Ik heb een hond die overdag veel alleen is omdat ik fulltime werk. Ze wordt elke dag door de uitlaatservice uitgelaten maar is daarnaast helaas toch nog aardig wat uurtjes alleen. In het begin heb ik niet het idee gehad dat ze hier last van heeft, maar nu begin ik hier toch een beetje aan te twijfelen.
Vorig jaar juni heeft ze een wond aan haar poot opgelopen en na maanden van zalfjes smeren (die ze er steeds aflikte) en op een gegeven moment dag en nacht de kap om is het uiteindelijk goed genezen. Probleem is nu dat als ze alleen is, zowel overdag als ik aan het werk ben als 's nachts, ze steeds weer aan die poot aan het likken is en zichzelf nieuwe wondjes bezorgt. Ze doet het niet als ik thuis ben dus ik denk dat ze er een gewoonte van heeft gemaakt of het misschien uit verveling/eenzaamheid is blijven doen. Deze week heb ik gelukkig een soort sok gevonden wat er goed omheen blijft zitten zodat ze de kap niet meer omhoeft en er toch niet bij kan, maar dit is natuurlijk geen lange termijn oplossing.
Ik geef haar soms de Kong als ik wegga of zet omgedraaide bakjes neer met snoepjes eronder maar dit houdt haar niet lang genoeg bezig. Een tweede hond of dagopvang is helaas (financieel) geen optie. Ik heb geen vrienden of familie in de buurt wonen omdst ik naar deze stad ben verhuisd voor mijn werk dus daar kan ze ook niet overdag heen. Ook op de oopoe website heb ik al gekeken maar er is niemand hier in de buurt die een hond wil opvangen.
Nu zat ik er aan te denken of ze misschien wat heeft aan een kat als gezelschap. Ik heb twee verschillende kattenorganisaties gemaild en de ene zegt niet doen, hond en kat hebben verschilende behoeftes en je woont te klein (ik woon op een appartement van zo'n 50m2, de kat zou dus ook niet naar buiten kunnen). De andere organisatie zegt je kan prima een kat nemen, maar neem dan wel een kitten, dan leren ze gelijk met elkaar in 1 ruimte te leven. Deze organisatie gaf ook aan dat een hond en kat zeker wat aan elkaar kunnen hebben. Ik heb ook net het dierenasiel gebeld en die zeggen dat ze soms inderdaad wel wat aan elkaar hebben, maar dat het ook vaak voorkomt dat ze elkaar gewoon links laten liggen. Mijn appartement zou eventueel wel groot genoeg zijn.
Mijn vraag is nu eigenlijk wat jullie ervan denken en wat jullie ervaringen met hond/kat zijn? Hebben ze wat aan elkaar? Voelen ze zich minder alleen?
Ik weet trouwens dat mijn situatie verre van ideaal is voor mijn hond. Ik zou ook het liefst in een vrijstaandhuis met grote tuin wonen, met twee honden, en parttime werken. Helaas is dat niet de realiteit en daarom probeer ik er nu het beste van te maken. Afgezien van het feit dat mijn hond misschien niet graag alleen thuis is heb ik ook niet het idee dat ze ongelukkig is hoor. Ze kwispelt veel en is een alerte en nieuwsgierige hond die graag aandacht krijgt