Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Autisme bij honden?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: Autisme bij honden?

Ongelezen bericht door cornelia »

Valerie schreef:Ik vind veel Aziaten een beetje autistisch maar niet zo erg dat ze medicatie moeten. Het hoort erbij :wink:

Aziaten zijn niet autistisch maar flegmatisch. In ieder geval, jaren terug werden Chow Chow's al zo omschreven.
Een flegmatisch iemand is o.a. vooral rustig en weinig emotioneel
Onze Chow teef was bijzonder flegmatisch. Die kon je tussen 10 honden zetten die bij wijze van spreken allemaal wat van haar moesten maar als ze niet wou dan reageerde ze niet. Vroeger zeiden ze dat daarom Aziaten vaak door andere honden iriritant werden gevonden (niet leesbaar en sterk in negeren)
Ik weet niet hoe het nu is maar vroeger was je ook min of meer fan van deze eigenschap. Een chow was een "loner" die alleen aan de baas/familie hing maar ook daarin zoiets had van "dat wil nog niet zeggen dat ik de hele tijd naast je ga lopen" b.v. Die lauw reageerde op beloningen en helemaal niet op straf (behalve met omdraaien en weg lopen) Gewoon een hond die nergesn van onder de indruk leek. Onze Woes die kon soms een half uur nadat je thuis was gekomen opeens opstaan en naar je toe komen voor een knuffeltje en dat was dan "o wat ben ik blij dat jij weer thuis ben".

Als mens is het in de huidige maatschappij moeilijk om flegmatisch te zijn aangezien (lichtelijk) hysterisch meer de norm is. :engel:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zou kunnen hoor maar een brein van een hond werkt en is toch iets anders dan een brein van een mens. Of komt dit weer uit de USA overwaaien waar mensen hun honden op de prozac zetten omdat de hondenpsychiater dat voorschreef.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wij noemen sam autistisch, maar dat is gewoon een verzameling van karaktertrekjes die je autistisch zou kunnen noemen.. hij is het natuurlijk niet.

misschien een beetje een nerd.. dat wel :-)

maar om daar nou pillen voor te gaan geven? neuh

even voor de mensen hier die graag naampjes geven een plaatje. Sam is een nerd :-)

Afbeelding
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik denk zeker dat honden net zo goed als mensen "autistische" trekjes kunnen hebben. Bijna iedereen heeft dat in meer of mindere mate.

Waar ligt de grens tussen gefocust en obsessief? Een Border Collie die alleen maar naar het strand wil om daar ballen te gooien, maakt niet uit wie die werpstok vastheeft. Ziet verder niets of niemand. Voor een werkhond een geweldige eigenschap! Ik vind het neigen naar autisme. Maar dat maakt niet uit, het is gewoon een karaktertrek welk etiketje je er ook plakt. Het zou geen diskwalificatie moeten zijn, maar een beschrijving van de realiteit. Deal with it, zo is hij nu éénmaal. Een heerlijke hond, met wat obsessieve trekjes :wink:

Dat geldt ook voor mensen. Maar als je door een aandoening, autisme of wat dan ook, niet in staat bent om te werken zal je toch echt met een etiketje aan moeten komen. Mensen geloven je niet op je blauwe ogen als je zegt dat je ziek bent, ze willen zeker weten dat je niet gewoon een luie donder bent. Zonder etiketje geen hulp op school, geen aangepaste werkplaats, geen WAO uitkering.

En dan is een gebroken been redelijk makkelijk te diagnosticeren, een geestelijke aandoening een stuk lastiger!
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik geloof er wel in. Het zijn tenslotte zoogdieren en net als mensen kunnen ze allerlei afwijkingen vertonen.
Ik ken een bipolair gestoorde vrouw. Haar hondje neemt haar gedrag over. Bij een depressie ligt het hondje dagen onder het bed. Wordt het vrouwtje manisch dan danst het hondje ook dag en nacht door het huis.
Zo heb je dan nog de honden die een epileptische aanval voelen aankomen bij het baasje en enkele minuten voor de aanval doorzet krijgt de hond de aanval al.
En psychopaten vind je bij honden ook genoeg. Vooral de soorten die zonder waarschuwing een andere hond voor de lol dood bijten.
Schizofrenie en borderliners heb ik nog nooit van gehoord bij honden. Het zou me echter niets verbazen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
cornelia
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Ik geloof er wel in. Het zijn tenslotte zoogdieren en net als mensen kunnen ze allerlei afwijkingen vertonen.
Ik ken een bipolair gestoorde vrouw. Haar hondje neemt haar gedrag over. Bij een depressie ligt het hondje dagen onder het bed. Wordt het vrouwtje manisch dan danst het hondje ook dag en nacht door het huis.
Zo heb je dan nog de honden die een epileptische aanval voelen aankomen bij het baasje en enkele minuten voor de aanval doorzet krijgt de hond de aanval al.
En psychopaten vind je bij honden ook genoeg. Vooral de soorten die zonder waarschuwing een andere hond voor de lol dood bijten.
Schizofrenie en borderliners heb ik nog nooit van gehoord bij honden. Het zou me echter niets verbazen.
Het zal best wel zo zijn dat honden psychische afwijkingen kunnen hebben maar dan m.n. gek gemaakt want ik henb geen weet van vormen van erfelijke belaste schizofrenie bij honden. Borderliners worden "gemaakt" dus dit zou wel kunnen. Psychopaten worden "gemaakt". "Gemaakt" is in deze wel veel complexer dan het klinkt maar denk o.a. aan het nodig hebben van een overgroot deel aan externe factoren om afwijkend gedrag mee te kunnen veroorzaken (naast nog een hoop andere factoren) Bij een schizofreen is dit b.v. lang niet altijd nodig.
Vbw de bipolaire c.q. depressieve uitingsvormen denk ik dat het precies is zoals je zegt; het hondje nemt gedrag over. Dit wil nog niet zeggen dat het hondje depressief of manisch is.
Toevallig pas nog een cliente die overwegend somber, angstig en inactief was en waarop het hondje ook passief werd. Hierop werd het vrouwtje weer ongerust want stel dat hondje nu dood gaat door haar schuld waarop hondje dus met momenten begon te janken. Gedrag werd zowel bij mevrouyw als hondje erger. Opmerkelijk was dat hondje meteen weer de oude was als hij meegenomen werd zonder het vrouwtje er bij. Vrouwtje daarentegen had wat meer nodig....... Hondje begon b.v. ook altijd spontaan te eten zodra je daar binnen kwam, alleen thuis met de vrouw at hij niet. Enfin, het gaat beiden inmiddels weer goed.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wolfsblut schreef:Ik geloof er wel in. Het zijn tenslotte zoogdieren en net als mensen kunnen ze allerlei afwijkingen vertonen.
:wink: Met die honden is bij een normale baas niets meer mis, zij mankeren dus niets.

Voor de lol zonder waarschuwing geloof ik maar zeer zelden in. De gemiddelde hondenbaas mist alleen gigantisch veel communicatie en bijvoorbeeld staffords of rottweilers worden slechter dan gemiddeld gelezen/geven minder duidelijke signalen voor degenen die daar geen ervaring mee hebben.
Een ras met een buitengewoon hoog percentage "psychopaten" lijkt me niet; dat is niet in die mate erfelijk of enkel gericht op andere honden.
Ik weet sowieso niet wat bij een hond empathie is of toch een achterliggende reden (zelfbehoud) heeft.
Dat bij staffords door selectie is anders is aan de pijn en plezier receptie ben ik wel vrij zeker van.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik geloof dat je hier een klein beetje doordraaft.
Epilepsie is geen psychische ziekte :wink:
Een hond kan zijn baas waarschuwen voor een komende aanval.
Maar dat doet hij niet door zelf vast een aanval te krijgen.

Dat een hondje de stemming overneemt van een bazin - zoals bij die gestoorde mevrouw - mag op zich niet bevreemden.
Maar daarmee heeft hij die ziekte nog niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

ranetje schreef:
Epilepsie is geen psychische ziekte :wink: Dat wist ik al.
Maar dat doet hij niet door zelf vast een aanval te krijgen. Hij toont de kenmerken van epilepsie. Hoeft het dus niet zelf te hebben.

Dat een hondje de stemming overneemt van een bazin - zoals bij die gestoorde mevrouw - mag op zich niet bevreemden.
Maar daarmee heeft hij die ziekte nog niet. Dat schreef ik al. Haar hondje neemt haar gedrag over .
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wolfsblut schreef:
ranetje schreef:
Maar dat doet hij niet door zelf vast een aanval te krijgen. Hij toont de kenmerken van epilepsie. Hoeft het dus niet zelf te hebben.

Maar daarmee heeft hij die ziekte nog niet. Dat schreef ik al. Haar hondje neemt haar gedrag over .
Daar .........................

Geloof ik geen barst van

Verder geef je hiermee geen voorbeeld voor bij "de hond" aanwezige psychische ziektes zoals autisme.
Dus een hond die persoonlijk zo'n etiketje opgeplakt kan krijgen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Veel verschillende meningen :ok:

Eerlijk gezegd: ik ga niet zeggen dat het niet kan of niet bestaat. Ik denk wel dat het, net als bij mensen overigens, veel te vlug gesteld wordt. Soms lijkt het wel of bepaalde dierenartsen dat soort diagnoses stellen puur om a) te kunnen 'behandelen' en daar aan te verdienen en/of b) mensen tevreden te stellen.

Ben wel benieuwd wat nou echt kenmerkend is voor een hond met autisme als in: wat moet een hond doen/hebben/laten om de diagnose te krijgen?
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Eilfy schreef:Veel verschillende meningen :ok:

Eerlijk gezegd: ik ga niet zeggen dat het niet kan of niet bestaat. Ik denk wel dat het, net als bij mensen overigens, veel te vlug gesteld wordt. Soms lijkt het wel of bepaalde dierenartsen dat soort diagnoses stellen puur om a) te kunnen 'behandelen' en daar aan te verdienen en/of b) mensen tevreden te stellen.

Ben wel benieuwd wat nou echt kenmerkend is voor een hond met autisme als in: wat moet een hond doen/hebben/laten om de diagnose te krijgen?
Of de eigenaren vinden het ´leuk´ om een hond met een etiketje te hebben. Je hoort er al bijna niet meer bij als je een ´normaal´ kind hebt, kennelijk moet dat ook op honden geprojecteerd worden. Als je afwijkt van het gemiddelde ´moet´ je kennelijk wat mankeren.

Balu, die we autistische trekken toedichten, doet gewoon mee met alles. Hij loopt mee met de uitlaat, doet mee in de wandellessen en is bij de workshops. Je moet even weten welke situaties hij niet in terecht moet komen, gelukkig weet hij dat ik die voor hem oplos en doet hij dus zelf niks.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

Ik denk wel dat er veel raakvlakken zijn tussen psychische problemen bij mensen en dieren.
Maar dan denk ik eerder aan OCD, die dwang dat je dingen maar moet blijven doen, of een tig aantal keren achter elkaar.
Gisteren op de radio was nog te horen dat wij dat allemaal hebben in meer of mindere mate.
Er zijn genoeg honden die achter hun eigen staart aangaan bijvoorbeeld.

Maar wat mij lastig lijkt is het volgende. Wij zien bepaald gedrag van dieren als abnormaal, maar zodra wij dit gedrag willen uitleggen, duiden en plaatsen vindt er altijd projectie plaats. Dat wil zeggen dat wij onze eigen gedachten/gevoelens e.d. projecteren op dieren. Dit allemaal in samenhang met de tijdsgeest die daarover op dat moment heerst. Vroeger werd het toegeschreven aan andere zaken dan tegenwoordig, omdat de algemene kennis over dit onderwerp is toegenomen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen enkele raakvlakken zijn tussen "onze" psychische problemen en die van dieren.

Relatief gezien is het ook nog niet zo lang geleden dat mensen met electro shock werden "genezen". Dat het allemaal nog in de kinderschoenen staat is niet zo raar.

Laatst las ik erover dat veteranen die lijden aan post traumatisch stress syndroom een hond krijgen met "problemen" en doordat de veteranen zo bezig zijn met de gesteldheid van de hond, vergeten ze zelf bang te zijn. Dit scheen bijzonder succesvol te zijn voor beide partijen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wolfsblut schreef:
ranetje schreef:

Maar dat honden reageren op gedrag/gevoelens van de eigenaar is toch niet nieuw? En ook niet bijzonder. Dat betekent niet dat ze zelf iets mankeren en zeker niet dat dat een verandering/abnormaliteit in de hersenen is. Dit heeft toch niets met autisme te maken?
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Corneliana schreef:
Tara schreef:Ik heb een autistisch hondje gekend. Ze heeft nooit het etiketje gekregen, maar als er op één hond autisme van toepassing was, dan was het wel op dát hondje. Ze leefde echt in haar eigen wereldje, wilde niet zindelijk worden, bleek nauwelijks in staat om te leren.
Ze ondervond daar heel veel stress van, omdat ze de wereld om haar heen echt niet leek te begrijpen. De eigenaar heeft alles geprobeerd om het hondje te helpen, maar er heeft nooit enige progressie in gezeten. Uiteindelijk is het hondje ingeslapen.
ok
ik ken een hondje dat echt te dom is of lijkt.
kan niet fatsoenlijk aan een riem lopen. trekt niet uit ongeduldigheid maar loopt gewoon in 1 streep eindeloos door :80:
gaat naar alle honden toe ook als een soort tuffend stoomtreintje en hoe ze reageren maakt niet uit.
geen enkele verandering van uitdrukking
herkent de baas niet eens fatsoenlijk maar heeft volgens hem bij vorige mensen teveel opgesloten gezeten.
of dat daardoor komt weet ik niet maar die is ook niet echt zindelijk maar hoeft dat van die man ook niet te zijn (alleenstaande meneer) hij loopt gewoon heel erg veel met het hondje en de rest wordt opgeruimd. maar je krijgt gewoon geen contact heb het een keer gevangen voor hem omdat het weggetuft was... als je zou zeggen dat het batterijtjes had geloofde je het ook. het dier lijkt me ook niet zielig ofzo :19:
Wat wonderlijk.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik denk het niet.
Autisme is bij iedere autist weer heel anders.
Je hebt de extremen (die niet kunnen praten, zeer gehecht zijn aan een schema)
En de wat lichtere (waarbij het niet altijd opvalt dat er iets is)
Sommige autisten kijken je niet aan, de andere autist is heel stil, of juist weer een prater.
Het is echt niet zo standaard wat de meeste denken over autisme.

Ik denk autisme bij honden, dat wij mensen dit maar aanplakken om bepaalt gedrag van de hond te begrijpen. Mensen plakken graag een etiketje ergens aan, ook op dieren.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
cornelia
Zeer actief

Relatief gezien is het ook nog niet zo lang geleden dat mensen met electro shock werden "genezen". Dat het allemaal nog in de kinderschoenen staat is niet zo raar.
Er worden nog steeds mensen met elektro shocks genezen (enfin, geholpen) n.l. bepaalde vormen van ernstige depressies.
Ik denk dus dat veel mensen en honden (zoals dan misschien de Aziaten) gewoon flegmatisch zijn terwijl we nu in de snelheid/volksmond er autistisch van maken. Net als een mogelijk ongeconcentreerd, wat stuurloos geval, ADHD zou hebben.

Ik ben mbt dit soort dingen bij mensen al wat terug houdend, laat staan bij dieren.
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik denk overigens dat het etiketje dat je er op plakt bij honden volkomen overbodig is. Zeg gewoon dat je hond snel overprikkeld is, graag een vaste routine aanhoudt en niet houdt van verrassingen. Daar kun je dan tijdens trainingen rekening mee houden. Ik zou niet weten waarom je dan bepaalde trainingen niet zou kunnen doen. Tenzij ze er gewoon geen zin in hebben, maar dat geldt voor iedere hond. Niet iedere hond heeft te drive om op bevel door hoepels te rennen of schapen te hoeden.

Overigens hoorde ik ook laatst dat honden die in rampgebieden werken ook last kunnen krijgen van PTS of depressief kunnen raken. Soms zo erg dat ze niet meer geschikt zijn voor het werk. Het iedere keer vinden van dode mensen doet dan kennelijk toch iets met een hondengeest. En dan kun je het noemen zoals je wilt, maar de hond vertoont gedrag dat sprekend lijkt op mensen met die aandoening. Het etiketje is dan niet van belang, maar je zult wel moeten erkennen dat je hond het werk echt niet leuk meer vindt!
Maar net zo min als ieder mens dit werk kan doen denk ik dat dit net zo goed voor honden geldt.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

cornelia schreef:
Er worden nog steeds mensen met elektro shocks genezen (enfin, geholpen) n.l. bepaalde vormen van ernstige depressies.
Ik denk dus dat veel mensen en honden (zoals dan misschien de Aziaten) gewoon flegmatisch zijn terwijl we nu in de snelheid/volksmond er autistisch van maken. Net als een mogelijk ongeconcentreerd, wat stuurloos geval, ADHD zou hebben.

Ik ben mbt dit soort dingen bij mensen al wat terug houdend, laat staan bij dieren.
nou stuurloos en ADHD zijn toch totaal verschillend.net als flegmatisch en autisme. autisme kan zeker grote problemen veroorzaken.
maar inderdaad als je er geen deskundige in bent kan je het nooit met zekerheid zeggen.
wel kan je met bep wetenschap in je achterhoofd dier of mens als dusdanig voorzichtiger benaderen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”