Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Restless legs

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Restless legs

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik meen me te herinneren dat hier eerder een topic over was, maar ik kan met de zoekfunctie alleen gesprekken over de menselijke versie vinden.

In elk geval, een tijdje na de lange wandeling heeft Toto soms dat hij hier volgens mij last van heeft. Hij wil gaan liggen, springt dan weer op, gaat onrustig een rondje lopen, gaat weer liggen, springt weer op, gaat soms ook wat aan zijn poten likken. Na maximaal een half uurtje is het over en gaat hij gewoon slapen.

Het lijkt me niet ernstig, maar wel vervelend. Is de oorzaak altijd teveel beweging? Kan ik - behalve minder los laten rennen :roll: - iets anders doen om het te voorkomen of te verminderen?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Re: Restless legs

Ongelezen bericht door Ramiek »

Rana heeft hier last van als ze door modder of precies achter de watergrens heeft gelopen. Als ik haar pootjes afspoel na het wandelen scheelt het veel.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Hanneke2
Zeer actief

racapuck schreef:Rana heeft hier last van als ze door modder of precies achter de watergrens heeft gelopen. Als ik haar pootjes afspoel na het wandelen scheelt het veel.
Okee. Toto komt ook vaak onder de modder thuis, maar dan zou het dus irritatie van die modder kunnen zijn? Ik ga eens kijken of het helpt als ik zijn poten direct schoonmaak.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

gewoon even onder de kraan met lauw water. Ze heeft heeft het eigenlijk alleen wanneer het water koud is, ik gooi het maar op een soort van wintertenen ;) maar dan anders.
Laatst gewijzigd door Ramiek op 27 feb 2015 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

op dit moment groeien de brandnetels alweer en kan ook dat als hij daar doorheen gelopen heeft dat de pootjes prikken...

1 van mijn jonge honden had het gister toevallig ook,heen en weer rennen,graven,piepen....

maar zag in de wei alweer overal kleine brandnetelblaadjes...
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Kimmie schreef:op dit moment groeien de brandnetels alweer en kan ook dat als hij daar doorheen gelopen heeft dat de pootjes prikken...

1 van mijn jonge honden had het gister toevallig ook,heen en weer rennen,graven,piepen....

maar zag in de wei alweer overal kleine brandnetelblaadjes...
Precies waar Sterre ook last van had na een lange wandeling langs de waterkant.
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik dacht serieus dat honden geen last hadden van brandnetels, maar ik las dus dat dat komt omdat ze langere haren hebben (en ik heb een langharige hond) dus hij heeft nooit ergens last van :P
Kortharige honden kunnen daar dus wel last van hebben, dat wist ik oprecht niet :P

Weer wat geleerd :engel:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Waar ik loop heb ik eigenlijk nog geen brandnetels gezien, en ik heb ook nooit meegemaakt dat een hond er last van had. Zelfs niet als ze met neus ertegenaan stonden of midden tussen de brandnetels gingen zitten poepen.

Kan iemand dat ouwe topic nog vinden? Dat ging dacht ik ook over een hond die even na de wandeling heel onrustig in de benen werd zeg maar. Als ik me goed herinner was de conclusie toen een soort van overbelasting van de spieren. En dat zou op zich ook wel plausibel zijn, Toto rent nou echt de poten uit zijn lijf, en hij is echt nog spieren aan het opbouwen, heeft nog geen lekkere dikke billen. En dat is lastig natuurlijk, want om spieren op te bouwen moet hij flink rennen. Moe lijkt hij niet te worden tijdens een wandeling, dus het is ook moeilijk in te schatten wanneer het wel mooi geweest is. En na het loslooppark is het tien minuutjes rustig aangelijnd naar huis lopen, dat zou in mijn ogen toch voldoende moeten zijn om die spieren weer af te koelen of hoe dat werkt.

Opdrogende modder vind ik ook ergens wel logisch klinken, dat gaat toch wat trekken aan die vacht, maar Toto springt echt op alsof hij gestoken wordt.

Nogmaals, het is niet dramatisch hoor, het is effe vervelend en uiteindelijk ligt hij heerlijk bewusteloos te wezen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ita gedraagt zich zo als ze door de ruige stukken van de uiterwaarden is geweest.
Inderdaad, wat hier boven ook staat, brandnetels!
Je kunt dat ietsje voorkomen door de onderkant van de poten met wat vet in te smeren voor je gaat wandelen.
En achteraf door goed uit te spoelen en eventueel wat met wat azijn te deppen.
Steek eventueel de poten een voor een even in een beker met wat azijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

Als het wel een spier-ding is, zou je magnesiumcitraat kunnen proberen. Dat werkt voor mensen erg goed.
Hanneke2
Zeer actief

Vandaag hebben we twee keer gewandeld in plaats van een keer heel lang, en ik heb het rennen-rennen-rennen een beetje ingeperkt, en hij had eenmaal thuis nergens last van. Ik ben dus maar effe eigenwijs en ga er vanuit dat het echt die spieren zijn en geen brandnetels of modder.

Met een beetje opletten moet het wel te voorkomen zijn, en ondertussen bouwt hij lekker spieren op en dan is het probleem helemaal uit de wereld. Een maand geleden was hij nog vel over been, nu zie je toch echt al wat mooie bespiering komen op die dijen.
ranetje
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Vandaag hebben we twee keer gewandeld in plaats van een keer heel lang, en ik heb het rennen-rennen-rennen een beetje ingeperkt, en hij had eenmaal thuis nergens last van. Ik ben dus maar effe eigenwijs en ga er vanuit dat het echt die spieren zijn en geen brandnetels of modder.

Met een beetje opletten moet het wel te voorkomen zijn, en ondertussen bouwt hij lekker spieren op en dan is het probleem helemaal uit de wereld. Een maand geleden was hij nog vel over been, nu zie je toch echt al wat mooie bespiering komen op die dijen.
Wel het zelfde terrein en is hij op dezelfde plekken geweest?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Ik heb ze zelf zo mee en dan. altijd in rust momenten
Hanneke2
Zeer actief

Frolic schreef:
Hanneke2 schreef:Vandaag hebben we twee keer gewandeld in plaats van een keer heel lang, en ik heb het rennen-rennen-rennen een beetje ingeperkt, en hij had eenmaal thuis nergens last van. Ik ben dus maar effe eigenwijs en ga er vanuit dat het echt die spieren zijn en geen brandnetels of modder.

Geloof ik niks van zonder foto :pffff:
Twee topics in de fotohoek waar je toch al een zweem van spieren ziet. :pffff:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=297031
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=297181
Vriend heeft het trouwens ook gehad, ik was het al helemaal vergeten. In de zomer was dat. NU is Vriend sowieso een wiebelige draaikont, dus ik heb het gewoon aan onrust geweten. Maar inderdaad, plotseling opspringen alsof hij gestoken werd, rondje draaien en weer gaan liggen.In ons geval zijn brandnetels wel erg aannemelijk. Ik ben benieuwd of je dat oude topic nog weer vindt.
's Zomers vind ik die brandnetels ook helemaal niet gek gedacht, maar ik heb werkelijk nog geen brandnetel gezien. Ik kan het van de zomer wel testen, dan staat het vol met die dingen.
Hanneke2
Zeer actief

ranetje schreef:

Wel het zelfde terrein en is hij op dezelfde plekken geweest?
Yep, daar heb ik juist op gelet. Ik heb alleen ingekort qua op dezelfde plek blijven waar hij dan aan het rennen ging met andere honden. Verder weer vol door de modder en overal gelopen waar we altijd lopen.
Hanneke2
Zeer actief

Cashel Vale schreef:Ik heb ze zelf zo mee en dan. altijd in rust momenten
Ja ik weet er zelf ook alles van. Je wordt er helemaal iebelig van.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ze hebben meestal ook geen last van uitgegroeide brandnetels maar de net opkomende blaadjes schijnen erg te prikken..

overigens van de 11 honden hier had er ook maar 1 van de week last,dus kan me voorstellen dat het niets iets heel algemeens is.

hier in de wei komen al heel duidelijk kleine brandnetelblaadjes op waar normaal brandnetels staan ( en ik heb er zelf ook al kennis mee mogen maken :oeps: ,en ja ze prikken...)
Hanneke2
Zeer actief

Frolic schreef:
Hanneke2 schreef:
Frolic schreef:

Geloof ik niks van zonder foto :pffff:
Twee topics in de fotohoek waar je toch al een zweem van spieren ziet. :pffff:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=297031
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=297181
Vriend heeft het trouwens ook gehad, ik was het al helemaal vergeten. In de zomer was dat. NU is Vriend sowieso een wiebelige draaikont, dus ik heb het gewoon aan onrust geweten. Maar inderdaad, plotseling opspringen alsof hij gestoken werd, rondje draaien en weer gaan liggen.In ons geval zijn brandnetels wel erg aannemelijk. Ik ben benieuwd of je dat oude topic nog weer vindt.
's Zomers vind ik die brandnetels ook helemaal niet gek gedacht, maar ik heb werkelijk nog geen brandnetel gezien. Ik kan het van de zomer wel testen, dan staat het vol met die dingen.

Oké, oké, ik kan ook niet alles hier in de gaten houden natuurlijk.
En inderdaad, op één foto zie je wel een zweem van spieren. :mrgreen:
Wat is-ie mooi Hanneke :I:
Ik kom zelf ook niet vaak in die fotohoek, het is al een hele klus om het forum een beetje bij te houden, dus het is je vergeven. :mrgreen:

En ja, hij is leuk, hij is echt superleuk, nog veel leuker en liever dan ik verwacht had en ik ben helemaal verliefd en ik ben stikblij dat hij er is.

En ik duim voor jou dat Gipsy net zo leuk is en dat het ook zo heerlijk klikt want het is toch wel heel veel waard, een hond die gewoon past in de puzzel.

(Effe helemaal off-topic dus, maar dat mag lekker in mijn eigen topic :mrgreen:, maar ik vind het retespannend. Nog een weekje, toch? En worst case scenario: als het niet klikt om welke reden dan ook zou ik het als ik jou was toch in die podenco-hoek blijven zoeken. Ik denk dat Toto en Vriend het heel erg goed met elkaar zouden kunnen vinden, maak daar een jolige lieve stuiterende podencoteef van en ik denk dat het niet kan mislukken.)
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Spieren lijken me veel meer voor de hand liggend dan een beetje modder eerlijk gezegd. Het leefklimaat is nogal niet veranderd voor hem, zijn spieren doen nu ineens véél en véél meer.
Tips over voeding die Cleva gaf zou ik opvolgen. En verder inderdaad een beetje met mate laten genieten, hij kan nog jááááren rondrennen :I:
Laat zijn lijf en spiergestel maar wat langzamer wennen.
ranetje
Zeer actief

Kimmie schreef:ze hebben meestal ook geen last van uitgegroeide brandnetels maar de net opkomende blaadjes schijnen erg te prikken..

overigens van de 11 honden hier had er ook maar 1 van de week last,dus kan me voorstellen dat het niets iets heel algemeens is.

hier in de wei komen al heel duidelijk kleine brandnetelblaadjes op waar normaal brandnetels staan ( en ik heb er zelf ook al kennis mee mogen maken :oeps: ,en ja ze prikken...)
:ok:
Ik heb hier in de uiterwaarden van de Rijn vrijwel de hele winter van die kleine brandneteltjes gezien.
En Ita heeft ze gevoeld :schrik:

Dat hoeft het niet te zijn hoor Hanneke2, dat beweer ik niet, maar die rottige brandneteltjes zijn er echt wel.
Plotseling veel intensiever gebruik van de spieren kan zeker ook wel een oorzaak zijn.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Cleva schreef:Ik ben normaal niet zo van de supplementen maar bij een hond die je nog maar zo kort hebt en voorheen ook vast niet op geweldig voer heeft gestaan zou ik misschien wel wat magnesium geven.

In natuurlijke vorm, hoor. Wat spinazie door het eten. Makreel is geloof ik ook rijk aan magnesium en die visvetten zijn ook goed voor de zenuwen.
Ik heb even gegoogeld want ik wist het niet, maar magnesium gaat dus spierverzuring tegen, da's inderdaad wel een goeie. Ik zag dat het in heel veel verschillende voedingsmiddelen zit, daar kan ik wel wat mee.

edit: Ik beperk hem nu ook echt een beetje in het wild en druk rennen en spelen. Als hij een hond heeft moe gelopen, is het even een stuk rustig of aan de lijn lopen voor hij weer met een volgende hond mag gaan rennen. En dat lijkt te werken, vanochtend anderhalf uur gewandeld en geen centje pijn, terwijl hij wel lekker heeft gerend en gespeeld.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”