Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel te mager

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Veel te mager

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Ik weet niet waar het precies hoort.. niet echt medisch maar ook niet voeding.

Zara weegt normaal 25kg, soms is er een piek dat ze even 27kg weegt maar dan nog is ze slank. Nu is ze echter 23kg :denken: terwijl ze een kilo vlees per dag krijgt.
Ze krijgt 2x 500 op een dag. Daarnaast krijgt ze elke dag wat om te kauwen en koekjes tussendoor.

Er is dus niets veranderd aan haar eetpatroon en toch is ze nu veel te mager. Wat is slim? Ik dacht eraan om 's middags nog wat te geven maar geen idee of dat een goed idee is.

Het vlees wat ze krijgt is van degomeat.
Neeltje

Re: Veel te mager

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat is mager? Hoe oud is je hond? Foto?
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Baseer je het te mager alleen op het gewicht of ziet/voelt ze ook echt te mager?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

marloes_2406 schreef:Ik weet niet waar het precies hoort.. niet echt medisch maar ook niet voeding.

Zara weegt normaal 25kg, soms is er een piek dat ze even 27kg weegt maar dan nog is ze slank. Nu is ze echter 23kg :denken: terwijl ze een kilo vlees per dag krijgt.
Ze krijgt 2x 500 op een dag. Daarnaast krijgt ze elke dag wat om te kauwen en koekjes tussendoor.

Er is dus niets veranderd aan haar eetpatroon en toch is ze nu veel te mager. Wat is slim? Ik dacht eraan om 's middags nog wat te geven maar geen idee of dat een goed idee is.

Het vlees wat ze krijgt is van degomeat.
Dan zou ik toch even naar de dierenarts gaan om een medische reden uit te sluiten.
Niet alle honden blijven goed op gewicht op volledig vers.
Niko krijgt nu een high energy brok van nutrivet en havermout bij z'n vlees, dat gaat eindelijk erg goed zo.
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Ze voelt ook echt te mager, alle botten steken uit. Doordat ik dat weer zag en voelde ben ik haar gaan wegen. Ze is in januari 2 geworden. Oh en allang gesteriliseerd.

De zijkant is lastig te zien door haar haar..

Afbeelding

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Nee, die heeft echt niets meer te verzetten.
Een keer een virusje en je loopt met een wandelend skelet.
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Zijn er nog dingen die ik door het vlees kan mengen? Ik geef geen granen dus de havermout valt af..
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Ai dat vind ik wel mager inderdaad! Heb je haar al eens ontwormd??
Of en wat vettere kvv proberen? Lotgering schijnt erg aan te zetten.
Afbeelding
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Ze is een paar dagen geleden ontwormd.

Ik ga eens kijken naar Lotgering :ok:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

even de ontlasting na laten kijken op parasieten, is dat in orde dan zou ik lotgering geven dat is net wat vetter.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

marloes_2406 schreef:Ze is een paar dagen geleden ontwormd.

Ik ga eens kijken naar Lotgering :ok:
Op Lotgering worden mijn honden wat dikker inderdaad. Hopelijk helpt dat!
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Welke soorten van degomeat krijgt ze? Ik merk dat ze hier bij sommige varianten ook minder verzadigd lijken/zijn.
Je zou ook de vettere vleessoorten kunnen proberen.
Of een graanvrije brok erbij geven.

Ze is wel een krielkipje als je haar zo ziet.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mies hield ik niet goed op gewicht met alleen vlees. Of ik moest in verhouding ontzettend veel vlees voeren.
Ze krijgt nu half om half een goede graanvrije brok. Voor een castraat teckelteef krijg ze veel eten (bijna 2x zo veel als mijn vorige :schrik: ) maar binnen een redelijke marge nu. Ik geef haar ook elke dag een stukje brood en/of kliekjes. Ook krijgt ze een schapenvet blokje elke dag.

Ik zou bij plotseling gewichtsverlies wel even langs een dierenarts gaan trouwens. Of kan het mss zijn dat ze is afgevallen op een nieuwe lading vlees? Misschien is de samenstelling wat magerder? Je geeft nu 4% van haar lichaamsgewicht als ik het goed begrijp? Dat is 2x meer dan gemiddeld. Ik zou het eerder zoeken dus in een medische oorzaak of ander voer (erbij) gaan geven.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik zou ze medisch eerst eens laten onderzoeken, bloed afnemen.
Ze ziet er idd niet uit
dagmar88
Zeer actief

marloes_2406 schreef:Zijn er nog dingen die ik door het vlees kan mengen? Ik geef geen granen dus de havermout valt af..

Je kunt veel willen, maar het verschilt gewoon per hond wat werkt. Er zijn er die koolhydraten nodig hebben om op gewicht te blijven.
Als je hond zo veel voer nodig heeft om op een minimaal gewicht te blijven hangen gaat er in ieder geval iets niet lekker.
(instant) aardappelpuree kan ook. Die nutrivet is overigens ook graanvrij.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Nanna schreef:Misschien eens bij de dierenarts de schildklierfunctie laten testen?
zat ik ook meteen aan te denken.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

pioenroos schreef:Mies hield ik niet goed op gewicht met alleen vlees. Of ik moest in verhouding ontzettend veel vlees voeren.
Ze krijgt nu half om half een goede graanvrije brok. Voor een castraat teckelteef krijg ze veel eten (bijna 2x zo veel als mijn vorige :schrik: ) maar binnen een redelijke marge nu. Ik geef haar ook elke dag een stukje brood en/of kliekjes. Ook krijgt ze een schapenvet blokje elke dag.

Ik zou bij plotseling gewichtsverlies wel even langs een dierenarts gaan trouwens. Of kan het mss zijn dat ze is afgevallen op een nieuwe lading vlees? Misschien is de samenstelling wat magerder? Je geeft nu 4% van haar lichaamsgewicht als ik het goed begrijp? Dat is 2x meer dan gemiddeld. Ik zou het eerder zoeken dus in een medische oorzaak of ander voer (erbij) gaan geven.
dat krijgen peer en noot allebei ook hoor, dat vind ik niet zo gek op zich als ze veel bewegen. misschien dat nootje straks als ze echt stabiel is dat ze minder kan, maar ik vrees van niet. ik krijg haar nu al moeilijk zwaarder. nu hoeft er niet meer zoveel bij maar ik wil haar uiteindelijk wel rond de 13 kilo hebben. ze weegt nu tussen de 12.4 en 12.8 steeds, het wisselt nogal.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Hutsje schreef:
Nanna schreef:Misschien eens bij de dierenarts de schildklierfunctie laten testen?
zat ik ook meteen aan te denken.
De combi van veel voer en toch een magere hond zat ik daar ook aan te denken.
Misschien maar even bloed laten prikken om dat te laten checken en wat de d.a. misschien nog meer vermoed?
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hutsje schreef:dat krijgen peer en noot allebei ook hoor, dat vind ik niet zo gek op zich als ze veel bewegen. misschien dat nootje straks als ze echt stabiel is dat ze minder kan, maar ik vrees van niet. ik krijg haar nu al moeilijk zwaarder. nu hoeft er niet meer zoveel bij maar ik wil haar uiteindelijk wel rond de 13 kilo hebben. ze weegt nu tussen de 12.4 en 12.8 steeds, het wisselt nogal.
Jawel, maar die zijn én kleiner en zien er niet zo mager uit als Zara (neem ik aan). Ik denk persoonlijk dat voor een grote, gecastreerde hond die niet op gewicht blijft met 4% vlees méér voeren weinig zin heeft :19: Iets medisch uitsluiten lijkt mij stap 1. En anders ánder voer erbij, niet méér voeren.
Mijn ervaring is dat meer voeren niks oplevert behalve meer ontlasting. Terwijl koolhydraten in het dieet erbij vaak veel effectiever werken. Vers vlees is het gezondst, ben ik mee eens. Maar voor sommige honden zijn brokken/koolhydraten een prima aanvulling.

Misschien kan je rijst erbij voeren? Of gekookte (zoete) aardappelen? Evt spelt pasta ipv tarwe?
dagmar88 schreef:Je kunt veel willen, maar het verschilt gewoon per hond wat werkt. Er zijn er die koolhydraten nodig hebben om op gewicht te blijven.
:ok: Daar ben ik dus ook, door schade en schande, achter gekomen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind deze hond ook echt te mager. Maar dat ligt niet aan het voer als ze een kilo vlees krijgt. Of ze kan dat niet goed verteren of misschien is er iets anders medisch aan de hand. Het voer zelf zou voor een gezonde hond voldoende moeten zijn. Blijkbaar neemt je hond het niet goed op. Kan met enzymen of weer hele andere dingen te maken hebben. Hoe heet dat beeld ook al weer als een hond een bepaald enzym mist? Duitse herders hebben dat wel eens.

In elk geval zou ik als deze hond niet extreem veel beweging krijgt naar een da gaan.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En houdt niet strikt vast aan vlees, als er medisch niets wordt gevonden. Gewoon even uitzoeken waar hij het beste op doet. Maar eerst even langs de DA. Dit is inderdaad veel te mager.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

laeken schreef:Ik vind deze hond ook echt te mager. Maar dat ligt niet aan het voer als ze een kilo vlees krijgt. Of ze kan dat niet goed verteren of misschien is er iets anders medisch aan de hand. Het voer zelf zou voor een gezonde hond voldoende moeten zijn. Blijkbaar neemt je hond het niet goed op. Kan met enzymen of weer hele andere dingen te maken hebben. Hoe heet dat beeld ook al weer als een hond een bepaald enzym mist? Duitse herders hebben dat wel eens.

In elk geval zou ik als deze hond niet extreem veel beweging krijgt naar een da gaan.
Epi? Dan verteren ze toch geen vet en hebben grijze stopverf-achtige ontlasting (als ik me goed herinner)

@ts ik heb voor een hond (32kg) van mij wel eens de tip gekregen om 3 bruine boterhammen bij te voeren, zij bleef te schraal en was verder niet ziek. Niet bij het voer geven, maar bv tussen de middag (ik voer 2x per dag). Mijn hond kwam toen wel aan en bleef op gewicht.
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

naast dat je natuurlijk een medisch probleem moet uitsluiten, zou ik ook brok erbij voeren. alleen vlees is voor Riv ook niet genoeg.

aan de andere kant, thnx voor de tip Laeken, ik ga eens wat meer over dat enzym opzoeken ;)
Afbeelding
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Dankjewel allemaal voor de tips!

Ik heb hier wel wat brok liggen dat ik nog kan geven. Kan ik dan in de middag dit erbij geven?

Ondertussen heb ik ook met de dierenarts(assistente) overlegd, zij hebben carnibest actief en dat zou ik nog kunnen proberen. Daar heb ik nu wat rollen van gehaald, maar die kan ik niet blijven geven qua prijs.

Zara maakt voor de rest echt geen zieke/lusteloze indruk. Maar mocht dit niet werken ga ik zeker een afspraak maken om even wat dingen te laten checken.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Een te snel werkende schildklier komt bij honden vrijwel niet voor. Alleen als er een schildkliertumor is, kan dat gebeuren en een schildkliertumor kun je voelen.
Bij EPI worden zowel vet als zetmeel als eiwit niet goed afgebroken, dus je hond raakt ondervoed en hij schijt (bijna) meer dan er aan voer ingaat.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik voer Lotgering en het is wel relatief vet geloof ik, maar bij honden die moeten aankomen vind ik het niet heel goed werken. Ik zou toch brok bij gaan voeren. Cavom bijvoorbeeld is een heel goede om er wat kilo's bij te krijgen :ok:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je eigen DA niet ook een bloedonderzoekje voorstelt.
Afvallen met een 1kg vlees per dag klopt wat mij betreft niet.
23kg voor een golden teef hoeft niet altijd gek te zijn, maar ze ziet er toch behoorlijk mager uit.
Dus, alvorens te kijken waar ze dikker mee kan worden, zou ik lichamelijk dingen uit willen sluiten, wel of geen lusteloze hond.
Mocht dat allemaal in orde zijn zou ik even een tijdje lotgering geven, dat is behoorlijk vet.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Cleva schreef:
Apple schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je eigen DA niet ook een bloedonderzoekje voorstelt.
Afvallen met een 1kg vlees per dag klopt wat mij betreft niet.
Eva vrat dat ook op die leeftijd.
Meer nog.
Niets mis mee. 10 maanden later was ze loops geweest en aan het uitzwaren.
Maar deze hond is 2 jaar. Ik vind dit toch anders dan een jeugdige teef die nog moet uitzwaren.

Sommige honden hebben wel extreem veel voer nodig, maar dat ze nu ineens afvalt terwijl het gewicht altijd stabiel was (dat lees ik er toch in) vind ik wel apart.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Is het een echte Golden? Met boom en al?
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik zou haar ook echt even na laten kijken door een DA. Ook al is ze niet lusteloos, ze is wel mager en dan kun je in ieder geval een medische oorzaak uitsluiten.
Carnibest vind ik trouwens niet vet hoor. Hier staan ze ook deels op CB en blijven daarmee goed op gewicht, terwijl ze van Lotgering spekkig worden als ik dezelfde hoeveelheid geef.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”