Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthond en lopen in wildrijk bos, hoe gaat dat bij jullie?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Re: Jachthond en lopen in wildrijk bos, hoe gaat dat bij jul

Ongelezen bericht door nyckle »

ranetje schreef:
nyckle schreef:Jagen: bemachtigen, doden of het met het oog daarop opsporen van wild alsmede het doen van pogingen daartoe'', aldus artikel 1. F/F wet.

Een hond is een "verboden jachtwapen" De eigenaar die zijn/haar hond willens en wetens achter wild aan laat jakkeren, is gewoon aan het stropen.
Ik kan geen ander woord bedenken, sorry.
Als iemand schrijft dat ze jagen niet toestaat en dat de hond vrij mag speuren en rennen in een omheind losloop gebied dan is er toch niks aan de hand?
In zo'n gebied zul je weinig wild tegen komen, Ranetje. Ik heb het over mensen, die hun hond laten stropen in wildrijke gebieden.

Hier in de buurt heeft SBB en het Fryske gea overwogen om het gebied af te sluiten voor honden om reden, dat er schade werd aangericht. Dieren verwond en gedood werden en overlast werd veroorzaakt.
Er is nu verscherpt toezicht en er vielen in een weekeinde nogal wat bekeuringen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

RedPassion schreef:
Zamunda schreef: Ik snap niet echt wat je bedoelt, want bovenstaande stukjes klinken voor mij tegenstrijdig :scratch: ? Als ze zelfstandig speurt en rent (buiten zicht), dan is ze toch aan het jagen?
Nee, vandaar de veilige routes. ;) Plekken waar geen of nauwelijks wild (alleen vogeltjes en muisjes) aanwezig is. Ik heb het geluk om de hoek te wonen van een paar omheinde losloopgebieden, wild weet wel beter dan zich daar op te houden dus daar is het veilig. Ze houdt zich bezig met allerlei geurtjes van wat er -vermoed ik- 's nachts allemaal voorbij struint, maar de kans dat er daadwerkelijk nog iets zit is nihil en daardoor kan ze toch haar ei kwijt zonder dat zij of haar omgeving in gevaar komen.
Ah zo :ok: . Als het wild zich er echt niet ophoudt overdag dan is dat ideaal: wel sporen maar geen wild :ok: . Dat heb ik hier helaas niet.
Zamunda
Zeer actief

Kirra schreef:Wat me trouwens nog niet helemaal duidelijk is, gaat ze er ook vandoor?
Ja, als ze de kans krijgt gaat ze er echt vandoor helaas, daarom moet ik er ook echt scherp op zijn. Ze is bij mij twee keer achter een ree aangegaan op zicht (ree stak vlak voor/achter ons over en in beide gevallen had zij het allang geroken en willen gaan zoeken) en was toen tussen de 10 en 15 min. weg. Verder is ze er nog een keer op geur ervandoor gegaan: ik zag zo'n 30m voor ons een konijn/haas oversteken, de honden zagen het niet. Toen wij bij die plek kwamen rook zij het spoor en ging ze dat volgen in de tegengestelde richting (dus niet achter de haas aan). Ik dacht 'ach, dat is ze zo zat en ze gaat toch de verkeerde kant op'. Nou niet dus, ze verdween en het duurde een tijd voor ze terugkwam dus dat mag ze ook niet meer.

Kirra schreef:Je schrijft dat ze wel komt als je haar bij je roept, dat is al goed denk ik.
Maar dat ze daarna wel teruggaat naar het geurtje.
Ik heb zelf het idee dat doorlopen een heel lastig commando kan zijn voor honden, omdat terug naar dat geurtje zelfbelonend is.
Vita vindt dat soms ook nog wel eens lastig.
Hoe ik dat "oplos", nou door soms te belonen als ze doorloopt. Als ze meteen doorloopt, krijgt ze soms een snoepje.
En soms ben ik gewoon streng.
Maar ook hier reageert ze als ze een lekker geurtje ruikt sneller op "kom hier", dan op doorlopen.
Is ook nog wel iets waar ik aan werk. Het gaat beter als ik met haar bezig ben tijdens de wandeling (en zij met mij).
Dat zie ik niet als druk zetten, maar als samenwerken.
Ja, het is ook niet echt 'terug naar dat geurtje'. Die geur die hangt er gewoon en als ik haar vrij geef sprint ze lekker een meter of wat weg en wordt gelijk weer door die geur 'gepakt' en fixeert daar dan weer op.
Misschien moet ik dan gewoon consequent haar telkens weer roepen zodra ze fixeert op de wildgeur. Een beetje zoals met andere honden: dan wil ik dat gefixeer ook niet hebben, dus zodra ze dat doet kap/leid ik dat af. Nu roep ik haar ook wel terug op het fixeren, maar meer met de reden dat ik niet wil dat ze ervandoor gaat. Dat ga ik maar omzetten in niet willen dat ze op wildgeur fixeert :idea: . Lijkt misschien hetzelfde, maar is voor mij een groot verschil.

Misschien ook gewoon eens wat langer op zo'n moeilijke plek blijven en dan oefeningetjes doen, even samen zitten, koekjes zoeken etc :idea: . Net zolang tot ik merk dat ze de fixatie stees langer los kan laten. Ik zat steeds te wroeten waar ik in vredesnaam een veld met konijnen oid moest gaan vinden om met haar te trainen, maar ze geeft zélf natuurlijk al aan waar haar trainingsplekken zijn (ook al zie ik het wild dan niet) :oohja: . Ik hoef er alleen nog maar op in te spelen.

Fijn topic zo zeg: door te sparren, mezelf te 'moeten' verduidelijken en door de gegeven adviezen en ervaringen kom ik steeds verder :ok: .
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zamunda schreef:Acme was het merk inderdaad, bedankt Veenmug (en anderen) :ok: . Ik heb inderdaad nu gelezen dat de 210 echt voor de korte afstand is. Dus dan wordt het de 211,5 of de 212. Ik ga ervoor om de zit en de kom-voor op dezelfde fluit te doen.

Ik heb heel fijne tips gelezen (en opgeslagen in een documentje :D ) over het gebruik en het aanleren en gebruiken van de fluit, bedankt allemaal :ok: .
pioenroos schreef:Tip: Koop er meer. Die fluitjes hebben een actief sociaal leven en er is er regelmatig eentje de hort op.
Ook deze heb ik opgeslagen :LOL: .

RedPassion schreef:Maar op de veilige routes mag ze speuren en rennen wat ze wil, meestal zie ik haar 4-5 keer voorbij rennen en aan het eind van het rondje wacht ik een paar minuten tot ze terug is. Ze heeft dat zelfstandig haar gang kunnen gaan gewoon nodig,
(...)
'Geoorloofd' jagen is er hier dus ook echt niet bij, ik vind het sneu voor die dieren. Op het strand mag ze wel even meeuwen opjagen, alles wat gezond is en kan vliegen kan ze niet pakken. Maar een haas of konijn kan ze wel te pakken krijgen en opjagen is dus altijd verboden terrein hier (in theorie, natuurlijk lukt het me in de praktijk niet altijd, blijft een podenco ;) ).
Ik snap niet echt wat je bedoelt, want bovenstaande stukjes klinken voor mij tegenstrijdig :scratch: ? Als ze zelfstandig speurt en rent (buiten zicht), dan is ze toch aan het jagen?
De zit is opzich ook makkelijk aan te leren :F:
Je begint gewoon naast je, dus als ze een stukje volgt zeg je zit en fluit, ik gebruik voor zit één korte duidelijke tuut (voor hierkomen gebruik ik 2x tuut tuut) na een paar keer laat je het gesproken commando weg en fluit alleen, altijd blij belonen als ze het goed doen natuurlijk.
Daarna doe je de afstand iets vergroten, komt ze naar je toe, dan bijv. een meter voor je fluiten, soms vinden ze dat verwarrend in het begin en komen dan alsnog naar je toe, ik gebruik er dan ook een handgebaar bij, meestal hebben ze dat ook vrij snel door, doen ze het goed loop ik er heen en beloon weer uitbundig of gooi als beloning een balletje, als ze echt goed weten wat die fluittoon inhoud dan kan je de afstand langzaam maar zeker uitbreiden.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Zamunda
Zeer actief

Dankjewel lunatic :ok: . Ik heb zonder fluit al geoefend met het laten zitten op afstand, en zolang we oefeningen doen kan ik dat er prima tussendoor doen, maar als ze 'gewoon' aan het lopen is snapt ze het nog niet en komt ze naar me toe. Ik ga het met de fluit weer lekker oppakken en kijken waar ik de stapjes kleiner kan maken zodat ze me beter begrijpt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

nyckle schreef:
ranetje schreef:
nyckle schreef:Jagen: bemachtigen, doden of het met het oog daarop opsporen van wild alsmede het doen van pogingen daartoe'', aldus artikel 1. F/F wet.

Een hond is een "verboden jachtwapen" De eigenaar die zijn/haar hond willens en wetens achter wild aan laat jakkeren, is gewoon aan het stropen.
Ik kan geen ander woord bedenken, sorry.
Als iemand schrijft dat ze jagen niet toestaat en dat de hond vrij mag speuren en rennen in een omheind losloop gebied dan is er toch niks aan de hand?
In zo'n gebied zul je weinig wild tegen komen, Ranetje. Ik heb het over mensen, die hun hond laten stropen in wildrijke gebieden.

Hier in de buurt heeft SBB en het Fryske gea overwogen om het gebied af te sluiten voor honden om reden, dat er schade werd aangericht. Dieren verwond en gedood werden en overlast werd veroorzaakt.
Er is nu verscherpt toezicht en er vielen in een weekeinde nogal wat bekeuringen.
Dan snap ik wat je bedoelt, dank je :ok:

edit:
Mijn teckels mochten ook niet jagen in de wildrijke gebieden.
Dat mijn laatste reu een keer een ree heeft gebracht wil niet zeggen dat hij daar zomaar en dagelijks de kans toe kreeg.
Het is wel een keer gebeurd.
Laatst gewijzigd door ranetje op 08 feb 2015 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Cleva schreef:wandelen met de hond ook recreatie, sterker nog, hondeneigenaren zijn de helft van het jaar zo ongeveer de enige recreanten in de bossen.
Eigenlijk zou SBB in de handjes moeten klappen, dat wij zo nog een beetje toezicht houden.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Cleva schreef: Konijnen op een open veld, meerkoeten op een strandje of ganzen op een akker. Desnoods de diertjes even tijdig waarschuwen door in de handen te klappen maar meestal was dat niet nodig.
Lekker samen de polder in fietsen en samen iets zoeken om te bejagen. Op een flinke afstand van de konijntjes of de ganzen stoppen en ze even bespieden en dan heel zachtjes de riem losknippen en "ga maar" fluisteren.
Dan volgt de imitatiejachtpartij die heerlijk is om naar te kijken dan ga je allebei voldaan naar huis.
Je kunt er ook een ritueel van maken in plaats van er tegen te vechten.
En als je dat ritueel dan vaak genoeg doet dán kun je ook verwachten dat het op andere plekken niet gedaan wordt.
Klinkt geweldig en zou ik best ooit eens willen doen met Ez :ok:

Ik zit nog in het stadium dat ik ergens 100% zekerheid wil over het terug komen. Onzekerheid van mijn kant want hij komt tot nu toe altijd terug. Enfin, wij lopen nooit zo tegen konijnen of wat dan ook aan en/of ik hou hem meteen terug. Hij reageert echter bijzonder goed op terug roepen of stop. Met de fluit bijna nog beter dan met roepen (goedkoop ding van de Pet's Place met 2 kanten; rolfluit is "stop en blijf wachten", andere kant is voor de "hier". Ik heb er meerdere en ze zijn niet toonvast/gelijk maar hij luistert ongeacht welke ik gebruik. Ik denk ook dat het gaat om hoe je fluit)
Terug komen is meestal een oefen situaties en eigenlijk nog nooit een noodzaak geweest. Nooit op b.v. een toevallig passerend konijn (want ik geef hem dus die kans niet) Zoals ik al eens eerder schreef, ik zoek een afgericht konijn die mijn hond terug komt brengen als hij niet naar mij luistert. Ik ben dus als de dood dat hij zich zelf verliest in rennen en ik hem dus kwijt ben etc. etc. Ik zou het echt besterven. Als ik nou wist dat een gebied echt dicht zat dan zou ik het wel aandurven maar hier mijd ik dus een mogelijke oefensituatie.
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Cleva schreef:
korthaar schreef:
Cleva schreef:wandelen met de hond ook recreatie, sterker nog, hondeneigenaren zijn de helft van het jaar zo ongeveer de enige recreanten in de bossen.
Eigenlijk zou SBB in de handjes moeten klappen, dat wij zo nog een beetje toezicht houden.
Nou, ja dus. Dat vind ik wel.
Het werkt ook zo als mensen elkaar kennen en oog hebben voor elkaars belangen.
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”