Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Re: Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Sita schreef:Ik vind Elmo echt een prachtig gebouwde hond! Maar goed, als ik een hond mooi vind, dan ligt er vaak zo uit bij een keuring. Vorige keer bij de Crufts ook. Wees ik paar mooie honden aan, mochten die vrijwel meteen de ring verlaten. Keurmeesters en ik hebben dus een hele verschillende smaak. :oeps:

Ah dank je wel :ok:

Oh troost je, dat gebeurt hier ook :LOL:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Sita schreef:Ik vind Elmo echt een prachtig gebouwde hond! Maar goed, als ik een hond mooi vind, dan ligt er vaak zo uit bij een keuring. Vorige keer bij de Crufts ook. Wees ik paar mooie honden aan, mochten die vrijwel meteen de ring verlaten. Keurmeesters en ik hebben dus een hele verschillende smaak. :oeps:
Haha, dat heb ik nou ook altijd :F:

Ik vind Elmo ook een prachtige hond :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Dank :ok: ik was dit ook niet gewend. Ook wel lullig, hij was de enige dalmatiër met een G (was dalmatiër clubmatch)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:
Marjoleine schreef:Iets waar de leden van een RV zich over uit kunnen spreken trouwens. Dus wil je dat anders, régel dat dan!
:wat:
Oh .........................
Nou, het spijt me wel maar mensen lopen echt altijd te klagen dat die showeis zo erg is.
Maar wie maken die regels? De leden van de RV toch?
Ik heb nooit geklaagd dat die show eis erg is.
Een exterieurkeuring vind ik uitstekend.
Ik klaag als een keurmeester bij die keuring niet betrekt waar een bepaalde hond voor bedoeld is.
Marjoleine schreef:En wat jouw opmerkingen betreft (eentje maar, de rest was over fokken): showtemperament. Want het ging over showen.
Ook al blijft iedereen het hardnekkig richting fokken duwen, dát was het onderwerp en dan gaat het over showtemperament. Dat is toch logisch? :19:
En showtemperament is dan voor mij stabiel en open gedrag.

edit: typo's
Waarom worden er dan nog steeds alleen maar rashonden geshowd en gekeurd?
Helemaal niet meer belangrijk.
Elke goed in elkaar stekende mooi uitgebalanceerde hond is dan prima voor die sport.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik merk het met Sjon ook heel erg of ze vinden hem helemaal niets of ze vinden hem helemaal geweldig. Hij mocht in België een keer de ring uit met een ZG omdat de km zei dat ze dacht dat er een teef de ring in kwam :ugh: :mrgreen: sja Sjon is wat eleganter dan de meeste andere die er komen en zij viel ook voor een 30 kilo zwaardere overbouwde koehakkige reu en als ik dat dan zie lopen ben ik toch wel erg blij met Sjon Ook alnis die niet zo enorm en grof. En zij keurde ook op de Joe Kat show waar ik graag heen wilde maar dan schrijf ik toch echt niet in ook al is het voor mij ook een sport ik kan voor dat inschrijfgeld van Sjon 4 keer Phantom op een show inschrijven :mrgreen:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Ah, dus dan ga je puur uit beleefdheid maar zeggen dat alles nice, good en very well is, ipv gewoon kortweg zeggen dat hij niet rastypisch is......oke :roll:
Good is niet zeer goed of uitmuntend. Het is goed.
Ik lees alleen goed, passend en goed, en het gangwerk is zeer goed.
Very well is dan weer wel zeer goed maar nog steeds niet uitmuntend. Dus zo goed is dat allemaal niet.
Maximaal een ZG lijkt mij.

In een verslag moeten de woorden staan die passen bij de kwalificatie. En dat is toch zo?
Nergens typical, nergens excellent. :19:
Ik heb een paar verslagen van de honden waar enkel goed dit, goed dat in staat of zelfs voldoende en toch 1U/CAC/CACIB/BOB.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik mag hopen dat keurmeesters een ras bekijken naar de standaard ervan. En een hond kan prachtig zijn maar niet aan die standaard voldoen.
Dat zijn niet altijd dezelfde dingen.
Bovendien heeft een keurmeester natuurlijk altijd de vrijheid om meerwaarde te geven aan punten die hij of zij extra belangrijk vindt en om andere (min)punten te laten liggen ten gunste van iets anders. Dat is wat een keuring subjectief maakt.

Maar dat is ook niet erg, dat weet je van te voren. Er zijn mensen uit de jacht die bouw en gangwerk zwaar laten wegen, er zijn mensen uit andere disciplines die type belangrijker vinden.
Zo werkt dat nou eenmaal.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Ik mag hopen dat keurmeesters een ras bekijken naar de standaard ervan. En een hond kan prachtig zijn maar niet aan die standaard voldoen.
Dat zijn niet altijd dezelfde dingen.
Bovendien heeft een keurmeester natuurlijk altijd de vrijheid om meerwaarde te geven aan punten die hij of zij extra belangrijk vindt en om andere (min)punten te laten liggen ten gunste van iets anders. Dat is wat een keuring subjectief maakt.

Maar dat is ook niet erg, dat weet je van te voren. Er zijn mensen uit de jacht die bouw en gangwerk zwaar laten wegen, er zijn mensen uit andere disciplines die type belangrijker vinden.
Zo werkt dat nou eenmaal.
Je bedoeld de rasstandaard die constant aangepast word naar smaak?
Reageer nou eens op de foto's die geplaatst zijn, de werk en show labrador zagen er begin 1900 hetzelfde uit, pas veel later is er een trieste homp van gemaakt omdat mensen dat mooier vonden en dan is het simpeler om de rasstandaard aan te passen :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef: Je bedoeld de rasstandaard die constant aangepast word naar smaak?
Je bedoelt neem ik aan in jouw ras?
Ik heb geen idee hoe vaak die rasstandaard is aangepast. Dat is niet naar smaak volgens mij, maar goed, dat weet ik niet precies. Ik weet de procedure van de FCI en dit is Engeland, dat is geen FCI.
Maar hoe dan ook, de rasstandaard is de leidraad voor een keuring. En dan kun jij die standaard niet in orde vinden, maar dat is wel waar een keurmeester zich verplicht aan te houden.:19:
Reageer nou eens op de foto's die geplaatst zijn, de werk en show labrador zagen er begin 1900 hetzelfde uit, pas veel later is er een trieste homp van gemaakt omdat mensen dat mooier vonden en dan is het simpeler om de rasstandaard aan te passen :ugh:
Waarom moet ik daarop reageren precies?
Jij suggereert nu waarom die standaard zou zijn aangepast, maar ik weet dat niet. Ik was er niet bij namelijk.
Ja, die twee types ontliepen elkaar niet veel. En nu wel.
En nou? Wat moet ik daar verder op zeggen dan?

Voor het geval het jou ontgaan is, ik heb al uitgebreid verteld dacht ik van dat dubbelinterview dat ik gedaan heb met een werk- en een showfokker, en de verschillen en overeenkomsten die daaruit kwamen.
Dus van de verschillen was ik al op de hoogte, ja. En verder zou ik niet weten wat ik ervan moet zeggen.
Ja, ze verschillen. Daar heb je geen bril voor nodig hoor. Dat is algemeen bekend :19:

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Het ging nu over mijn ras idd, maar dat gaat voor veel meer rassen op die allemaal veranderd zijn in zielige hoopjes hond :(
Vind je dat als keurmeester niet erg/vervelend/triest dat je naar lucht happende franse bulletjes voorbij ziet komen, of caveliertjes met uitpuilende ogen en bijna zeker hoofdpijn om maar een paar voorbeelden te noemen?

Show heeft daar een grote rol in gespeeld en dat vind ik erg!
Maak van show idd gewoon een sport/spel net als GG, flyball of wat dan ook, nu is het een soort freakshow geworden en de honden zijn daar de dupe van!
MBJ
Actief
Aantal honden: 3

Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Ongelezen bericht door MBJ »

Showen zegt echt niets over temperament. Ik heb er twee die die drukte en vooral die honden die niet onder controle staan en waar ze zo dichtbij moeten staan helemaal niets vinden.

En daarnaast word er verwacht dat een teefje van 12maanden al helemaal klaar is, en moeten ze ook nog een kg of 2 te dik zijn.

Mijn jongste teefje heb ik een aantal keer geshowd. Toen ik haar vanaf 12 maanden nog een paar keer showde , kreeg ik 1x een goed , er werd mij letterlijk gevraagd of ik haar wel eten gaf. En 2x een ZG met als aantekening dat ze meer substance moest hebben.
Voor de rest prachtige verslagen. Maar schijnbaar kunnen ze een goed gebouwde hond die niet dik is en die in werkconditie is niet waarderen.

Ben wel klaar met het showen, wij werken lekker verder ;)

Maar ik vind ook dat er niet doorgeslagen moet worden in het werktype, ze moeten toch enigszins body houden en teveel drive, met de gevolgen daarvan is ook niets.

Ergens er tussen in lijkt me prima, ik ga mijn voornamelijk show gefokt teefje dan ook combineren met een werklijn reu, met een rastypisch uiterlijk. Maar karakter en gezondheid op de eerste plek.
Laatst gewijzigd door MBJ op 08 feb 2015 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Het ging nu over mijn ras idd, maar dat gaat voor veel meer rassen op die allemaal veranderd zijn in zielige hoopjes hond :(
Vind je dat als keurmeester niet erg/vervelend/triest dat je naar lucht happende franse bulletjes voorbij ziet komen, of caveliertjes met uitpuilende ogen en bijna zeker hoofdpijn om maar een paar voorbeelden te noemen?
Natuurlijk vind ik honden die in welzijn aangetast zijn triest.
Maar ik zie ook de andere kant:
standaarden uit de vorige eeuw, die dat welzijn aantasten, worden aangepast zodat dat niet meer gebeurt. Vaak in fases trouwens, omdat je anders die wijzigingen moeilijk tot niet kunt realiseren en je fokkers het illegale circuit injaagt.
Honden die te zwaar zijn of anderszins problemen tonen worden daarop teruggezet.

Aan die dingen wordt hard gewerkt, met náme door keurmeesters. En natuurlijk hebben fokkers daar ook deels zeggenschap in, maar hoe dit soort dingen wordt benaderd op show, dat zijn de keurmeesters.
Een belangrijke reden voor de nieuwe regel van tenminste 50% Nederlandse keurmeesters is dat op die manier hierin gestuurd kan worden.
Eigen keurmeesters kun je namelijk aanspreken, buitenlandse keurmeesters, die vaak anders zijn opgeleid (elk land heeft eigen regels), daar kun je alleen van vastleggen wat er is gebeurd en ze niet meer uitnodigen.

Wat die standaards betreft, je weet neem ik aan dat het land van oorsprong daarover gaat?
Ik kan dus alleen iets zeggen over hoe dat hier gebeurt en dat is uiterst zorgvuldig.
De FCI heeft verplicht dat alle standaards worden herzien binnen een vastgesteld format, maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat met Engeland (geen FCI) dan gaat.
Ik zal er eens naar informeren.

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik ben op zoek naar de originele rasstandaard van de labrador maar tot nu toe niet gevonden. Denk eigenlijk dat het met name de interpretatie is die is veranderd. Maar misschien is dat meer iets voor een ander topic haha
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Het ging nu over mijn ras idd, maar dat gaat voor veel meer rassen op die allemaal veranderd zijn in zielige hoopjes hond :(
Natuurlijk vind ik honden die in welzijn aangetast zijn triest.
Maar ik zie ook de andere kant:
standaarden uit de vorige eeuw, die dat welzijn aantasten, worden aangepast zodat dat niet meer gebeurt. Vaak in fases trouwens, omdat je anders die wijzigingen moeilijk tot niet kunt realiseren en je fokkers het illegale circuit injaagt.
Honden die te zwaar zijn of anderszins problemen tonen worden daarop teruggezet.

Aan die dingen wordt hard gewerkt, met náme door keurmeesters. En natuurlijk hebben fokkers daar ook deels zeggenschap in, maar hoe dit soort dingen wordt benaderd op show, dat zijn de keurmeesters.
Een belangrijke reden voor de nieuwe regel van tenminste 50% Nederlandse keurmeesters is dat op die manier hierin gestuurd kan worden.
Eigen keurmeesters kun je namelijk aanspreken, buitenlandse keurmeesters, die vaak anders zijn opgeleid (elk land heeft eigen regels), daar kun je alleen van vastleggen wat er is gebeurd en ze niet meer uitnodigen.

Wat die standaards betreft, je weet neem ik aan dat het land van oorsprong daarover gaat?
Ik kan dus alleen iets zeggen over hoe dat hier gebeurt en dat is uiterst zorgvuldig.
De FCI heeft verplicht dat alle standaards worden herzien binnen een vastgesteld format, maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat met Engeland (geen FCI) dan gaat.
Ik zal er eens naar informeren.
Dat terug zetten hoor je de laatste 2 jaar? Wel gebeuren idd en dat is mooi!
Maar ook daarin is er geen echte lijn, bij de ene show word het wel gedaan, bij de andere weer niet :19: En dan krijg je dus het keurmeester shoppen waar ik het eerder over had.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

sbientje schreef:Ik ben op zoek naar de originele rasstandaard van de labrador maar tot nu toe niet gevonden. Denk eigenlijk dat het met name de interpretatie is die is veranderd. Maar misschien is dat meer iets voor een ander topic haha
Ik heb ook geen idee waar die te vinden is en ja volgens mij is het idd vooral de interpretatie die veranderd, net als met elk geschreven werk en dat is het beroerde ervan.
Laten ze zich gewoon aan de foto's houden, daar valt weinig verkeerd aan te interpreteren denk ik.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Show en fok heeft heel veel met elkaar te maken .
Zolang de Raad beide onder hun gezag heeft en een keurmeesterlijst hanteerd / bewaakt.
En RV's nog steeds een kwalificatie eisen om met je hond te mogen fokken .
En en en en en en.................
Hinderd niets maar ga het niet ontkennen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Dat terug zetten hoor je de laatste 2 jaar? Wel gebeuren idd en dat is mooi!
Maar ook daarin is er geen echte lijn, bij de ene show word het wel gedaan, bij de andere weer niet :19: En dan krijg je dus het keurmeester shoppen waar ik het eerder over had.
Twee jaar inderdaad, want de RSI is sinds twee jaar van kracht, en sinds kort is dat internationaal.
Dáárom is dus die 50% Nederlandse keurmeesters. Omdat je die kunt sturen en je kunt ingrijpen als ze zich er niet aan houden.
Buitenlandse keurmeesters zijn er vaak makkelijk mee of weigeren soms zelfs en omdat het dus sinds kort FCI is, komt daar misschien ook langzaam verandering in. Misschien kun je je voorstellen dat keurmeesters meer durven te doen als ze weten dat de kennelclub in kwestie achter hun beslissingen staat op dit gebied. Het komt wel, alleen niet binnen een week.
Die dingen kosten tijd.

BP: er komen steeds meer rassen die de kwalificatie-eis afschaffen. Wie dat wil zal zich daar hard voor moeten maken binnen zijn eigen RV. Daar wordt dat besloten namelijk. Niet bij de Raad.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
sbientje schreef:Ik ben op zoek naar de originele rasstandaard van de labrador maar tot nu toe niet gevonden. Denk eigenlijk dat het met name de interpretatie is die is veranderd. Maar misschien is dat meer iets voor een ander topic haha
Ik heb ook geen idee waar die te vinden is en ja volgens mij is het idd vooral de interpretatie die veranderd, net als met elk geschreven werk en dat is het beroerde ervan.
Laten ze zich gewoon aan de foto's houden, daar valt weinig verkeerd aan te interpreteren denk ik.
De Labradorstandaard is een van de meest vage standaards die ik ken trouwens.
Die is echt wel aan vernieuwing in de zin van verduidelijking toe. Je kan er echt alle kanten mee op.

Afbeelding

blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: De Labradorstandaard is een van de meest vage standaards die ik ken trouwens.
Die is echt wel aan vernieuwing in de zin van verduidelijking toe. Je kan er echt alle kanten mee op.
Ik ben juist vóór een vage standaard. Zo krijg je behoud van vele types.
Maar worden die verschillende types dan ook wel geshowd?

Eerder zei iemand het ook al, vaak zijn types die je als leek mooi vindt niet het type wat in de ring voldoet aan het show type. Dat is denk nu ook al aan de hand bij de labradors. Als ik nu al de verschillen zie in de honden van Samantha bijvoorbeeld. Dan vraag ik mij af welke van haar honden het in het show gebeuren het best uit de bus gaat komen.

Maar Macho, vind ik persoonlijk een hele mooie labrador. Net als Ben in zijn jongere jaren. En Narda heet die blonde geloof ik van iemand anders, dat vind ik ook een mooie labrador.

Duitse herders hebben weer wel standaarden waar aan voldaan moet worden, maar ik geloof niet dat ik erg ver kom met mijn hond bijvoorbeeld. Al moet ik zeggen dat Bluf destijds toch wel een redelijke voordeel van de twijfel kreeg in de ring. Maar bij een show waar jullie over spreken hoef ik al helemaal niet aan te komen. Maar ik geloof dat er ook van de showhonden weinig mensen met Duitse Herders deelnemen aan dat soort evenementen.
De ene keer dat ik ging kijken voor de bouviers, keek ik ook even bij de 5 duitse herders die meededen :oeps: degene die ik mooi vond werd uiteraard achteraan gezet. Er was er 1 die zich niet wilde laten betasten en van ellende uit de riem wist te ontsnappen en de ring uit vloog :ugh: Als dat dan inderdaad wat moet zeggen over temperament :denken:

Ik vind de shows meer voor exterieur, en je ras laten zien. Maar karakters leren kennen op die shows of hoe de honden zijn naast het showen nee, niet echt.
De meeste honden mag je niet aanraken want die zitten in de lak :mrgreen: de pollewoppen waar ik op de bank mee stoeide bij wijze van mocht ik echt niet uitbundig begroeten op de show. "Con! Niet doen, ik moet zo de ring in!!!" :engel:

Een hond in zijn doen en laten zie je thuis bij de baas of bij de fokker. En bij shows of op wedstrijden zie je hoe ze getraind zijn denk ik altijd maar. Als je zoekt naar bepaald uiterlijk en bepaalde kwaliteiten moet je naar de shows en naar bepaalde wedstrijden of trainingen om een hond mee te maken. Het geeft in mijn ogen op een show een vertekend beeld.
samantha!
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

blondie schreef:
Nanna schreef:
Marjoleine schreef: De Labradorstandaard is een van de meest vage standaards die ik ken trouwens.
Maar worden die verschillende types dan ook wel geshowd?

Eerder zei iemand het ook al, vaak zijn types die je als leek mooi vindt niet het type wat in de ring voldoet aan het show type. Dat is denk nu ook al aan de hand bij de labradors. Als ik nu al de verschillen zie in de honden van Samantha bijvoorbeeld. Dan vraag ik mij af welke van haar honden het in het show gebeuren het best uit de bus gaat komen.

Maar Macho, vind ik persoonlijk een hele mooie labrador. Net als Ben in zijn jongere jaren. En Narda heet die blonde geloof ik van iemand anders, dat vind ik ook een mooie labrador.

Duitse herders hebben weer wel standaarden waar aan voldaan moet worden, maar ik geloof niet dat ik erg ver kom met mijn hond bijvoorbeeld. Al moet ik zeggen dat Bluf destijds toch wel een redelijke voordeel van de twijfel kreeg in de ring. Maar bij een show waar jullie over spreken hoef ik al helemaal niet aan te komen. Maar ik geloof dat er ook van de showhonden weinig mensen met Duitse Herders deelnemen aan dat soort evenementen.
De ene keer dat ik ging kijken voor de bouviers, keek ik ook even bij de 5 duitse herders die meededen :oeps: degene die ik mooi vond werd uiteraard achteraan gezet. Er was er 1 die zich niet wilde laten betasten en van ellende uit de riem wist te ontsnappen en de ring uit vloog :ugh: Als dat dan inderdaad wat moet zeggen over temperament :denken:

Ik vind de shows meer voor exterieur, en je ras laten zien. Maar karakters leren kennen op die shows of hoe de honden zijn naast het showen nee, niet echt.
De meeste honden mag je niet aanraken want die zitten in de lak :mrgreen: de pollewoppen waar ik op de bank mee stoeide bij wijze van mocht ik echt niet uitbundig begroeten op de show. "Con! Niet doen, ik moet zo de ring in!!!" :engel:

Een hond in zijn doen en laten zie je thuis bij de baas of bij de fokker. En bij shows of op wedstrijden zie je hoe ze getraind zijn denk ik altijd maar. Als je zoekt naar bepaald uiterlijk en bepaalde kwaliteiten moet je naar de shows en naar bepaalde wedstrijden of trainingen om een hond mee te maken. Het geeft in mijn ogen op een show een vertekend beeld.
Ik zou in ieder geval niet naar een normale show gaan met mijn honden.
Nieteens zozeer om het feit dat ze nooit een hoge beoordeling zullen krijgen (als ik zou gaan zou het me er puur om gaan om een keer een keurverslag te krijgen) maar wel om het feit dat ik geen zin heb om 50? (ik heb geen idee) euro te betalen om de hele dag met afschuw aangekeken te worden omdat ik een ander type hond heb.
Daar pas ik dus voor.

Macho is blij met je compliment :lol1: persoonlijk vind ik hem ook erg mooi.
Je vraag welke van mijn honden het beste uit de bus zouden komen op show ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar!
Alleen ben ik niet van plan ze allemaal eens te gaan showen (en sommigen hebben geen stamboom) dus die vraag zou wel nooit beantwoord worden.
Als ik zelf een gokje zou moeten wagen zou ik denken aan Macho en DJ.
Fudge zou denk ik het minst voldoen.
Maar goed, veel weet ik er dus niet van, het is puur een gok :Q:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Nanna schreef:
Tollers hebben ook zo'n rasstandaard waar heel veel types inpassen. Maakt het juist leuk!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Nanna schreef:
Ben ik met je eens Marjoleine.

Waarom ben je daar juist voor dan Nanna? Er zijn zo veel rassen waar je uit kan kiezen, waarom moeten er in die rassen dan ook nog zoveel types zitten?
Ik ben meer voor gewoon een hond zoals die ooit bedoeld was, waar je dus in principe alles mee kan doen, in mijn geval dus de ene keer een proef en de ander keer een show. Stel nou dat ik showen geweldig had gevonden, dan word die mogelijkheid me nu in feite ontnomen en dat slaat nergens op, zou ik daar dus een aparte hond voor in huis moeten gaan halen :19:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Lunatic schreef:
Nanna schreef:
Ben ik met je eens Marjoleine.

Waarom ben je daar juist voor dan Nanna? Er zijn zo veel rassen waar je uit kan kiezen, waarom moeten er in die rassen dan ook nog zoveel types zitten?
Ik ben meer voor gewoon een hond zoals die ooit bedoeld was, waar je dus in principe alles mee kan doen, in mijn geval dus de ene keer een proef en de ander keer een show. Stel nou dat ik showen geweldig had gevonden, dan word die mogelijkheid me nu in feite ontnomen en dat slaat nergens op, zou ik daar dus een aparte hond voor in huis moeten gaan halen :19:
hoezo? je kan toch gewoon showen met jouw hond? Ze zullen misschien niet winnen, maar dat doet die van mij ook nooit haha. Het gaat toch om presentatie en daarin kunnen de mensen met werklijn labradors nog best wel wat winnen over het algemeen. (niet persoonlijk voor jou bedoelt hoor, ik heb jou nooit zien showen)
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Lunatic schreef: Waarom ben je daar juist voor dan Nanna? Er zijn zo veel rassen waar je uit kan kiezen, waarom moeten er in die rassen dan ook nog zoveel types zitten?
Ik vind het juist goed dat je binnen een ras kan kiezen. :wink: Als je een gezellige speelse hond wil, maar geen hond waar je wat mee moet doen of zit te stuiteren zodra de dummy tevoorschijn komt, is een showlijn labrador toch prima? Dat zijn toch gewoon óók leuke honden? En dan zeg ik niet dat jouw honden stuiteren, maar ik probeer dit te bekijken vanuit Jan en Ingrid met twee kinderen die niet verder komen dan het park en een zondag in het bos.
Wat maakt het uit als die niet een hele dag zin hebben om te apporteren, dan neem je gewoon een werklijn. Gemiddelde gezin wil een gezellige hond, nemen die een showlijn.

Dat jij de werklijnen mooi vindt betekent niet dat iedereen die mooi vindt, en ze er dus zo uit 'moeten' zien.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

_Leonie schreef:
Lunatic schreef: Waarom ben je daar juist voor dan Nanna? Er zijn zo veel rassen waar je uit kan kiezen, waarom moeten er in die rassen dan ook nog zoveel types zitten?
Ik vind het juist goed dat je binnen een ras kan kiezen. :wink: Als je een gezellige speelse hond wil, maar geen hond waar je wat mee moet doen of zit te stuiteren zodra de dummy tevoorschijn komt, is een showlijn labrador toch prima? Dat zijn toch gewoon óók leuke honden? En dan zeg ik niet dat jouw honden stuiteren, maar ik probeer dit te bekijken vanuit Jan en Ingrid met twee kinderen die niet verder komen dan het park en een zondag in het bos.
Wat maakt het uit als die niet een hele dag zin hebben om te apporteren, dan neem je gewoon een werklijn. Gemiddelde gezin wil een gezellige hond, nemen die een showlijn.

Dat jij de werklijnen mooi vindt betekent niet dat iedereen die mooi vindt, en ze er dus zo uit 'moeten' zien.
Dat is op zich een begrijpelijke redenering.
Maar daarmee laat je dus de oorsronkelijke bedoeling van het ras vallen.

Als je een Labrador Retriever fokt zou die in principe geschikt moeten zijn voor het doel waar hij voor gefokt is (denk ik?).
En dat is retrieven, = ophalen dus, apporteren.

Ik denk dat dat het grootste probleem is bij een aantal rassen.
De scheiding tussen showhond en werkhond.
Omdat er genoeg mensen zijn die wel zo'n hond willen qua uiterlijk, maar hij moet maar liever niet willen werken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ranetje schreef:
_Leonie schreef:

Dat is op zich een begrijpelijke redenering.
Maar daarmee laat je dus de oorsronkelijke bedoeling van het ras vallen.

Als je een Labrador Retriever fokt zou die in principe geschikt moeten zijn voor het doel waar hij voor gefokt is (denk ik?).
En dat is retrieven, = ophalen dus, apporteren.

Ik denk dat dat het grootste probleem is bij een aantal rassen.
De scheiding tussen showhond en werkhond.
Omdat er genoeg mensen zijn die wel zo'n hond willen qua uiterlijk, maar hij moet maar liever niet willen werken.
Precies dit, als je zo'n hond niet wil, zijn er zat andere rassen om uit te kiezen, daar hoeft een ras niet voor verprutst te worden! En ja dat gebeurt bewust, sommige showfokkers zeggen gewoon dat ze er op fokken dat de hond vooral lief en makkelijk is, de will to please word er bewust uitgefokt :( en het uiterlijk natuurlijk, gezondheid komt ergens als laatste......En dan krijg je dus van die labradors die bijna niemand tegen wil komen, lompe honden die overal opaf en doorheen rennen "want ik ben leuk :cheer: " die vaak niet willen luisteren, want samenwerken is niks aan, tja dat krijg je als je de will to please eruit haalt, de hondentaal kennen ze niet of hebben zo compleet lak aan :ugh:

En de werklab is zo anders als de meeste mensen denken, ja ze willen graag wat doen, maar wat maakt in feite helemaal niks uit, natuurlijk is apporteren het einde voor de meeste, maar dat is echt niet nodig! Een broer en een zus van Doran zijn gewoon huishond, die kennen geen dummy en missen hem dus ook niet, daar word geeoon lekker veel mee gewandeld en gespeeld. Een zusje van Zinzi en Jack is bomhond :8): en een ander zusje gewoon huishond, die gaat regelmatig kilometers rennen met de baas, hond en baas helemaal gelukkig :ok:
Mensen denken vaak dat ze hyperdepyper zijn, maar dat is echt niet zo, zolang ze af en toe maar lekker wat mogen doen, of dat nou rennen of fietsen is, of GG, flyball, behendigheid of jacht, het maakt echt allemaal niet uit! Het is zo jammer dat mensen dat denken.

Nanna, alsof ze die verschillende types op elkaar zetten.

Sbientje, natuurlijk kan ik gaan showen, maar zoals Sam ook al zei, je word de hele dag aangekeken alsof je een besmettelijk iets aan de riem heb :ugh: het moet natuurlijk wel gewoon leuk zijn voor hond en baas en als je alleen maar te horen krijgt dat hij/zij meer moet eten dan ben je er snel klaar mee.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:En dan krijg je dus van die labradors die bijna niemand tegen wil komen, lompe honden die overal opaf en doorheen rennen "want ik ben leuk :cheer: " die vaak niet willen luisteren, want samenwerken is niks aan, tja dat krijg je als je de will to please eruit haalt, de hondentaal kennen ze niet of hebben zo compleet lak aan :ugh:
Dat komt volgens mij vooral omdat die honden meestal bij mensen terecht komen die denken dat honden opgevoed geboren worden. Dat er een portie energie in een pup zit en dat je dat bij moet sturen, dat maakt ze onhandelbaar.
Dat maakt het andere rassen ook, maar labjes (en ook goldens) zijn relatief lomp in hun manier van doen, en lomp en onopgevoed is geen fijne combi.
Maar ik denk dat die honden op zich best willen luisteren. Maar niemand vraagt het ze ooit fatsoenlijk of neemt de moeite ze op te voeden.

Afbeelding

Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Marjoleine schreef:Dat komt volgens mij vooral omdat die honden meestal bij mensen terecht komen die denken dat honden opgevoed geboren worden. Dat er een portie energie in een pup zit en dat je dat bij moet sturen, dat maakt ze onhandelbaar.
Dat maakt het andere rassen ook, maar labjes (en ook goldens) zijn relatief lomp in hun manier van doen, en lomp en onopgevoed is geen fijne combi.
Maar ik denk dat die honden op zich best willen luisteren. Maar niemand vraagt het ze ooit fatsoenlijk of neemt de moeite ze op te voeden.
Precies dit. Mijn labje komt uit een showlijn, maar voldoet totáál niet aan het beeld van de lompe stuiterbal, dummy's zijn het mooiste wat er bestaat en samenwerken is leuk :cheer: Ze rent, zwemt en speelt er heel wat af en is slank gebouwd; er is me zelfs al verschillende keren gevraagd of ze uit een jachtlijn komt.
Ik moet wel zeggen dat de fokster zeer zeker niet slechts op uiterlijk selecteert. Ze heeft een keer een prachtige reu uit het buitenland gehaald maar hem niet ingezet voor de fok, omdat ze hem veel te druk vond.

Nou is dit deels het eigen karakter van mijn hond. Van meet af aan was ze veel meer op mij gericht en minder stuiterig dan mijn vorige labje. Opvoeding en het bieden van uitdaging doen echter ook heel veel. Ik ken ze ook, mensen die voor dit ras zijn gegaan en er veel te weinig mee doen, met als gevolg een lieve maar vreselijk lompe, drukke en onhandelbare hond. Hun 'oplossing' is hem in de bench te doen, ook nu hij lang en breed volwassen is, óók als ze zelf thuis zijn. Daar creëer je natuurlijk alleen maar een nog drukkere hond mee.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Maar is het heel erg dat er een stuk minder in zit, als er ook nog labradors zijn die wél voldoen aan het oorspronkelijke beeld? Ik vind dat meevallen.
Zoveel rassen lijken niet meer op hun oorspronkelijke voorvaders, en kunnen hun oorspronkelijke werk niet zo goed meer doen. Hoe erg is dat? Zéker als je, net zoals bij de labradors, types die het nog wel kunnen doen? Ik vind het juist mooi dat er voor ieder wat wils is en dat iedereen aan de labrador kan.

Het enige wat ik wel zou veranderen is dat er op show een mooie balans werd gevonden tussen de twee types, en niet de stevig gebouwde showlijn altijd won. :wink:
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Lieske1977 schreef:
Marjoleine schreef:Dat komt volgens mij vooral omdat die honden meestal bij mensen terecht komen die denken dat honden opgevoed geboren worden. Dat er een portie energie in een pup zit en dat je dat bij moet sturen, dat maakt ze onhandelbaar.
Precies dit. Mijn labje komt uit een showlijn, maar voldoet totáál niet aan het beeld van de lompe stuiterbal, dummy's zijn het mooiste wat er bestaat en samenwerken is leuk :cheer: Ze rent, zwemt en speelt er heel wat af en is slank gebouwd; er is me zelfs al verschillende keren gevraagd of ze uit een jachtlijn komt.
Ik moet wel zeggen dat de fokster zeer zeker niet slechts op uiterlijk selecteert. Ze heeft een keer een prachtige reu uit het buitenland gehaald maar hem niet ingezet voor de fok, omdat ze hem veel te druk vond.

Nou is dit deels het eigen karakter van mijn hond. Van meet af aan was ze veel meer op mij gericht en minder stuiterig dan mijn vorige labje. Opvoeding en het bieden van uitdaging doen echter ook heel veel. Ik ken ze ook, mensen die voor dit ras zijn gegaan en er veel te weinig mee doen, met als gevolg een lieve maar vreselijk lompe, drukke en onhandelbare hond. Hun 'oplossing' is hem in de bench te doen, ook nu hij lang en breed volwassen is, óók als ze zelf thuis zijn. Daar creëer je natuurlijk alleen maar een nog drukkere hond mee.
Marjoleine, dat speelt ook zeker een rol, maar je leest/hoort/ziet zovaak dat mensen vol goede moed aan de puppycursus beginnen en daar met hun handennjnnhet haar staan, als de hond de lol van samenwerken niet inziet dan word het voor de gemiddelde hondeneigenaar wel erg lastig.

Gelukkig zitten er ook nog wat goede fokkers tussen en jou hond is prachtig :ok:
Ik gok maar zou dat deze fokker zich niet veel aantrekt van wat "hot" is op shows en gewoon een eigen visie volgt :8):

Er zijn al zoveel trents geweest, mijn Max (herplaatser) had een shoft van 70 cm, de max in de standaard is voor een reu 56 cm, maar toen was groot, groter, grootst in! Ook had hij een will to please van 0,0.....hij was de grootste schat die je maar hebben kon hoor dat dan weer wel. Toen kwam er een trent van korte pootjes :80: en daarna weer zo grof mogelijk! Waarom moet er altijd aan iets geknutseld worden wat goed is zoals het is, dat vraag ik me af?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”