Zamunda schreef:Heel fijn om van nog meer mensen te lezen hoe het bij hen gaat, wat hun kijk op de zaak is en hoe/waarop ze trainen. Weer verschillende inzichten en meningen, ik ga het allemaal eens herkauwen en kijken wat het beste bij ons past.
De perfect luisterende honden van Suuz zijn trouwens ook heel knap

.
Voor nu ga ik door met verbetering van appél, meer zelfbeheersingsoefeningen doen en bezig met de fluit (en daar verleidingen aan toevoegen). Ik ga ook eens kijken of ik plekken kan bedenken/vinden waar watervogels of konijnen zitten om daar te trainen.
Nog even over dat fluitje: ik heb weleens een bepaald merk aangeraden zien worden maar kan het niet meer vinden. Iemand van de fluiters hier die tips heeft voor een prettige/goede?
Ik las ook even mee.
Ik heb geen jachthonden, maar vanuit mijn vorige hond die wel de neiging had om her en der achteraan te vliegen omdat dat van jongs af aan niet was afgeleerd wel e.e.a. meegekregen.
In combi met dat ik het bloed irritant gedrag vind en gevaarlijk.
Vind het wel fijn om te lezen dat meerdere mensen zich bewust zijn van het feit dat ze jachthonden hebben, maar dat ook daar de honden in te trainen zijn.
Ik vind het persoonlijk wat lastiger als ik zie dat ze jachthonden laten gaan, onder het mom van, ze pakken toch niets. En daarbij zie gebeuren dat ze jagen in duingebieden e.d. waarbij duinopzichters paal en perk willen gaan stellen omdat er toch wel heel veel honden ineens door duin vossen, hazen, fazanten en alles gaan najagen.
Als dan een baasje ineens zegt, nu al drie keer dat ze met een konijn of haas in de bek terugkomen

help! Dan laat je het in mijn ogen te veel gaan. Dat gaf ik toen al aan, maar gut, ze pakken niets en ze zijn lekker aan het rennen. Of ineens is de hond in geen velden of wegen te bekennen, ze stoot op.
Dan zie je in de verte inderdaad op een duin achter de afrastering een hond stampen op de grond. Een hier, wordt niet meer naar geluisterd. Zeker niet als er daadwerkelijk vogels uit het nest komen en er vandoor gaan. Mooi hoor dat instinct, maar niet echt van deze tijd. Laat ik wel zijn, ik hoop zolang het kan lekker de honden los mee in duin te nemen, maar dat kan alleen als mensen met honden toch een beetje verantwoordelijk blijven. En dat is het niet als je je hond maar her en der laat rennen en niet onder controle kunt houden.
Mijn duitse herder joeg alles na, in de schemering ging ze in duin aan de lijn, ook al mochten ze los lopen in die perioden. Dan ging ik oefenen op het niet reageren of najagen op konijnen.
Een ander die dat belachelijk vond, en nu ook dat ik met de jonge hond er fel op zit. Prima. Ik wil dat gezeur niet. Het zit er in dat gedrag en najagen, maar je kunt er ook een lijn aandoen of oefenen op wat wel en niet toelaatbaar is. Je kunt leren op tijd terug te fluiten, en zo niet, lijntje er aan.