 dieren (kat en hond) Zijn misschien maar kleine dingen maar als je het optelt....... Kattenbakstenen zijn best wel prijzig, speeltjes voor de honden kunnen ze samen delen, katten willen toch graag hun eigen soort speelgoed (denk b.v. aan krabpaal, vervoersmand voor als je naar de da moet)

Enfin, succes.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Paisley schreef:
Dokus1234 schreef:Bedankt voor alle reacties. Ik zou er dolgraag een tweede hond bijnemen, maar inderdaad, de kosten van de uitlaatservice worden dan zo hoog dat dat niet haalbaar is. Vandaar mijn vraag over een kat. Als een tweede hond geen optie is, is een kat (kitten) dan beter dan niks? Of moet ik het maar gewoon uit mijn hoofd zetten? Ik ga sowieso wat beter nadenken over oppas/opvangmogelijkheden!
Dat ligt erg aan de hond en aan de kat. Als ze elkaar niet accepteren, zit je met een nieuw probleem.
Ik vind kattengezelschap zeker beter dan niks, en mijn ervaring is dat een kat en een hond zeker wel dikke vrienden kunnen worden. Jack en Pippipoes (Jack was nog enige hond naast twee volwassen katten toen Pippi kwam) waren heel dik met elkaar, die werkten ook samen in boevenstreken en sliepen heel vaak dicht tegen elkaar aan.

Ook de andere honden en katten kunnen het prima met elkaar vinden, en als ik zie hoeveel Toto nu met Morrispoes speelt, denk ik dat zij als twee jongsten in het gezelschap absoluut een hoop aan elkaar hebben.

Wat Paisley zegt, het ligt natuurlijk wel aan de hond en aan de kat. De hond moet uiteraard katvriendelijk zijn, en ook wel een gezonde dosis respect hebben voor katten. En de kat moet natuurlijk hondvriendelijk zijn. Een kitten dat met honden is opgegroeid is ideaal (Pippi's tweede moeder was een hele lieve rottweiler, en ienemienie Pippikitten had vanaf dag 1 nul angst voor Jack, zocht hem ook meteen op om tegenaan te slapen, tot verbijstering van brave Jack. :mrgreen:), maar Morris had tot een maand of vier nog nooit een hond gezien en dat gaat ook prima.

Een volwassen kat die bewezen heel goed met honden overweg kan is ook een optie. Wat je in elk geval niet moet doen is er een volwassen kat bij zetten die geen honden gewend is. Toen Jack hier kwam had ik twee katers die niks van honden moesten hebben, en het heeft heel lang geduurd, met heel veel inzet van Jack, voor we zover waren dat ze hem een kopje gaven. Veel meer dan dat is het nooit geworden.

Ik zou het dus wel doen, maar wel heel goed zoeken naar de perfecte kat.

En het 'probleem' van een gedwongen binnenkat kan je ook deels oplossen door je kat (aangelijnd) mee te nemen op kleine wandelingetjes. Als Morrispoes thuis bij dochter is doet ze elke avond laat met hem aan de lijn een rondje. Dan klimt hij in bomen :roll:, vangt muizen, ontmoet andere katten en soms een hond. Hier neem ik hem soms mee bij het laatste (hele kleine) plasrondje met de honden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Je kunt vantevoren niet zeggen of kat en hond samen goed zullen gaan. Hier hebben ze elkaar alleen gedoogd, dat was met mijn eerste hond. Bij mijn tweede hond had ik nog maar een kat en dat is nooit echt goed gegaan. Laat je haar wel goed uit voordat je gaat werken? Kun je haar veilig achterlaten met een kauwbot? Je hebt ook van die apparaten die op tijd een gedeelte open laten gaan en daar zou je dan iets lekkers in kunnen doen. Ik had zoiets voor mijn katten als ik langer van huis was, dan ging het bakje met voer op de juiste tijd open. Zoek maar eens op voerautomaat.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zelfs als ze geen vrienden worden is t toch afleiding, even iets anders dan wachten tot de baas thuis komt of de uitlaat service . mijn honden zijn geen van tweeën echt gek met de katten, toch is t iets anders en iets levend en warms in het huis. en de ene kat zal iets sneller een band hebben met een hond als de ander, maar dat is individueel en niet te voorspellen
dagmar88
Zeer actief

Een kitten alleen binnen zonder kattenmaatje en dan ook nog fulltime werken vind ik echt heel triest en kon nog wel eens problemen opleveren.
Vergis je niet in de kosten. Mijn jongste is nog geen jaar en eet meer (+ duurder voer en goed kattengrit) dan een kleine hond.
En ook in een jong katje gaat heel veel werk en tijd zitten wil je hem/haar binnenshuis gelukkig maken en houden.

Ga dan voor een asielkat of herplaatser die leuk is met honden en niet veel met katten op heeft/onderaan de pikorde hangt.
Er zijn regelmatig fokkers waarvan de poezen niet goed in de groep liggen. Een kat als Ringo zou ik nog wel durven in jouw situatie, mits je genoeg tijd hebt voor een volwassen kat.
http://www.herplaatsing.nl/index.html
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ga nu geen kat nemen als je al geen tijd hebt voor je hond en eigenlijk ook geen plek. 50 vierkante meter zijn twee kamers van 5x5 meter bij wijze van. Die kat zit vervolgens ook hele dagen alleen met een hond en zonder andere katten. Ik zou gewoon een correcte oplossing voor de hond zoeken. Overdag naar iemand toe. Hem op laten halen door iemand, of evt als het echt te gortig wordt herplaatsen. Heel naar, maar een hond die zichzelf open likt zou wel eens veel meer last van zijn eenzaamheid kunnen hebben dan jij vermoedt. Sommige honden blaffen niet en slopen niet maar dat zegt niks. Constant likken is een soort gedrag waarmee een hond zichzelf kalmeert. Dus het zou best wel eens kunnen dat je hond gedurende de dag of nacht enigszins over zijn toeren raakt. Dan zichzelf kalm gaat likken. En als die gewoonte er eenmaal is kom je er moeilijk vanaf.

De oplossing zoeken in meer dieren die je in feite tekort moet doen vind ik niet ok. Dat zou ik je dus echt afraden.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Ga nu geen kat nemen als je al geen tijd hebt voor je hond en eigenlijk ook geen plek. 50 vierkante meter zijn twee kamers van 5x5 meter bij wijze van. Die kat zit vervolgens ook hele dagen alleen met een hond en zonder andere katten. Ik zou gewoon een correcte oplossing voor de hond zoeken. Overdag naar iemand toe. Hem op laten halen door iemand, of evt als het echt te gortig wordt herplaatsen. Heel naar, maar een hond die zichzelf open likt zou wel eens veel meer last van zijn eenzaamheid kunnen hebben dan jij vermoedt. Sommige honden blaffen niet en slopen niet maar dat zegt niks. Constant likken is een soort gedrag waarmee een hond zichzelf kalmeert. Dus het zou best wel eens kunnen dat je hond gedurende de dag of nacht enigszins over zijn toeren raakt. Dan zichzelf kalm gaat likken. En als die gewoonte er eenmaal is kom je er moeilijk vanaf.

De oplossing zoeken in meer dieren die je in feite tekort moet doen vind ik niet ok. Dat zou ik je dus echt afraden.
Dat dus.
Heel eerlijk was ik nog liever op straat blijven zwerven dan bij iemand belanden waar ik mijzelf kapot verveel en lik 8 á 9 uur per dag alleen. Plus de boodschappen en familie/vrienden verplichtingen en nog meer.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

bouvierpoedel schreef:
laeken schreef:Ga nu geen kat nemen als je al geen tijd hebt voor je hond en eigenlijk ook geen plek. 50 vierkante meter zijn twee kamers van 5x5 meter bij wijze van. Die kat zit vervolgens ook hele dagen alleen met een hond en zonder andere katten. Ik zou gewoon een correcte oplossing voor de hond zoeken. Overdag naar iemand toe. Hem op laten halen door iemand, of evt als het echt te gortig wordt herplaatsen. Heel naar, maar een hond die zichzelf open likt zou wel eens veel meer last van zijn eenzaamheid kunnen hebben dan jij vermoedt. Sommige honden blaffen niet en slopen niet maar dat zegt niks. Constant likken is een soort gedrag waarmee een hond zichzelf kalmeert. Dus het zou best wel eens kunnen dat je hond gedurende de dag of nacht enigszins over zijn toeren raakt. Dan zichzelf kalm gaat likken. En als die gewoonte er eenmaal is kom je er moeilijk vanaf.

Dat dus.
Heel eerlijk was ik nog liever op straat blijven zwerven dan bij iemand belanden waar ik mijzelf kapot verveel en lik 8 á 9 uur per dag alleen. Plus de boodschappen en familie/vrienden verplichtingen en nog meer.
Eens. In Duitsland wordt ook heel erg de vraag gesteld wat beter is. Straathond zijn of opgesloten hutje mutje in die opvangcentra. En dan dus bv bang of gestressed in een huis. Niet elke hond is beter af in huis.
Mijn hond wel, die is als een prinses met haar kont in de boter gevallen. Ze is dol op knuffelen, dol op wandelen en dol op gezelligheid. Ze is per week 1 dag max 6 uur alleen en verder hooguit een keer een uurtje of twee of een kort avondje. Ze heeft een tuin, ligt ook veel buiten en twee baasjes die om en om werken en ook veel thuis werken.

Maar dat leven of een ander huiselijk leven is niet voor elke hond een droom. Ik ken bv iemand die een Roemeen heeft. Deze hond is alleen kalm bij het gezin. Verder kan niemand hem aanraken, kan hij nooit los en als hij los mag moet dat met de longeerlijn eraan want dan kan je daar op stappen en hem inhalen. Hond is dus al een jaar in Nederland zonder enige verbetering. Ook de eigenaars kunnen hem niet aanlijnen, niet lokken en op geen enkele manier benaderen.

Tja. Soms snap ik die Duitsers wel. Dat ze de vraag stellen of je dergelijke honden niet gewoon op straat moet laten lopen. Want de hond waar ik over spreek bloeit totaal op met kinderen en andere honden. Verder met niks of niemand.

En als ik dan lees dat een hond op een flat zit en daar eigenlijk minstens 20 uur gemiddeld alleen woont, pfff, wel heftig. Dan denk ik dat een asiel nog gezelliger is. Want je slaapt 8 uren, werkt 8 uren, doet boodschappen, hebt reistijd en ga zo door. Sta je er niet voor open de hond te herplaatsen? Naar iemand zoals ik? Elke dag 7 kilometer door de bossen, polder of het rivierendal. Elke dag iemand thuis. Een grote tuin met alles omheind, midden op het platteland. Een andere hond erbij etc. Als je een lieve leuke hond hebt is dat misschien wel het eerlijkste al klinkt dat heel erg vervelend en naar. Soms moet je naar de hond kijken. Want als je hond echt gaat likken en doen dan loop je grote risico's vwbt haar gedrag. Ze kan helemaal dichtklappen of bv echt zichzelf gaan verwonden. Eenmaal zover is daar haast niks meer tegen te doen. En dit likken is echt een teken van stress.
Afbeelding
Leonberger1
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Leonberger1 »

Het hangt ook van het kattenras af.
Ik heb er 4 en mijn Maine coon is echt een hondenvriend, die speelt echt met de honden.
De andere zijn Ragdolls, die zijn een stuk rustiger. Liggen wel bij de honden en geven kopjes ,maar daar houd het mee op.
Je moet wel beginnen met een kitten, zodat ze niet anders weten. Een volwassen kat zal altijd argwanend blijven is mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door Leonberger1 op 15 mar 2015 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Familie van mij heeft jaren geleden een herplaats Duitse Staande Langhaar van anderhalf jaar opgehaald bij een fokker. De fokker had deze hond weggehaald bij zijn baas. Die baas had een vriendin gekregen en deze vriendin wilde geen hond in huis. Met als gevolg dat de hond bijna een half jaar in de schuur doorgebracht heeft. Gelukkig kwam de fokker daar achter. Maar de hond had zich aangewend om haar voorpoten te likken. Dit is in de 12 jaar dat ze bij mijn familie was nooit meer echt overgegaan. Als er iets in huis gebeurde wat zij als stress ervaarde ging ze gelijk weer likken. Ze heeft wel 12 heerlijke jaren gehad met heel veel wandelingen en natuurlijk gewoon in huis. Maar dat likken is dus echt erg zielig en een uiting van stress.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Heb je hondencreche/-opvang in de buurt? Dan kan je hond daar de hele dag spelen en genieten van het gezelschap van andere honden.

Onze Bish* heeft vroeger ook plekken kaal gelikt, mijn broertje en zwager hadden in de periode weinig tijd voor hem. Het is weer goed gekomen toen hij meer uitdaging en beweging kreeg buitenshuis.
Wat doe je zelf s avonds met je hond?
In periodes dat Bish gestresst was of weer te weinig uitdaging kreeg begon hij weer te likken trouwens.
Nadat mijn moeder en ik de zorg hadden overgenomen heeft hij het nooit meer gedaan.

De Sibeer had hem gebombardeerd tot haar verkering, maar Bish heeft nooit helemaal begrepen wat hij daarmee aan moest. Van mijn huidige hond moeten de katten niet zo veel hebben, de Balinees wil nog wel spelen maar meer dan 5 min per dag is dat niet.
Paisley
Zeer actief

laeken schreef:
Eens. In Duitsland wordt ook heel erg de vraag gesteld wat beter is. Straathond zijn of opgesloten hutje mutje in die opvangcentra. En dan dus bv bang of gestressed in een huis. Niet elke hond is beter af in huis.
Ik vind het wel een leuke discussie, maar ook een vrij overbodige. Asiels zijn er vanuit oorsprong niet voor het helpen van dieren aan aan onderkomen, maar voor het voorkomen/oplossen van overlast door zwerfdieren.
Als ik naar Rhodos kijk, dan zie ik wel eens zwerfhonden die er heel happy bij lopen. Ze worden gevoerd door toeristen, zien er goed uit, liggen lekker onder de olijfbomen te dutten. Dat is wat de toerist ziet.
De werkelijkheid is dat ditzelfde hondje waarschijnlijk over een paar maanden in het winterseizoen ligt te creperen van de honger, als er geen toeristen meer zijn om hem te voeren, en vroeg of laat zal hij worden aangereden of vergiftigd. En vooral die vergiftigingen is geen ontkomen aan, want restaurant- en hoteleigenaren en zelfs de gemeente is erg ijverig in het bestrijden van zwerfdieren met gif. Iets waar ook menig huishond door wordt geveld.

In het asiel ervaren de honden meer stress dan op straat. Ook lopen ze er gevaar, want niet zelden wordt er een hond aangevallen door de anderen en overleeft dit niet. In sommige asiels is er niet eens een droog plekje om te liggen en moeten ze de elementen doorstaan zonder te kunnen schuilen. Het is walchelijk en daarom ook belangrijk dat stichtingen investeren in de dierenwelzijn in het asiel waar ze hun honden vandaan halen.
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Wij werken ook beide fulltime, maar ik werk wel 4 dagen en daarvan 2 thuis per week. De twee dagen dat ik op kantoor zit gaan de honden naar een dagopvang in een pension. Goedkoop? Nee, maar niet veel duurder dan de uitlaatservice. Daarnaast heb ik een hond die en niet heel lang alleen thuis kan zijn en niet geschikt is om in een uitlaatgroep mee te lopen (jager en niet de aller sociaalste). In het pension leven ze zich helemaal uit en heeft Freek (de jongste) vaak een speelmaatje buiten op de weides en Evert heeft een gezellige gesprekspartner. Als er geen geschikte speel/gesprekspartners zijn zitten ze samen en buiten zien ze dan zat andere honden. Ze gaan in dit pension vaak naar buiten en ze komen ook lekker moe en voldaan terug. Freek zit bij de afslag al te piepen in de auto van plezier dat hij weer een dagje mag!
Ik zou dit zeker overwegen en een aantal pensions bellen of dit een mogelijkheid is (staat niet altijd op de website aangeboden ben ik achtergekomen).
's Avonds zorgen we altijd dat een van ons twee thuis is of de honden gaan mee. Ook hebben we 2 avonden in de week al training. Ik heb niet het idee dat 1 van de twee ongelukkig is of wat tekort komt eerlijk gezegd. Ja je moet wel eens wat 'opofferen' en je dingen goed plannen, maar elke dag krijgen ze genoeg beweging en mentale uitdagingen. Daarnaast zitten ze beide op gehoorzaamheidscursus en nog een sport erbij (flyball/behendigheid).
Dus er is meer dan alleen de uitlaatservice ;)
gyanty
Zeer actief

Men vergeet nog wel eens dat een kat eigenlijk een solitair levend dier is. Dat veel huiskatten zich prima sociaal opstellen is fijn van ons, maar is het aanpassend vermogen van de kat, niet dat wat de kat het meest gelukkigst maakt

En Paisley dat is het beeld wat jij voor ogen hebt, maar dat lijkt toch niet geheel realistisch. Want hoe vaak lees je niet in die stukken over honden hoe lang ze wel niet gezworven hebben. Daar pochen ze immers continue mee. Tuurlijk heeft het vrij rondlopen gevaren. Tja leven gaat nou eenmaal niet over rozen. Niet van een zwerfhond, niet van een asielhond, maar hee ook niet van een huishond. Wij beredeneren het van ons menselijk perspectief: de hond heeft eten, droog en warm onderdak en krijgt liefde. Maar is dat wat een hond gelukkig maakt? Issie daar voor geboren? Ik ben het net als met Laeken eens (en hee dat zijn we niet zo heel vaak) dat honden van hele andere dingen gelukkig kunnen worden. Vier muren om een hond is niet altijd fijner, warm ook niet altijd. En de zogenaamde liefde is nou ook niet altijd wat een hond nodig heeft. Sommige honden hebben gewoon vrijheid nodig. En mogelijk wat extra hulp buiten het toeristenseizoen en soms de natuur zijn gang laten gaan. Ja er zijn 'verwilderde' honden die gelukkiger buiten zijn dan in een huis. Hoe dat ook tegen je gevoel in gaat.

Ik ken het principe van enkele kattenprojecten hier. Ze worden geneutraliseerd, geobserveerd en behandelt en weer uitgezet. Nu is een kat sowieso zelfredzamer in zijn uppie, maar dat is ook niet wat je in het buitenland ziet, vaak zijn het daar wel kleine roedels (die soms bij elkaar aansluiten, maar ook weer uitelkaar gaan)
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

gyanty schreef: En Paisley dat is het beeld wat jij voor ogen hebt, maar dat lijkt toch niet geheel realistisch. Want hoe vaak lees je niet in die stukken over honden hoe lang ze wel niet gezworven hebben. Daar pochen ze immers continue mee.

Waarom is het niet realistisch? Omdat je uit de verhaaltjes van de stichtingen leest dat de hond zo lang gezworven heeft? Dan heeft ie zich blijkbaar aan weten te passen. Heeft verkeer leren kennen en vergif leren wantrouwen. Natuurlijke selectie waar veel van zijn broeders het loodje bij hebben gelegd.
Het is lang niet overal het zelfde, maar het afgelopen jaar ben ik regelmatig naar Rhodos geweest voor de stichting en hoeveel honden ik niet dood langs de weg heb zien liggen, of ze met halsbrekende toeren heb zien oversteken... Vorige week was ik er en heb ik geprobeerd een klein zwart hummeltje van rond de 4 maanden van de straat te halen, die langs een weg liep waar iedereen 80km/u of harder rijdt. Maar hij was niet van plan zich te laten vangen dus heb het moeten opgeven. Hij zal inmiddels wel dood zijn.

Ook komt de tijd van de vergiftigingen er weer aan, want voor het toeristenseizoen moet alles weer netjes zijn. De verstandige hondenbaas laat zijn hond dan alleen nog met een muilkorf uit, of houdt ze binnen, want het ligt overal in de bermen.
En dat zuig ik echt niet uit mijn duim.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Als het zo effectief zou zijn zouden er immers geen honden overblijven op Rhodos, maar er blijft altijd overlast..... Er blijven nog steeds groepen honden wel leven. Hoe verklaar je dat. Hoe verklaar je dat het 'probleem' van zwerfhonden blijkbaar niet opgelost wordt, ondanks grote hoeveelheden gif en vele dode honden...... Kan je het relativeren. Vele doden honden t.o.v. de vele die dus wel blijven leven... Hoe schrijnend het er ook is, je moet wel het grote plaatje zien: er leven nog steeds vele zwerfhonden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”