Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthond en lopen in wildrijk bos, hoe gaat dat bij jullie?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Jachthond en lopen in wildrijk bos, hoe gaat dat bij jul

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zamunda schreef:
Nog even over dat fluitje: ik heb weleens een bepaald merk aangeraden zien worden maar kan het niet meer vinden. Iemand van de fluiters hier die tips heeft voor een prettige/goede?
Ik heb een acme #212. Daar kan 1 toon uit, ook voor mensen hoorbaar. In vind het een prettige toon. Tip: Koop er meer. Die fluitjes hebben een actief sociaal leven en er is er regelmatig eentje de hort op.

Ik ben begonnen met fluiten op alle momenten dat ze eten/iets lekkers kreeg in huis. Vervolgens buiten fluiten op de momenten dat ze tóch al kwam en dan iets extra lekkers geven. Ik heb zeker maanden alleen gefloten op momenten dat ik vrijwel zeker wist dat ze terug zou komen. Nu kan ik ook fluiten op 'moeilijke' momenten en dan komt ze toch.
1 keer was ik fluitje vergeten en jawel, ze had een spoor. Na 20 minuten wachten en roepen kwam er een mevrouw die mij vertelde dat háár hond op een fluitje was getraind. :hmmm: Ik mocht het fluitje lenen en alhoewel andere toon kwam Mies na paar minuten met tong op de grond aangerend :ok: De ree kwam trouwens vóór haar het bos uit :80: Die had ze netjes de kant van fluitje opgedreven dus.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Voor het hierkomen heb ik ook de acme 211,5.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik heb ook de 211,5
Bij Luna heb ik het ook aangeleerd met eten, blijven zitten, ik zet de bak neer en roep én fluit, volgende keer laat ik het roepen achterwegen en fluit alleen, dit hebben ze heel snel door :F:
Daarna in de tuin, als ze lekker aan het spelen of scharrelen was, fluiten is altijd koekje dus is het leuk km terug te komen :cheer: dan ga je het uitbreiden buiten op rustige plekken, gewoon af en toe eens fluiten als ze lekker staat te snuffelen enz enz. Maak er in het begin altijd een feestje van samen met wat lekkers :cheer:

Bij Doran en Zinzi werd dit eigenlijk hetzelfde gedaan maar dan in het nest al, vanaf dat ze werden afgespeend werd er bij het eten gefloten, dit hebben die ukkies ook héél snel door en dat is verdomd makkelijk, je hoeft het alleen te onderhouden dan :F:

De swiffer van m'n schoonmoeder had het ook zo door, mee naar het bos en ik fluit, de eerste keer zag je hem kijken van hu :scratch: maaaaaar iedereen kwam naar mij en kreeg wat lekkers.....volgende keer fluiten dacht de swiffer, daar moet ik bij zijn en stond hij er als eerste :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

_Inge_ schreef:Voor het hierkomen heb ik ook de acme 211,5.
Heb je voor andere dingen een andere dan?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Nerazi schreef:Ik heb hem geleerd dat hij in een cirkel van 20 meter om mij heen mag dartelen maar verder niet.
Elke keer als hij 'de grens' wilde passeren riep ik hem terug en kreeg hij een beloning.
Op een gegeven moment (heeft wel even geduurd hoor) kwam hij zelf naar me toe als hij bij 'de grens' kwam.
En als hij iets ziet, gaat hij eerst stilstaan wat mij de kans geeft om hem terug te roepen, of naar hem toe te lopen en even aan te lijnen.
Dit is nog wel 50x fout gegaan maar inmiddels zijn we wel zo ver dat niet meer verder gaat dan die 20 meter en ook niet meer de hort op gaat als hij iets ziet.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, hoor. Maar bij Enzi heeft dit wel goed gewerkt want hoe meer druk ik op hem zet tijdens een wandeling hoe minder lol hij er in heeft.
Hier ook zo iets.
Niet te ver weg en in zicht houden.
De insteek is: voldoende aandacht om op handgebaar te kunnen sturen.
Zou m'n hond uitzicht tot voorstaan komen is zij zo geobsedeerd en zal w.s. niet reageren op de fluit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

pioenroos schreef:Mies (teckel) loopt wel los. Ze kwam als herpaatser en het jagen zat er goed in. Het grote verschil is alleen dat een teckel dan wel zelfstandig is, uiteindelijk is ook een teckel gefokt op samenwerken. Mies mag dus best een muizenholletje nader bekijken of een konijn naar huis sturen. Maar ze moet zich wel aan afspraken houden.
Ik heb haar heel betrouwbaar nu getraind op een fluitje. Ook uit zicht komt ze daar heel vlot op aanhollen. En verder mag ze een minuut ofzo afmaken waar ze mee bezig is maar daarna toch snel meelopen als ik dat vraag. Ook mag ze niet verder het pad af als ik dat verbied. De consequentie van niet snel genoeg luisteren is dat ik naar haar toe kom lopen en in haar oren toeter, eventueel gevolgd door oppakken en een paar meter de goede kant op verplaatsen. En dat vind Mies heel kinderachtig en een boos vrouwtje is ook wel vervelend dus meestal is 2 stappen haar richting op stampen al voldoende en voegt ze zich gauw :lol1:
Nou ............... dat samenwerken valt bij heel veel jachtgerichte teckels nogal tegen hoor.
En dat is niet zo vreemd.
Als een teckel in een vossen- of dassenbouw aan het werk is, is er in feite geen tot nagenoeg geen samenwerking met de baas.
Dat moet hij het echt in zijn eentje opknappen.
En dat zelfstandige beslissen heb ik ruim voldoende mogen ervaren :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

Cleva schreef:
korthaar schreef: Zou m'n hond uitzicht tot voorstaan komen is zij zo geobsedeerd en zal w.s. niet reageren op de fluit.
Nou en? Ze blijft heus niet drie uur staan, hoor.
Zover heb ik het nooit laten komen.
Maar een kwartier tot een half uur toch wel zeker.
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:
korthaar schreef: Zou m'n hond uitzicht tot voorstaan komen is zij zo geobsedeerd en zal w.s. niet reageren op de fluit.
Nou en? Ze blijft heus niet drie uur staan, hoor.
Misschien geen 3 uur, maar lang genoeg om je af te vragen waar die hond gebleven is :mrgreen:
Rana kon gerust een uur blijven staan.

Ita vindt het onzin om zo lang te blijven staan.
Het verschilt per hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:Zo lang?
Wat irritant, joh.
Ja nogal :lol1:

En omdat ze soms helemaal niet ver weg was, maar bijv. in de varens of de bramen voor mij onzichtbaar, heb ik haar later een belletje aan de halsband gedaan.
Dan wist ik waar ik die bel het laatst had gehoord en kon ik haar daar weer ophalen :ok:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Cleva schreef:Zo lang?
Wat irritant, joh.
Zo gek is dat niet.
Zo'n hond is gefokt om ruim te jagen.
Een oude jager heeft al gauw een kwartiertje nodig om in hobbelig terrein bij de hond te komen op 200 meter afstand en het wild dus binnen schot te krijgen.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Lunatic schreef:
Rolfluit voor de zit. Geprobeerd met alleen de 211,5, maar dat was geen succes. Mijn hierkom signaal lijkt dan toch te veel op de zit. En om de hier opnieuw aan te leren met nieuw signaal was lastiger dan de rolfluit te gebruiken voor de zit.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Zamunda schreef:Heel fijn om van nog meer mensen te lezen hoe het bij hen gaat, wat hun kijk op de zaak is en hoe/waarop ze trainen. Weer verschillende inzichten en meningen, ik ga het allemaal eens herkauwen en kijken wat het beste bij ons past.
De perfect luisterende honden van Suuz zijn trouwens ook heel knap :mrgreen: .

Voor nu ga ik door met verbetering van appél, meer zelfbeheersingsoefeningen doen en bezig met de fluit (en daar verleidingen aan toevoegen). Ik ga ook eens kijken of ik plekken kan bedenken/vinden waar watervogels of konijnen zitten om daar te trainen.

Nog even over dat fluitje: ik heb weleens een bepaald merk aangeraden zien worden maar kan het niet meer vinden. Iemand van de fluiters hier die tips heeft voor een prettige/goede?
Ik las ook even mee.
Ik heb geen jachthonden, maar vanuit mijn vorige hond die wel de neiging had om her en der achteraan te vliegen omdat dat van jongs af aan niet was afgeleerd wel e.e.a. meegekregen.
In combi met dat ik het bloed irritant gedrag vind en gevaarlijk.
Vind het wel fijn om te lezen dat meerdere mensen zich bewust zijn van het feit dat ze jachthonden hebben, maar dat ook daar de honden in te trainen zijn.
Ik vind het persoonlijk wat lastiger als ik zie dat ze jachthonden laten gaan, onder het mom van, ze pakken toch niets. En daarbij zie gebeuren dat ze jagen in duingebieden e.d. waarbij duinopzichters paal en perk willen gaan stellen omdat er toch wel heel veel honden ineens door duin vossen, hazen, fazanten en alles gaan najagen.
Als dan een baasje ineens zegt, nu al drie keer dat ze met een konijn of haas in de bek terugkomen :19: help! Dan laat je het in mijn ogen te veel gaan. Dat gaf ik toen al aan, maar gut, ze pakken niets en ze zijn lekker aan het rennen. Of ineens is de hond in geen velden of wegen te bekennen, ze stoot op.
Dan zie je in de verte inderdaad op een duin achter de afrastering een hond stampen op de grond. Een hier, wordt niet meer naar geluisterd. Zeker niet als er daadwerkelijk vogels uit het nest komen en er vandoor gaan. Mooi hoor dat instinct, maar niet echt van deze tijd. Laat ik wel zijn, ik hoop zolang het kan lekker de honden los mee in duin te nemen, maar dat kan alleen als mensen met honden toch een beetje verantwoordelijk blijven. En dat is het niet als je je hond maar her en der laat rennen en niet onder controle kunt houden.
Mijn duitse herder joeg alles na, in de schemering ging ze in duin aan de lijn, ook al mochten ze los lopen in die perioden. Dan ging ik oefenen op het niet reageren of najagen op konijnen.
Een ander die dat belachelijk vond, en nu ook dat ik met de jonge hond er fel op zit. Prima. Ik wil dat gezeur niet. Het zit er in dat gedrag en najagen, maar je kunt er ook een lijn aandoen of oefenen op wat wel en niet toelaatbaar is. Je kunt leren op tijd terug te fluiten, en zo niet, lijntje er aan.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Sita schreef:
Lunatic schreef:
Rolfluit voor de zit. Geprobeerd met alleen de 211,5, maar dat was geen succes. Mijn hierkom signaal lijkt dan toch te veel op de zit. En om de hier opnieuw aan te leren met nieuw signaal was lastiger dan de rolfluit te gebruiken voor de zit.
Ah oke, ik vind de rolfluit super irritant klinken hahaha
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum vind dat de eenden in het water horen en konijnen in de bosjes of in hun hol. En dan is het goed :19:
Maar meestal reageert ze er niet eens op. Bij Mika moet ik veel meer opletten, die werkt spoortjes uit en vangt ook kleine diertjes als ze de kans krijgt (muizen, mollen, baby vogels :ugh: ). Gelukkig reageert ze erg goed op vreten :mrgreen:
Dus wanneer we op vakantie zijn in wildrijk gebied dan krijgt ze haar eten vooral tijdens de wandelingen. Anders vangt ze het zelf.
pioenroos
Zeer actief

ranetje schreef: Nou ............... dat samenwerken valt bij heel veel jachtgerichte teckels nogal tegen hoor.
Als een teckel in een vossen- of dassenbouw aan het werk is, is er in feite geen tot nagenoeg geen samenwerking met de baas.
Natuurlijk zijn ze zelfstandig, maar ik vind het verschil met Diem groot. Diem behoeft geen enkel contact, die gaat echt helemaal op in zijn eigen jachtplan. Een beetje te vergelijken met een lopende hond misschien?
Mies is mijn derde teckel en de meest effectieve jager. Maar ik heb haar nu wel zover dat ze tóch reageert ook als ze tot aan haar schouders in een hol staat. Niet meteen en ook niet als ze bijna beet heeft. Maar, als ik doorloopt komt ze een minuut of wat later netjes achter me aan. En als ik goed oplet en zie dat die neus op de grond gaat kán ik haar nog terugroepen. Of iig de laatste keer kwam ze met 20 minuten terug, de ree mijn kant opdrijvend.
Bij Diem is dat onmogelijk. Zelfs na jaren trainen kan ik hem alleen fysiek tegenhouden. En als hij gaat, is hij een gevaar voor zichzelf en omgeving omdat hij overal doorheen gaat. Ik kan het niet zo goed uitleggen maar ik heb dus ondervonden dat je zelfstandig en zelfstandig hebt :19: :Q:
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Lunatic schreef:
Ja een stopfluit;)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

pioenroos schreef:
ranetje schreef: Nou ............... dat samenwerken valt bij heel veel jachtgerichte teckels nogal tegen hoor.
Natuurlijk zijn ze zelfstandig, maar ik vind het verschil met Diem groot. Diem behoeft geen enkel contact, die gaat echt helemaal op in zijn eigen jachtplan. Een beetje te vergelijken met een lopende hond misschien?
Mies is mijn derde teckel en de meest effectieve jager. Maar ik heb haar nu wel zover dat ze tóch reageert ook als ze tot aan haar schouders in een hol staat. Niet meteen en ook niet als ze bijna beet heeft. Maar, als ik doorloopt komt ze een minuut of wat later netjes achter me aan. En als ik goed oplet en zie dat die neus op de grond gaat kán ik haar nog terugroepen. Of iig de laatste keer kwam ze met 20 minuten terug, de ree mijn kant opdrijvend.
Bij Diem is dat onmogelijk. Zelfs na jaren trainen kan ik hem alleen fysiek tegenhouden. En als hij gaat, is hij een gevaar voor zichzelf en omgeving omdat hij overal doorheen gaat. Ik kan het niet zo goed uitleggen maar ik heb dus ondervonden dat je zelfstandig en zelfstandig hebt :19: :Q:
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt.
Maar volgens mij kan je het dan beter over het individu hebben dan over het ras.
Mijn eerste teckel was volledig onder appèl.(niet speciaal jachtgefokt)
Mijn tweede teckel was volledig NIET onder appèl te krijgen (kwam uit dezelfde lijn als de eerste, bij dezelfde fokker vandaan)
Mijn derde teckel was gedeeltelijk onder appèl.
Op de speciale teckel-jachtproeven en dan vooral bij de stöberproef (= uitdrijven uit dichte dekking) was men onder de indruk van het appèl dat ik op hem had.
Een los werkende teckel die ik op de fluit terug kon halen. :80:
In het dagelijkse leven bij een wandeling lag dat ietsje anders :engel:
Een reeënspoor en mijnheer was weg.
Hij heeft me ook eens een ree gebracht.
Dat was volgens mij vooral geluk dat dat ree toevallig mijn richting had gekozen.
Maar dan zaten die oren echt wel dicht.
Geen boodschap aan de baas
Echt helemaal niet.
Maar wel zijn VZH examen en G&G 3 examen gehaald, naast zijn jachtproeven.

Alledrie standaard ruwhaar teckels.

Een teckel hoort bij de lopende jachthonden :wink:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Cleva schreef:
blondie schreef:Mooi hoor dat instinct, maar niet echt van deze tijd..
Waarom eigenlijk niet? Wat is er dan met deze tijd?
Dit misschien?
http://www.drachtstercourant.nl/nieuws/ ... bakkeveen/
korthaar
Zeer actief

Lunatic schreef:
Sita schreef:
Lunatic schreef:
Rolfluit voor de zit. Geprobeerd met alleen de 211,5, maar dat was geen succes. .
Voorfluiten en vervolgens de fluit recht voor je neer leggen.
Als het goed is gaat de hond dan ook op de acme 211.5 zitten.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

korthaar schreef:
Voorfluiten en vervolgens de fluit recht voor je neer leggen.
Als het goed is gaat de hond dan ook op de acme 211.5 zitten.
:scratch:
Een fluit hoort in je mond, niet voor je te liggen :19:

Edit: het kwartje is al gevallen :LOL:
pioenroos
Zeer actief

ranetje schreef:Een teckel hoort bij de lopende jachthonden
Goh, dat wist ik niet, dat ze toch zo genoemd werden. Waarom zitten ze dan niet in die rasgroep?

Wellicht heb je ook wel gelijk hoor, en heb ik geluk gehad met mijn 3 teckels. Ik heb me bij Diem alleen zo verbaasd over het compleet niet trainbaar zijn. Ik werd er helemaal onzeker van. Kennelijk zei het feit dat ik 2 teckels had opgevoed niks over mijn trainerskwaliteiten :lol1:
Gelukkig voor mijn ego dus dat ik Mies, die het eerste jaar wegliep als ik haar losliet, wel getraind kreeg :mrgreen: En volledig onder appel zou ik haar niet willen noemen hoor. Ik moet opletten, anders is ze in echt wildrijk gebied weg. Maar Mies trekt zich wel iets van mijn mening aan. Diem als hij losloopt helemaal niks :oeps:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Cleva schreef:
Een kwartier op 200 meter?
Dat is inderdaad een hele ouwe jager. :mrgreen:
:mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef:teckel...

:O: :LOL:
Ik schreef dan ook niet geapporteerd he :F:

Mijn teckel deed dat op dezelfde manier als teckel Mies van Pioenroos
Opdrijven in mijn richting.
Ree was er overigens niet nerveus van.
Het leek of ze mijn teckel aan het plagen was.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef:
Jion schreef:
ranetje schreef:teckel...

:O: :LOL:
Ik schreef dan ook niet geapporteerd he :F:

Mijn teckel deed dat op dezelfde manier als teckel Mies van Pioenroos
Opdrijven in mijn richting.
Ree was er overigens niet nerveus van.
Het leek of ze mijn teckel aan het plagen was.
Ik had er net zo'n leuk filmpje in mijn hoofd van. :ugh:
Ach wat sneu, sorry Afbeelding
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Acme was het merk inderdaad, bedankt Veenmug (en anderen) :ok: . Ik heb inderdaad nu gelezen dat de 210 echt voor de korte afstand is. Dus dan wordt het de 211,5 of de 212. Ik ga ervoor om de zit en de kom-voor op dezelfde fluit te doen.

Ik heb heel fijne tips gelezen (en opgeslagen in een documentje :D ) over het gebruik en het aanleren en gebruiken van de fluit, bedankt allemaal :ok: .
pioenroos schreef:Tip: Koop er meer. Die fluitjes hebben een actief sociaal leven en er is er regelmatig eentje de hort op.
Ook deze heb ik opgeslagen :LOL: .

RedPassion schreef:Maar op de veilige routes mag ze speuren en rennen wat ze wil, meestal zie ik haar 4-5 keer voorbij rennen en aan het eind van het rondje wacht ik een paar minuten tot ze terug is. Ze heeft dat zelfstandig haar gang kunnen gaan gewoon nodig,
(...)
'Geoorloofd' jagen is er hier dus ook echt niet bij, ik vind het sneu voor die dieren. Op het strand mag ze wel even meeuwen opjagen, alles wat gezond is en kan vliegen kan ze niet pakken. Maar een haas of konijn kan ze wel te pakken krijgen en opjagen is dus altijd verboden terrein hier (in theorie, natuurlijk lukt het me in de praktijk niet altijd, blijft een podenco ;) ).
Ik snap niet echt wat je bedoelt, want bovenstaande stukjes klinken voor mij tegenstrijdig :scratch: ? Als ze zelfstandig speurt en rent (buiten zicht), dan is ze toch aan het jagen?
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Jagen: bemachtigen, doden of het met het oog daarop opsporen van wild alsmede het doen van pogingen daartoe'', aldus artikel 1. F/F wet.

Een hond is een "verboden jachtwapen" De eigenaar die zijn/haar hond willens en wetens achter wild aan laat jakkeren, is gewoon aan het stropen.
Ik kan geen ander woord bedenken, sorry.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Zamunda schreef: Ik snap niet echt wat je bedoelt, want bovenstaande stukjes klinken voor mij tegenstrijdig :scratch: ? Als ze zelfstandig speurt en rent (buiten zicht), dan is ze toch aan het jagen?
Nee, vandaar de veilige routes. ;) Plekken waar geen of nauwelijks wild (alleen vogeltjes en muisjes) aanwezig is. Ik heb het geluk om de hoek te wonen van een paar omheinde losloopgebieden, wild weet wel beter dan zich daar op te houden dus daar is het veilig. Ze houdt zich bezig met allerlei geurtjes van wat er -vermoed ik- 's nachts allemaal voorbij struint, maar de kans dat er daadwerkelijk nog iets zit is nihil en daardoor kan ze toch haar ei kwijt zonder dat zij of haar omgeving in gevaar komen.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Wat me trouwens nog niet helemaal duidelijk is, gaat ze er ook vandoor?

Je schrijft dat ze wel komt als je haar bij je roept, dat is al goed denk ik.
Maar dat ze daarna wel teruggaat naar het geurtje.
Ik heb zelf het idee dat doorlopen een heel lastig commando kan zijn voor honden, omdat terug naar dat geurtje zelfbelonend is.
Vita vindt dat soms ook nog wel eens lastig.
Hoe ik dat "oplos", nou door soms te belonen als ze doorloopt. Als ze meteen doorloopt, krijgt ze soms een snoepje.
En soms ben ik gewoon streng.
Maar ook hier reageert ze als ze een lekker geurtje ruikt sneller op "kom hier", dan op doorlopen.
Is ook nog wel iets waar ik aan werk. Het gaat beter als ik met haar bezig ben tijdens de wandeling (en zij met mij).
Dat zie ik niet als druk zetten, maar als samenwerken.
ranetje
Zeer actief

nyckle schreef:Jagen: bemachtigen, doden of het met het oog daarop opsporen van wild alsmede het doen van pogingen daartoe'', aldus artikel 1. F/F wet.

Een hond is een "verboden jachtwapen" De eigenaar die zijn/haar hond willens en wetens achter wild aan laat jakkeren, is gewoon aan het stropen.
Ik kan geen ander woord bedenken, sorry.
Als iemand schrijft dat ze jagen niet toestaat en dat de hond vrij mag speuren en rennen in een omheind losloop gebied dan is er toch niks aan de hand?
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Nanna schreef:Teckels en herten ;-)
KLIK
Een dooie boel dus.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”